2024-03-29T14:53:05Z
https://jipa.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=10410
Journal of Public Administration
JPA
2008-5877
2008-5877
1399
12
2
طراحی الگوی مرحلهای مدیریت بحران با رویکرد ظرفیتسازی جوامع محلی با استفاده از روش فراترکیب
حسین
موهبتی زهان
نورمحمد
یعقوبی
محمد
محمدی
مهدی
محمودزاده واشان
هدف: طی سالهای اخیر، ظرفیتسازی جوامع محلی بهعنوان یکی از رویکردهای استفادهشده در مدیریت بحران مطرح شده است. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مرحلهای مدیریت بحران با رویکرد ظرفیتسازی جوامع محلی با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. روش: در این پژوهش، از راهبرد تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی در چارچوب پژوهشی اسنادی استفاده شده و برای اجرای تحلیل محتوای کیفی نیز با روش فراترکیب، تدوین چارچوب کدگذاری مناسب انجام شده است. یافتهها: در این پژوهش، عوامل مؤثر بر مدیریت بحران با رویکرد ظرفیتسازی جوامع محلی در چهار دسته «عوامل مرتبط با مرحله پیشگیری و کاهش اثرهای بحران»، «عوامل مرتبط با مرحله آمادگی در برابر بحران»، «عوامل مرتبط با مرحله مقابله با بحران» و «عوامل مرتبط با مرحله بازسازی و بازتوانی پس از بحران» جای داده شدند. هر یک از این مراحل از زیربخشهایی تشکیل شدند. نتیجهگیری: با توجه به اینکه تاکنون، در رابطه با الگوی پنجمرحلهای ارائه شده در این پژوهش برای مدیریت بحران با تأکید بر ظرفیتسازی جوامع محلی در کشور، مدلی جامع و گامبهگام ارائه نشده است، این پژوهش میتواند برای اجرای مدیریت بحران با رویکرد ظرفیتسازی جوامع محلی در کشور نقشه راه جامع و مناسبی باشد.
Crisis Management
Empowerment
Local communities
Meta-synthesis
2020
07
22
175
203
https://jipa.ut.ac.ir/article_79471_bf0a26b4571ed7b7337e6da00b326791.pdf
Journal of Public Administration
JPA
2008-5877
2008-5877
1399
12
2
واکاوی ویژگیهای دولت بهمثابه پلتفرم با استفاده از مرور نظاممند و فراترکیب
مهدی
یخچالی
رضا
طهماسبی
میثم
لطیفی
امین
فرجی ملائی
هدف: ایده دولت بهمثابه پلتفرم با الهام از کسبوکارهای پلتفرمی اینترنتی، مدعی است که میتواند موجب تحول در رویکرد دولت به خدمات عمومی و در نتیجه بهبود کیفیت خدمات دولتی و در عین حال کاهش هزینه شود. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای دولت بهمثابه پلتفرم و ارائه چارچوبی مفهومی از ویژگیها و برداشتهای مختلف از آن است. روش: این پژوهش از نوع کیفی بوده و روش انجام آن، مرور نظاممند ادبیات با استفاده از رویکرد فراترکیب برای تحلیل دادههای مستخرج از منابع منتخب است. در نهایت، در فرایند مرور نظاممند، 38 منبع برای تحلیل کیفی و کدگذاری انتخاب و استفاده شدند. یافتهها: در نتیجه تجمیع و دستهبندی کدهای احصاشده، تعداد 29 مفهوم (ویژگی) شکل گرفت که با توجه به جنس، در سه مقوله ویژگیهای ذاتی، فنی و اجرایی دستهبندی شدند. به این ترتیب، برخی ویژگیهای دولت بهمثابه پلتفرم عبارتاند از: باز بودن، دادهمحوری، استفاده از منابع مشترک، خاصیت شبکهای، توانمندسازی، شهروندمحوری، پودمانی (ماژولار) بودن، تعاملپذیری، سادگی، شکلگیری تدریجی، استفاده از بهترینهای موجود و... . نتیجهگیری: بر اساس این پژوهش، برداشتهای مختلف از این مفهوم بهمعنای تفاوت و تمایز کامل برداشتها از این مفهوم نیست، بلکه از کنار هم قرار گرفتن برخی ویژگیهای ذاتی، فنی و اجرایی، سه نوع زاویه نگاه بهمفهوم دولت بهمثابه پلتفرم شکل گرفته است که عبارتاند از: دولت بهمثابه پلتفرم فناوری، دولت بهمثابه پلتفرم داده و دولت بهمثابه اکوسیستم نوآوری. در این پژوهش تلاش شده تا ضمن احصای ویژگیهای مشترک، تفاوت این برداشتها در قالب چارچوب مفهومی جامعی نیز مشخص شود.
