2024-03-28T13:03:28Z
https://jipa.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7969
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1395
8
2
خطمشیگذاری خوب در قوۀ مجریه، مدلسازی نقش ظرفیتهای سازمانی و زمینۀ ملی
عباس
منوریان
داریوش
محمدی
اصغر
محمدی فاتح
ظهور مسائل عمومی جدید و پیچیدگی آنها، موجب شده است موضوعی با عنوان خطمشیگذاری خوب در دولت مطرح شود. در این پژوهش با اتکا به تحقیق ترکیبی متوالی اکتشافی، از طریق بررسی امکانسنجی کاربرد خطمشیگذاری خوب در قوۀ مجریه بر اساس مصاحبه با کابینۀ دولت دهم و یازدهم، شرایط تسهیلکنندۀ درونسازمانی قوۀ مجریه و شرایط زمینهای ملی در اجرای خطمشیگذاری خوب، احصا شده است. شرایط درونسازمانی قوۀ مجریه در سه مقولۀ «ظرفیت سازمانی»، «ظرفیت رفتارهای فرانقش» و «ظرفیت مدیریتی» دستهبندی شد. شرایط زمینهای ملی نیز در قالب پنج مقولۀ «شرایط بینالمللی»، «سیاسی»، «فرهنگی»، «اقتصادی» و «فناورانه» شناسایی و نامگذاری شدند. مصاحبهشوندگان معتقدند که شرایط کلان ملی و شرایط خرد وزارتخانههای قوۀ مجریه، میتوانند پیشنگری، بروننگری، شمولیتگرایی، شواهد محوری، توأمانی و نوآوری را وارد فرایند خطمشیگذاری کنند. در بخش کمی تحقیق، مدلهای اندازهگیری و مدل ساختاری ـ مسیری و تأثیر شرایط خرد و کلان بر خطمشیگذاری خوب در نرمافزار AMOS آزموده شد که نشاندهندۀ برازش مدل با دادههای کمی است.
خطمشیگذاری خوب
خطمشیگذاری
ظرفیت
محتوای خطمشی
2016
07
22
233
254
https://jipa.ut.ac.ir/article_59878_a64cf14345f7a63c12b295fed7952edd.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1395
8
2
مدل تجزیه و تحلیل خطمشی عمومی در ایران
رؤیا
اسدی فرد
علی اصغر
فانی
عادل
آذر
سید مهدی
الوانی
با وجودی که تجزیه و تحلیل خطمشیهای عمومی برای سیستمهای خطمشیگذاری عمومی ضرورت محسوب میشود، یکی از عمدهترین مسائل سیستم خطمشیگذاری ایران، نبود معیاری برای تجزیه و تحلیل خطمشیهای عمومی است؛ به همین دلیل پژوهش پیش رو با هدف دستیابی به مدلی برای تجزیه و تحلیل خطمشیهای عمومی اجرا شده است تا با استفاده از روش تئوری دادهبنیاد چندگانه، به خلق تئوری و مدل تجزیه و تحلیل خطمشی عمومی متناسب با مقتضیات کشور بپردازد. برای این منظور، طی برگزاری مصاحبههای اکتشافی و عمیق با 40 نفر از سیاستگذاران کشور، مدل تجزیه و تحلیل خطمشیهای عمومی در ایران طراحی شد. مدل طراحیشده شامل سه بعد اصلی «تجزیه و تحلیل تدوین»، «تجزیه و تحلیل اجرا» و «تجزیه و تحلیل ارزیابی» میشود که هر یک از این ابعاد، اجزا و عناصر تشکیلدهندۀ تجزیه و تحلیل خطمشی عمومی را نشان میدهد.
