TY - JOUR ID - 81610 TI - ارزیابی ظهور و بروز ویژگی‌های سازمان نوروتیک در سازمان‌ها: مطالعه‌ای در آموزش‌وپرورش با رویکرد نگاشت‌شناختی فازی JO - مدیریت دولتی JA - JIPA LA - fa SN - 2008-5877 AU - رعنایی کردشولی, حبیب الله AU - نیکبخت, امین AU - مصطفایی دولت‌آباد, خدیجه AU - خلیلی پور, حاتم AD - دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران AD - کارشناس ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. AD - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. AD - کارشناس ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 12 IS - 3 SP - 461 EP - 493 KW - رفتار نوروتیک KW - نمایشی KW - وسواسی KW - افسرده KW - اسکیزوئید KW - بدبین KW - نگاشت‌شناختی فازی DO - 10.22059/jipa.2020.299715.2722 N2 - هدف: هدف از این پژوهش، ارزیابی ظهور و بروز ویژگی‌های سازمان نوروتیک در آموزش‌وپرورش با روش نگاشت‎شناختی فازی است. روش: برای شناسایی ویژگی‌های رفتار نوروتیک در سازمان مورد مطالعه، از روش نگاشت‌شناختی فازی استفاده ‌شده است. در نخستین گام بعد از مشخص شدن مسئله پژوهش، ابتدا خبرگانی انتخاب شدند که در رابطه با سازمان آموزش‌وپرورش از دانش و آگاهی لازم برخوردار بودند.  بعد از مشخص شدن خبرگان پژوهش، پژوهشگر به استخراج نقشه ذهنی خبرگان اقدام کرده است. به این صورت که با انجام جلسات گروهی فکری از خبرگان خواسته شد تا ویژگی‌های مد نظر را با توجه به بعد مشخص‌شده روی فلیپ چارت نوشته و مکتوب کنند. بعد از رسیدن به اشباع نظری، تسهیلگر گروه، پاسخ‌ها را بر اساس بعد‌های مشخص‌شده، دسته‌بندی کرد، سپس روابط علی بین عناصر هر بعد و روابط با عناصر سایر بعد‌ها بررسی و ترسیم ‌شده است. یافته‌ها: نگاشت‌شناختی علی رفتارهای نوروتیک در سازمان آموزش‌وپرورش شامل 122 عنصر‌ است. تحلیل نگاشت به‌کمک FCMaper نشان داده که این عناصر شامل 45 عنصر معمولی، 75 عنصر فرستنده و 2 عنصر دریافت‌کننده‌ هستند. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از نگاشت نشان داده است که عنصر عدم عزت‌نفس، با داشتن بیشترین درجه ورودی، اثرپذیری‌ترین عنصر نگاشت و عنصر رسانه‌ای کردن با داشتن بیشترین درجه خروجی، اثرگذارترین عنصر نگاشت رفتار نوروتیک در سازمان آموزش‌وپرورش هستند. مرکزیت، شاخص دیگری است که نشان‌دهنده شدت اثرگذاری عناصر در رفتار نوروتیک است، تحلیل‌ها نشان می‌دهند که عنصر عدم عزت‌ نفس با داشتن بیشترین مجموع درجه ورودی و خروجی مرکزی‌ترین عنصر نگاشت شناخته ‌شده است. همچنین نتایج حاصل از آزمون اسپیرمن و بررسی سناریوی‌های حدی نشان‎دهنده صحت نتایج به‌دست‌آمده هستند. UR - https://jipa.ut.ac.ir/article_81610.html L1 - https://jipa.ut.ac.ir/article_81610_eee68a4d958342d537998e47630ea56d.pdf ER -