2024-03-29T14:51:07Z
https://jipa.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=6988
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1393
6
1
بررسی تأثیر پاداش اجتماعی بر تسهیم دانش و فرهنگ مشارکت تیمی از طریق تعهد عاطفی تیمی
حسنعلی
آقاجانی
سعید
رضایی
امروزه، تیمها نقش چشمگیری در موفقیت سازمانها و دستیابی به مزیت رقابتی ایفا میکنند. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر پاداش اجتماعی بر تسهیم دانش و فرهنگ مشارکت تیمی میپردازد. این پژوهش از نظر هدفْ کاربردی و از نظر روش پژوهشْ توصیفی- همبستگی است. پاداش اجتماعی به منزلة متغیر مستقل، تسهیم دانش و فرهنگ مشارکتی به منزلة متغیرهای وابسته، و تعهد عاطفی نسبت به تیم به منزلة متغیر میانجی درنظر گرفته شد. جامعة آماری این پژوهش عبارت است از تیمهای کنترل کیفیتِ شرکتهای تولیدکنندة قطعات خودرو در استان مازندران. برای جمعآوری دادهها از نمونة در دسترس استفاده شد. در مجموع، 210 پرسشنامه بین اعضای نمونه توزیع شد. برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. پایایی پرسشنامه هم با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ۸۳/۰ محاسبه شد. یافتههای پژوهش نشان داد پاداش اجتماعی در تعهد عاطفی اعضا نسبت به تیم تأثیر مثبتی دارد. تعهد عاطفی تیمی هم در فرهنگ مشارکت تیمی و تسهیم دانش بین اعضای تیم تأثیر مثبت و معنادار دارد.
پاداش اجتماعی
تعهد عاطفی تیمی
تسهیم دانش
فرهنگ مشارکت تیمی
2014
04
21
1
24
https://jipa.ut.ac.ir/article_51704_7e879e5a9714e6751920f115431746a5.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1393
6
1
تحلیل سازوکارهای بهبود توسعه منابع انسانی: مطالعه اعضای هیئت علمی دانشکدههای کشاورزی
مرتضی
اکبری
سید محمود
حسینی
سید یوسف
حجازی
احمد
رضوانفر
هدف کلی این پژوهش تحلیل سازوکارهای بهبود توسعة منابع انسانی (اعضای هیئت علمی) دانشکدههای کشاورزی است. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد و از نوع توصیفی- اکتشافی است. جامعة آماری این تحقیق اعضای هیئت علمی دانشکدههای کشاورزیاند و جامعة آماری پژوهش عبارت است از 1178 نفر از اعضای هیئت علمی. برای جمعآوری دادهها و اطلاعات از روش نمونهگیری چندمرحلهای استفاده شد. در نهایت، 248 پرسشنامه جمعآوری شد. ابزار پژوهش پرسشنامهای است که روایی آن از طریق متخصصان و اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ (بالای 7/0) محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارSPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که 48 سازوکار در زمینة توسعة اعضای هیئت علمی مؤثر است که، در نهایت، با توجه به تکنیک تحلیل عاملی، به چهار زمینهـ فردی، مشارکت اجتماعی، حرفهای، و آموزشیـ دستهبندی شد، که 66 درصد واریانس کل را تبیین کرد.
آموزش عالی کشاورزی
اعضای هیئت علمی
توسعة حرفهای
توسعة فردی
2014
04
21
25
44
https://jipa.ut.ac.ir/article_51705_8eae12d529114c9658c91ce3d6a873b0.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1393
6
1
تحلیل کانونی رابطة هوش هیجانی با ارزشیابی عملکرد آموزشی
محمدرضا
تقی زاده یزدی
افشار
سلیمانی
ناصر
رحمت
جواد
نرگسیان
هدف از این پژوهش بررسی رابطة ابعاد هوش هیجانی با ارزشیابی عملکرد آموزشی بوده است. جامعة آماری این پژوهش عبارت بود از اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه در سال 1391. برای انتخاب گروه نمونه، از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با رعایت نسبتها استفاده شد و، در مجموع، 200 نفر انتخاب شدند. پژوهش از نوع توصیفی و طرح همبستگی است. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامة استاندارد سیبر- شرینگ و پرسشنامة محققساختة ارزشیابی عملکرد آموزشی در مقیاس پنج درجهای لیکرت استفاده شد. دادههای پژوهش، پس از جمعآوری، بر اساس فرضیههای پژوهش و با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل کانونی با 99 درصد احتمال وجود همبستگی بین دو مجموعة متغیر را تأیید میکند. همچنین، نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که مؤلفههای خودآگاهی، همدلی، مهارتهای اجتماعی، و خودانگیزی پیشبینیکنندههای خوبی هستند برای متغیرهای ملاک انضباط آموزشی، توان علمی، و شیوة تدریس.
