2024-03-29T18:09:08Z
https://jipa.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=9942
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1398
11
4
الگوی اقتضایی شناسایی مسائل عمومی در فرایند خطمشیگذاری ایران با تأکید بر عوامل پیشران
مهدی
سلیمانی خوئینی
کرماله
دانشفرد
رضا
نجفبیگی
هدف: مسائل عمومی، پدیدهای وسیع و گسترده هستند و ضعف در شناسایی آنها موجب ناکارآمدی سیاستهای دولتی میشود. بهرهگیری از الگویی جامع و اقتضایی برای شناسایی مسائل عمومی، این امکان را برای کشور فراهم میکند تا به تعیین و اجرای کامل اولویتها و راهبردها بپردازد. این پژوهش الگوی اقتضایی شناسایی مسائل عمومی در ایران را ارائه میدهد. روش: در این پژوهش از تحلیل مضمون اسـتفاده شـده و بـرای پاسـخ بـه پرسـشهـای پـژوهش، 16 مصـاحبه عمیـق بـا صاحبنظران انجام گرفته است. برای تحلیل دادهها، طی سه مرحله شبکه مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر به کدگذاری انجام گرفت و پس از آن، الگوی طراحیشده با روش دلفی آزمایش شد. یافتهها: تحلیل دادهها در نهایت به احصای 66 مضمون پایه، 24 مضمون سازماندهنده، 6 مضمون فراگیر و شکلگیری الگوی نظری انجامید و با دو دور روش دلفی تأیید شد. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که بازیگران دولتی شامل دولت (قوه مجریه)، مجلس شورای اسلامی (قوه مقننه) و افراد و نهادهای قانون اساسی، بازیگران غیردولتی شامل گروههای ذینفع و گروههای ذینفوذ و همچنین حساسیت موضوع، قلمرو موضوع، مقطع زمانی وقوع رویداد و هزینه ایجادشده از طریق رویداد بر فرایند شناسایی مسائل عمومی در ایران تأثیرگذار هستند.
الگوی اقتضایی
خطمشیگذاری
شناسایی مسئله
مسئله عمومی
2019
12
22
530
556
https://jipa.ut.ac.ir/article_73160_9d3fa3634ff5ff6a90908b3933d96873.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1398
11
4
فهم دستورگذاری در حکومتهای محلی (نمونهپژوهی: شورای شهر مشهد)
رحمتاله
قلیپور
علی
حمیدیزاده
سید حسین
اخوان علوی
امین
فرجی ملائی
سیدحامد
رستگار
هدف: پژوهش حاضر، جستاری بر نحوه دستورگذاری در شورای شهر مشهد بهعنوان نمونهای از حکومتهای محلی در ایران است. این پژوهش درصدد فهم دستورگذاری در حکومتهای محلی برای کمک به بهبود آن است. روش: روش مورد استفاده، هرمنوتیک پدیدارشناختی و پدیدارشناسی هرمنوتیک (در قالب نظریه دادهبنیاد ساختگرا) است. یافتهها: در این پژوهش، برای دستورگذاری در حکومتهای محلی ساختار دوگانهای تدوین شد که بر هستهای سخت و پوستهای نرم متکی است. هسته سخت متشکل از عوامل فردی خطمشیگذار است، در حالی که پوسته نرم بیشتر از عوامل محیطی متأثر است. در پوسته نرم عوامل پسین و پیشین وجود دارند که اثرهای پیش و پس از در دستور قرار گرفتن یک مسئله را هنگام دستورگذاری لحاظ میکنند. عوامل پسین شامل ارزیابی پیشبین، اثرهای زمانی و احتمال تصویب طرحها و لوایح هستند و عوامل پیشین به بازخوردها، جایگاه جامعه هدف و ماهیت مسئله اشاره دارند. نتیجهگیری: دینامیک دستورگذاری در شورای شهر مشهد بهعنوان نمونهای از حکومتهای محلی در ایران، تابع الگوهای موجود نیست و نبود سیستمهای پشتیبان تصمیمگیری و بازخورد سبب فردی شدن روال دستورگذاری شده است.
