2024-03-28T16:06:30Z
https://jipa.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4590
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1392
5
13
بررسی رابطهی سلامت سازمانی با کارآفرینی سازمانی: (مورد مطالعه: دانشگاه تهران)
مرتضی
اکبری
حجت
شکیبا
محمدصادق
ضیائی
شیرمراد
مرزبان
سمیرا
رازی
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی رابطهی سلامت سازمانی با کارآفرینی سازمانی کارکنان دانشگاه تهران انجام شد. ابزار مورداستفاده پرسشنامه الکترونیکی بود که روایی آن توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران تأئید و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. جامعهی آماری پژوهش، کلیه کارکنان دانشگاه تهران بودند که از بین آنها با استفاده از فرمول کوکران تعداد 230 نفر براساس نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS18 استفاده شد. نتایج نشان داد، تمام شاخصهای سلامت سازمانی رابطه مثبت و معناداری با کارآفرینی سازمانی در سطح یک درصد داشتند. بهعبارتی هرچه میزان سلامت سازمانی بالاتر بود، میزان کارآفرینی سازمانی افزایش مییابد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد، از بین هشت متغیر مربوطبه سلامت سازمانی، چهار متغیر توسعه و کارایی، یگانگی و سازگاری، نوآوری و مشارکت در تصمیمگیری توانستند، 69 درصد از واریانس کل مربوطبه کارآفرینی سازمانی را تبیین کنند
سلامت سازمانی
کارآفرینی سازمانی
کارکنان
دانشگاه تهران
2013
04
21
1
20
https://jipa.ut.ac.ir/article_35545_02a98e84b277178296d802eb86413d83.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1392
5
13
ارائه مدل رهبری معنوی در نظام اداری ایران
سیدمهدی
الوانی
غلامرضا
معمارزاده طهران
محمود
البرزی
حسین
کاظمی
در دههی اخیر، با ورود معنویت به پژوهشهای سازمان و مدیریت، رهبری معنوی نیز توجه زیادی را به خود جلب کرده است. حوزه رهبری معنوی مانند هر دو حوزه رهبری و معنویت دارای تنوع و تفاوتهای زیادی در تعاریف و برداشتها است و مدلهایی که تا کنون از آن ارائه شده مدلهایی محدود، جهانشمول و رهبر- محور هستند که نقش پیروان و زمینه را در معادله رهبری نادیده گرفتهاند. این مطالعه، با رویکردی توسعهای، با بهرهگیری از نظرات خبرگان و از طریق پیمایش تعدادی دستگاههای دولتی در نظر دارد تا نقش سازههای رهبر معنوی، پیروان معنوی و زمینه معنوی را در اثربخشی رهبری بررسی کند. نتایج پژوهش نشان میدهد، سازههای جدید نقش معناداری در پیشبینی اثربخشی رهبری دارند و با ملاحظه همزمان هر سه سازه رهبر معنوی، پیروان معنوی و زمینه معنوی بهتر از رویکردهای قبلی میتوان پیچیدگیها و پویاییهای رهبری را بررسی کرد
رهبری معنوی
رهبر معنوی
پیروان معنوی
زمینه معنوی
2013
04
21
21
40
https://jipa.ut.ac.ir/article_35546_3b9800249b67b6800243daf83014f150.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1392
5
13
تحلیل شاخصهای مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری روستایی (پیمایشی پیرامون روستای گرمه)
سهیلا
بورقانی فراهانی
علی اکبر
فرهنگی
سحر
مشهدی
روستای گرمه (واقع در شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان) روستایی کویری است و با توجه به محرومیت و دشواری اشتغال این روستا لازم است با استفاده از تمامی امکانات، تواناییها و ظرفیتهای موجود در جهت رفع محرومیت، بهبود وضعیت اشتغال و کسب درآمد و تقویت زیرساختها از راههای مختلف اقدام شود. توسعه صنعت گردشگری بهعنوان صنعتی که با حوزههای مختلفی مانند اقتصاد، فرهنگ، محیط زیست، کشاورزی و خدمات در تعامل است میتواند بهمنزلهی یکی از ابزارهای اصلی توسعه در روستای گرمه موردتوجه قرار گیرد. هدف این پژوهش شناسایی شاخصهای مؤثر بر توسعه گردشگری مناطق روستایی و بررسی وضعیت هر یک از شاخصهای مؤثر در توسعه گردشگری مناطق روستایی (شاخصهای فرهنگی– اجتماعی، شاخصهای اقتصادی، شاخصهای مدیریتی، شاخصهای محیطی) است. روش این پژوهش از نظر نحوهی گردآوری دادهها، روش توصیفی- پیمایشی است و از نظر مقاصد پژوهش، کاربردی است. همچنین برای تجزیهوتحلیل دادههای بهدست آمده، هم از روشهای آمار توصیفی و نیز روشهای آمار استنباطی استفاده شده است. ابزار جمعآوری دادهها در پژوهش، پرسشنامه است که بهوسیله سه جامعهی آماری صاحبنظران، مردم روستا، گردشگران داخلی و خارجی تکمیل شده است.