ارزشیابی عملکرد آموزشی
هوش هیجانی
2014
04
21
45
66
https://jipa.ut.ac.ir/article_51706_7821ea7bf041bfa64a36b8e3e55dce9a.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1393
6
1
بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی بر فضیلت سازمانی(بررسی موردی شهرداری رشت)
تورج
حسن زاده ثمرین
مهناز
همتی نوع دوست
حسن
نیکرواحمدگورابی
این پژوهش به بررسی و تبیین رابطة سرمایة اجتماعی با فضیلت سازمانی در شهرداری رشت میپردازد. بررسی رابطه بین سرمایة اجتماعی و فضیلت سازمانی و توصیف متغیرهای آنها از مبانی نظریِ اهداف این پژوهش است. فرض اساسی این پژوهش این است که آیا بین سرمایة اجتماعی و فضیلت سازمانی رابطة مثبت و معناداری وجود دارد و متغیرهای سرمایة اجتماعی میتوانند تغییرات فضیلت سازمانی را تبیین نمایند. بدین منظور، از جامعة آماری 927 نفر کارمند مناطق پنجگانة شهرداری رشت حجم نمونه 240 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب، انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامة 36 سؤالی بود. در این تحقیق، به منظور آزمون فرضیههای مرتبط با مدل مفهومی پیشنهادی، از روشهای آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی استفاده شد. در روش توصیفی، از جداول آماری برای توصیف و تحلیل جمعیتشناختی تحقیق استفاده شد. همچنین، در روش آمار استنباطی، از تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که در شهرداری رشت بین سرمایة اجتماعی و فضیلت سازمانی رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. به عبارت واضعتر، با افزایش سرمایة اجتماعی فضیلت سازمانی ارتقا و بهبود مییابد.
اعتماد
سرمایة اجتماعی
فضیلت سازمانی
مشارکت
2014
04
21
67
84
https://jipa.ut.ac.ir/article_51707_f2ba3d1aecf77174bf81dc76323611df.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1393
6
1
ارائه مدل کارآفرینی فناورانه در شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری: رویکرد کیفی
قاسم
رمضان پور نرگسی
غلامرضا
طالقانی
سمیه
رمضانپور نرگسی
علی
غفاری
سرعت تغییرات در عرصة علم و فناوری آنچنان زیاد است که عدم اطمینان بارزترین ویژگی محیط ماست. پایة اصلی چنین تغییراتی فناوری است و خالقان فناوری کارآفریناناند. در کشور ایران، بنا به تأیید اغلب صاحبنظران، کارآفرینی فناورانه کلید توسعة فناوری و اقتصاد است، اما تا کنون دربارة آن کندوکاو نشده است. اگرچه از تأسیس پارکهای علم و فناوری و کمتر از آن از ایجاد مراکز رشد برای حمایت از کارآفرینان فناور، در قالب استقرار شرکتهای دانشبنیان، حدود یک دهه سپری شده است، اطلاعات چندانی دربارة کارآفرینان فناور، کارآفرینی فناورانه، کسب و کارهای جدید فناورمحور یا همان شرکتهای دانشبنیان در کشور وجود ندارد. در این پژوهش، الگوی کارآفرینی فناورانه در شرکتهای دانشبنیانِ مستقر در پارکهای علم و فناوری در سطح ملی بررسی و مطالعه شده است. روش تحقیق در این مطالعهْ روش کیفی است مبتنی بر مصاحبههای اکتشافی و برگزاری گروههای کانونی.