Government as a Platform
Digital Government
Open governance
Systematic review
Meta-synthesis
2020
07
22
204
237
https://jipa.ut.ac.ir/article_79472_03e25ccb10807b17641289878a97384e.pdf
Journal of Public Administration
JPA
2008-5877
2008-5877
1399
12
2
تأثیر توانمندسازی ساختاری بر فرسودگی شغلی در دانشگاههای دولتی ایران: نقش حلقوی رفتار شهروندی فردی و رفتار شهروندی سازمانی
جواد
سلطانی نژاد
سنجر
سلاجقه
هدف: در این پژوهش قصد بر این است تا تأثیر توانمندسازی ساختاری بر فرسودگی شغلی بررسی شده و نقش حلقوی رفتار شهروندی فردی و سازمانی که بهعنوان میانجی در رابطه بین این دو متغیر ایفا میشود، آشکار شود.
روش: این پژوهش توصیفی از جامعه آماری متشکل از اعضای هیئت علمی در سراسر ایران است. با توجه به حجم نمونه که برابر با 515 نفر است، در مجموع 580 پرسشنامه بین پاسخگویانی که به روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای تصادفی انتخاب شدند، توزیع و520 پرسشنامه جمعآوری شد. ابزار سنجش این پژوهش سه پرسشنامه استاندارد بود که روایی و پایایی آنها در آزمونهای انجامشده تأیید شد.
یافتهها: نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که توانمندسازی ساختاری بر فرسودگی شغلی تأثیر معناداری ندارد؛ اما، رفتار شهروندی فردی و رفتار شهروندی سازمانی بهعنوان میانجی در رابطه بین توانمندسازی ساختاری و فرسودگی شغلی، تأیید شد.
نتیجهگیری: این پژوهش، علاوه بر برخی توانمندسازیهای ساختاری در راستای توسعه تئوری، چند دستاورد کاربردی برای دانشگاههای دولتی ایران را نیز به همراه دارد. از جنبه کاربردی، شناختی از وضعیت متغیرهای پژوهش و روابط بین آنها ارائه کرده است که این شناخت میتواند مبنای برنامهریزی مدیران دانشگاههای دولتی برای افزایش سطح توانمندسازی ساختاری اعضای هیئت علمی در این دانشگاهها باشد. مبتنی بر یافتههای این پژوهش، در این برنامهریزی باید رفتار شهروندی فردی و سازمانی اعضای هیئت علمی و کاهش سطح اجرای مؤلفههای فرسودگی شغلی توسط مدیران مدنظر قرار گیرد.
