دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771220090321Analysis of Relation between Elements of Trust and Organizational Commitment of Personnel
(social welfare organization of Qom state and education organization of Qom state)بررسی رابطه بین مؤلفههای اعتماد و تعهد سازمانی کارکنان
(در سازمانهای جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش استان قم)20291FAحسینخنیفردانشگاه تهران- پردیس قمسید محمدمقیمیدانشگاه تهرانغلامرضاجندقیدانشگاه تهران - پردیس قمنفیسهزروندیJournal Article19700101This research is about analysis of relation between trust and organizational commitment of personnel. Statistic Social in this research is the personnel of social welfare organization of Qom state and education organization of Qom state and statical sample is consist of 35 employees from social welfare organization and 54 employees from education organization of Qom state. in analysis of organizational commitment is used from Allen & Meyer model and in analysis of trust is used from conclusion of a research. Name of this research is identify factors effect on trust between employees and managers and analysis the situation in executive organization of country ( Hasanzadeh , 1383 , p.18). for analysis datas and test the hypothesis of research , is used from spearman correlation Test. in attention to the conclusions of the basic hypothesis of research is determinated that in both of organizations is not a meaningful relation between trust and organizational commitment of personnel and the conclusions of subsidiary hypothesis indicate that in education organization is meaningful relation between attention and affective commitment , attention and normative commitment.این تحقیق پیرامون بررسی رابطه اعتماد و تعهد سازمانی کارکنان صورت گرفته است. جامعه آماری در این تحقیق کارکنان سازمانهای آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی استان قم میباشد و نمونه آماری متشکل از 35 کارمند از سازمان جهاد کشاورزی استان قم و 54 کارمند از سازمان آموزش و پرورش استان قم میباشد. جهت بررسی تعهد سازمانی از مدل آلن و میر و برای بررسی اعتماد از مدلی که نتیجه تحقیق صورت گرفته با عنوان "شناسایی عوامل مؤثر بر اعتماد سازی بین کارکنان و مدیران و بررسی وضعیت موجود سازمانهای اجرایی کشور" (حسن زاده، 1383، ص 18) میباشد، استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. با توجه به نتایج حاصل از فرضیه اصلی تحقیق مشخص شده که در هر دو سازمان میان اعتماد و تعهد سازمانی کارکنان رابطه معنا داری وجود ندارد. به علاوه نتایج حاصل از فرضیات فرعی تحقیق نشان دهنده این بود که در سازمان آموزش و پرورش میان ابعاد توجه و تعهد عاطفی، میان توجه و تعهد تکلیفی، رابطه معناداری مشاهده شده است.https://jipa.ut.ac.ir/article_20291_ad1865bbbfe0ec9457bdc34ced869d1c.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771220090321Aligning Organizational Elements in the Light of Strategic Reference Points and its Relationship with Organizational Performanceایجاد همترازی بین عناصر سازمانی در پرتو نقاط مرجع استراتژیک و رابطه آن با عملکرد سازمانی20292FAفرج الهرهنوردسعیدنیکزادJournal Article19700101Different approaches are presented regarding how to react to the changing world. All these approaches are me meaningful if cover the alignment principle in the organization as a fundamental and more important principle. Surveys and research on the successful organizations are indicative of considering alignment as a determinant axis in the organization. This article is the result of a research on the key role of alignment in enhancing organizational performance. In this research, organizational performance is measured based on secondary data of Martyr Rajaee Model. By the way, theory of Strategic Reference Points (SRP) was used to measure alignment among four organizational elements including organizational strategy, culture, structure, and human resource strategy. First, the results of findings show a high alignment among above mentioned elements. Second, a positive correlation was found between alignment and organizational performance.