TY - JOUR ID - 50391 TI - بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مسئولیت‌ اجتماعی در شرکت خودروسازی سایپا JO - مدیریت دولتی JA - JIPA LA - fa SN - 2008-5877 AU - دارائی, محمدرضا AU - پارساعمل, الهه AD - استادیار،گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد مدیریت MBA، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 5 IS - 4 SP - 101 EP - 120 KW - شرکت سایپا KW - فرهنگ سازمانی KW - مدل دنیسون KW - مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها DO - 10.22059/jipa.2013.50391 N2 - سازمان‌ها از اجزای مهم و بنیادین پیکرة جامعة امروزی‌اند و به دلیل رشد و توسعة نقش آن‌ها در جامعه، مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها اهمیت روز‌افزونی یافته است. هدف از این پژوهش بررسی میزان تأثیر مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی دنیسون بر ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها در شرکت خودروسازی سایپاست. در فرایند پژوهش 127 پرسشنامه جمع‌آوری شد که روایی آن از طریق پانل صاحب‌نظران (خبرگان و نخبگان) و پایایی آن با آلفای کرونباخ 971/0 تأیید شد. در تحلیل نتایج حاصل از داده‌ها، ابتدا وضعیت فرهنگ سازمانی شرکت سایپا با استفاده از آزمون t سنجیده و در نهایت با استفاده از آزمون تحلیل مسیر، فرضیه‌های تحقیق بررسی شد. نتایج بیانگر فرهنگ سازمانی بالاتر از حد متوسط شرکت خودروسازی سایپا و برآورد میزان تأثیر بسزای فرهنگ سازمانی آن بر مسئولیت اجتماعی این شرکت است. در این خصوص پیشنهاد می‌شود مسئولان و مدیران سازمان‌ها جهت ایجاد محیط رقابتی سالم برای کسب درآمد بیشتر و به دور از تخلفات قانونی و اخلاقی به ارتقای ابعاد مختلف فرهنگ در درون سازمان خود بپردازند. UR - https://jipa.ut.ac.ir/article_50391.html L1 - https://jipa.ut.ac.ir/article_50391_2f14cc69acde35f15ea756c7e2fc1131.pdf ER -