دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
8
1
2016
03
20
بررسی تأثیر ابزار مدیریت منابع انسانی بر بهبود عملکرد سازمانی میان کارکنان دانشگاه تهران
1
14
FA
غلام رضا
طالقانی
0000-0002-5341-4720
استاد مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
gtalghani@ut.ac.ir
علی
غفاری
کارشناس ارشد MBA، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
alighafary@ut.ac.ir
محمد
حقیقی
دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
mhaghighi@ut.ac.ir
10.22059/jipa.2016.57498
امروزه سازمانها با استفاده از ابزارهای مدیریت منابع انسانی هم میتوانند کارکنان را راضی نگه دارند و هم درجهت بهبود عملکرد سازمان، گامی مهم و مؤثر بردارند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ابزارهای مدیریت منابع انسانی و ابعاد آن بر عملکرد سازمانی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و توصیفی است و به روش پیمایش با ابزار پرسشنامه انجام شده است. روایی پرسشنامه از سوی خبرگان منابع انسانی دانشگاه تهران تأیید و پایایی آن نیز بهوسیلۀ ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای متغیرهای مستقل و وابسته، بیشتر از 7/0 بهدست آمد. جامعۀ آماری پژوهش، کارکنان دانشگاه تهران شامل کارمندان و مدیران متخصص منابع انسانی هستند که 4000 نفرند. نمونۀ آماری با حجم 384 نفر با فرمول کوکران بهدست آمد که با توجه به احتمال ریزش پرسشنامه، تعداد بیشتری به روش تصادفی طبقهای بین کارمندان و مدیران دانشگاه تهران توزیع شد و درمجموع، 400 پرسشنامة سالم برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بهکار گرفته شدند. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از تکنیک تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزار لیزرل 88/8 است. نتایج نشان میدهد ابزارهای مدیریت منابع انسانی، بر عملکرد سازمانی در دانشگاه تهران تأثیر مثبت و معنادار دارند.
ابزارهای مدیریت منابع انسانی,آموزش و توسعۀ منابع انسانی,جذب منابع انسانی,حفظ و نگهداشت منابع انسانی,روابط مدیریت و کارکنان,عملکرد سازمانی
https://jipa.ut.ac.ir/article_57498.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_57498_7cb4d14894eeb96b40fcb525bb0cd349.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
8
1
2016
03
20
توسعۀ منابع انسانی با بهرهگیری از طرح توسعۀ فردی در سازمانهای پروژهمحور
15
32
FA
وحید
بیگی
0000-0002-5900-3551
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
vahidbeygi@ut.ac.ir
آرین
قلی پور
0000-0003-1962-3665
استاد گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران ایران
agholipor@ut.ac.ir
10.22059/jipa.2016.51676
اغلب پژوهشهای انجامشده در زمینۀ توسعۀ منابع انسانی با بهکارگیری طرح توسعۀ فردی، بر صنایع آموزش و سلامت متمرکز بوده است. هدف این پژوهش، تبیین فرایند توسعۀ منابع انسانی در سازمانهای پروژهمحور با بهرهگیری از طرح توسعۀ فردی، برای درک بهتر و شناسایی عوامل اثرگذار بر آن است. بدینمنظور، با استفاده از روش نظریهپردازی دادهبنیاد، دادههای حاصل از مصاحبههای باز و عمیق با 12 نفر از کارکنان بخش منابع انسانی شرکت نصب نیرو، گردآوری و تجزیه و تحلیل شدند. انتخاب این افراد، براساس نمونهگیری نظری صورت گرفت. نتایج نشان میدهد عوامل فردی، تیمی و سازمانی متفاوتی نظیر توسعهجویی، مسابقه برای پیشرفت، دریافت بازخورد عملکردی و اجبار به توسعه موجب میشود افراد و سازمانها برای توسعۀ شایستگیهای فردی تلاش کنند. طرح توسعۀ فردی، ابزاری کارآمد در هماهنگکردن این تلاشهاست که پیامدهایی مطلوب، نظیر ارتقای قابلیت استخدام و بهبود عملکرد فردی و سازمانی یا نامطلوب مانند بروز تعارضهای عدالتخواهانه به دنبال دارد.
