دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58775320131122The Coordination of multi channels of distribution and effects on suppliers performance in electronic industry with the social exchange approachهماهنگی کانال توزیع چندگانه و تأثیر آن بر عملکرد عرضهکنندگان در صنعت الکترونیک با رویکرد نظریۀ مبادلۀ اجتماعی1225007710.22059/jipa.2013.50077FAمحمدباشکوهاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0003-0367-3916وحیدهعلیپوراستادیار گروه مدیریت، دانشگاه زنجان، ایرانJournal Article20130211Today, many companies have multiple channels, such as sales force, direct mail / catalog, internet and broadcast channels, telephone, etc. for providing goods and services to its customers. Multiple distribution channels, despite having benefits, several challenges such as the incidence of conflict, allocation of product, free ride some members have being emerged. The aim of this study was to identify the coordination of multi channels of distribution on suppliers’ performance in electronic industry with the social exchange approach. Survey of suppliers of electronic components in Tehran that 247 people in the marketing and sales manager , the sample was selected. Data analysis was performed using structural equation modeling techniques. Findings show that social factors such as trust and commitment to the coordination of multiple distributions channels and improve supplier performance. With increasing environmental uncertainty, the impact of component trust and commitment in supplier performance increase and promote coordination between distributed supply chain members is greater.<span lang="FA">امروزه شرکت</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">های زیادی در سراسر جهان از کانال</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">های توزیع چندگانه، مانند نیروی فروش خود، پُست مستقیم/کاتالوگ، اینترنت و شبکه</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">های پخش تلفنی و مانند آن، برای ارائۀ کالا و خدمات به مشتریان خود بهره میجویند. کانال توزیع چندگانه با وجود داشتن مزایا، چالش</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">های متعددی چون بروز تضاد و تعارض، تخصیص محصول و سواری مجانی برخی اعضا را نیز به</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">دنبال دارد.هدف این پژوهش، بررسی هماهنگی کانال توزیع چندگانه و تأثیر آن بر عملکرد عرضه</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">کننده با رویکرد مبادلۀ اجتماعی است. جامعۀ آماری این پژوهش، عرضه</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">کنندگان قطعات الکترونیکیِ تهران است که 247 نفر از مدیران بازاریابی و فروش برای نمونۀ آماری انتخاب شده</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">اند. داده</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">های پژوهش با استفاده از پرسش</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">نامه گردآوری شدند و تحلیل داده</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">ها با کمک از روش مدل</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">سازی معادلات ساختاری انجام گرفت. یافته</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">ها نشان میدهند مؤلفه</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">های اجتماعی، مانند اعتماد و تعهد، موجب هماهنگی کانال توزیع چندگانه و ارتقای عملکرد عرضه</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">کننده می</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">شود و با افزایش عدم اطمینان محیطی، اثرگذاری مؤلفه</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">های اعتماد و تعهد در افزایش عملکرد عرضه</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">کنندگان بیشتر می</span><span lang="FA" dir="LTR"></span><span lang="FA">شود.</span>https://jipa.ut.ac.ir/article_50077_501a8e1c0c517af35a97e7973ace7416.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58775320131122A survey on the service quality of Parsian Bank in Hamedan Provinceبررسی کیفیت خدمات بانک پارسیان در استان همدان از دیدگاه مشتریان23425007810.22059/jipa.2013.50078FAسید حیدرحسینیاستادیار مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانعلی اکبرسهرابیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایرانJournal Article20130519The main purpose of this research is measuring the service quality of Parsian Bank in Hamedan province from the customers' viewpoints. This research is typically applied and methodologically is descriptive-surveying. Statistical population are all customers that have different accounts in all branches this bank in Hamedan province.