تجزیه و تحلیل خطمشی عمومی
تئوری دادهبنیاد چندگانه
خطمشی عمومی
2016
07
22
255
276
https://jipa.ut.ac.ir/article_59879_bb58ddc9c31bc70956f47811f57782d9.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1395
8
2
کاوشی بر الگوی پیشایندهای راست کرداری مدیران در سازمانهای دولتی: مطالعۀ کیفی
مژگان
ضرغامی فرد
حسن
دانایی فرد
حسن
زارعی متین
راستکرداری مدیران عامل حیاتی و ضروری برای موفقیت رهبری و سازمان است و بنیان اصلی اعتمادسازی در سازمان بهشمار میرود. هدف اصلی از اجرای این پژوهش، کاوش ماهیت و پیشایندهای راستکرداری مدیران در سازمانهای دولتی است. روش پژوهش کیفی عام با استراتژی تحلیل مضمون است؛ به این منظور، مصاحبههای عمیق با مدیران سازمانهای دولتی برگزار شد. ابتدا به اتکای مطالعۀ ادبیات موجود، ماهیت پدیدۀ مد نظر تبیین و توصیف شد؛ سپس دادههای مصاحبه کدگذاری شدند و الگوی ارتباطی مضمونهای کشفشده بهصورت مدل پیشایندهای راستکرداری مدیران در سازمانهای دولتی بهدست آمد. این مدل شامل مؤلفههای فردی: ویژگیهای شخصیتی مدیر (عزت نفس، تعهد و مسئولیتپذیری، ماکیاولیسم)، هوش اخلاقی مدیر و مؤلفههای تعدیلگر مدیریتی: (ویژگیهای شغلی مدیران و توانایی مدیریتی) و مؤلفههای تعدیلگر سازمانی: (الگوهای اخلاقی رهبری و مراودات ضمنی، انتظارات از مدیران، شفافیت در سیاستها، قوانین و رویهها و فعالیت افشاگران در سازمان) است.
: راستکرداری مدیران
صداقت رفتاری
رفتار اخلاقی
پیشایندهای راستکرداری مدیران
تحلیل مضمون
2016
07
22
277
298
https://jipa.ut.ac.ir/article_59880_2318bc95215bc9f1c89d1207cbb031df.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1395
8
2
فراتحلیلی بر پژوهشهای مدیریت دانش در سازمانهای دولتی ایران
علی
پیران نژاد
مطالعۀ حاضر، فراتحلیلی بر پژوهشهای اجراشده در حوزۀ مدیریت دانش در سازمانهای دولتی ایران طی ده سال گذشته است. در این پژوهش تلاش میشود با بررسی روند تحقیقات انجامشده در این حوزۀ مطالعاتی، تصویر جامعی از مطالعات این حوزه در سطح ملی ارائه شود تا بر اساس آن، توجه پژوهشگران به حوزههای مغفول باقیمانده جلب شود و در نهایت به توسعهیافتگی روزافزون این مفهوم در کشور یاری دهد. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل 87 مقالۀ علمی پژوهشی است که در سالهای 1394-1385 در کشور به چاپ رسیدهاند. از میان این مطالعات، 69 مقاله برای نمونۀ آماری انتخاب شد و بررسی روی این مقالهها انجام گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد بیشترین پژوهشها به ابعاد فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی در پروژههای مدیریت دانش در سازمانهای دولتی توجه داشتهاند و کمترین مطالعات بر ابعادی همچون سرمایۀ فکری و زیرساختهای فنی تمرکز کردهاند. در انتها نیز پیشنهادهایی برای اصلاح روند مطالعاتی در این حوزه ارائه شده است.