توسعة شایستگیها,توسعة منابع انسانی,طرح توسعة فردی,نظریهپردازی دادهبنیاد
https://jipa.ut.ac.ir/article_51676.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_51676_0c60e0a29e7f598836df86e66ea4c777.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
8
1
2016
03
20
طراحی مدل چیرهدستی در سازمانهای علمی و فناورانه بر مبنای نظریهپردازی دادهبنیاد (مطالعۀ موردی: جهاد دانشگاهی)
33
54
FA
محمدرضا
پورعابدی
استادیار مدیریت منابع انسانی، جهاد دانشگاهی، تهران، ایران
pourabedy@acecr.ac.ir
10.22059/jipa.2016.57501
پژوهش حاضر با هدف دستیابی به نظریهای در حوزۀ چیرهدستی سازمانی بهمنظور درک بهتر این پدیده در سازمانهای علمی و فناورانه اجرا شده است. روش تحقیق بهصورت کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد است. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده شد و تجزیهوتحلیل اطلاعات به روش اشتراس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفت. نمونهگیری به روش نمونهگیری نظری بود و با بهرهمندی از تکنیکهای هدفمند (قضاوتی) و گلوله برفی (زنجیرهای) انجام شد که بر مبنای آن 16 مصاحبه با مدیران، اعضای هیئت علمی و خبرگان جهاد دانشگاهی که در هر دو حوزۀ پژوهش و بهرهبرداری تجربه و تخصص داشتند، صورت گرفت. نتایج تحلیل دادههای بهدستآمده از مصاحبهها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد نظریۀ دادهبنیاد در حوزۀ چیرهدستی برای سازمانهای علمی و فناورانه منجر شد که بر مبنای آن معماری فرآیندهایی چیرهدستی مبتنی بر بهرهگیری از هوشمندی متعهدانه در کنار مهندسی پژوهش و بهرهبرداری فناورانه، بهعنوان مفاهیم اساسی دستیابی به چیرهدستی معرفی شدند.
چیرهدستی,سازمانهای علمی و فناورانه,نظریهپردازی دادهبنیاد
https://jipa.ut.ac.ir/article_57501.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_57501_c930c8cb00de3e4535e4e587e5e9a893.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
8
1
2016
03
20
ارائۀ مدل اندازهگیری زبان مطلوب دولت (مطالعۀ موردی: حوزۀ بهداشت و درمان شهر تهران)
55
74
FA
عباس
نرگسیان
0000-0003-0598-5630
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
anargesian@ut.ac.ir
الهام
اوستان
دانشجوی کارشناسی ارشد MBA، دانشگاه تهران، تهران، ایران
elllo1113@yahoo.com
10.22059/jipa.2016.50758
با توجه به اینکه زبان بوروکراسی را نوعی سوءاستفادة دولتمردان از زبان عنوان میکنند و در ذات خود نوعی گفتار دوپهلو بهحساب میآید، نمیتوان جنبة مثبت یا مطلوبی را برای آن عنوان کرد و برای یک پدیدة تقریباً منفی الگویی مطلوب را ارائه داد؛ بنابراین، بهتر است بهجای استفاده از الگوی مطلوب زبان بوروکراسی، از عنوان زبان فرابوروکراتیک استفاده شود. الگوی مطلوب زبان دولت باید از خوی و منش زبان بوروکراتیک فاصله بگیرد، بهسمت زبان فرابوروکراتیک سوق یابد و نگاه ارزشی بر آن حاکم شود؛ زبانی که صادق، ملتساز، مشارکتجو، پاسخگو، تکریمکنندۀ شهروندان، متوجه منافع عمومی، عدالتمحور، شفاف و اخلاقمحور است؛ بنابراین، هدف این پژوهش، ارائۀ مدلی برای سنجش زبان مطلوب دولت و بررسی آن در حوزۀ بهداشت و درمان دولت یازدهم در شهر تهران است. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته است که اعتبار سازۀ آن، بهروش تحلیلعاملی تأییدی آزمون شد. همچنین برای سنجش وضعیت زبان مطلوب دولت، از آزمون تی تکنمونهای استفاده شد. نتایج نشان میدهد مدل اندازهگیری تحقیق، دارای برازش مناسبی است و زبان مطلوب دولت در حوزۀ بهداشت و درمان در وضعیت مناسبی قرار دارد.