دستورگذاری
هرمنوتیک
پدیدارشناسی
2019
12
22
557
580
https://jipa.ut.ac.ir/article_72740_a455342013abbd97f34d42cf9387c62c.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1398
11
4
پژوهش کیفی کارت امتیازی منابع انسانی در بخش دولتی با رویکرد ذینفعان کلیدی (نمونهپژوهی: سازمان منطقه آزاد کیش)
حسن
بودلایی
سبیحه
شمسی
هدف: هدف پژوهش کیفی پیش رو، شناسایی اهداف راهبردی مدیریت منابع انسانی سازمان منطقه آزاد کیش مبنی بر رویکرد ذینفعان کلیدی، با بهرهگیری از کارت امتیازی منابع انسانی و ترسیم نقشه راهبردی است. روش: در این پژوهش کیفی از یک فرایند تلفیقی و هفتمرحلهای مبتنی بر تحلیل مضمون استفاده شده و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه با ذینفعان واحد منابع انسانی انجام پذیرفته است. یافتهها: بعد از پیادهسازی متن مصاحبهها 187 مضمون پایه، 39 مضمون سازماندهنده و در نهایت 12 مضمون فراگیر شناسایی شد که شامل: 1. تدوین سیاستهای خانوادهمحور؛ 2. ارتقای رفاه، سلامت و معیشت کارکنان؛ 3. بهبود بهرهوری واحد منابع انسانی؛ 4. ارتقای کرامت انسانی کارکنان؛ 5. توسعه فرهنگ سازمانی مبتنی بر مشتریمداری و نوآوری؛ 6. توانمندسازی کارکنان؛ 7. توسعه سیستم اطلاعاتی منابع انسانی؛ 8. استخدام و نگهداری استراتژیک کارکنان؛ 9. مدیریت عملکرد و توسعه کارکنان؛ 10. تحول استراتژیک مدیریت منابع انسانی مبتنی بر پژوهش و اصلاح فرایند؛ 11. همراستایی تخصیص و مصرف بودجه منابع انسانی با استراتژی سازمان و 12. ارتقای سازوکار تنظیم بودجه منابع انسانی است. نتیجهگیری: نقشه استراتژی، با استفاده از مضامین بهدستآمده ترسیم شد. کاربرد کارت امتیازی منابع انسانی در بخش دولتی با استفاده از رویکرد ذینفعان و بر اساس فرایند تلفیقی تحلیل مضمون و ساخت ابر روایتهای مربوطه اصلیترین رهآورد این پژوهش است.
تحلیل تلفیقی مضمون
سازمانهای دولتی
کارت امتیازی متوازن
مدیریت استراتژیک منابع انسانی
نقشه استراتژی
2019
12
22
581
607
https://jipa.ut.ac.ir/article_73279_fdf9ebf51b05d79db8b1b8416585bdbe.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1398
11
4
جوهره فرقهگرایی در سازمانهای دولتی: پژوهشی در افغانستان
عادله
الکوزهی
مصطفی
هادوی نژاد
هدف: فرقهگرایی در سازمان، در فراگرد مردمسالاری سازمانی پدیدهای کژکارکردی و اخلالگر تلقی میشود. پژوهش حاضر با هدف کشف جوهره این پدیده در سازمانهای دولتی ولایت هرات افغانستان انجام شده است.
روش: راهبرد پژوهش، پدیدارشناسی وصفی و مشارکتکنندگان در آن 24 نفر از کارکنان 16 سازمان دولتی ولایت هرات افغانستان بودند که با استفاده از نمونهگیری نوعی تا مرحله اشباع نظری انتخاب شده بودند. برای تحلیل مصاحبهها از نرمافزار Maxqda استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که جوهره فرقهگرایی در سازمانهای مورد مطالعه، شامل چهار دسته آلایههای رفتاری فرقهگرایانه بهعنوان سازههای سامانبخش این پدیده میشود که عبارتاند از رفتارهای سیاسی فرقهای، تقدم روابط فرقهای بر ضوابط، تبعیض فرقهای و مبادله فرقهگرایانه رهبر ـ عضو.
نتیجهگیری: رفتارهای فرقهگرایانه سازمانی در قلمرو مکانی پژوهش رفتارهای سیاسی فرقهای با ماهیت نفعطلبانه برای اعضای فرقه در سازمان حتی به بهای منافع جمع هستند که بهصورت تبعیض فرقهای از نوع جنسیتی و قومی ظهور مییابند. در این پدیده از رهگذر مبادله فرقهگرایانه رهبر ـ عضو، اعضای فرقه توسط مدیریت سازمان خودی و سایر اعضا غیرخودی تلقی میشوند و در نتیجه خودیها در مقایسه با اعضا از منافع ویژهای برخوردار خواهند شد. با این فرض، روابط فرقهای بر ضوابط ترجیح داده میشوند.
