TY - JOUR ID - 63089 TI - شناسایی و تدوین ویژگی‎های مناسب برای احراز شایستگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری JO - مدیریت دولتی JA - JIPA LA - fa SN - 2008-5877 AU - کاوسی خامنه, روشنک AU - پورعزت, علی اصغر AU - عباسی, طیبه AD - کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 9 IS - 1 SP - 35 EP - 60 KW - احراز شایستگی KW - تحقیقات و فناوری KW - تحلیل مضمونی KW - شایستگی KW - وزیر علوم DO - 10.22059/jipa.2017.226047.1923 N2 - از اهداف اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران، رهایی از عقب‎ماندگی و نیل به جایگاه توسعه‎یافتگی است. در این امتداد، استقرار نظام شایسته‎سالار، به‎مثابۀ ضروری‎ترین و زیربنایی‎ترین اقدام مؤثر بر توسعه‎یافتگی مد نظر قرار می‎گیرد؛ اقدامی که سایر عوامل ضروری برای توسعه را به‎شدت تحت تأثیر قرار می‎دهد. از این رو چنین تأکید می‎شود که استقرار نظام شایستگی شرط اصلی نیل به توسعه است و یکی از ضروری‎ترین الزامات تحقق نظام شایستگی و حکومت شایسته‎سالار، وجود ارکان شایسته است. پژوهش حاضر با بررسی مبانی نظری شایستگی مدیران و با استفاده از تجربۀ خبرگان مدیریت عالی در کشور، چارچوب شایستگی‎های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را ارائه می‎دهد. روش پژوهش، تحلیل مضمونی است. روش گردآوری داده‎ها، مصاحبۀ عمیق با 14 تن از وزرای سابق، معاونان و مشاوران وزیر بوده است. نتایج مصاحبه در قالب 7 مضمون اصلی، شامل دوراندیشی و تحول‎آفرینی در نظام آموزش عالی، مهارت انسانی، مهارت فنی و مدیریتی، ویژگی‎های اخلاقی، تجربه‎های اجرایی و مدیریتی، فراست سیاسی و بصیرت، دسته‎بندی شده‎اند. در این امتداد، بر ضرورت فهم جریان‎های اشتغال، سیر توسعۀ دانش در جهان و اهتمام به تصویرپردازی از چشم‎انداز مطلوب در مراودۀ دانش و بازار کار، تأکید می‎شود. UR - https://jipa.ut.ac.ir/article_63089.html L1 - https://jipa.ut.ac.ir/article_63089_75b2165e052522495edd4e5fe4e082fb.pdf ER -