دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771320090923Explanation of Goodness Concept in Good Governanceتبیین مفهوم خوبی در حکمرانی خوب20310FAسروشدباغندانفریدانشگاه آزاد اسلامیJournal Article19700101Good governance is a fresh subjects regarded by authors and world scientific and international societies during two recent decades. Researches describe and define good governance through various approaches (process, liberalism, and socialism), dimensions (political, economic and social) and goals (economic development, political development and human sustainable development). But extensiveness, complexity and interdisciplinary identity of governance subject involves studying it through a macro and systematic view point. Instead of presenting various menus of characteristics of good governance, there fore, we should design models to describe different aspects of this "multi–face" phenomenon. Since governance is interdisciplinary subject and relates to whole living aspects of human instance, politic, economic, social science and so on, this paper aims to ask this question :"what is goodness and what is relate its with governance?", strives by using the studies of moral philosophy, explains above concept and relate its with governance. This paper along with passing the literature and description the various points of view about good governance characteristics, analysis goodness property from variety perspective and on the basis of moral philosopher points of view and using from the moderate intuitionism school, Provides a fundamental for designing models of good Governance.حکمرانی خوب از جمله مباحث تازهایست که در دو دهه اخیر توجه محافل علمی و بینالمللی جهان را به خود معطوف نموده است. محققان حکمرانی خوب را با رویکردها(فرایندی، لیبرالیستی و سوسیالیستی)، ابعاد(سیاسی، اقتصادی و انسانی) و اهداف (توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی و توسعه پایدار انسانی)گوناگون تعریف نمودهاند. اما با توجه به پیچیدگی و میان رشتهای بودن مبحث حکمرانی این ضرورت وجود دارد که با نگاهی کلان به این مقوله پرداخته و به جای ارایه فهرستهای گوناگون از ویژگیهای حکمرانی خوب به طراحی الگوهایی مبادرت گردد که جنبههای گوناگون این پدیده چندبعدی را تبیین نماید. مطابق این رای، میبایست در ابتدا به تبیین مفهوم خوبی، در حکمرانی خوب پرداخت و معنای خوبی را بهگونهای تحلیل نمود که ضمن حفظ یک دیدگاه کلان در باب حکمرانی خوب، این قابلیت نیز بهوجود آید که دولتمردان با توجه به شرایط و سیاقهای گوناگون دست به انتخاب زنند. لذا پژوهش حاضر در نظر دارد با طرح این پرسش که «خوبی چیست؟ و ربط و نسبت آن با حکمرانی چگونه است؟»، ضمن مروری بر ادبیات و بیان دیدگاههای گوناگون در باب ویژگیهای حکمرانی خوب، وصف خوبی را از دیدگاه اندیشمندان فلسفه اخلاق مورد تحلیل قرار داده و با بکار بستن دستگاه فلسفی شهودگرایی معتدل، چارچوبی را به منظور طراحی الگوهای حکمرانی خوب، پی میافکند.https://jipa.ut.ac.ir/article_20310_1a2d32b325ad9c2f05a4e1b3ad3b8fb4.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771320090923Administrative Corruption in Educational System: Factors of Emersion, Prevalence, and Controlفساد اداری در مدارس آموزشی: عوامل موثر بر پیدایش، گسترش و کاهش آن20311FAرضارسولیدانشگاه پیام نوربهنامشهائیدانشگاه پیام نورJournal Article19700101One of the best ways to encountering administrative corruption is identifying the factors of its emersion, prevalence and control. This paper aims to determine and prioritize those mentioned factors in educational system. Research results showed that economic conditions of educational personnel have most important impact on tendency to commit corruption. Also, administrative and managerial mechanisms have critical role in controlling this unlucky phenomena in educational systems.