در خصوص چگونگی واکنش به دنیای در حال تغییر، رویکردهای زیادی مطرح شده است. تمامی این رویکردها تنها در صورتی که متضمن همترازی در سازمان به عنوان یک اصل زیربنایی و بسیار مهم باشند، با معنا هستند. بررسی ها و مطالعاتی که در خصوص سازمان های موفق انجام شده است نشان می دهد که همترازی به عنوان یک اصل و محور تعیین کننده در سازمان مورد توجه بوده است. این مقاله، حاصل پژوهشی است در خصوص بررسی نقش همترازی عناصر سازمانی در ارتقای عملکرد سازمانی. در این پژوهش، از داده های ثانویه مدل جشنواره شهید رجایی برای سنجش عملکرد سازمانی، و از نظریه نقاط مرجع استراتژیک برای سنجش درجه همترازی عناصر چهارگانه راهبرد، فرهنگ، ساختار، و راهبرد منابع انسانی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشانگر آن هستند که اولاً همترازی نسبتاً بالایی بین عناصر سازمانی پیشگفته برقرار است، ثانیاٌ بین همترازی و عملکرد سازمانی همبستگی مثبتی وجود دارد.https://jipa.ut.ac.ir/article_20292_c2cd117d3e24db15e1429ce67a5d7ea8.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771220090321The Identifying of Factors of Happiness at Work and Survey that Factors in Administrative Organizationsشناسایی مؤلفههای نشاط در محیط کار و سنجش وضعیت این مؤلفهها در سازمانهای اجرایی استان قم20293FAحسنزارعی متیندانشگاه ترهان - پردیس قم0000-0001-5583-0675غلامرضاجندقیدانشگاه تهران - پردیس قمزلفاحق گویانJournal Article19700101Considering the challenges that modern organizations face, creating a happy organization in the number one strategic imperative and the only way to long-term success. we studied research literature and background in this article, then we identified ten factors of happiness at work. considering this factors, we design questionnaire in order to measure of happiness at work. Validity of factors and this questionnaire was examined by opinion of scholars. In order to measurement of questionnaire reliability, this questionnaire performed among 30 employees and its reliability verified. This questionnaire performed in sample that include 134 employees of chosen organizations in Qom province. Achieved results of information analysis indicated that factors of organizational learning , openness, participation, equity, Be-positive and flexibility were unfavorable .Factors of meaning at work, love, security and interaction with coworkers were average level in chosen organization.با توجه به چالشهایی که سازمانها امروزه با آن مواجه هستند، ایجاد سازمان شاد یکی از نیازهای استراتژیک برای موفقیت در بلند مدت میباشد . در این مقاله ضمن مطالعهی ادبیات پژوهش و بررسی پیشینهی تحقیق، 10 مؤلفه برای نشاط در محیط کار شناسایی کردیم.با توجه به مؤلفهها پرسش نامهای برای سنجش نشاط در محیط کار طراحی گردید.روایی مؤلفهها و پرسش نامهی مربوطه با استفاده از نظر اساتید مورد بررسی قرار گرفت.برای سنجش پایایی پرسش نامه، پرسش نامه را در بین 30 نفر از کارکنان اجرا نموده و پیایی آن مورد تایید قرار گرفت پرسش نامه در نمونهی مورد نظر که شامل 134 نفر از کارکنان سازمانهای منتخب در استان قم بود به اجرا در آمد. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که در سازمانهای منتخب استان قم مؤلفههای یادگیری سازمانی، خودگشودگی، مشارکت، عدالت، مثبت اندیشی و ساختار منعطف در وضعیت نامناسب و مؤلفههای معناداربودن کار، علاقه به کار، امنیت در محیط کار وتعامل با همکاران در وضعیت متوسط میباشد.https://jipa.ut.ac.ir/article_20293_f7b8c7d7025be4671988208c65afbb12.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771220090321Environment Management System effectiveness in Tehran's Hospitals Based on ISO 14000اثربخشی نظام مدیریت زیست محیطی دربیمارستانهای شهر تهران (بر اساس مدل سری 14000 ISO)20294FAسید محمدزاهدیموسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و بر نامهریزیلالهظهور رحمتیJournal Article19700101Hospital Waste material generation is an undesired process in a hospital service rendering system. Infectious Wastes due to their hazardous nature which containing Pathogenic Micro Organisms could harm and contaminate human environment in comparison to other waste materials. For this reason, it is necessary to adopt relevant alternatives and mechanisms to curb and disinfect