دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587751320130421Relation between Organizational Health and Organizational Entrepreneurship:
The Case of University of Tehranبررسی رابطهی سلامت سازمانی با کارآفرینی سازمانی: (مورد مطالعه: دانشگاه تهران)1203554510.22059/jipa.2013.35545FAمرتضیاکبریاستادیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، ایرانحجتشکیباکارشناس ارشد آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران، ایرانمحمدصادقضیائیدانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایرانشیرمرادمرزبانکارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی سازمانی و معاون اداره کل حوزه ریاست روابط عمومی دانشگاه تهران، ایرانسمیرارازیکارشناس ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران و کارشناس سازمان نقشهبرداری کشور، ایرانJournal Article20131104The main purpose of this research was to study of relation between organizational health and organizational entrepreneurship in the University of Tehran. The main research instrument was an electronic questionnaire, which consisted of two parts: organizational health and organizational entrepreneurship. The statistical population of the research consisted of all staffs of in the University of Tehran. Using Cochran’s sampling formula, 230 staffs were selected as research sample. SPSS win 18 were used for data analyzing. Findings showed a positive and significant relationship (in level 1%) was between all of the organizational health components with organizational entrepreneurship. The results of multiple regressions also showed that among eight components of organizational health, four components included efficiency, unity and adaptability, innovation and participation in decision-making could explained 69% of total variance of organizational entrepreneurshipپژوهش حاضر بهمنظور بررسی رابطهی سلامت سازمانی با کارآفرینی سازمانی کارکنان دانشگاه تهران انجام شد. ابزار مورداستفاده پرسشنامه الکترونیکی بود که روایی آن توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران تأئید و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. جامعهی آماری پژوهش، کلیه کارکنان دانشگاه تهران بودند که از بین آنها با استفاده از فرمول کوکران تعداد 230 نفر براساس نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS18 استفاده شد. نتایج نشان داد، تمام شاخصهای سلامت سازمانی رابطه مثبت و معناداری با کارآفرینی سازمانی در سطح یک درصد داشتند. بهعبارتی هرچه میزان سلامت سازمانی بالاتر بود، میزان کارآفرینی سازمانی افزایش مییابد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد، از بین هشت متغیر مربوطبه سلامت سازمانی، چهار متغیر توسعه و کارایی، یگانگی و سازگاری، نوآوری و مشارکت در تصمیمگیری توانستند، 69 درصد از واریانس کل مربوطبه کارآفرینی سازمانی را تبیین کنندhttps://jipa.ut.ac.ir/article_35545_02a98e84b277178296d802eb86413d83.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587751320130421Designing the Model of Spiritual Leadership in Iranian Administrative Systemارائه مدل رهبری معنوی در نظام اداری ایران21403554610.22059/jipa.2013.35546FAسیدمهدیالوانیاستاد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، ایرانغلامرضامعمارزاده طهراندانشیار مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانمحمودالبرزیاستادیار شبکههای عصبی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانحسینکاظمیدانشجوی دکترای مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، ایرانJournal Article20131104In the last decade, with the entry of spirituality in the organizational and management research, Spirituality leadership, also, has attracted a considerable amount of attention. The new realm of spiritual leadership, similar to both areas of spirituality and leadership, suffers from a lack of consensus and from variety in definition and impression. Proposed models of spiritual leadership have been quite narrow, leader-centered and universal. They ignored the role of followers and context in leadership equation. In this paper, with a developmental approach, and after using experts' opinions and surveying in some public organization, we aim to define new construct of spiritual followers and spiritual context, and explore the role of them in leadership effectiveness. The results of this study