2024-03-28T21:43:00Z
https://jipa.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4762
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1392
5
2
ارتباط رفتار شهروندی سازمانی و توانمندسازی روانشناختی کارکنان
حسنعلی
آقاجانی
حسین
صمدی میارکلائی
حمزه
صمدی میارکلائی
بقا در محیط نامطمئن و پُر رقابت کنونی، سازمانها را به داشتن نیروهای متخصص و ماهر ملزم کرده است، نیروهایی که فراتر از وظایف تکلیفی خود عمل کنند؛ زیرا موفقیت سازمانها وابستگی زیادی بهوجود این نیروها دارد. عوامل متعددی چون، توانمندسازی روانشناختی کارکنان، در شکلگیری این رفتار نقش دارند. هدف پژوهش پیش رو، بررسی رابطه میان رفتار شهروندی سازمانی و توانمندسازی روانشناختی کارکنان آموزش و پرورش استان مازندران است. از جامعۀ آماری پژوهش که 387 نفر از کارکنان آموزش و پرورش استان مازندران بودند، 172 نفر نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شده است و تجزیهوتحلیل آنها بهوسیلۀ نرمافزارهای اس.پی.اس.اس. و لیزرل انجام گرفته است. یافتهها نشان داد که رابطۀ بین توانمندسازی روانشناختی با رفتار شهروندی سازمانی، مثبت و معنادار است. همچنین این ارتباط مثبت و معنادار، میان ابعاد توانمندسازی روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی نیز یافت شد. هنگامی اثربخشی سازمانی بیشتر افزایش مییابد که کارکنان سطح بالایی از رفتار شهروندی سازمانی و ادراک از توانمندی داشته باشند.
آموزش و پرورش
توانمندسازی روانشناختی
رفتار شهروندی سازمانی
2013
06
22
1
18
https://jipa.ut.ac.ir/article_36732_753f6a283020d8f9896b4ee904716f95.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1392
5
2
مطالعۀ توانمندسازی سیاسی شهروندان در سایۀ فناوریهای نوین
علی
پیران نژاد
آرین
قلیپور
در عصر حاضر، فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی، ضمن فراهمآوردن امکانات و شرایطی خاص، توانستهاند بر میزان توانمندیها و قابلیتهای سیاسی شهروندان تأثیرگذار بوده و عرصههای نوینی را برای صاحبنظران و محققان، بهمنظور مطالعه و بررسی این تأثیرات ایجاد کنند. پژوهش پیش رو در تلاش است تا به شناسایی و تبیین تأثیرات گسترش و نفوذ این فناوریهای نوین، بر تواناییهای سیاسی شهروندان بپردازد. مطالعۀ حاضر بخشی از یک پژوهش کیفی با رویکرد نظریه دادهبنیاد است که شانزده نفر از صاحبنظران حوزههای ادارۀ دولت و حکومت، فناوری اطلاعات و ارتباطات و علوم سیاسی با روش نمونهگیری هدفمند و گلولۀ برفی انتخابشده و در آن شرکت کردهاند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبۀ نیمهساختاریافته گردآوری شده و همچنین از روش مقایسهای مداوم استراوس و کوربین و نرمافزار NVIVO برای تحلیل دادهها استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که گسترش و نفوذ فناوریهای نوین در جوامع، از طریق سازوکارهای آگاهیبخشی سیاسی و مشارکت سیاسی، به توانمندسازی سیاسی شهروندان منجر میشود که مشروح هر یک آنها در این نوشتار تبیین شده است.
توانمندسازی سیاسی شهروندان
توسعۀ سیاسی
نظریۀ دادهبنیاد
فناوری اطلاعات و ارتباطات
2013
06
22
19
36
https://jipa.ut.ac.ir/article_36735_41bdb22b4fc5442c2b1775b62e809fc3.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1392
5
2
ارائه و تبیین مدلی برای علل وعوامل مؤثر بر توازن کار ـ زندگی
با تغییر ترکیب نیروی کار و افزایش زنان در محیطهای کاری، ایجاد هماهنگی میان مسئولیتهای کاری و خانوادگی، به یکی از نگرانیهای کارکنان و سازمانها تبدیل شد و متخصصان و مدیران منابع انسانی برآن شدند تا چارهای برای «توازن کار ـ زندگی» بیندیشند. این پژوهش که از نوع توصیفی ـ همبستگی است با هدف معرفی توازن کار ـ خانواده و بررسی علل آن انجام گرفته است. جامعۀ آماری را زنان شاغل در آموزش عالی (دانشگاههای تهران، تربیت مدرس، الزهرا و شهید بهشتی) تشکیل دادهاند و نمونۀ آماری پژوهش سیصدوسی نفر است که پرسشنامه بهصورت تصادفی بین آنان توزیع شد و آزمون همبستگی و تحلیل مسیر برای تحلیل دادهها بهکار رفت. بر اساس نتایج، بین حمایت کاری و خانوادگی، انعطافپذیری کاری و منابع فردی با توازن کار ـ خانواده، رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. برگزاری دورههای آموزشی با هدف تقویت حمایتهای کاری و خانوادگی، بهبود منابع فردی کارکنان و فراهمکردن شرایط لازم برای اجرای برنامههای انعطافپذیر کاری برای بهبود توازن، پیشنهاد شده است.