<br />The sample of 384 customers volume has been selected randomly by using Morgan Table. Library and survey methods were used for gathering information. Data collection instrument was a researcher designed questionnaire consisting of 21 items. Content validity of the questionnaire was reviewed and required modification executed. The reliability of the instrument was calculated 87% through Cranbach’s Alpha and by using SPSS software. Data collected were analyzed by using nonparametric statistic (Wilcoxon) and T-Test. The findings of the study showed that customers' conceptions were higher than their expectancies in different aspects of quality such as service systems, behavioral, machine, and accurate exchange services, in other word the subjects are very happy from quality of Parsian Bank services in Hamedan province.هدف اصلی این پژوهش، بررسی کیفیت خدمات بانک پارسیان استان همدان از دیدگاه مشتریان است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل همۀ مشتریانی است که در تمام شعب بانک پارسیان حسابهای مختلفی دارند. از آنجاکه بانک مشتریان زیادی دارد، جامعۀ آماری نامحدود شمرده میشود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 384 مشتری است که بهروش تصادفی ساده انتخاب شدهاند. از روشهای کتابخانهای و میدانی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامۀ محققساختهای متشکل از بیستویک سؤال بوده است. روایی محتوایی پرسشنامه را متخصصان مدیریت بررسی کردند و اصلاحات لازم روی آن انجام گرفت. پایایی این ابزار با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ و نرمافزار اس.پی.اس.اس. برابر 871/0 محاسبه شد. اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از روش آمار ناپارامتریک (ویلکاکسون) و تی. تست مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که ادراکات مشتریان در ابعاد مختلف کیفیت، مانند سیستم خدمات، خدمات رفتاری و ماشینی و صحت مبادلۀ خدمات، از انتظارات آنان فراتر است؛ بهگفتۀ دیگر، افراد مورد بررسی از کیفیت خدمات بانک پارسیان در استان همدان راضی هستند.https://jipa.ut.ac.ir/article_50078_e0af0020ae97d194995e7b9962b42c3d.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58775320131122Studying the Role of Social Capital Components in Organizational Entrepreneurship in the Jihad-e-Agriculture Organization (Case Study: Zahedan County)بررسی نقش مؤلفههای سرمایۀ اجتماعی در کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی (مورد مطالعه: شهرستان زاهدان)43625007910.22059/jipa.2013.50079FAروح الهرضائیاستادیار ترویج کشاورزی، دانشگاه زنجان، ایرانروح الهدرینیدانشجوی کارشناسی ارشد، ترویج کشاورزی، دانشگاه زنجان، ایرانJournal Article20130515Organizational entrepreneurship as one of the main forms of entrepreneurship has a key role in success of organizations. On the other hand, most of the research has not been considered seriously the role of social capital as the most important factor, among the various factors influencing organizational entrepreneurship development. Therefore, the main purpose of this descriptive- correlative research was to study of the role of social capital components in organizational entrepreneurship in the Jihad-e-Agriculture organization. The statistical population of the research consisted of all experts in the Jihad-e-Agriculture organization of Zahedan County (N= 180). According to the Bartlett, Kotrlik & Higgins table, a sample size of 150 was selected using a simple random sampling technique. The standard questionnaires were used to collect data. The content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. The construct validity and the composite reliability of the research instrument were tested by estimating the measurement model and they were satisfied after making necessary corrections. The results showed that the main hypotheses of the research have accepted and three components of social capital including cognitive, communicative and structural had a positive and significant impact on dependent variable. The components totally explained about 43 percent of variances of organizational entrepreneurship in the Jihad-e-Agriculture organization of Zahedan County. Based on the findings, it can be concluded that increasing social capital in the organization directly results in reinforcing and developing organizational entrepreneurship in the Jihad-e-Agriculture organization.