show that new defined constructs have a significance contribution in the prediction of leadership effectiveness and with simultaneous considering all constructs of spiritual leader, spiritual followers and spiritual context, better than pervious approaches, we can explain spiritual leadership complexities and dynamicsدر دههی اخیر، با ورود معنویت به پژوهشهای سازمان و مدیریت، رهبری معنوی نیز توجه زیادی را به خود جلب کرده است. حوزه رهبری معنوی مانند هر دو حوزه رهبری و معنویت دارای تنوع و تفاوتهای زیادی در تعاریف و برداشتها است و مدلهایی که تا کنون از آن ارائه شده مدلهایی محدود، جهانشمول و رهبر- محور هستند که نقش پیروان و زمینه را در معادله رهبری نادیده گرفتهاند. این مطالعه، با رویکردی توسعهای، با بهرهگیری از نظرات خبرگان و از طریق پیمایش تعدادی دستگاههای دولتی در نظر دارد تا نقش سازههای رهبر معنوی، پیروان معنوی و زمینه معنوی را در اثربخشی رهبری بررسی کند. نتایج پژوهش نشان میدهد، سازههای جدید نقش معناداری در پیشبینی اثربخشی رهبری دارند و با ملاحظه همزمان هر سه سازه رهبر معنوی، پیروان معنوی و زمینه معنوی بهتر از رویکردهای قبلی میتوان پیچیدگیها و پویاییهای رهبری را بررسی کردhttps://jipa.ut.ac.ir/article_35546_3b9800249b67b6800243daf83014f150.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587751320130421An Analysis of Effective Indicators Impacting Rural Tourism Industry Development (A Survey on Garmeh Village)تحلیل شاخصهای مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری روستایی (پیمایشی پیرامون روستای گرمه)41643554710.22059/jipa.2013.35547FAسهیلابورقانی فراهانیاستادیار، گروه مدیریت رسانه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایرانعلی اکبرفرهنگیاستاد، مدیریت رسانه، دانشگاه تهران، ایرانسحرمشهدیدانشجوی دکترای مدیریت رسانه، دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20131104Garmeh village (located in Khour and Biabanak County in Isfahan province) is a desert village and given the deprived condition of this area and difficulty of finding a job in this village, it is necessary to take required steps for elimination of deprivation, improvement of employment and income and enhancement of its infrastructures using all available opportunities, capabilities and capacities. Development of tourism industry as an industry which is in interaction with different fields such as economy, culture, environment, agriculture and services can be considered as one of the main tools for development in Garmeh village. The purpose of present study is identification of effective factors impacting rural regions tourism development and investigating the situation of each effective factor impacting rural regions tourism development (cultural, social, economic, managerial and environmental factors). The method used in this study in terms of data collection is descriptive- survey method and in terms of research purposes, it is an applied research. Also, for analyzing the obtained data, we used descriptive statistics as well as inferential statistics methods. The tool by which the data were collected was questionnaire completed by three statistical populations: experts, village people, domestic and foreign touristsروستای گرمه (واقع در شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان) روستایی کویری است و با توجه به محرومیت و دشواری اشتغال این روستا لازم است با استفاده از تمامی امکانات، تواناییها و ظرفیتهای موجود در جهت رفع محرومیت، بهبود وضعیت اشتغال و کسب درآمد و تقویت زیرساختها از راههای مختلف اقدام شود. توسعه صنعت گردشگری بهعنوان صنعتی که با حوزههای مختلفی مانند اقتصاد، فرهنگ، محیط زیست، کشاورزی و خدمات در تعامل است میتواند بهمنزلهی یکی از ابزارهای اصلی توسعه در روستای گرمه موردتوجه قرار گیرد. هدف این پژوهش شناسایی شاخصهای مؤثر بر توسعه گردشگری مناطق روستایی و بررسی وضعیت هر یک از شاخصهای مؤثر در توسعه گردشگری مناطق روستایی (شاخصهای فرهنگی– اجتماعی، شاخصهای اقتصادی، شاخصهای مدیریتی، شاخصهای محیطی) است. روش این پژوهش از نظر نحوهی گردآوری دادهها، روش توصیفی- پیمایشی است و از نظر مقاصد پژوهش، کاربردی است. همچنین برای تجزیهوتحلیل دادههای بهدست آمده، هم از روشهای آمار توصیفی و نیز روشهای آمار استنباطی استفاده شده است. ابزار جمعآوری دادهها در پژوهش، پرسشنامه است که بهوسیله سه جامعهی آماری صاحبنظران، مردم روستا، گردشگران داخلی و خارجی تکمیل شده است. <br /> https://jipa.ut.ac.ir/article_35547_3b04a28c5617fcf651f88fa2110b291f.