بهترین روش برای مقابله با فساد اداری، شناسایی علل پیدایش و تعبیه راههایی برای مقابله با بروز آتی و گسترش آن است. این تحقیق قصد دارد تا با وارد شدن به عرصه مدارس (که کمتر در ادبیات موضوعی این مفهوم مشاهده میشود) علل بروز فساد در مدارس آموزش و پرورش را شناسایی کرده و متعاقباً راهکارهایی را برای مقابله با عوامل بروز و گسترش فساد ارایه اداری نماید. نتایج حاکی از آن است که شرایط اقتصادی کارکنان بیشترین و قوانین و مقررات کمترین تأثیر را در پیدایش و گسترش فساد اداری دارند. همچنین، راهکارهای اداری و مدیریتی، راهکارهای فرهنگی و اجتماعی، راهکارهای سیاسی و راهکارهای اقتصادی، به ترتیب، بر کنترل و کاهش فساد اداری در مدراس آموزش و پرورش تأثیر دارند.https://jipa.ut.ac.ir/article_20311_3916293cd2eb22cab7a335b815cc284b.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771320090923Presentation of "Formation of Charismatic Leadership in Organization" Model Based on Strategic Planning Managementارایه الگوی شکلگیری رهبری کاریزماتیک در سازمان از دیدگاه مدیریت برنامهریزی راهبردی20312FAعلیرضائیاندانشگاه شهید بهشتی0000-0002-0563-389Xحمید رضااسمعیلی گیویدانشگاه شهید بهشتیعباسابراهیمیدانشگاه تهرانJournal Article19700101In new organizational world, managenemt is the most effective factor; and its proper form is in collaboration with leadership. One of the leadership's theories-which is the most effective-is charismatic leadership theory, though hasn't gain proper attention. Generally, charismatic leadership means creating a relationship which involves affecting and being affected without involvement of force or money. This problem is attributed to the systematic thinking framework. This article tries to survey components of charismatic leadership by presentation a practical model which says how charismatic leader emerge. This survey will be conducted from strategic planning pocess point of view. So, we developed a questionnaire to position persons in the process, to measure his or her success to aquire charismatic leadership components, and his/her acceptance as a charismatic leader among employees; which was tested in Bahman Motor Industrial Corporation.در دنیای سازمانی نوین، مهمترین شاخص تأثیرگذار، مدیریت است که شکل مطلوب آن مدیریت همراه با رهبری است. یکی از نظریههای مربوط به رهبری، که دارای بیشترین میزان تاثیر است، رهبری کاریزماتیک میباشد که کمتر مورد توجه واقع شده است. بهطور کلی رهبری کاریزماتیک یعنی برقراری رابطهای که اثرپذیری و اثرگذاری در آن بدون اعمال زور یا پاداشهای مالی صورت میگیرد. این مشکل تا حدی به فقدان یک چارچوب فکری منظم نسبت داده میشود. در این مقاله سعی شده است مؤلفههای این نوع رهبری در قالب ارایه یک الگوی کاربردی از چگونگی ظهور شخص در سازمان به عنوان یک رهبر کاریزماتیک، با توجه به فرآیند برنامهریزی راهبردی مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور پرسشنامهای طراحی شده است که به عنوان مقیاسی برای نشان دادن جایگاه شخص در فرآیند و میزان موفقیت وی در کسب مؤلفههای رهبری کاریزماتیک و پذیرش وی به عنوان رهبر کاریزماتیک از سوی کارکنان در شرکت صنعتی بهمن موتور مورد بررسی قرار گرفته است.https://jipa.ut.ac.ir/article_20312_18d9d926e6eb093190c5aeb8b2fc5feb.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771320090923Evaluating the Role of Organization and Management in Appearing Deviant Workplace Behaviorsبررسی نقش سازمان و مدیریت در بروز رفتارهای