them. The research Purpose is to measure the quality of effectiveness of Tehran's hospitals environment management based on ISO 14000.To conduct the research, applied, descriptive and field methods are used. A total of 75 Tehran's hospital are selected from among them 60 hospitals are chosen based on Krejciey and Morgan tables as a sample by random. Date collected through questionnaires and by using likert's six-option spectrum based on the said standard and data are analyzed by SPSS software and by using descriptive and inferential statistics (T test).The average scores of researched variables (are the same components of standard) are, Policies3/48, identification of environmental aspects3/15 , formulation of Micro and Macro objectives3/15, Planning for achieving objectives3/15, development of duties and responsibilities3/18 , staff training3/23, communication system3/37, documentation of ٍٍٍٍEnvironment Management System3/22, monitoring operations3/24, reaction readiness in emergencies3/25, periodic appraisal3/09, corrective actions as well as revision of environment management system3/02. The average of all variables are lower than test value(3/5) and undesirable. Thus, it requires further consideration and improvement.تولید زباله بیمارستانی یک فرایند ناخواسته در سیستم بیمارستانی است. پسماندهای عفونی به دلیل ماهیت خطرناکشان، که حاوی انواع مختلفی از میکرو ارگانیسمهای بیماری زا هستند،بیشتر از سایر زائدات به محیط زیست انسانی صدمه میزنند و لازم است که راه کارهای منا سبی برای کنترل و بی خطر سازی آنها اتخاذ شود. هدف مقاله سنجش چگونگی اثر بخشی نظام مدیریت زیست محیطی بیمارستانهای شهر تهران بر اساس استاندارد بین المللی سری 14000 ISO است.پژوهش از نوع کاربردی، توصیفی و میدانی است. از مجموع 75 بیمارستان در شهر تهران، 60 بیمارستان بر اساس جدول کرجسی و مورگان بعنوان نمونه و از طریق تصادفی انتخاب و جمعآوری دادهها از 57 بیمارستان ممکن شد. دادهها از طریق پرسشنامه ساخته شده بر مبنای استاندارد یادشده و استفاده از طیف لیکرت شش گزینهای جمعآوری و دادهها از طریق نرم افزارspss و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی( آزمون t )تحلیل شد.مقادیرمیانگین نمرات متغیرهای مورد مطالعه یعنی همان اجزاء استاندارد، در مقیاس طیف یک تا شش، به ترتیب:جهت گیری خط مشیها 48/3، شناسائی جنبههای زیست محیطی15/3، تدوین اهداف خردو کلان15/3، برنامه ریزی برای نیل به اهداف15/3،تدوین وظایف و مسئولیتها 18/3،آموزش کارکنان 23/3، استقرار نظام ارتباطی37/3، مستندسازی سیستم زیست محیطی22/3، کنترل فعالیتها 24/3،آمادگی واکنش در موقعیتهای اضطراری 25/3، امکان ارزیابی ادواری09/3، اقدام اصلاحی برای حذف عدم انطباقها 02/3 و بازنگری نظام مدیریت زیست محیطی3 بدست آمد.تمامی مقادیر کمتر از میانگین مفروض یانظری، (یعنی 5/3) هستند و این نشان دهنده آنست که استاندارد بینالمللی سری 14000 ISO در حد مطلوب رعایت نمیشود و باید توجه بیشتری در این مورد معمول شود.https://jipa.ut.ac.ir/article_20294_6904c1c466f6b4d7a0ff7103b7f787e2.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771220090321Seeking Educational System for Urban Councilors; the Case of Mashhad City Councilدر جستجوی نظام آموزشی اعضای شورای شهر نمونه موردی مشهد20295FAمحمودسعیدی رضوانیدانشگاه فردوسی مشهدهادیسعیدی رضوانیJournal Article19700101Operating urban and rural councils in Iran put some new hopes to improve the local situation and correct some authorized procedures in urban management affairs. The third period of local councils started in 2007. At present many councilors and officials aware about the importance of training some necessary skills and knowledge for the councilors. This article tries to adopt a relevant educational system for urban councilors. The city council of Mashhad has been studied as a case study. Several methods such as job analysis, problem analysis, organization analysis and survey are used to adopting the educational system. Suggested educational system has 4 types of courses: fundamental courses, general courses, specific courses and continuous education. We try to enhance the efficiency of courses by considering various type of training method beside speech; these methods include field trip, group discussion and watching movies. The presented educational system offers necessary attitudes and skills, and not limited to few knowledge.