بوروکراسی,زبان بوروکراتیک,زبان دولت,زبان فرابوروکراتیک
https://jipa.ut.ac.ir/article_50758.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_50758_9d035cec37f01a7f7243362812c98d4c.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
8
1
2016
03
20
ارائۀ مدلی بهمنظور تبیین مسئولیت اجتماعی در شرکتهای نفت و گاز با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM)
75
92
FA
رضا
سید جوادین
0000-3456-0001-0000
استاد دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
rjavadin@ut.ac.ir
مهدی
هاشمی
دانشجوی دکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران
mehdihashemi180@ut.ac.ir
امید
محمودیان
دانشجوی دکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران
omid.mahmoudian@gmail.com
10.22059/jipa.2016.57505
بیتوجهی شرکتهای نفت و گاز به مسئولیت اجتماعی در برخورد با ذینفعان بیرونی، مشکلاتی را برای سازمان ایجاد میکند و بر سود و موفقیت سازمان تأثیر میگذارد؛ بنابراین، با توجه به مزایای مسئولیت اجتماعی برای شرکتهای نفت و گاز، هدف این پژوهش، تبیین مسئولیت اجتماعی در شرکتهای نفت و گاز است. برای انجامدادن این پژوهش با بررسی جامع پژوهش و همچنین با استفاده از نظر متخصصان، هشت دستة عوامل تبیین مسئولیت اجتماعی در شرکتهای نفت و گاز شناسایی شدند. سپس با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری و با استفاده از ابزار پرسشنامه، عوامل در پنج گروه سطحبندی شدند. درادامه، پس از مشخصشدن سطوح هریک از عوامل و همچنین با درنظرگرفتن ماتریس دردسترسپذیری نهایی، مدل نهایی ساختار تفسیری ترسیم میشود. براساس نتایج، عواملی مانند اخلاق و ارزشها، پاسخگویی، نوعدوستی و فرهنگ سازمانی، در ارتباط با موضوع مسئولیت اجتماعی در شرکتهای نفت و گاز، اثرپذیری کمتری دارند.
شرکتهای نفت و گاز,مدلسازی ساختاری تفسیری,مسئولیت اجتماعی
https://jipa.ut.ac.ir/article_57505.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_57505_9880549833684c877bd62503831479fd.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
8
1
2016
03
20
نقش خودرهبری و خودمدیریتی بر سرمایههای انسانی سازمانهای خدماتی دولتی (مطالعۀ موردی: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)
93
112
FA
خدایار
ابیلی
0000-0002-0132-5398
استاد دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
abili@ut.ac.ir
کبری
خباره
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
khabare.k@gmail.com
ابراهیم
مزاری
0000-0001-5415-5006
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
mazari.ebrahim@gmail.com
بیژن
گرایلی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
geraili.bijan@gmail.com
10.22059/jipa.2016.57507
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش خودرهبری و خودمدیریتی بر سرمایههای انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. حجم نمونه با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده، 306 نفر انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامة خودرهبری و خودمدیریتی ابیلی و مزاری (1393) با پایایی 94/0 و پرسشنامة سرمایههای انسانی نادری (1390) با پایایی 95/0 استفاده شد. نتایج نشان داد خودرهبری، خودمدیریتی و سرمایههای انسانی کارکنان، بالاتر از حد متوسطاند و خودرهبری (49/0r=) و خودمدیریتی (48/0r=) با سرمایههای انسانی کارکنان رابطۀ مثبت و معنادار (p<0/01) دارند. براساس نتایج رگرسیون گامبهگام، از میان مؤلفههای خودمدیریتی، خودهدفگذاری، خودمشاهدهگری و خودارزیابی، 38 درصد و از بین مؤلفههای خودرهبری، تمرکز بر پاداش طبیعی و راهبردهای رفتارمحور 39 درصد از سرمایههای انسانی را پیشبینی میکنند. مدلیابی معادلات ساختاری نیز نشان داد خودمدیریتی با ضریب مسیر 75/0 و خودرهبری با ضریب مسیر 68/0، بر سرمایههای انسانی تأثیرگذارند.