Empowerment construction
Individual citizenship behavior
Organizational Citizenship Behavior
Job Burnout
2020
07
22
238
262
https://jipa.ut.ac.ir/article_79473_2d553a9129bc62165863db11a8dd471c.pdf
Journal of Public Administration
JPA
2008-5877
2008-5877
1399
12
2
تأثیرات حکمرانی خوب و اصلاحات مالی بر بهرهوری کل عوامل تولید در بخش صنعت و معدن ایران
لاله
طبقچی اکبری
محمود
بابازاده
قاسم
سامعی
طاهره
آخوندزاده یوسفی
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر شاخصهای حکمرانی خوب (حق اعتراض و پاسخگویی، ثبات سیاسی بدون خشونت، اثربخشی دولت، کیفیت مقررات، حاکمیت قانون و کنترل فساد) و اصلاحات مالی (آزادسازی مالی و توسعه مالی) بر بهرهوری کل عوامل تولید در بخش صنعت و معدن کشور طی دوره زمانی 1375 تا 1397 است.
روش: در این پژوهش، برای برآورد اثرهای متغیرها، از روش اقتصادسنجی الگوی خود توضیح برداری با وقفههای گسترده استفاده شده است.
یافتهها: نتایج برآوردها حاکی از آن است که در کوتاهمدت و بلندمدت، تأثیر تمامی شاخصهای اصلاحات مالی بر بهرهوری کل عوامل تولید مثبت است. در زمینه شاخصهای حکمرانی خوب نیز، در ارتباط با متغیرهای اثربخشی دولت و کیفیت مقررات، شاهد رابطه مثبت و در ارتباط با متغیر کنترل فساد، شاهد رابطه منفی هستیم. تأثیر متغیرهای حق اعتراض و پاسخگویی و حاکمیت قانون نیز در کوتاهمدت، منفی و در بلندمدت مثبت است. ثبات سیاسی بدون خشونت نیز بر بهرهوری کل عوامل تولید بیتأثیر است.
نتیجهگیری: از آنجا که در ایران، شاخصهای مالی و حکمرانی خوب به سطح ایدهآل نرسیدهاند و همچنان در این زمینه، نوسانهای شایان توجهی را شاهد هستیم، روند مؤلفههای بهرهوری در بخش صنعت و معدن چندان چشمگیر نبوده است. بنابراین عدم بهبود و گسترش این شاخصها، برای روند بهرهوری بخش صنعت و معدن، عواقب جبرانناپذیری به همراه میآورد و ضروری به نظر میرسد که زمینههای تقویت و گسترش بیشتر شاخصهای اصلاحات مالی و حکمرانی خوب در راستای ارتقای بهرهوری بخش صنعت و معدن فراهم شود.
Good Governance
financial reforms
total factor productivity
Industry and mining sector
2020
07
22
263
290
https://jipa.ut.ac.ir/article_79474_26ea4b463c701efe9ca3285526da9f47.pdf
Journal of Public Administration
JPA
2008-5877
2008-5877
1399
12
2
طراحی و تبیین مدل تدارکات اجتماعی با هدف کاهش فقر در سازمانهای حمایتی؛ مفهومپردازی، عوامل مؤثر و پیامدها
محمد
صفری دشتکی
رضا
زارع
هدف: در عصر حاکمیت عمومی نوین، برخی دولتها، ارزشهای اجتماعی همانند کاهش فقر و بیکاری را در قالب سیاستهای تدارکات اجتماعی تحقق میبخشند و از تدارکات خود بهعنوان اهرمی مهم برای دستیابی به اهداف مختلف اجتماعی استفاده میکنند. بنابراین هدف از این پژوهش، شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر شکلگیری و اجرای تدارکات اجتماعی بهمنظور کاهش فقر در سازمانهای حمایتی استان فارس است. روش: این پژوهش، پژوهشی کیفی است که از روش نظریهپردازی دادهبنیاد بهره میبرد. در این راستا، با بیست نفر از اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان کمیته امداد امام خمینی «ره» و سازمان بهزیستی استان فارس که بهعنوان نمونه آماری و به شیوه هدفمند انتخاب شده بودند، مصاحبه نیمهساختاریافتهای انجام شد و متنهای مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان دادند که خطمشی اجتماعمحور بهمنزله پدیده محوری و در تعامل با سایر عوامل موجب شکلگیری تدارکات اجتماعی میشود. نحوه ارتباط این عوامل در مدل نهایی پژوهش نشان داده شده است. «برنامهریزی اجتماعمحور»، «توسعه سیاستهای مشارکتآفرین» و «خطمشیگذاری چندمنظوره» در شکلگیری «سیاستگذاری تدارکات» تأثیری بسزایی دارند و در نهایت این نگرش، پایهای برای به وجود آمدن پدیده تدارکات اجتماعی میشود. نتیجهگیری: تدارکات اجتماعی میتوانند از طریق همافزایی و همآفرینی در جامعه، پیامدها و دستاوردهای ارزشمندی همچون کاهش فقر، توسعه سرمایههای اجتماعی، پاسخهای نوآورانه به نیازهای اجتماعی، ارتقای سلامت اجتماعی، بهینهسازی منابع و منافع عمومی و توانمندسازی گروههای هدف را در پی داشته باشد.