تجربه شوراهای شهر و روستا در کشور نهاد جدیدی در عرصه مدیریت شهری ایجاد نمود که به جهت نمایندگی شهروندان، امیدهای زیادی برای اصلاح رویّههای مربوط به اداره امور محلی به وجود آورد. اکنون که شوراها دوره سوم خود را میگذرانند برای بسیاری از مسؤولین و خود اعضای شورا، روشن گردیده است که با آموزش برخی دانشها، نگرشها و مهارتهای خاص، میتوان عملکرد شوراها را ارتقاء بخشید. مقاله حاضر در پی پاسخگویی به خلأ فوق به دنبال تدوین نظام آموزشی متناسب با نیازهای اعضای شوراها میباشد. از آن جا که بررسی موردی همه شوراها میسر نمیباشد، به عنوان نمونه شورای اسلامی کلانشهر مشهد مورد بررسی قرار گرفت. در فرایند نیازسنجی آموزشی از روشهای تجزیه و تحلیل شغل، مشکل، سازمان و نظرسنجی استفاده گردید. نظام آموزشی ارائه شده شامل 4 نوع آموزش میباشد که عبارتند از: آموزشهای پایه، عمومی، تخصصی و مداوم. در تدوین نظام آموزشی سعی گردیده است با تعریف آموزشهای مداوم و تنوع بخشی به نحوه ارائه آموزشها (بازدید میدانی و سفر، فیلم، بحث گروهی در کنار سخنرانی) کیفیت آموزشها ارتقاء یافته و علاوه بر ارائه دانشهای مورد نیاز، برخی نگرشها و مهارتهای جدید نیز در مخاطبین ایجاد گردد. همچنین با بهرهگیری از روشهای متنوع برای نیازسنجی (و نه اکتفا به یک روش) تلاش گردیده است ابعاد مختلف نیازهای آموزشی شناسایی گردد.https://jipa.ut.ac.ir/article_20295_c31b24da25cd55a30bc4cdc407d134aa.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771220090321A Study on Employees Empowerment in Service Sector(case study of banking system)بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی نیروی انسانی در خدمات
بررسی موردی در نظام بانکی20296FAسید رضاسید جوادیندانشگاه تهرانحامدحیدریسعیدشهباز مرادیJournal Article19700101It is dawn clear that empowered employees in public sector perform a critical role in their organizational service quality. By the same token, currently competitive advantages stem from employees’ high self-confidence and their commitment toward the goals rather than application of high technologies. This study summarizes twenty influencing factors on employees empowerment including information, authority, teamwork, leadership style, training, involvement, experience opportunity, goals and policy clarity, decentralization, resources availability, responsibility, rewards, job enrichment, coaching, job significance, self-confidence, role ambiguity and employees recognition. These factors were recognized through factor analysis in five different factor group called attention to personal growth and job design, attention to employees issues and team work, leadership style, attention to formality and clarity and attention to environment and decentralization. These factors justified %64.533 of the variance and the first factor attention to personal growth and job design enjoying %38.72 share of the variance ranked the first in influencing the empowerment.بیگمان امروزه تقویت توانمندی افراد در بخش عمومی میتواند نقش مهمی در بهبود کیفیت خدمات ارائه شده از سوی سـازمانها ایفا نماید. امروزه مزیتی که سازمانها برای پیشی گرفتن از یکدیگر دارند نه در بکارگیری فناوری جدید، بلکه در بالا بودن اعتماد به نفس و میزان تعهد کارکنان به اهداف سازمانی نهفته است. به عبارتی عنصر خلاقیت و دانش به عنوان عنصر برتری بخش در رقابت مطرح شده است. در تحقیق حاضر 20 عامل اثر گذار بر توانمند نمودن کارکنان شامل اطلاعات، اختیار، تیم کاری، شیوه رهبری، آموزش، تعلق سازمانی، تجربه اندروزی، روشن بودن اهداف و خط مشی، مشارکت، عدم تمرکز، دسترسی به منابع، مسئوولیت، تشویق، غنیسازی شغل، هدایت و حمایت، معنیدار بودن شغل، اعتماد به نفس، ابهام نقش، اهمیت قائل شدن به کارکنان و محیط شناسایی گردیدند، که با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی، پنج عامل با مقدار ویژه بالای 1 احصاء که تحت عناوین " توجه به رشد فردی و طراحی شغلی، "توجه به مسایل نیروی انسانی و تیمهای کاری"، "سبک رهبری"، "توجه به رسمیت و شفافیت" و "توجه به محیط و عدم تمرکز" نامگذاری گردیدند. پنج عامل مذکور بر روی هم 533/64 درصد واریانس کل متغیرها را تبیین نمودند و عامل اول یعنی عامل توجه به رشد فردی و طراحی شغلی با ارزش ویژه 746/7 و تبیین 729/38 درصد از واریانس به عنوان مهمترین عامل تاثیرگذار بر توانمندسازی کارکنان تعیین گردید که نشان دهنده درجه اهمیت این عامل میباشد.https://jipa.ut.ac.ir/article_20296_73cc4557a4e82438a6f815592ea4991b.