کارآفرینی سازمانی، یکی از شاخههای اصلی کارآفرینی است و نقش کلیدی در موفقیت سازمانها دارد. از سویی دیگر در بیشتر مطالعات، در میان عوامل متعدد تأثیرگذار بر توسعۀ کارآفرینی سازمانی، نقش سرمایۀ اجتماعی که مهمترین عامل شناختهشده، بهطور جدی مورد توجه قرار نگرفته است. از این رو، هدف اصلی این پژوهش توصیفی ـ همبستگی، بررسی نقش مؤلفههای سرمایۀ اجتماعی در کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی است. جامعۀ آماری پژوهش را 180 نفر از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی شهرستان زاهدان تشکیل دادند که تعداد صدوپنجاه نفر از آنان، بهروش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه با نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار پژوهش نیز، از طریق برآورد مدل اندازهگیری و پس از انجام اصلاحات لازم، بهدست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که هر سه فرضیۀ اصلی پژوهش مورد پذیرش قرار گرفته و هر یک از مؤلفههای سرمایۀ اجتماعی شامل شناختی، رابطهای و ساختاری، اثر مثبت و معناداری بر متغیر وابسته داشتهاند و در مجموع 43 درصد از واریانس کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی شهرستان زاهدان را تبیین کردند. با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان نتیجه گرفت افزایش سرمایۀ اجتماعی در سازمان، به تقویت و توسعۀ کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی منجر میشود.https://jipa.ut.ac.ir/article_50079_7281d310d3f03d2e3a12c0a42d915fb8.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58775320131122Explanation the relation of cultural components and the quality of properties maintenance in organizationتبیین رابطۀ مؤلفههای فرهنگی و کیفیت نگهداری اموال در سازمان63825008010.22059/jipa.2013.50080FAداودسلمانیدانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، ایرانمحمدخدابخشیدانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20130216Organizational culture is that has attracted the attention of a large number of specialists and interested people to management science because of its publicity ,and the term “culture “ alone with is synonyms has arrived into management literature in last decades. This topic has attracted such a great attention that has made managers very careful in decision making in all organization fields. On the other hand , because of high cost in organization and allocation of large amount of budget to properties the need for properly use of properties and equipment have been emphasized, and many theories and ideas have aroused in this respect. <br />In Iran no systematic research has been made about the relationship between culture and property maintenance so far. Or at least it has been limited. <br />Therefore we recognized the necessity for an exclusive research in this field. <br />This research has been designed and performed to understand the relationship between cultural characteristic and quality of property maintenance in government agencies. <br />A sample of 220 of the staff of the organization under research participated in the research all of them have been chosen randomly and according to classified sampling method. <br />The research made questionnaire was used the collecting of information which its validity and reliability were proved data acceptable after performance. Statistical data were analyzed by means of descriptive statistical methods and perspective statistical methods <br />In SPSS program research finding show that there is meaningful relationship between current cultural characteristics and the quality of property maintenance i.e. the better cultural characteristics, the better quality of properties maintenance.