توازن کار ـ خانواده
توازن کار ـ زندگی
منابع و ویژگیهای کار ـ خانواده
2013
06
22
37
54
https://jipa.ut.ac.ir/article_36738_8cbd8ab792815d9391858d362bbd0f30.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1392
5
2
ارائۀ مدل استقرار مدیریت دانش در صنایع کشور بر اساس فاکتورهای زمینهای
مریم
عطوفی نجف آبادی
سیدعلی
بنی هاشمی
مدیریت دانش در عصر دانایی و دانشمحوری، در اولویت سازمانها قرار گرفته است، دانش سرمایهای سازمانی تلقی میشود و مدیریت آن از اهمیت روزافزونی برخوردار است. این نوشتار با هدف بررسی وضعیت فاکتورهای زمینهای مدیریت دانش (شامل فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات و فرایندهای دانش) در شرکت سیمان خاش، بهمنظور اندازهگیری آمادگی سازمان برای اجرای مدیریت دانش، بهرشته تحریر درآمده است. در این راستا، عوامل زیرساختی مدیریت دانش در چهارچوب یک مدل تنظیم شد، سپس برازندگی مدل با استفاده از روشهای تحلیل عاملی و نرمافزار لیزرل مورد بررسی قرار گرفت. درنهایت وضعیت آمادگی شرکت در ابعاد مختلف با استفاده از روشهای توصیفی و تحلیلی با نرمافزار اس.پی.اس.اس. تشریح شد و فاکتورهای مورد نظر با آزمون فریدمن رتبهبندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که فرهنگ سازمانی از نظر اهمیت در جایگاه اول قرار دارد و فاکتور مدیریت اطلاعات در میان کل فاکتورها رتبۀ اول اهمیت را دارد. در انتها پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت شرکت مورد مطالعه ارائه شده است.
صنعت سیمان
فاکتورهای زمینهای
فرایند دانش
مدیریت دانش
2013
06
22
55
72
https://jipa.ut.ac.ir/article_36743_6cb22471a7100d76489cb630bb9df46b.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1392
5
2
تبیین نقش منابع شغلی و منابع شخصی در تعلق خاطر کاری کارکنان
احمد
عیسی خانی
طی دهۀ گذشته مفهوم تعلق خاطر کاری، بهدلیل تأثیرگذاری زیاد بر نتایج عملکردی سازمان، بسیار مورد توجه پژوهشگران و کارگزاران حوزۀ مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی قرار گرفته است. این پژوهش به تبیین نقش منابع شغلی (استقلال و آزادی عمل، حمایت اجتماعی، بازخورد، مربیگری سرپرستی، فرصتهای رشد و یادگیری) و منابع شخصی (خودبسندگی، شخصیت پیشقدم و خصیصۀ وظیفهشناسی)، بر تعلق خاطر کاری کارکنان پرداخته است. مشارکتکنندگان این پژوهش، کارشناسان یک گروه صنعتی (مشتمل بر شرکت مادر و شش شرکت تابعۀ اصلی) بودند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه از بین اعضای جامعۀ آماری گردآوری شده است و مدل مفهومی پژوهش با استفاده از فنّ تحلیل مسیر و مدلسازی معادلات ساختاری، آزمون شده است. نتایج حاصله نشان میدهد که منابع شغلی و منابع شخصی با تعلق خاطر کاری رابطۀ مثبت و معنادار داشته و هر دو بهطور مثبت بر تعلق خاطر کاری کارکنان تأثیرگذارند؛ اما میزان تأثیر منابع شغلی بیشتر از منابع شخصی است.
تعلق خاطر کاری
سرزندگی
فداییشدن
مجذوب شدن
منابع شغلی
منابع شخصی
2013
06
22
73
96
https://jipa.ut.ac.ir/article_36744_2a9cafe8725d971325c5b740c35530cd.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1392
5
2
بررسی اثر ویژگی های آزمودنی های پژوهش بر رابطة تنیدگی و رفتار شهروندی سازمانی
جیران
محمدی
علی اصغر
فانی
عادل
آذر
سعید
فتحی
یکی از مسائل مهم در همة سازمانها، ارتقای عملکرد نیروی انسانی برای دستیابی به اهداف آن سازمان است. در همین راستا، تدوین راهکارهایی برای کاهش تنیدگی و در ادامۀ آن افزایش رضایتمندی کارکنان، از مهمترین اقدامات برنامهریزان و تصمیمگیران سازمانی است. شناخت رفتارهای شهروندی سازمانی و عوامل مؤثر بر آنها برای حفظ، افزایش و تقویت این رفتارها، امروزه مورد توجه مدیران قرار گرفته است. این پژوهشِ فراتحلیلی، ضمن تأیید رابطة منفی معنادار تنیدگی و رفتار شهروندی، اثر عوامل تعدیلگر مربوط به ویژگیهای آزمودنیهای پژوهش (جنسیت، سن، سابقۀ خدمت، تحصیلات، درآمد، مذهب و....) را بر این رابطه بررسی کرده است. جامعة آماری پژوهش، کلیة مطالعات منتشرشده در نشریههای معتبر داخلی و بینالمللی است که رابطة تنیدگی و رفتار شهروندی را بررسی کردهاند. درمجموع، 169مطالعه با 845 اندازه اثر تحلیل شد. نتایج نشان میدهد بین تنیدگی و رفتارهای شهروندی سازمانی رابطۀ معکوس معنادار وجود دارد (21/0-ρ = ) و این رابطه، بهوسیلۀ متغیرهای جنسیت، سابقۀ خدمت، میزان درآمد و نوع مذهب آزمودنیها، تعدیل شده است.