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771220090321Survey on the Effect of Glass Ceiling on Decrease of Women Empowerment in Iran Power Development Co. (IPDC)بررسی تأثیر سقف شیشهای بر کاهش توانمندی زنان در سازمان توسعه برق ایران20297FAغلامرضاطالقانیدانشکده مدیریتعلیاصغرپورعزتدانشگاه تهرانبهارهفرجیJournal Article19700101A recent occurrence in the world of work is the phenomenon of women being stuck at lower levels, also referred to as the glass ceiling effect. Different studies and sources in several countries show that the increase of women in managerial positions is still lopsided, especially when compared to the total number of female in the workforce. This research, try to identify the effective factors on decrease of women empowerment, especially survey on disable sociability and helplessness of women. This research is based on a descriptive-experimental method through a correlation analysis for the examination of two factors eventuate of glass ceiling is effect directly on decrease of women empowerment. Statistical population encompasses whole employee in IPDC. Sample Statistical selected by random sampling and their opinion gathered through a questionnaire. The result show that between disable sociability and helplessness of women with decrease of women empowerment is a direct relationship and glass ceiling indirect affect on decrease of women empowerment with those two factors.وضعیت عمومی سازمانها هنوز از باقی ماندن زنان در ردههای پایین مدیریتی و اثر سقف شیشه ای حکایت دارد. منابع و مطالعات متفاوت در کشورهای گوناگون نشان میدهد که افزایش زنان در پستهای مدیریتی هنوز غیر متعادل است؛ بهویژه هنگامیکه نسبت مدیران زن در مقایسه با نسبت جمعیت زنان و مردان در سازمان بررسی میشود[23].در این تحقیق سعی بر آن است عوامل مؤثر بر کاهش توانمندی زنان، بهویژه عوامل جامعهپذیری ناتوانی و خودناتوانانگاری زنان بررسی گردد.این پژوهش با ماهیتی توصیفی – پیمایشی، از طریق تحلیل همبستگی به بررسی دو عامل منتج شده از سقف شیشهای که اثری مستقیم بر کاهش توانمندی زنان دارد، میپردازد. جامعه آماری، مجموعه کارکنان شاغل در سازمان توسعه برق ایران (زیر مجموعه وزارت نیرو) است. نمونه آماری به طور تصادفی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه مورد نظرسنجی واقع شدهاند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که میان جامعهپذیری ناتوانی و خودناتوانانگاری زنان با کاهش توانمندی آنان، رابطهای مستقیم وجود دارد و سقف شیشهای نیز به طور غیرمستقیم و از طریق دو عامل یاد شده بر کاهش توانمندی بانوان اثر میگذارد.https://jipa.ut.ac.ir/article_20297_9206bf8ba5bdb6622ebf752edecca8df.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771220090321The investigation of Servant Leadership on Organizational Trust and Empowerment in Public Organizationsبررسی تاثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی و توانمند سازی در سازمانهای دولتی20298FAآرینقلیپوردانشگاه تهرانعلی اصغرپور عزتدانشگاه تهرانمحمودحضرتیJournal Article19700101Public interests justify the existence of public administration and public administrator must obligate it in any policies and decisions. Reduction of public trust and organizational trust in recent years and necessity of power distribution and empowerment in democratization trend, intensify the emergence of servant leadership. Denhart´s idea of new public service in recent decades, increases the importance of servant leadership. This article, therefore, investigates effects of servant leadership on trust and empowerment. We took advantage of correlation coefficient and used questionnaire to collect the data. The results exhibit the significant correlation between servant leadership, trust and empowerment. There are, also, significant differences between perception of leaders and employees in servant leadership.