کاری انحرافی20313FAداودسلمانیدانشگاه تهرانمحبوبهرادمندJournal Article19700101Evaluating the role of organization and management in appearing deviant workplace behaviors which expose organizational norms to variation and cause a threat for the well-being of the organization and its members is an important subject. The relevant researches have categorized these behaviors to various kinds such as individual and organizational deviance, constructive and destructive deviance, and production, property and political deviance and personal aggression. In addition, in many researches, the relevant factors to these behaviors have been evaluated (An other article regarding deviant behaviors has previously been published by above mention researches). For example, individual factors, group factors, leadership, managerial and organizational factors, etc. and in this research, managerial and organizational factors have been focused.
In this respect, a sample 40-person population has been chosen and their opinions about three organizational factors have been appraised. In this regard, cultural weakness, unfair rules and improper structure of compensation and reward have been stated as major factors in tendency toward deviant behaviors.بررسی نقش سازمان و مدیریت در بروز رفتارهای کاری انحرافی که هنجارهای سازمانی را دستخوش نوسانات قرار داده و باعث تهدید سلامت سازمان و کارکنانش میگردد، موضوعی مهم به شمار میرود. مطالعات صورت گرفته، این رفتارها را در طبقههای مختلف دستهبندی کرده است، از جمله انحراف فردی و سازمانی، انحراف سازنده و مخرب و انحراف تولیدی، مالی، سیاسی و تهاجم شخصی. به علاوه، در تحقیقات بسیاری، عوامل مرتبط با این رفتارها مورد بررسی قرار گرفته است (که قبلاً مقاله دیگری با توجه به رفتارهای انحرافی به وسیله محققین فوق به چاپ رسیده است)، مانند عوامل فردی، گروهی، رهبری، سازمانی و مدیریتی و ... که در این تحقیق به مهمترین عوامل سازمانی و مدیریتی به طور ویژه پرداخته شده است. در این راستا، یک جمعیت نمونه 40 نفری انتخاب گردیده و نظر آنها در مورد سه عامل فرهنگ، قوانین و ساختار پاداش و جبران خدمات مورد ارزیابی قرار گرفته که بر اساس آن، ضعف فرهنگی، بی عدالتی در قوانین و ساختار نامناسب پاداش و جبران خدمات به عنوان عوامل مهم در گرایش به سمت رفتارهای انحرافی اعلام شده است.https://jipa.ut.ac.ir/article_20313_3ccdf6bbd15ad86d75a36e721d47f88f.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771320090923A Survey of Relationship Between the Quality of Work Life and performance of Department Chairpersons of Esfahan University & Esfahan Medical Science Universityتبیین رابطه کیفیت زندگی کاری و عملکرد مدیران گروههای آموزشی دانشگاه اصفهان20314FAبهزادشهبازیسازمان انرژی اتمی ایرانمظفرالدینواعظیدانشگاه تهرانهادیثناییپورJournal Article19700101این پژوهش به منظور مطالعه رابطه کیفیت زندگی کاری و عملکرد مدیر گروههای آموزشی دانشگاه اصفهان در یک نمونه 60 نفری از مدیر گروهها از بین جامعه آماری 99 نفری با اجرای پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون و پرسشنامه محقق ساخته عملکرد شغلی انجام گرفته است. عملکرد شغلی مدیر گروهها در این پژوهش توسط اساتید گروهها مورد سنجش قرار گرفته است. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بوده و برای تعیین مولفه برتر و موثرتر از بین مولفههای کیفیت زندگی کاری، تحلیل رگرسیون گام به گام صورت گرفته است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در این پژوهش، ضریب همبستگی بین کیفیت زندگی کاری و عملکرد شغلی 763/. که در سطح 01/. معنادار میباشد. همچنین همه مولفههای کیفیت زندگی کاری (پرداخت کافی، محیط ایمن، تامین فرصت رشد، قانونگرایی در کار، وابستگی اجتماعی، فضای کلی زندگی، یکپارچگی و انسجام اجتماعی و توسعه قابلیتهای انسانی) با عملکرد رابطه مثبت و معنیداری داشتهاند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین مولفههای کیفیت زندگی کاری متغیرهای توسعه قابلیتهای انسانی، قانونگرایی در سازمان کار، فضای کلی زندگی و یکپارچگی و انسجام اجتماعی به عنوان متغیرهای پیشبین، معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات عملکرد مدیر گروهها (متغیر ملاک)، را به دست آوردهاند.https://jipa.ut.ac.ir/article_20314_fe4ad2ff34a61a3f2ce2bd1b998ea5b7.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771320090923Investigation of Relation between Authority Language and Government's Legitimacy: a Critical Discourse Analysis of Imam Khomeini Speechبررسی رابطه بین زبان اقتدار با مشروعیت دولتها:
(تحلیل گفتمان انتقادی سخنان امام خمینی(ره))20315FAمحمد صادقضیاییدانشگاه تهرانعباسنرگسیاندانشگاه تهران0000-0003-0598-5630منیژهکیامنفرددانشگاه تهرانJournal Article19700101In democratic governments, major basis of political power is people intention, and government is manifestation of national intention, and it's legitimacy is caused of public intention and will. In democratic governments, is applied political power through active political participation, that base on various political institutions of society is setting by public opinion and under people supervision applying political power and consistency of legitimacy in applying political power depend on acquisition of public satisfaction. In this article is discused to investigation of Imam Khomeini discourse with use of method of Critical Discourse Analysis (CDA). The results of the research exhibit that Imam Khomeini discourse is pluralism, which that is Reproduce rule base and citizenship law.در حکومتهای دموکراتیک، اراده مردم مبنای اصلی قدرت سیاسی است و دولت مظهر اراده ملی است، و مشروعیت آن از خواست و اراده عمومی منبعث میشود. در حکومتهای دموکراتیک قدرت سیاسی از طریق مشارکت فعال سیاسی اعمال میشود که براساس آن نهادهای سیاسی مختلف جامعه، به وسیله آرای عمومی شکل گرفته و تحت نظارت مردم، قدرت سیاسی را اعمال میکنند و تداوم مشروعیت این نهادها در اعمال قدرت سیاسی به میزان توانایی آنها در کسب «رضایت عمومی» بستگی دارد. در این مقاله به بررسی گفتمان امام خمینی(ره) با روش تحلیل گفتمان انتقادی پرداخته میشود. نتایج تحقیق حاکی از آن است که گفتمان امام خمینی(ره)، گفتمان تکثرگراست؛ گفتمانی که در صدد بازتولید قانونمداری و حقوق شهروندی است. در این گفتمان، گذشته برای عبرت و درسآموزی قابل نقد است. این گفتمان، که مخالف خشونت و خشونتگرایی است، معتقد به حقوق ترمیمی است.https://jipa.ut.ac.ir/article_20315_d98dfb79c140b5b6d3902cf3b7b113b6.