فرهنگ سازمانی از مقولههایی است که به دلیل عمومیت داشتن، توجه صاحبنظران و پژوهشگران عرصۀ مطالعات مدیریت و سازمان را به خود جلب کرده و دامنۀ اهمیت آن تا اندازه ای رشد یافته که مدیران را برای تصمیم گیری در همۀ حوزههای سازمانی، به احتیاط و دقت بیشتر وادار کرده است. ازسوی دیگر، سازمانها برای مقابله با مسئلۀ کمبود مواد و اقلام و تحقق کمیت و کیفیت قابل قبولی از آنها در راستای انجام مأموریتها، اقدام به نگهداری اصولی از آنها (از زمان ورود به سازمان و آغاز ذخیرهسازی در انبار تا مرحلۀ بهره برداری در جریان عملیات)، تحت استانداردهای عملی و تجربی میکنند تا امکان استفادۀ بهینه از آن فراهم آید که نقش فرهنگ در این زمینه نیز، محسوس است. این پژوهش بهمنظور بررسی رابطۀ مؤلفههای فرهنگی و کیفیت نگهداری اموال در سازمانهای دولتی پایهریزیشده و با شرکت یک نمونۀ دویستوبیست نفره از کارکنان و کارشناسان ارشد سازمان، به اجرا درآمده است. برای جمعآوری اطلاعات، از یک پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد که روایی و پایایی آن در حد قابل قبولی بهاثبات رسید. دادههای آماری با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی و بهکمک برنامۀ اس.پی.اس.اس. تجزیهوتحلیل شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که بین ویژگیهای فرهنگی موجود و کیفیت نگهداری اموال، رابطۀ معناداری وجود دارد؛ یعنی هر چه مؤلفههای فرهنگی بهبود یابد، نگهداری اموال نیز بهتر میشود.https://jipa.ut.ac.ir/article_50080_9ef4c6018d512f04c0c63acd1567f365.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58775320131122An Investigation of the relationship between talent management and the performance of faculty members in Esfehan Universityبررسی رابطۀ مدیریت استعداد بر عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان831025008110.22059/jipa.2013.50081FAغلامرضاطالقانیدانشیار مدیریت، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، ایران0000-0002-5341-4720سمیهامینیکارشناس ارشد مدیریت، دانشگاه پیام نور دماوند، ایرانعلیغفاریدانشجوی کارشناسی ارشد MBA، دانشگاه تهران، ایرانحسینآدوسیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی، دانشگاه آزاد تهران شمال، ایرانJournal Article20130208Talent management strategy (TMS) is one of the new paradigms in human resources management (HRM) that centers on identification, employment, training, promotion and maintenance in an organization. The purpose and method of this study is based on correlation descriptive-survey process. The statistical population of the current research contains the whole faculty members of Isfahan University. By means of two-stage cluster sampling, 213 people were chosen and categorized as samples randomly. The questionnaire that is used to collect the participants’ this questionnaire’s Cronbach's (alpha) for the whole questionnaire is 0.722. To test research hypotheses, structural equation modeling technique is used. The result of this study, reveal that TMS has a positive and meaningful effect on the performance of faculty members in Isfahan University.راهبرد مدیریت استعداد، از دسته مفاهیم جدیدِ حوزۀ مدیریت منابع انسانی است که بر شناسایی، استخدام، پرورش، ارتقا و نگهداری افراد در سازمان تأکید دارد. هدف از انجام این پژوهش، تعیین تأثیر استراتژی مدیریت استعداد بر عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوۀ پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری مورد مطالعۀ این پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان است که دویستوسیزده نفر آنها بهروش تصادفی طبقهبندیشده برای نمونه انتخاب شدهاند. برای جمعآوری نظرات پاسخدهندگان، از ابزار پرسشنامه استفاده شده است که آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 722/0 بهدست آمد. فرضیههای پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلۀ ساختاری مورد آزمون قرار گرفتهاند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که استراتژی مدیریت استعداد، تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان دارد.https://jipa.ut.ac.ir/article_50081_25bd2bffee7d619d60239635908b1dac.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58775320131122Investigation Entrepreneurial Organizational Climate Role in Innovative Performance Improvement: Evidences from Public Agricultural Research Institute.