ضرورت توجه به منافع عمومی در مدیریت دولتی ایجاب میکند که مدیران دولتی در فراگردها و رفتارهای روزمره خود، نوعی جهت گیری عمومی داشته باشند. ضرورت تاکید بر اعتماد عمومی و اعتماد درون سازمانی که روز به روز در حال کاهش است و همچنین الزام توزیع قدرت و توانمند سازی در کشورهایی که فراگرد دموکراتیزه شدن را طی میکنند? وجود رهبری خدمتگزار را ضروری ساخته و ایده خدمات دولتی نوین دنهارت به مثابه مفهومی که در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است? بر ضرورت توجه الگوی رهبری خدمتگزار افزوده است. در این راستا این تحقیق در صدد است تا اثرات الگوی رهبری خدمتگزار را بر اعتماد و توانمندسازی در سازمانهای دولتی بررسی نموده و رهنمودهایی را برای اثربخشی هر چه بیشتر مدیران دولتی ارائه کند. از این رو رابطه متقابل رهبری خدمتگزار با اعتماد سازمانی و توانمند سازی از طریق تحلیل تحقیق همبستگی مورد بررسی قرار گرفته، نتایج حاصله بر وجود رابطهای قوی میان رهبری خدمتگزار? اعتماد سازمانی و توانمندسازی دلالت دارند. همچنین یافتههای تحقیق بیانگر آنند که تفاوت معناداری میان ادرک کارکنان و مدیران از رهبری خدمتگزار وجود دارد.https://jipa.ut.ac.ir/article_20298_61cb64ae242d4171a7bd373e43ec06a5.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771220090321Surveying of the Relationship between Employee Empowerment and Organizational Commitment in the 19 Districts of Tehran Education Organizationبررسی ارتباط بین توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان در مناطق نوزده گانه سازمان آموزش و پرورش شهر تهران20299FAعلیرضاموغلیدانشگاه پیام نور شیرازاکبرحسن پورمحمدحسنپورJournal Article19700101Nowadays organizations should be conducted in a completely challenging environment with extraordinary changes. In such situations, managers don,t have enough time to control employees and should delegate most of their tasks to their subordinates. The employees could do the tasks delegated right only when they have enough ability and knowledge and related skiles. The empowerment process is a tool which can ensure managers to delegate these tasks. This research is a survey research based on correlation method using sampling. The volume of sample is district 9 regard to clustering sampling method with the volume of 240 people. In this article the first assumption is about the relation between the employee,s empowerment and their organizational commitment. In the next assumptions, the relation between the empowerment dimentions (Competence, Meaningful, Trust in others, Impact and Choice) and organizational commitment are considered. The results of the research show that there is no relation between empowering and the organizational commitment and it,s subsidiary hypothesis excep the meaningful and trust in others. Also, the rate of employee empowerment is more than average and that of organizational commitment is less than average.سازمانها امروزه در محیطی کاملاً رقابتی که همراه با تحولات شگفت انگیز است باید اداره شوند.در چنین شرایطی مدیران فرصت چندانی برای کنترل کارکنان در اختیار ندارند و باید عمده وظایف روزمره را به عهده کارکنان بگذارند. کارکنان زمانی میتوانند به خوبی از عهده وظایف محوله برآیند که از مهارت، دانش و توانایی لازم برخوردار باشند.ابزاری که در این زمینه به کمک مدیران میشتابد فرایند توانمندسازی است. تحقیق حاضر یک تحقیق پیمایشی مبتنی بر روش همبستگی با استفاده از انتخاب نمونه است.حجم نمونه براساس روش نمونه گیری خوشهای 9 منطقه و تعداد نمونه 240 نفر است. دراین مقاله در فرضیه اول رابطه بین توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان و در فرضیات فرعی آن رابطه بین ابعاد توانمندسازی (احساس شایستگی، احساس معنی دار بودن شغل، احساس مؤثر بودن، احساس داشتن اعتماد به همکاران و احساس داشتن حق انتخاب) و تعهد سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین توانمندسازی و تعهد سازمانی و فرضیات فرعی مربوط به آن به غیر از احساس مؤثر بودن و احساس داشتن اعتماد ار تباطی وجود ندارد. در ضمن میزان توانمندی کارکنان از سطح متوسط بالاتر و میزان تعهد سازمانی کارکنان از سطح متوسط پایین تر است.https://jipa.ut.ac.ir/article_20299_960a554551ba3f99f55f469af0085ba5.pdf