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771320090923Performance Appraisal Systems and Organizational Social Contextبررسی تاثیر زمینه اجتماعی سازمان بر ارزیابی عملکردکارکنان20316FAغلامرضاعسگریدانشگاه مالک اشترفرشتهباقیدانشگاه فردوسی مشهدعسگرنوربخشدانشگاه فردوسی مشهدJournal Article19700101Performance appraisal systems are affected by organizational social context. Social context consists of tow Factors, Distal Variables, and, Proximal Variables. Distal factors include but are not limited to organizational culture, organizational structure, and, values. Proximal variable categorize as both process factors and structural factors. In this paper the process factors were examined. The result demonstrates there is a significant difference between current and favored (expected) condition of process variables. Furthermore, the relation between appraisal system and supervisor & subordinate relationship accepted in confidence level of 99 percent. And also there is a significant relation between appraisal system and Leadership. However, no significant relation found between Performance appraisal systems and employees commitment, and group cohesion too. Generally, there is a meaningful relation between (process) social contexts of organization, including supervisor and subordinate relationship and leadership with Performance appraisal systems. These results are also in line with other studies.ارزیابی عملکردکارکنان تحت تاثیر بافت اجتماعی سازمان قرار دارد. بافت اجتماعی از دو متغیر دور و نزدیک ساخته میشود. متغیر دور متشکل از ساختار سازمانی، ارزشها و فرهنگ است. متغیر نزدیک به دو دسته فرعی یعنی متغیرهای ساختاری و فرایندی تقسیم میشود. متغیرهای ساختاری شامل مستندسازی ارزیابیها، اهداف سیستم ارزیابی، استانداردهای عملکردی و تعداد ارزیابیها است. متغیرهای فرایندی نیز در برگیرنده تعهد سازمانی، انسجام و همبستگی، رابطه رئیس و مرئوس و رهبری است. تحقیق حاضر به بررسی رابطه عوامل فرایندی با سیستم ارزیابی عملکرد میپردازد. نتایج این تحقیق که حاصل جمعآوری اطلاعات از یک نمونه 98 نفری در شرکت محورسازان ایران خودرو است نشان میدهد در جامعه مورد بررسی درخصوص عوامل فرایندی در شرایط موجود و مطلوب تفاوت معناداری وجود دارد. علاوه بر این در سطح 99 درصد ارتباط میان رهبری و رابطه رئیس- مرئوس با سیستم ارزیابی عملکرد تایید میشود. لیکن رابطه معنی داری میان تعهد کارکنان و انسجام و همبستگی با سیستم ارزیابی عملکرد مشاهده نمیشود. بطور کلی رابطه معناداری میان مولفههای اجتماعی (فرایندی) سازمان شامل ارتباط رئیس- مرئوس و رهبری با سیستم ارزیابی عملکرد وجود دارد. این نتایج در مطالعات دیگر نیز تایید شده است.https://jipa.ut.ac.ir/article_20316_77dc3c0a637ecb22979345d0dda256e0.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771320090923Investigation on the Relationship between Organizational Structure and Entrepreneurship Culture in Tehran Universityبررسی رابطه بین عناصر ساختار سازمانی و فرهنگ کارآفرینانه در دانشگاه تهران20317FAاسدالهکردنائیجدانشگاه تربیت مدرسسیدمحمدمقیمیدانشگاه تهران0009-0000-3235-4522سوسنقناتیدانشگاه تهرانحمید رضایزدانیدانشگاه تهران0000-0003-5957-643XJournal Article19700101یکی از موضوعات بسیار مهم و نوین در حوزه تحقیقات دانشگاهی مدیریت آموزشی، موضوع "دانشگاه کارآفرین" است. در دانشگاه کارآفرین، ساختار و فرهنگ سازمانی کارآفرینانه شرط لازم برای موفقیت سازمان تلقی میشوند و برای تحقق این موضوع، میبایست بین فرهنگ سازمانی کارآفرینانه و ساختار سازمانی، رابطه تنگاتنگی وجود داشته باشد. سازمانهای بزرگی همچون دانشگاه تهران به عنوان اولین و موفقترین دانشگاه کشور جهت پیادهسازی کارآفرینی سازمانی میبایست عوامل سازمانی مختلف موجود در دانشگاه از جمله ساختار و فرهنگ سازمانی خود که هریک ویژگیهای خاص خود را دارند، بررسی کنند و انسجام و هماهنگی لازم بین آنها را فراهم آورند. در این تحقیق، کارآفرینی سازمانی به مثابه استراتژی مناسب برای گسترش رشد و توسعه دانشگاه تهران تلقی گردیده و با این هدف به بررسی رابطه بین عناصر ساختار و فرهنگ سازمانی کارآفرینانه در دانشگاه تهران پرداخته است. در این پژوهش، روش تحقیق از نوع توصیفی و از شاخه همبستگی میباشد و ابزار اصلی گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین تمامی ابعاد دهگانه فرهنگ و ساختار سازمانی کارآفرینانه (به جز ریسکپذیری) رابطه معناداری وجود دارد، اما نتایج آزمون رگرسیون نشان داد، مولفههای حمایت مدیریت، سیستم پاداش و سیستم کنترل بیش از سایر مولفهها بر روی ساختار سازمانی کارآفرینانه اثری معنادار داشتهاند.https://jipa.ut.ac.ir/article_20317_392a84d37a711138a01ccb094f65ad81.