پارک علم و فناوری
شرکت دانشبنیان
کارآفرینی
کارآفرینی فناورانه
2014
04
21
85
108
https://jipa.ut.ac.ir/article_51708_6856f51e7dce311fe5742fcc6c9adf6a.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1393
6
1
بررسی تأثیر هویتبخشی سازمانی بر رضایت شغلی و تمایل به ترک شغل با درنظر گرفتن نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی (مطالعة موردی: کارکنان شهرداری منطقة 2 تهران)
شهاب الدین
زارع خفری
محمد
حسنی
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هویتبخشی سازمانی بر رضایت شغلی و تمایل به ترک شغل با درنظر گرفتن میانجی رفتارهای شهروندی انجام شده است. جامعة آماری تحقیق حاضر کلیة کارکنان شهرداری منطقة 2 شهر تهران است. بر اساس حجم جامعه، نمونهای متشکل از 260 نفر از طریق فرمول کوکران، با روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب شد. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. برای آزمون فرضیات تحقیق از آزمون رگرسیون و از مدل معادلات ساختاری برای برازش کلی مدل استفاده شد. نتایج تحلیل مدل معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی) حاکی از استاندارد و مناسببودن مدل ارائه شده است. نتایج حاصل از مدل تحقیق نشان داد رفتار شهروندی سازمانی به منزلة میانجیای است در رابطة بین رضایت شغلی، ترک شغلی، و هویتبخشی سازمانی.
تمایل به ترک شغل
رضایت شغلی
رفتار شهروندی سازمانی
هویتبخشی سازمانی
2014
04
21
109
130
https://jipa.ut.ac.ir/article_51709_143664c7875d4c3c4d62740d013c0067.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1393
6
1
نقش میانجیگری انصاف ادراکشده در رابطة بین عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان
رضا
سپهوند
صمد
رحیمی اقدم
محسن
عارف نژاد
امروزه، با توجه به نقش فراگیر و همهجانبة سازمانها در زندگی انسانها و نقش و جایگاه عدالت در فرهنگ اسلامی کشور ایران، اهمیت عدالت در سازمانها بیش از پیش آشکارتر شده است. پژوهش حاضر، با هدف ارائة راهکارهای کاربردی بهبود عملکرد کارکنان دانشگاه تبریز، بر اساس عدالت سازمانی مطالعه شد. این پژوهش از نظر هدفْ کاربردی و بر اساس روش یک تحقیق توصیفی- همبستگی است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط خبرگان تأیید شد و تحلیل عاملی سؤالات و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تأیید گردید. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری روی دادههای حاصل از 236 پرسشنامة گردآوریشده از کارکنان دانشگاه تبریز نشان داد عدالت سازمانی به طور مستقیم با ضریب مسیر 86/0 و به طور غیرمستقیم با نقش واسطه انصاف ادراکشده با ضریب مسیر 54/0 بر عملکرد کارکنان و با ضریب مسیر 69/0 بر انصاف ادراکشده تأثیر مثبت دارد. همچنین، سازة انصاف ادراکشده با ضریب مسیر 79/0 تأثیر مثبتی در عملکرد کارکنان دارد.
انصاف ادراکشده
عدالت توزیعی
عدالت رویهای
عدالت مراودهای
عملکرد
2014
04
21
131
150
https://jipa.ut.ac.ir/article_51710_681d0ba55a5f42f22b4e5aa4fd939a92.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1393
6
1
کنکاشی پیرامون عوامل مؤثر بر شکلگیری رفتار سیاسی در سازمان
علی اصغر
فانی
فاطمه
شیخی نژاد
حسن
دانایی فرد
علیرضا
حسن زاده
فعالیتهای سازمانی سیاسیاند، زیرا در آن منافع، قدرت و تعارض منافع وجود دارد. بنابراین، یکی از رفتارهای آشکار افراد رفتار سیاسی آنان است. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که چه عواملی موجب بروز رفتار سیاسی در سازمان میشوند؟ پژوهشگر پس از تشریح مبانی نظری، فرایندی از متغیرهای درون سازمانی و مبین چگونگی شکلگیری چنین رفتاری در شرکتهای بخش آب را به بوتة آزمون گذارد. روش پژوهش حاضر پیمایشی است. دادههای این پژوهش با استفاده از نمونهای 525 نفره از مدیران و کارشناسان صنعت آب با روش نمونهگیری تصادفی از نوع طبقهای گردآوری شد. روایی محتوایی پرسشنامهها تأیید شد و قابلیت اعتماد آنها با محاسبة ضریب آلفای کرونباخ برای هر متغیر تأیید شد. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با نرمافزار لیزرل و اسمارت پیالاس انجام شد. نتایج نشان میدهد متغیرهای شناساییشده بهجز کانون کنترل و خودنظارتی در بروز رفتار سیاسی کارکنان مؤثرند.
