TY - JOUR ID - 29133 TI - مطالعه تطبیقی ویژگی‎های نظام آموزش کارکنان (مورد مطالعه IRIB و BBC) JO - مدیریت دولتی JA - JIPA LA - fa SN - 2008-5877 AU - عباس پور, عباس AU - دهقانی, علی رضا AD - 1. استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 4 IS - 10 SP - 101 EP - 118 KW - آموزش کارکنان KW - مدیریت منابع انسانی KW - نظام آموزشی KW - نیاز آموزشی DO - 10.22059/jipa.2012.29133 N2 - این مقاله حاصل پژوهشی است که به منظور بررسی ویژگی‎های نظام آموزش کارکنان در دو سازمان رسانه‌ای شامل IRIB و BBC انجام شده و به شناسایی و مقایسه وجوه اشتراک و افتراق میان آنها در راستای ایجاد درک مناسب از نارسایی‌ها و تنگناهای موجود در نظام آموزش کارکنان IRIB می‎پردازد. چارچوب مفهومی این پژوهش دربرگیرنده عوامل درونی و محیطی مؤثر بر نظام آموزش کارکنان تدوین گردید و مبتنی بر چهار ویژگی محیطی مؤثر بر آن و نیز مدل سیستمی آموزش کارکنان "برناردین" بود. پژوهش مذکور به روش توصیفی و با رویکرد تطبیقی انجام شد و اطلاعات گردآوری شده بر اساس الگوی چهار مرحله‌ای "برودی" مـورد تجزیه و تـحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که وجوه اشتراک میان دو نظام آموزشی اغلب در ارتباط با ویژگی‎های درونی و وجوه افتراق آنها اغلب ناشی از عوامل محیطی مؤثر بر آموزش است. بر این اساس، یافته‎های تحقیق بیانگر آن بود که مهم‎ترین نارسایی‌های موجود در نظام آموزش کارکنان IRIB شامل: عدم وجود رابطه و انسجام لازم میان آموزش کارکنان با سایر کارکردهای مدیریت منابع انسانی، پیروی از رویکرد گذشته‌نگر، عدم سرمایه‎گذاری راهبردی و تخصیص منابع مالی لازم وکمبود تصمیم‌گیرندگان متخصص در زمینه آموزش و توسعه منابع انسانی، هستند. UR - https://jipa.ut.ac.ir/article_29133.html L1 - https://jipa.ut.ac.ir/article_29133_7892b3270a92119de04e343d810c7091.pdf ER -