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771320090923The correlation Between the Relationship with God and Organizational Citizenship Behavior (IRIB A case study)رابطه ارتباط فرا فردی و رفتار شهروندی
(مطالعه موردی: صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران)20318FAسیدحامدوارثدانشگاه تهران0000-0001-7898-612Xعباس علیرستگاردانشگاه سمنانسمیهزراعتکاردانشگاه تهرانکبریرفعتی آلاشتیدانشگاه علامه طباطباییJournal Article19700101شماری از مطالعات اخیر نشان میدهد که ارایه پارادایم جدید برای کار کارکنان با رویکرد تلفیقیتر زندگی کاری و زندگی معنوی ضروری است. به همینسان مقاله حاضر به دنبال تبیین رابطه بین ارتباط فرافردی یعنی بعد معنوی کارکنان و رفتار شهروندی سازمانی است. ارتباط با خدا تحت عنوان ارتباط فرافردی، بعد معنوی معنویت است که در برگیرنده توازن، تعادل، حساسیت و پرورش چهار بعد زیستی، اجتماعی، روانی و معنوی در قالب چهار نوع ارتباط یعنی ارتباط برون فردی، ارتباط میان فردی، ارتباط درون فردی و ارتباط فرا فردی تعریف شده است. علاوه بر این، ارتباط فرافردی، با چهار نوع ارتباط با خدا یعنی، همه خدایی، همه در خدایی، کارگزاری خدا و تعاملی با خدا تعریف شده است. از این رو برای تبیین رابطه معناداری از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. نتایج بهدست آمده حکایت از آن دارد که از چهار نوع ارتباط فرافردی به غیر از نوع ارتباط همه خدایی، بین نوع ارتباط همه در خدایی، ارتباط از نوع کارگزاری خدا و ارتباط از نوع تعاملی با خدا و رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنادار وجود دارد. بنابراین بر اساس یافتههای تحقیق، رابطه بین ارتباط فرافردی و رفتار شهروندی سازمانی ثابت شد.https://jipa.ut.ac.ir/article_20318_11d1a22eccde0a9206276c9fc3b173ef.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771320090923Designing a Model of Measuring Effectiveness and Efficiency of Military High Education Centersطراحی الگوی سنجش کارایی و اثربخشی مراکز آموزش عالی نظامی20319FAغلامحسیننیکوکاردانشگاه امام حسین (ع)علیسجادی پناهدانشگاه امام حسین(ع)حمزهرایجدانشگاه تهرانمجیدسجادی پناهدانشگاه امام حسین(ع)Journal Article19700101Effectiveness of military is function of training system effectiveness. Notice to training system and knowledge about effectiveness and efficiency is one of the important functions of top military leaders. Goal of this study is achieving a performance appraisal model for measuring effectiveness and efficiency of military university training system. For achieving this goal, we design two main questions and use Delphi method and questionnaire. Results redound to designing a performance appraisal model with 95 performance indices. Also results show that designed indices in accordance to designing model, able to measure effectiveness and efficiency of military training center.