بررسی نقش فضای سازمانی کارآفرینانه در بهبود عملکرد نوآورانۀ مؤسسههای تحقیقات کشاورزی دولتی1031225008210.22059/jipa.2013.50082FAامیرعلم بیگیاستادیار دانشکدۀ اقتصاد و توسعۀ کشاورزی دانشگاه تهران، کرج، ایرانبابکافقهیدکتری مدیریت استراتژیک، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایرانJournal Article20130609This research was conducted to investigation organizational climate role in entrepreneurial R&D in Agricultural Technology management that was implemented as a correlation research by using casual model. Statistical population of the study was consisted of 2768 agricultural research experts in Iran, One out of each six regional groups of Provinces was randomly selected and 320 researchers were randomly selected from theses six provinces based on Cochran’s sampling methodology. Research instrument consisted Likert scale for latent variables measurement. Validity of the questionnaire was analyzed using of Average Variance Extracted (AVE) that is a one method of Discriminant validity. Also Composite reliability coefficients were calculated for the questionnaire's parts. These amounts show that questionnaire has a high ability for data gathering. Structural equation modeling was employed by LISREL 8.8 software package. The results of research shown that among organizational climate factor, Human resource management has a central role in its formulation. Along with Path analysis results shown organizational climate factors have a significant effect in forecasting of Entrepreneurial R&D dimensions in Iranian agricultural research institutes.این پژوهش با هدف شناسایی نقش فضای سازمانی کارآفرینانه در بهبود عملکرد نوآورانۀ مؤسسههای تحقیقات کشاورزی دولتی با روش تحلیل همبستگی از نوع تحلیل ماتریس کوواریانس ـ واریانس انجام گرفته است. جامعۀ آماری، شامل 2768 نفر از اعضای هیئت علمی و محققان مراکز و ایستگاههای تحقیقاتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است که برای نمونهگیری، از هر منطقۀ جغرافیایی کشور یک استان انتخاب و در نهایت 320 نفر بهصورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب و بهکمک فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهای در قالب طیف لیکرت است که برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. برای سنجش روایی پرسشنامه، از روش روایی تشخیصی با استفاده از شاخص میانگین واریانس استخراجشده و برای تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی استفاده شد. روش آماری غالب، مدلیابی معادلات ساختاری بوده است که تحلیلهای آن با استفاده از بستۀ نرمافزاری لیزرل نسخۀ 8/8 انجام گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در شکلگیری فضای سازمانی کارآفرینانه (شامل چهار بُعد مدیریت منابع انسانی، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی و کنترل سازمانی)، بُعد مدیریت منابع انسانی بیشترین سهم را دارد. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که چهار عامل تبیینکنندۀ فضای سازمانی، نقش معناداری در عملکرد نوآورانۀ مؤسسههای تحقیقات کشاورزی دولتی کشور دارند. بنابراین فضای سازمانی کارآفرینانه، سبب بهبود اقدامات نوآورانۀ سازمان میشود.https://jipa.ut.ac.ir/article_50082_8b43ad9627f8db508a08abcad767c9bf.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58775320131122Investigation and prioritization the causes factors of employees’ turnover in the Mobin petrochemical corporation of Southern Parsبررسی و اولویتبندی علل و عوامل ترک خدمت کارکنان شرکت پتروشیمی مبین در پارس جنوبی1231425008310.22059/jipa.2013.50083FAعبدالحسینکرمپوراستادیار دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانحیدراحمدیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، ایرانhttps://orcid.org/00محمدصفری کهرهدانشجوی دکتری مدیریت سیاستگذاری بازرگانی، دانشگاه تهران، ایران0000-0002-3286-3957الههاسداللهی دهکردیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایرانJournal Article20130413In this study we have tried to identify the most important factors in employee turnover; and using deep understanding and then prioritizing of these factors, appropriate recommendations to reduce their negative effects will be presented. The above factors in the two main hypotheses and also five sub-hypotheses has been investigated and analyzed. In this study using descriptive method and also using appropriated statistical tests tests the research hypotheses has been analyzed. Results showed that Lack of job security in the first place, the difference in salary and benefits in the second, the lack of proper promotion in the third place and reduce organizational commitment in the fourth place have been influenced on the employees’ turnover; But the difference in the valuation regarding to the existing system, there is no significant difference in the valuation of the petrochemical industry. Finally, according to the results both theoretical and practical suggestions have been provided.