ایران
سازمانهای دولتی
فراتحلیل
مدیریت دانش
2016
07
22
299
324
https://jipa.ut.ac.ir/article_59881_444a753e8a86a26c92134758d71f95ee.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1395
8
2
تحلیل کانونی روابط بین خودکارآمدی و ظرفیت انطباقپذیری سازمانی
داریوش
توسلی
حسن
قلاوندی
میر محمد
سید عباس زاده
عبدالزهرا
نعامی
برخورداری از ظرفیت انطباقپذیری، از عوامل مؤثر بر موفقیت سازمانهای امروزی در پاسخ به تقاضاهای متغیر مشتریان و تحولات محیطی است. هدف از این پژوهش، بررسی روابط مجموعۀ خودکارآمدی با مجموعۀ ظرفیت انطباقپذیری سازمانی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ اعضای هیئت علمی دانشگاههای شهید چمران، علوم پزشکی و پیام نور اهواز در سال 1394 میشود. بهکمک روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی، 313 نفر از جامعۀ آماری برای نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش همبستگی از نوع کانونی است. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامۀ استاندارد ظرفیت انطباقپذیری سوسمن و استریکمن و پرسشنامۀ خودکارآمدی ریگز و نایت استفاده شده است. دادههای پژوهش به روش همبستگی کانونی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل نشان داد بهجز باورهای خودکارآمدی فردی، تمام مؤلفههای خودکارآمدی با مجموعۀ مؤلفههای ظرفیت انطباقپذیری سازمانی رابطه دارند و خودکارآمدی 37 درصد از تغییرات انطباقپذیری سازمانی را تبیین میکند
اعضای هیئت علمی
تحلیل کانونی
خودکارآمدی
ظرفیت انطباقپذیری
2016
07
22
325
348
https://jipa.ut.ac.ir/article_59882_7624bbeed824f610933a79224ac93b74.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1395
8
2
بررسی و شناسایی مشکلات تدوین لایحۀ تفریغ بودجه
غلام حسین
نیکوکار
فرزانه
جلالی
مهدیه
فلاح هروی
بیتا
مشایخی
براساس اصل 55 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ضروری است دیوان محاسبات کشور بهمنظور حسن اجرای نظارت و کنترل فعالیتهای مالی دولت، «گزارش تفریغ بودجه» تهیه کند. بررسی بهعملآمده نشان میدهد طی 105 سال بودجهریزی قانونی در کشور ایران، قوۀ مجریه نتوانسته است لایحۀ تفریغ بودجه را بهموقع تهیه، تنظیم و تقدیم دیوان محاسبات عمومی و قوۀ مقننه کند. در پژوهش حاضر قصد داریم مشکلات تدوین این لایحه را بررسی کنیم. تحقیق حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوای مصاحبههای نیمهساختاریافته با متخصصان و خبرگان حوزۀ حسابداری و بودجه در ایران صورت گرفته است. عوامل یادشده بهترتیب فراوانی از موضوع لایحه و قانون بودجه، مسائل دستگاههای اجرایی، مفهوم تفریغ بودجه، مسائل قانونی، مشکلات حسابداری دولتی، مسائل موجود در دیوان محاسبات، چالشها و مفاهیم رفتاری و محیطی و مسئلۀ تحقیق و تخصص، ریشه گرفتهاند.
بودجه
چالشهای لایحۀ تفریغ بودجه
لایحۀ بودجه
لایحۀ تفریغ بودجه
2016
07
22
349
372
https://jipa.ut.ac.ir/article_59883_93765eed06520fd1e555c759dc472a80.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1395
8
2
بررسی تأثیر حمایت سازمانی ادراکشده و حمایت سرپرست ادراکشده بر تعهد سازمانی و عملکرد فردی کارکنان
محمدعلی
شاه حسینی
مهرداد
استیری
مریم السادات
کشفی
نگهداری و حفظ کارکنان متخصص در سازمانها و افزایش عملکرد ایشان، دغدغۀ همیشگی بسیاری از سازمانها و شرکتها در عرصۀ رقابت بوده است. میزان رسیدن به این اهداف، به مؤلفههای بسیاری از جمله درک حمایتهای سازمان و سرپرست از سوی کارکنان بستگی دارد. در پژوهش پیش رو به بررسی تأثیر درک حمایتهای سازمان و سرپرست بر تعهد سازمانی و عملکرد فردی کارکنان پرداخته میشود. به این منظور، نمونهای از طریق تمامشماری آماری از شرکت ایتراک با 260 نفر از کارکنان مطالعه شده است. تحلیل نتایج بهدستآمده از دادههای گردآوریشده بهکمک روش همبستگی و رگرسیون چندگانه (گامبهگام) در نرمافزار SPSS نشان داد، حمایت سازمانی و سرپرست ادراکشده بر ابعاد عاطفی و هنجاری تعهد سازمانی و بر هر دو بعد وظیفهای و زمینهای عملکرد فردی تأثیر مثبت و معناداری میگذارد و تنها میان حمایتهای سازمانی و سرپرست ادراکشده با تعهد مستمر رابطۀ معناداری وجود ندارد.
تعهد سازمانی
حمایت سازمانی ادراک شده
حمایت سرپرست ادراک شده
عملکرد فردی
2016
07
22
373
391
https://jipa.ut.ac.ir/article_59886_52933641e2478c7ba56414d79e02ff88.pdf