کارآمدی نیروهای مسلح تابعی از کارآمدی نظام آموزشی آن است. توجه به نظام آموزشی و آگاهی از میزان اثربخشی و کارایی نتایج بدست آمده، یکی از مهمترین وظایف فرماندهان عالیرتبه نظامی بهشمار میرود. هدف این پژوهش دستیابی به الگوی ارزیابی عملکرد برای سنجش اثربخشی و کارایی نظام آموزش عالی دانشگاههای نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است. برای دستیابی به این هدف، دو سوال طرح شده که محققین با استفاده از روش دلفی و با ابزار پرسشنامه، که برای جامعه آماری مورد مطالعه طراحی شده است در صدد پاسخگویی به سوالات تحقیق برآمدهاند. نتایج تحقیق منجر به طراحی الگوی ارزیابی عملکرد با 95 شاخص عملکردی گردیده که با بکارگیری آن میتوان کارایی و اثربخشی مراکز آموزش عالی نظامی را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد. همچنین این تحقیق نشان داد که شاخصهای تدوین شده در راستای طراحی الگو، قادر به تبیین سنجش کارایی و اثربخشی مراکز آموزش عالی نظامی میباشند.https://jipa.ut.ac.ir/article_20319_261b7dd37686260c06df42c36dfc5fa1.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771320090923Effect of New Technology on Competitive Advantage of IRNAتاثیر فنآوریهای نوین بر مزیت رقابتی خبرگزاری جمهوری اسلامی20320FAفریدونوردی نژاددانشگاه تهرانمجتبیامیریدانشگاه تهرانشهلابهرامیدانشگاه تهرانJournal Article19700101Because of the multi-dimensional nature of technology and new phenomenon of communication technologies that based on technique, knowledge, action, tools and process which can affect news industrial the purpose of this paper is to investigate the relation ship between five dimensions of technology and competitive advantage of IRNA. The research is based on a survey of 40 indicators through the Questionnaires and use of Friedman test, one-sample sign test, couple comparison test and structural equation approach to validate the conceptual mode land testing hypostasis. The results demonstrate that the status of constituents of technology’s dimensions is not satisfactory. Results show that competitive advantage in the current situation relies on the technology as a system which depends on technique and equipment (Tools). Whereas, the research results indicate that the desirable competitive advantage should depend on technology as knowledge and technology as process. The research shows IRNA need to reforming in It strategy and developing function of five demotion of There technology. In the end paper recommended some suggestions for IRNA to satisfaction multi-dimensional nature of technology.تکنولوژیهای نوین با پنج بعد سیستم وابسته به تکنیک، دانش، کنش، فرایند و شی واسط تعریف شده است که هر یک از این ابعاد با مولفههای عملیاتی خاص تاثیر ویژهای بر فعالیتهای خبری دارد و میتواند در کسب مزیت رقابتی موثر باشد. این تحقیق از روشهای پژوهشی اسنادی، دلفای و توصیفی بهره جسته و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده که درجامعه آماری مدیران، سردبیران، روسای نمایندگی و خبرنگاران سازمانهای خبری و در حجم نمونه آماری 90 نفر انجام شد و با استفاده از آزمونهای فریدمن، علامت یک نمونهای، آزمون مقایسه زوجها و معادلات ساختاری به بررسی وضعیت 40 مولفه تشکیل دهنده ابعاد پنجگانه تکنولوژیهای ارتباطی در عرصه خبر و تاثیر آنها بر مزیت رقابتی پرداخته است. نتایج نشان میدهد، وضعیت مولفههای ابعاد گوناگون تکنولوژی در ایرنا نامطلوب است. مزیت رقابتی در وضع موجود متکی بر تکنولوژی به عنوان سیستم وابسته به تکنیک و ابزار است. در حالیکه نتایج تحقیق نشان میدهد مزیت رقابتی مطلوب ایرنا مستلزم تکیه بر تکنولوژی به عنوان دانش وتکنولوژی به عنوان فرآیند است. بر اساس نتایج تحقیق، استراتژی رقابتی ایرنا نیازمند توانمندسازی در تمام ابعاد پنجگانه است که در پایان پیشنهاداتی برای آن ارایه شده است.https://jipa.ut.ac.ir/article_20320_619c6b6f81d4a999226ba16766dbb8fe.pdf