TY - JOUR ID - 35544 TI - بررسی نقش میانجی‌گر احساس کارآمدی در تأثیرگذاری سبک رهبری توزیع ‌شده بر تعهد سازمانی و رضایت ‌شغلی کارکنان مدارس دولتی JO - مدیریت دولتی JA - JIPA LA - fa SN - 2008-5877 AU - یاسینی, علی AU - زین‌آبادی, حسن رضا AU - نوه‌ابراهیم, عبدالرحیم AU - آراسته, حمیدرضا AD - دانشجوی دکترا، مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - استادیار، مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - دانشیار، مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 4 IS - 12 SP - 129 EP - 148 KW - رهبری توزیع شده KW - احساس کارآمدی KW - تعهد سازمانی KW - رضایت شغلی DO - 10.22059/jipa.2013.35544 N2 - تأثیر سبک رهبری توزیع‌شده بر رضایت‌شغلی و تعهد سازمانی با نقش میانجی‌گر متغیر احساس کارآمدی معلمان هدف مطالعه حاضر است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده، جامعه‌ی موردمطالعه شامل کلیه معلمان مدارس راهنمایی شهرستان تهران است که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و جدول کرجسی و مورگان تعداد 160 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب و مطالعه شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. یافته‌ها نشان داد، رهبری توزیع‌ شده پیش‌بینی‌ کننده احساس کارآمدی معلم، رضایت ‌شغلی و تعهد سازمانی معلمان بوده، درجه تأثیرگذاری آن بر تعهد سازمانی بیش از سایر متغیرهاست. همچنین تأثیر رهبری توزیع شده بر رضایت شغلی به‌صورت غیرمستقیم است. متغیرهای دموگرافیک نیز تعهد سازمانی را بیش از رضایت شغلی تبیین می‌کنند. یافته‌ها نشان داد، هیچ‌کدام از متغیرهای دموگرافیک، احساس کارآمدی معلمان را پیش‌بینی نمی‌کنند. درنهایت کارآمدی نیز تعهد سازمانی و رضایت شغلی را به‌طور معناداری پیش‌بینی می‌کند.   UR - https://jipa.ut.ac.ir/article_35544.html L1 - https://jipa.ut.ac.ir/article_35544_675537e082838e40f26d583e09e7083b.pdf ER -