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587751320130421Comparative Analyze of the Impact of Several Dimensions of Organizational Justice on Organizational Climate and Organizational Loyalty: (A Research on an IT Based Organization)تحلیل مقایسهای نقش ابعاد گوناگون عدالت در جو سازمان و وفاداری سازمانی: پژوهشی پیرامون یک سازمان فناوریاطلاعات65883554810.22059/jipa.2013.35548FAعلیاصغرپورعزتدانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، ایرانندااحسانیمقدمدانشجوی دکترای مدیریت رفتاری، دانشگاه تربیت مدرس، ایرانحمیدرضایزدانیدکترای مدیریت، دانشگاه تهران، ایران0000-0003-5957-643Xکوکبفائزدکترای مدیریت، دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20131104One of the most important issues about nowadays organizations, especially which work on information technology is hidden in currency of human resources' knowledge and skills that their maintenance in organization has particular complexities. According to past researches, human resource turnover is influenced by several individual, organizational and environmental factors. One of the most important of this factors is human resource`s attitudes toward their job and partially it`s believed that justice is considered as one of the most important effective factors in social development of organizations and it is attracted by researches in a way that various studies certify on importance of justice and it`s dimensions on attraction, participation and loyalty of human resources. This research is trying to compare and study over the importance of various dimensions of justice and organizational climate in human resources loyalty. According to the results, informational and observational justice has the most influence and distributive and lingual justice has the least influence on organizational loyalty. <br /> <br /> یکی از مهمترین چالشهای سازمانهای امروزی، بهویژه سازمانهای فناوری اطلاعات، در سیال بودن دانش و تخصص کارکنان نهفته است که نگهداری آنها در سازمان از پیچیدگیهای خاصی برخوردار است. طبق پژوهشهای گذشته، ترک خدمت کارکنان تحت تأثیر عوامل فردی، سازمانی و محیطی متعددی قرار میگیرد که یکی از مهمترین این عوامل، نگرشهای شغلی کارکنان است و از طرفی، مدتهاست که عدالت بهمثابه یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر توسعه اجتماعی در سازمان، مدنظر پژوهشگران قرار گرفته است؛ بهطوریکه پژوهشهای گوناگون بر اهمیت تأثیر عدالت و ابعاد آن بر جلبنظر و مشارکت و وفاداری کارکنان صحه گذاردهاند. این پژوهش مترصد آن است که با تأکید بر اهمیت جو سازمان در وفاداری کارکنان، تأثیر ابعاد گوناگون عدالت بر جو سازمانی را بررسی و مقایسه کند. بدین منظور از ابزار پرسشنامه و روش توصیفی- همبستگی برای انجام پژوهش استفاده شده است. براساس نتایج حاصله، عدالت اطلاعاتی و مشاهدهای بیشترین تأثیر و در مقایسه با آن، عدالت زبانی و توزیعی کمترین تأثیر را بر وفاداری سازمانی دارندhttps://jipa.ut.ac.ir/article_35548_b4fb50bec67c851f46a9ab8d622f44e3.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587751320130421Investigating the Interactive Role of Accountability and Job Self-Efficacy on Organizational Citizenship Behavior and Political Behaviorبررسی نقش تعاملی پاسخگویی و خودکارآمدی شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی و رفتار سیاسی در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه891103554910.22059/jipa.2013.35549FAمحمدحسنیدانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه، ایرانپریساتیماکارشناس ارشد مدیریت آموزشی ، دانشگاه ارومیه، ایرانJournal Article20131104This research has been performed with the purpose of investigating the interactive role of accountability and job self-efficacy on organizational citizenship behavior and political behavior of the faculty members. In this research the statistical society included all faculty members of Urmia University, among whom 206 persons was selected through straticulate random samplery methods. The way research done was a description of the cohesion type and was used for gathering information from standard questionnaires. The results of modifier regression signified interactive role of accountability and job self-efficacy on citizenship behavior. In this case, for individuals of high sense of self-efficacy, replication growth is accompanied with increase of citizenship behaviors, and conversely for individuals of low self-efficacy, replication growth is accompanied with decrease of citizenship behaviors. At the same time, data analysis signified insusception of second hypothesis of the research, meaning, the interactive role of accountability and self-efficacy on political behavior was not confirmed. Thus, in both groups of faculty members with low and high self-efficacy, replication growth causes increase of political behaviors.پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعاملی پاسخگویی و خودکارآمدی شغلی بر رفتار شهروندی و رفتار سیاسی اعضای هیئت علمی دانشگاه اجرا شده است. جامعهی آماری این پژوهش کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه بوده که از میان آنها 206 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده، برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. نتایج رگرسیون تعدیلکننده حاکی از نقش تعاملی پاسخگویی و خودکارآمدی شغلی بر رفتار شهروندی است. به این صورت که برای افرادی با احساس خودکارآمدی بالا افزایش پاسخگویی همراه با افزایش رفتار شهروندی است و بالعکس برای افرادی با خودکارآمدی پایین افزایش پاسخگویی همراه با کاهش رفتارهای شهروندی است. در عین حال نتیجه تحلیل دادهها حاکی از عدمتأئید فرضیه دوم پژوهش بود؛ یعنی نقش تعاملی پاسخگویی و خودکارآمدی بر رفتار سیاسی تأئید نشد. به این صورت که در هر دو گروه اعضای هیئت علمی با خودکارآمدی بالا و پایین، افزایش پاسخگویی منجربه افزایش رفتار سیاسی میشودhttps://jipa.ut.ac.ir/article_35549_0bd7754c6e4bfbcadceda5db5bee3fb6.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587751320130421Role of Transformational Leadership on Business Performance (In: Tehran Province Gas Company)نقش رهبری تحولگرا بر عملکرد تجاری: مطالعهای در شرگت گاز استان تهران1111283555210.22059/jipa.2013.35552FAشمسالساداتزاهدیاستاد دانشگاه علامه طباطبایی، ایرانحبیبابراهیمپوراستادیار دانشگاه محقق اردبیلی، ایرانحسنخلیلیکارشناس ارشد مدیریت دولتی، ایرانJournal Article20131105The business environment changes caused to change in managers and researchers approach about leadership principles. They have to revise leadership traditional theories and developed new theory for leadership as “transformational leadership theory”. Transformational leader with charisma; idealized influence; inspirational motivation; intellectual stimulation; and individualized consideration, emphasis on performance improvement, i.e. achieving and establishing market share, rate of sales, attract totally new customers, customer satisfaction. This article surveys the <em></em>relationship between transformational leadership and business performance in TPGC. The <em></em>method used is applied-description survey. The population comprised 67 managers. Data analysis was <em></em>conducted by frequency distribution, percentage, spearman <em></em>correlation and Multiple Regression test. According to <em></em>the research findings, there is signification a <em></em>relationship between transformational leadership <em></em>and business performances. Finally, <em></em>the article has presented <em></em>solutions to promote transformational leadership and business performance. <br /> امروزه با تغییر محیط کسبوکار سازمانها، نگرش صاحبنظران و پژوهشگران نسبت به اصول رهبری تغییر کرده، آنها را بر آن داشته تئوریهای سنتی در زمینه رهبری را مورد بازبینی قرار داده و تئوری متناسب با عصر حاضر یعنی تئوری رهبری تحولگرا را عرضه دارند. رهبر تحولگرا با انگیزش الهامبخش، ترغیب ذهنی، نفوذ آرمانی، ویژگیهای آرمانی و توجه به پیروان میتواند با بهبود عملکرد شرکت، افزایش سهم بازار، رشد فروش، جذب مشتریان و درنهایت رضایت مشتریان را سبب شود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش به روش همبستگی انجام شده است. جامعهی آماری مدیران شرگت گاز استان تهران هستند که تعداد 67 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که برای تحلیل آن از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج بهدست آمده از آزمون فرضیهها نشان داد، رابطه مثبت و معناداری بین رهبری تحولگرا و عملکرد تجاری در سطح اطمینان 99/0 وجود دارد. درنهایت با توجه به نتایج آزمون فرضیهها، پیشنهاداتی به سازمان موردمطالعه ارائه شد.https://jipa.ut.ac.ir/article_35552_155779018ccda8ecf8e73213255bcf85.