آزمودنی های پژوهش
تنیدگی
رفتار شهروندی
فراتحلیل
متغیرهای تعدیلگر
2013
06
22
97
124
https://jipa.ut.ac.ir/article_36745_d705218cac7a14a6c24d99ba7e880a9a.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1392
5
2
طراحی مدل خطمشیگذاری بهمنظور بهبود محیط کسبوکار جمهوری اسلامی ایران با استفاده از نظریۀ دادهبنیاد
عباس
منوریان
محمد
ابویی اردکان
محمدجواد
ایروانی
محمدرضا
زندی منش
مدلهای متنوعی برای خطمشیگذاری در دورههای زمانی مختلف مطرح شدهاند که در عالم واقعیت هریک جلوهای دارند و در سیاستگذاری نشانی از آنها دیده میشود. مقالۀ پیش رو تلاش میکند که با در نظر گرفتن پیچیدگیهای محیط کسبوکار و مجموعه بازیگران بیشمار و متنوع این حوزه، مدلی از خطمشیگذاری برای رونق و بهبود محیط کسبوکار جمهوری اسلامی ایران ارائه دهد. دادههای گردآوریشده کیفی و با رویکرد نظریۀ دادهبنیاد است. جامعۀ آماری پژوهش، خبرگان محیط کسبوکار هستند که از طریق نمونهگیری نظری با دوازده نفر از آنان مصاحبههای عمیق انجام شده است. در این روش، محقق با رویکردی استقرایی و با کمک دادههای گردآوری شده، به تدوین نظریهای قابل اتکا در زمینۀ خطمشیگذاری اقدام میکند. برای این امر، پس از کدگذاری باز، مفاهیم و مقولهها استخراج شدند و در مرحلۀ کدگذاری محوری این مقولهها در قالب پدیدهمحوری، شرایط علّی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر و کنشها و واکنشها نمایش داده شدند که بر این اساس، نهاد بهبود محیط کسبوکار، بهمنزلۀ پدیدۀ اصلی و محوری مدل سیاستگذاری و کنشهایی همچون طرحریزی برای بهبود محیط کسبوکار، فعل و انفعال دولت و بخش خصوصی و دستورگذاری واقعگرا مطرح شدند. درنهایت، سیر داستان ترسیم و نظریه بیان شده است.
توسعۀ بخش خصوصی
رونق محیط کسبوکار
شاخصهای سنجش محیط کسبوکار
قانون بهبود محیط کسبوکار
2013
06
22
125
142
https://jipa.ut.ac.ir/article_36746_f7e1aefb54d1a3edd21564b8ce512945.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1392
5
2
مدیریت ارتباط با شهروند: مطالعۀ رابطۀ آن با مشارکت، پاسخگویی عمومی و شفافیت در منطقۀ 3 شهر تهران
میرحسین
آیت اله زاده شیرازی
عباس
نرگسیان
پژوهش پیش رو بهدنبال مطالعۀ نقش مدیریت ارتباط با شهروند در ارتقای مشارکت عمومی، پاسخگویی عمومی و شفافیت است. ضرورت ارتباط مداوم بین دولت و شهروندان از طریق سیستمهایی چون دولت الکترونیک، بهطور بالقوه بسیاری از موانع و چالشهای ارتباطی را کاهش دادهاند. از این رو، برخی معتقدند که سیستم مدیریت ارتباط با شهروند با ارتقای مشارکت شهروندان، بهطور بالقوه سبب تقویت کارکردهای پاسخگویی و شفافیت میشوند. به همین دلیل، این پژوهش با هدف شناسایی تأثیر مدیریت ارتباط با شهروند بر افزایش مشارکت عمومی، پاسخگویی عمومی و همچنین شفافیت سازمانهای دولتی در منطقۀ 3 شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش مورد استفاده توصیفی ـ همبستگی و بهطور مشخص، مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. بر این اساس، مدل ساختاری از چگونگی روابط میان این چهار متغیر در نرمافزار لیزرل اجرا شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین این چهار متغیر رابطۀ معناداری وجود داشته و مشارکت عمومی نقش میانجی را ایفا میکند.
پاسخگویی عمومی
شفافیت
مدیریت ارتباط با شهروند
مشارکت عمومی
2013
06
22
143
168
https://jipa.ut.ac.ir/article_36747_0c940b921d628ac15e19943aff981e5b.pdf