فرقهگرایی
آلایههای رفتاری
پدیدارشناسی
پدیدارشناسی وصفی
2019
12
22
608
628
https://jipa.ut.ac.ir/article_72946_4e82b178b813ad1f9c8bdbfaf98e3b8e.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1398
11
4
ارائه الگوی ترور شخصیت در سازمان (نمونهپژوهی: سازمانهای دولتی شهرستان خرمآباد)
سعید
اکبریان
علی
نصراصفهانی
علی
شائمی برزکی
هدف: این پژوهش با هدف غایی شناسایی علل و ریشههای ترور شخصیت در سازمانهای دولتی شهر خرمآباد انجام شد. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش جزء پژوهشهای آمیخته (کیفی ـ کمّی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران ارشد، میانی، کارشناسان خبره و سه تن از اساتید دانشگاه بود. در بخش کیفی برای نمونهگیری از روش گلوله برفی و برای جمعآوری اطلاعات از روش مصاحبه استفاده شد و بر اساس قاعده اشباع نظری تعداد 25 مصاحبه انجام گرفت. در بخش کمّی هدف آزمون مدل کیفی طراحیشده در یک جامعه بزرگتر بود. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه ساختهشده پژوهشگر استفاده شد. جامعه آماری در این بخش کارکنان و مدیران مطلع از موضوع پژوهش بودند. یافتهها: بر اساس نتایج بخش کیفی شرایط علی ترور شخصیت عوامل فردی، عوامل سازمانی و گروهی بودند. پدیدهمحوری کینهتوز، کوچک بود. عوامل زمینهای شبکههای قدرت، ادراک بیعدالتی و ترس از دستدادن موقعیت بودند. متغیرهای عدم تطابق گفتار با رفتار و رسیدن به مدیران بالاتر بهعنوان عوامل مداخلهگر تعیین شدند. بدگویی پشت سر یکدیگر، جنگ روانی، تخریب واقعیتها، تهمت و افترا و تلاش برای بیاعتمـادسازی، از راهبــردهای ترور شخصیت محســوب میشوند. پیامدهای ترور شخصیت در سه بعد فردی، سازمانی و گروهی قرار گرفتند. نتیجهگیری: در بروز ترورشخصیت مجموعهای از عوامل فردی و شخصیتی تأثیرگذار هستند که برای از بین بردن این پدیده به اصلاح در دو حوزه شخصیت فرد و سازمان نیاز است.
ترور شخصیت
روش دادهبنیاد
سازمانهای دولتی شهر خرمآباد
2019
12
22
629
660
https://jipa.ut.ac.ir/article_72739_ece62357106e6451f4c8a99c14f991c8.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1398
11
4
بررسی رابطه میان آوای کارکنان و پیامدهای رضایت شغلی بهواسطه نقش تعدیلی تبادل رهبر ـ عضو
غلامعلی
طبرسا
علی
رضاییان
پریسا
فلکی.
هدف: با وجود انجام پژوهشهایی پیرامون تأثیر آوای کارکنان بر پیامدهای رضایت شغلی نظیر عملکرد شغلی، تعهد سازمانی، تحلیل رفتگی و ترک خدمت، مطالعات اندکی به بررسی تأثیر متغیرهای دیگر در رابطه میان این متغیرها پرداختهاند. بنابراین با توجه به تأثیر بالای آوای کارکنان در پیامدهای رضایت شغلی، شناخت چنین متغیرهایی اهمیت بسیار دارد. ازاینرو پژوهش حاضر به بررسی نقش تعدیلکننده تبادل رهبر- عضو در رابطه میان آوای کارکنان و پیامدهای رضایت شغلی پرداخته است. روش: جامعه آماری شامل کلیه مدیران و غیر مدیران ستاد مرکزی بانک صادرات بوده که تعداد آنان 2063 نفر میباشد. حجم نمونه در سطح خطای 05/0، 330 نفر برآورد و اعضاء نمونه آماری بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهای محقق ساخته با 23 گویه که روایی محتوا و سازه آن تائید و پایایی آن 947/0 به دست آمد، جمعآوری شد. فرضیهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری و با کمک نرمافزار اسمارت پی آل اس آزمون گردیدند. یافتهها: تبادل رهبر-عضو تأثیر مثبت آوای کارکنان بر تعهد سازمانی و عملکرد شغلی و تأثیر منفی آن بر ترک سازمان و تحلیل رفتگی سازمانی را افزایش میدهد. همچنین، آوای کارکنان تأثیر مثبتی بر تعهد سازمانی و عملکرد شغلی و تأثیر منفیای بر ترک سازمان و تحلیل رفتگی روانشناختی کارکنان سازمان دارد. نتیجهگیری: بهبود روابط بین رهبران و کارکنان، اثرات مثبت آوای کارکنان بر پیامدهای رضایت شغلی را تقویت مینماید.
آوای کارکنان
پیامدهای رضایت شغلی
تبادل رهبرـ عضو (LMX)
سازمان مرکزی بانک صادرات
2019
12
22
661
681
https://jipa.ut.ac.ir/article_73161_c22d49a0af7242ec08eed8930cabd16f.pdf