این پژوهش تلاش کرده است تا مهمترین عوامل ترک خدمت کارکنان را شناسایی کند و با درک دقیق و اولویتبندی آنها، پیشنهادهایی برای حذف یا کاهش آنها ارائه دهد. عوامل فوق در چارچوب دو فرضیۀ اصلی و پنج فرضیۀ فرعی مورد بررسی و تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی و مطالعات کتابخانهای و تنظیم، توزیع و جمعآوری پرسشنامه بین نمونۀ آماری، بهصورت نمونۀ در دسترس و نیز، استفاده از روشهای آماری مناسب (آزمون دوجملهای و تحلیل واریانس یکعامله)، روابط بین هر یک از متغیرهای فوق با ترک خدمت مورد بررسی قرار گرفت و ترتیب اهمیت آنها مشخص شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که عدم امنیت شغلی در اولویت اول، تفاوت در حقوق و مزایا در مرتبۀ دوم، عدم ارتقای مناسب در مرتبۀ سوم و کاهش تعهد سازمانی در مرتبۀ چهارم، در ترک خدمت کارکنان تأثیرگذارند، اما با توجه به نظام موجود در صنعت پتروشیمی، تفاوت در ارزشگذاری چشمگیر نیست. در پایان این نوشتار براساس نتایج بهدستآمده، پیشنهادهای کاربردی و نظری برای شرکت مورد مطالعه ارائه شده است.https://jipa.ut.ac.ir/article_50083_cb5e562a8940d1a979a0b7350bdfe151.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58775320131122Designing native model of recognition and evolution of organizational culture of military and police organizations in Islamic Republic of Iranطراحی الگوی بومی شناخت و سنجش فرهنگ سازمانی سازمانهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران1431635008410.22059/jipa.2013.50084FAغلامحسیننیکوکاردانشیار گروه مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)محمد رضاسلطانیاستادیار گروه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)عباسنیاونددکترای مدیریت سیستم، دانشگاه جامع امام حسین (ع)Journal Article20130113The aim of this study is to design an appropriate organizational culture for the military and police organizations. The main research question is that what is native model of recognition and management of organizational culture for the military and police? <br /> In order to achieve an accurate and definitive model to investigate the above question the first step is to review the existing models in the scientific literature. After that by considering special features of military and police organization, dimensions, components and indicators of proposed model were designed. Then, the model was evaluated by experts. The model has 5 dimensions, 20 properties, and 94 indicators. Validity was confirmed by expert with 93.7. The aim of the research is practical and the data collection method is survey. Data is analyzed by using descriptive and inferential statistics methods. In the results five types of cultures are appeared: idealistic, excellence-oriented, change-oriented, rule-oriented, and ideologic culture. Among them excellence-oriented culture is the first rank and rule-oriented culture is the last rank. The proposed model can be used for evaluting different aspects of the organizational culture by considering the special properties of the society.این پژوهش با هدف طراحی الگوی مطلوب فرهنگ سازمانی سازمانهای نظامی و انتظامی، درپی پاسخ به این سؤال است که الگوی بومی شناخت و مدیریت فرهنگ سازمانی سازمانهای نظامی و انتظامی کدام است؟ برای دستیابی به الگویی که بتواند پاسخ دقیق و صریحی به سؤال فوق باشد، ابتدا مدلها و الگوهای مختلف فرهنگ سازمانیِ ارائهشدۀ نظریهپردازان و صاحبنظران، بهدقت مورد بررسی قرار گرفت و پس از تحلیل نقاط قوت و ضعف هر کدام و با توجه به اقتضائات و الزامات سازمانهای نظامی و انتظامی، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای الگوی پیشنهادی احصا و برای سنجش و تعیین میزان اهمیت و اعتبار هر شاخص، در اختیار خبرگان قرار گرفت. الگوی پیشنهادی دارای پنج بعد، بیست ویژگی و نودوچهار شاخص است که با روایی بالایی (7/93) به تأیید خبرگان رسید. در تجزیهوتحلیل دادههای این پژوهش کاربردی، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافتههای پژوهش، پنج نوع فرهنگ (آرمانگرا، تعالیگرا، تحولگرا، قانونگرا و مکتبی) را برای این الگو برمیشمارد که فرهنگ تعالیگرا رتبۀ اول و فرهنگ قانونگرا رتبۀ آخر را کسب کرده است. این الگو با توجه به ابعاد سازمانی و با برخورداری از فرهنگهای یاد شده، میتواند بهطور منطقی و همهجانبه، فرهنگ سازمانی جامعۀ مورد مطالعه را سنجش، اندازهگیری، رصد و مدیریت کرد.https://jipa.ut.ac.ir/article_50084_82e31cfe6c372e86c1ab6a13bef6bde0.pdf