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587751320130421The Role of Emotional Intelligence of Managers to Communicate Effectively (Case of Bank Mellat Branch Managers in Tehran)بررسی نقش هوش هیجانی مدیران در برقراری ارتباطات اثربخش (مورد مطالعه مدیران شعب بانک ملت در شهر تهران)1291483555310.22059/jipa.2013.35553FAعباسصمدیاستادیار، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایراننادیاکیواندانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایرانJournal Article20131105This study investigated the role of emotional intelligence Bank Mellat branch managers in Tehran to communicate effectively started in February 2010 and lasted for one year and a half. In the present research Bar-On model of emotional intelligence was used. In order to test hypothesis 165 persons were selected as sample. The required data was collected through distributing questionnaire and then by using inferential statistics the relationship among each of the dimensions with effective communication of managers was studied. Results of research indicated that all dimensions of emotional intelligence have significance relationship with effective communication of managers and in relation to main hypothesis, the regression test indicated that emotional intelligence influences on effective communication of managers. <br /> این پژوهش با هدف بررسی نقش هوش هیجانی مدیران شعب بانک ملت شهر تهران در برقراری ارتباطات اثربخش در بهمن ماه 1388 آغاز و به مدت یکسال و نیم به طول انجامید. در این پژوهش از مدل هوش هیجانی بار- آن استفاده شد. برای آزمون فرضیهها، تعداد افراد نمونه 165 نفر درنظر گرفته شد. از طریق توزیع پرسشنامه، دادههای لازم جمعآوری شده سپس با استفاده از آمار استنباطی، ارتباط هر یک از ابعاد با ارتباطات اثربخش مدیران بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد، کلیه ابعاد هوش هیجانی با ارتباطات اثربخش مدیران رابطه معناداری دارد. در رابطه با فرضیه اهم نیز آزمون رگرسیون نشان داد، هوش هیجانی بر ارتباطات اثربخش مدیران تأثیرگذار است. بنابراین، نتایج این پژوهش مدیران را در بهرهگیری از هوش هیجانی برای برقراری ارتباطات اثربخش مصممتر خواهد کرد. <br /> https://jipa.ut.ac.ir/article_35553_0bd77c53f73bdedd32a473c2b11f0495.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587751320130421Examining the Fun Factors and Age Differences in Attitudes Toward Workplace Fun in Modern Companiesشناخت عوامل شادیساز در میان نسلهای شاغل در سازمانهای امروزی1491663555410.22059/jipa.2013.35554FAغلامرضاعسگریاستادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانمحمودمحمدیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، ایرانمهدیاسماعیلزادهکارشناس ارشد مدیریت، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران ایرانJournal Article20131105This paper aims to examine the fun concept and age differences in attitudes toward workplace fun. The authors review the literature on workplace fun and generational theory. The fun in workplace was measured with Karl et al.’s (2005) and Generational cohort was measured by the respondents’ birth year using a sample of 296 workers at a industrial company in South west of Tehran. According to results it is recognized that games, trust in managers, and, trust in co-workers were most important issue of fun in the workplace. However there are no differences between the two generations in attitudes toward workplace fun. Implications, limitations, and suggestions discussed <br /> هدف این پژوهش بررسی مفهوم شادی در سازمان و بررسی تفاوتهای نسلی در خصوص نگرش به شادی در سازمان است. به این منظور برای بررسی مفهوم شادی در سازمان از پرسشنامه کارل و همکاران (2005) و برای مقایسه نسلها از تاریخ تولد آنها استفاده شد. پاسخدهندگان، 296 نفر از شاغلین یک سازمان صنعتی در جنوبشرقی تهران بودند. از میان پاسخدهندگان، 156 نفر به نسل انقلاب و 142 نفر به نسل اینترنت تعلق داشتند. بررسیها نشان میدهد، مهمترین عوامل شادی در سازمان بهترتیب اعتماد به مدیران، اعتماد به همکاران و برگزاری مسابقات در سازمان است. در میان نسلهای موردبررسی تفاوت معناداری مشاهده نشد. در ادامه یافتههای پژوهشهای بررسی شده، پیشنهادهایی ارائه گردیدhttps://jipa.ut.ac.ir/article_35554_76183593c44cae863f1d88aef9c22643.pdf