گردشگری
گردشگری روستایی
توسعه صنعت گردشگری
2013
04
21
41
64
https://jipa.ut.ac.ir/article_35547_3b04a28c5617fcf651f88fa2110b291f.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1392
5
13
تحلیل مقایسهای نقش ابعاد گوناگون عدالت در جو سازمان و وفاداری سازمانی: پژوهشی پیرامون یک سازمان فناوریاطلاعات
علیاصغر
پورعزت
ندا
احسانیمقدم
حمیدرضا
یزدانی
کوکب
فائز
یکی از مهمترین چالشهای سازمانهای امروزی، بهویژه سازمانهای فناوری اطلاعات، در سیال بودن دانش و تخصص کارکنان نهفته است که نگهداری آنها در سازمان از پیچیدگیهای خاصی برخوردار است. طبق پژوهشهای گذشته، ترک خدمت کارکنان تحت تأثیر عوامل فردی، سازمانی و محیطی متعددی قرار میگیرد که یکی از مهمترین این عوامل، نگرشهای شغلی کارکنان است و از طرفی، مدتهاست که عدالت بهمثابه یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر توسعه اجتماعی در سازمان، مدنظر پژوهشگران قرار گرفته است؛ بهطوریکه پژوهشهای گوناگون بر اهمیت تأثیر عدالت و ابعاد آن بر جلبنظر و مشارکت و وفاداری کارکنان صحه گذاردهاند. این پژوهش مترصد آن است که با تأکید بر اهمیت جو سازمان در وفاداری کارکنان، تأثیر ابعاد گوناگون عدالت بر جو سازمانی را بررسی و مقایسه کند. بدین منظور از ابزار پرسشنامه و روش توصیفی- همبستگی برای انجام پژوهش استفاده شده است. براساس نتایج حاصله، عدالت اطلاعاتی و مشاهدهای بیشترین تأثیر و در مقایسه با آن، عدالت زبانی و توزیعی کمترین تأثیر را بر وفاداری سازمانی دارند
وفاداری سازمانی
جو سازمان
عدالت سازمانی
2013
04
21
65
88
https://jipa.ut.ac.ir/article_35548_b4fb50bec67c851f46a9ab8d622f44e3.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1392
5
13
بررسی نقش تعاملی پاسخگویی و خودکارآمدی شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی و رفتار سیاسی در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه
محمد
حسنی
پریسا
تیما
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعاملی پاسخگویی و خودکارآمدی شغلی بر رفتار شهروندی و رفتار سیاسی اعضای هیئت علمی دانشگاه اجرا شده است. جامعهی آماری این پژوهش کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه بوده که از میان آنها 206 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده، برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. نتایج رگرسیون تعدیلکننده حاکی از نقش تعاملی پاسخگویی و خودکارآمدی شغلی بر رفتار شهروندی است. به این صورت که برای افرادی با احساس خودکارآمدی بالا افزایش پاسخگویی همراه با افزایش رفتار شهروندی است و بالعکس برای افرادی با خودکارآمدی پایین افزایش پاسخگویی همراه با کاهش رفتارهای شهروندی است. در عین حال نتیجه تحلیل دادهها حاکی از عدمتأئید فرضیه دوم پژوهش بود؛ یعنی نقش تعاملی پاسخگویی و خودکارآمدی بر رفتار سیاسی تأئید نشد. به این صورت که در هر دو گروه اعضای هیئت علمی با خودکارآمدی بالا و پایین، افزایش پاسخگویی منجربه افزایش رفتار سیاسی میشود
پاسخگویی
خودکارآمدی شغلی
رفتار شهروندی سازمانی
رفتار سیاسی
2013
04
21
89
110
https://jipa.ut.ac.ir/article_35549_0bd7754c6e4bfbcadceda5db5bee3fb6.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1392
5
13
نقش رهبری تحولگرا بر عملکرد تجاری: مطالعهای در شرگت گاز استان تهران
شمسالسادات
زاهدی
حبیب
ابراهیمپور
حسن
خلیلی
امروزه با تغییر محیط کسبوکار سازمانها، نگرش صاحبنظران و پژوهشگران نسبت به اصول رهبری تغییر کرده، آنها را بر آن داشته تئوریهای سنتی در زمینه رهبری را مورد بازبینی قرار داده و تئوری متناسب با عصر حاضر یعنی تئوری رهبری تحولگرا را عرضه دارند. رهبر تحولگرا با انگیزش الهامبخش، ترغیب ذهنی، نفوذ آرمانی، ویژگیهای آرمانی و توجه به پیروان میتواند با بهبود عملکرد شرکت، افزایش سهم بازار، رشد فروش، جذب مشتریان و درنهایت رضایت مشتریان را سبب شود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش به روش همبستگی انجام شده است. جامعهی آماری مدیران شرگت گاز استان تهران هستند که تعداد 67 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که برای تحلیل آن از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج بهدست آمده از آزمون فرضیهها نشان داد، رابطه مثبت و معناداری بین رهبری تحولگرا و عملکرد تجاری در سطح اطمینان 99/0 وجود دارد. درنهایت با توجه به نتایج آزمون فرضیهها، پیشنهاداتی به سازمان موردمطالعه ارائه شد.
