TY - JOUR ID - 89458 TI - طراحی و واکاوی مدل فرهنگ خدمت عمومی در سازمان‌های دولتی JO - مدیریت دولتی JA - JIPA LA - fa SN - 2008-5877 AU - یوسفی امیری, مظاهر AU - خائف الهی, احمدعلی AU - مرتضوی, مهدی AU - فانی, علی اصغر AD - دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. AD - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 14 IS - 3 SP - 346 EP - 370 KW - اداره امور عمومی KW - فرهنگ خدمت عمومی KW - ارز‌ش‌ها و اخلاق خدمت عمومی KW - انگیزه خدمت عمومی KW - نماد خدمت عمومی KW - پژوهش ترکیبی DO - 10.22059/jipa.2022.341227.3133 N2 - هدف: هدف غایی از اجرای این پژوهش که بر راهبرد ترکیبی مبتنی است، طراحی، واکاوی و سنجش مدل فرهنگ خدمت عمومی است. روش: در مرحله نخست، به اتکای تحلیل مصاحبه‌های عمیق صورت‌گرفته با 18 نفر از خبرگان، مدیران و کارشناسان مرتبط با موضوع پژوهش و همچنین، بررسی ادبیات پژوهش، به‌کمک روش تحلیل مضمون، مؤلفه‌های مدل فرهنگ خدمت عمومی شناسایی شد؛ سپس مؤلفه‌های شناسایی‌شده، در قالب سه تم اصلی، بیست‌وشش تم فرعی و 201 کد مفهومی استخراج شدند. پرسش‌نامه مربوط به مؤلفه‌های فرهنگ خدمت عمومی، برای سنجش وضعیت فعلی و رتبه‌بندی آن‌ها، بین 392 نفر از کارکنان بخش دولتی و خصوصی توزیع شد. یافته‌ها: از نظر پاسخ‌دهندگان در مؤلفه مربوط به انگیزه خدمت عمومی، فقط تم دل‏سوزی؛ در مؤلفه ارزش‌ها و اخلاق خدمت عمومی، چهار تم ادب، نزاکت و نجابت، خیرخواهی، مردم‌نوازی، خدامحوری و در مؤلفه نماد خدمت عمومی، فقط تم ظاهر و پوشش افراد در وضعیت فعلی، امتیازی بیشتر از میانگین کسب کردند. امتیاز سایر تم‌های هر سه مؤلفه کمتر از میانگین بود. در نهایت با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده، تم‌های مربوط به هریک از مؤلفه‌ها رتبه‌بندی شد. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که از نظر پاسخ‌دهندگان مؤلفه‌های فرهنگ خدمت عمومی خوب در بین کارکنان و سازمان‌های عمومی بسیار ضعیف است و نشان می‌دهد سازمان‌هایی که مسئولیت اجرای سیاست‌ها، تصمیم‌ها و مقررات بخش عمومی را برعهده دارند، در ارائه خدمات مؤثر ناکام بوده‌اند. UR - https://jipa.ut.ac.ir/article_89458.html L1 - https://jipa.ut.ac.ir/article_89458_2f71de390d991a8b6b60052bc859666f.pdf ER -