ارادة سیاسی
برداشت از سیاست سازمانی
صنعت آب
رفتار سیاسی
مهارت سیاسی
2014
04
21
151
174
https://jipa.ut.ac.ir/article_51711_71c51aed68c8d11e30627f7e6debf8a0.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1393
6
1
بررسی رابطه ساختار سازمانی با فرسودگی شغلی دبیران مدارس متوسطه شهر کرد
سیف اله
نظری
سید علی
سیادت
محمد رضا
عابدی
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطة ساختار سازمانی با فرسودگی شغلی دبیران مدارس متوسطة شهر کرد است. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی از نوع همبستگی است. برای نیل به اهداف تحقیق از دو پرسشنامهـ 1. ساختار سازمانی با اعتبار 93 درصد؛ 2. فرسودگی شغلی با اعتبار 95 درصدـ استفاده شد. جامعة آماری شامل کلیة دبیران مدارس متوسطة شهر کرد است که تعداد آنها 683 نفر است و در سال تحصیلی ۱۳۸۷ـ ۱۳۸۸ به تدریس اشتغال داشتهاند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، تعداد 160 دبیر انتخاب و پرسشنامه میان آنان توزیع شد. یافتههای تحقیق نشان داد که ۱. بین ساختار مدارس متوسطه، از نظر پیچیدگی و فرسودگی شغلی دبیران، رابطة معنادار وجود ندارد؛ ۲. بین ساختار مدارس متوسطه، از نظر تمرکز و فرسودگی شغلی دبیران، رابطة معنادار وجود ندارد؛ ۳. بین ساختار مدارس متوسطه، از نظر رسمیت و فرسودگی شغلی دبیران، رابطة معنادار وجود ندارد؛ ۴. بین ویژگیهای دموگرافیک دبیران مدارس متوسطه و فرسودگی شغلی رابطة معنادار وجود ندارد.
پیچیدگی
تمرکز
رسمیت
ساختار سازمانی
فرسودگی شغلی
2014
04
21
175
188
https://jipa.ut.ac.ir/article_51712_a87174da392d564fbce47e6eadec26f7.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1393
6
1
تبیین الگوی روابط بین تسهیم دانش و رفتار شهروندی سازمانی بر اساس مفاهیم رفتار سازمانی مثبتگرا
مهدی
یزدان شناس
علی
خشنود
تسهیم دانش را میتوان رفتاری مهم در عرصة سازمان درنظر گرفت که تحت تأثیر سایر متغیرهای رفتار سازمانی قرار دارد. در مقالة حاضر سعی شد، به روش توصیفی- پیمایشی، رفتار تسهیم دانش، به منزلة بخشی اساسی در مدیریت دانش، بررسی شود و روابط آن با متغیرهای توانمندسازی روانشناختی و سرمایة روانشناختی، به منزلة مفاهیم مهم رفتار سازمانی مثبتگرا، تحلیل شود. علاوه بر این، نقش رفتار شهروندی سازمانی به صورت میانجی در روابط فوقالذکر لحاظ گردید و نهایتاً الگویی از روابط این متغیرها ارائه شد. پرسشنامة تحقیق بین نمونهای تصادفی از کارکنان شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور توزیع و دادههای جمعآوریشده با فنون آمار توصیفی و استنباطی و بهویژه تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. یافتههای تحقیق، ضمن تأیید روابط مفروض در الگوی مفهومی تحقیق، نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی را در روابط بین سرمایة روانشناختی و توانمندسازی روانشناختی با رفتار تسهیم دانش تأیید نمود. ضمن اینکه مشخص شد این نقش میانجی برای متغیر توانمندسازی روانشناختی اندکی بیشتر از سرمایة روانشناختی است.
توانمندسازی روانشناختی
رفتار تسهیم دانش
رفتار سازمانی مثبتگرا
رفتار شهروندی سازمانی
سرمایة روانشناختی
2014
04
21
189
208
https://jipa.ut.ac.ir/article_50768_9578b7a63789152eaffbcc888f053303.pdf