رهبری تحولگرا
ترغیب ذهنی
انگیزش الهام بخش
عملکرد تجاری
2013
04
21
111
128
https://jipa.ut.ac.ir/article_35552_155779018ccda8ecf8e73213255bcf85.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1392
5
13
بررسی نقش هوش هیجانی مدیران در برقراری ارتباطات اثربخش (مورد مطالعه مدیران شعب بانک ملت در شهر تهران)
عباس
صمدی
نادیا
کیوان
این پژوهش با هدف بررسی نقش هوش هیجانی مدیران شعب بانک ملت شهر تهران در برقراری ارتباطات اثربخش در بهمن ماه 1388 آغاز و به مدت یکسال و نیم به طول انجامید. در این پژوهش از مدل هوش هیجانی بار- آن استفاده شد. برای آزمون فرضیهها، تعداد افراد نمونه 165 نفر درنظر گرفته شد. از طریق توزیع پرسشنامه، دادههای لازم جمعآوری شده سپس با استفاده از آمار استنباطی، ارتباط هر یک از ابعاد با ارتباطات اثربخش مدیران بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد، کلیه ابعاد هوش هیجانی با ارتباطات اثربخش مدیران رابطه معناداری دارد. در رابطه با فرضیه اهم نیز آزمون رگرسیون نشان داد، هوش هیجانی بر ارتباطات اثربخش مدیران تأثیرگذار است. بنابراین، نتایج این پژوهش مدیران را در بهرهگیری از هوش هیجانی برای برقراری ارتباطات اثربخش مصممتر خواهد کرد.
هوش هیجانی
ارتباطات
ارتباطات اثربخش
2013
04
21
129
148
https://jipa.ut.ac.ir/article_35553_0bd77c53f73bdedd32a473c2b11f0495.pdf
مدیریت دولتی
2008-5877
2008-5877
1392
5
13
شناخت عوامل شادیساز در میان نسلهای شاغل در سازمانهای امروزی
غلامرضا
عسگری
محمود
محمدی
مهدی
اسماعیلزاده
هدف این پژوهش بررسی مفهوم شادی در سازمان و بررسی تفاوتهای نسلی در خصوص نگرش به شادی در سازمان است. به این منظور برای بررسی مفهوم شادی در سازمان از پرسشنامه کارل و همکاران (2005) و برای مقایسه نسلها از تاریخ تولد آنها استفاده شد. پاسخدهندگان، 296 نفر از شاغلین یک سازمان صنعتی در جنوبشرقی تهران بودند. از میان پاسخدهندگان، 156 نفر به نسل انقلاب و 142 نفر به نسل اینترنت تعلق داشتند. بررسیها نشان میدهد، مهمترین عوامل شادی در سازمان بهترتیب اعتماد به مدیران، اعتماد به همکاران و برگزاری مسابقات در سازمان است. در میان نسلهای موردبررسی تفاوت معناداری مشاهده نشد. در ادامه یافتههای پژوهشهای بررسی شده، پیشنهادهایی ارائه گردید
شادی سازمانی
اعتماد
تفاوتهای نسلی
اینترنت
2013
04
21
149
166
https://jipa.ut.ac.ir/article_35554_76183593c44cae863f1d88aef9c22643.pdf