Social procurement؛ Poverty reduction؛ Grounded Theory؛ Supporting organizations
Imam Khomeini Relief Foundation
2020
07
22
291
313
https://jipa.ut.ac.ir/article_79475_903cbae8e0a8fae83326f53e2dc2a9c8.pdf
Journal of Public Administration
JPA
2008-5877
2008-5877
1399
12
2
ارائه الگوی مدیریت ریسک منابع انسانی در صنعت بانکداری بر اساس تحلیل دادهبنیاد (مورد مطالعه: بانکهای ملت تهران)
محمدعلی
شاه حسینی
مسعود
کیماسی
مرجان
فیاضی
محمدرضا
خدادادیان
هدف: شناسایی و اولویتبندی ریسکهای منابع انسانی، تحت الگویی جامع با توجه به مؤلفههای زمانی و تشخیص بهترین تصمیمگیری برای سازمانهای مالی و مؤسسههای اعتباری در راستای کاهش ریسک، هدف اصلی و اساسی این پژوهش انتخاب شده است.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع روش پژوهش کیفی است و در آن، برای بررسی مسائل پیچیده چندوجهی، از روش تحلیل دادهبنیاد بهعنوان روشی دقیق و نظاممند بهره برده شده است. مشارکتکنندگان پژوهش نیز مدیران منابع انسانی خبره شعبات بانک ملت شهر تهران در نظر گرفته شدند که بر حوزه منابع انسانی و عملکرد بانکی در بازار مالی، اشراف کاملی داشتند.
یافتهها: با توجه به روش پژوهش، فرایند کدگذاری و طبقهبندی بر اساس سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت که خروجیهای این سه مرحله در قالب نکات کلیدی، کدها، مفاهیم و مقولههایی ارائه شدند. در حین و پس از گردآوری، دادهها چندین مرتبه بررسی شدند و با شناسایی نکات کلیدی، کدهای مرتبط احصا شدند که در مجموع، از دادههای گردآوری شده، 301 کد (برچسب) بهدست آمدند و از طریق منطق کدگذاری به 107 مفهوم و در نهایت 22 مقوله در رابطه با موضوع اصلی پژوهش تبدیل شدند.
نتیجهگیری: بر اساس مدل پژوهش، الگوی مدیریت ریسک منابع انسانی، فقط در گروی کاهش ریسکهایی نظیر جابهجایی کارکنان یا عملکرد ضعیف آنان نیست، بلکه به متعادل کردن ریسک مربوط است و به این موضوع میپردازد که چه زمانی باید ریسکپذیر بود و چه زمانی نباید ریسک کرد. بنابراین بررسی همه ابعاد ریسک منابع انسانی در مدل، میتواند همافزایی اجزای مدل را افزایش دهد.
risk
risk management
human resources
Grounded theory
MellatBank
2020
07
22
346
376
https://jipa.ut.ac.ir/article_79477_24ca068587c25f5238eed829b52a6681.pdf