خودرهبری,خودمدیریتی,سازمانهای خدماتی دولتی,سرمایههای انسانی
https://jipa.ut.ac.ir/article_57507.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_57507_bfba9f3891f5938d1a057b9d87f90cd8.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
8
1
2016
03
20
بررسی اهمیت میانجی مؤلفۀ احساس بی قدرتی در میزان تأثیر ادراک از پاسخ گویی بر رفتار مشارکتی دانشجویان (مطالعۀ موردی: دانشجویان دانشگاه تهران)
113
136
FA
سید کمال
واعظی
0000-0003-0178-273X
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
vaezi_ka@ut.ac.ir
رضا
رهبر
کارشناسارشد مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
rezarahbar@ut.ac.ir
10.22059/jipa.2016.57508
این پژوهش رابطۀ بین ادراک از پاسخگویی و مشارکت شهروندی را با در نظر گرفتن متغیر احساس بیقدرتی میان دانشجویان دانشگاه تهران بررسی میکند. سؤال اصلی این است که دانشجویان تا چه حد متأثر از میزان ادراک خود از ساختار پاسخگویی هستند و بر این اساس رفتارهای مشارکتی خود را تعریف میکنند؟ علت اصلی اجرای این پژوهش توجه به این نکته است که احساس پاسخگویی نامناسب از سوی تصمیمگیران میتواند حس ناتوانی برای تأثیرگذاری بر فرایندها را در دانشجویان ایجاد کند و سبب بیانگیزگی آنها در همکاری و مشارکتهای سازمانی شود. در این راستا تجزیهوتحلیل دادهها بهکمک روشهای همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و مدل معادلات ساختاری در نرمافزارهای مختص به هریک صورت گرفته است. نتایج نشان میدهد ادراک از پاسخگویی با تأثیر بر متغیر احساس بیقدرتی بر مشارکت دانشجویان تأثیرگذار است. همچنین ادراک مجرد دانشجویان از ابعاد پاسخگویی اخلاقی، قانونی، دموکراتیک و سیاسی، قابلیت پیشبینی میزان احساس بیقدرتی و بهتبع آن میزان مشارکت آنها را به همراه خواهد داشت.
احساس بیقدرتی,پاسخگویی,مدل معادلات ساختاری,مشارکت شهروندی
https://jipa.ut.ac.ir/article_57508.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_57508_bedadb3c9a88697eff5283105662e89b.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
8
1
2016
03
20
بررسی نقش توسعۀ دانش در کاهش تعارض سازمانی و تعدیل بیگانگی شغلی (مطالعۀ موردی: اعضای هیئتعلمی و غیرهیئتعلمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
137
152
FA
امیرحسین
امیرخانی
دانشیار مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
amirhosseinamirkhani944@gmail.com
رقیه
صفی خانی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
rsafikhani@yahoo.com
10.22059/jipa.2016.57509
امروزه مدیریت و توسعۀ دانش، از اهداف سازمانهای بزرگ بهشمار میرود. این سازمانها میدانند که استفادة پیوسته از دانش، آنها را در مدیریت بهتر منابع انسانی یاری میرساند و بدینترتیب، میتوانند بهگونهای اثربخشتر به کاهش و تعدیل آثار مخربی بپردازند که منابع انسانی با آن مواجهاند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر توسعۀ دانش بر کاهش تعارض شغلی و تعدیل بیگانگی شغلی است که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده است. جامعة آماری این پژوهش، اعضای هیئتعلمی و غیرهیئتعلمی این وزارت است که شامل 312 نفرند. برای تعیین حجم نمونه، از فرمول کوکران استفاده شد و با پخش تعداد بیشتری پرسشنامه، درمجموع، 200 پرسشنامه تحلیل شد. نتایج نشان داد توسعۀ دانش، سبب کاهش بیگانگی شغلی و تعارض سازمانی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میشود.
بیگانگی شغلی,تعارض سازمانی,توسعة دانش,وزارت علوم,تحقیقات و فناوری
https://jipa.ut.ac.ir/article_57509.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_57509_d6c48a523adb290284aec6c5b70f5b62.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
8
1
2016
03
20
بررسی تأثیر شفافیت سازمانی بر کاهش فساد اداری با میانجیگری اعتماد سازمانی (مطالعۀ موردی: کارکنان بیمارستان پانزده خرداد ورامین)
153
166
FA
حسن
درویش
دانشیار مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
dr.darvish@hotmail.com
فاطمه
عظیمی زاچکانی
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشجوی دانشکدة مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
fatemehazimi461@yahoo.com
10.22059/jipa.2016.57511
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شفافیت سازمانی بر کاهش فساد اداری با میانجیگری اعتماد سازمانی است که در بیمارستان پانزده خرداد ورامین انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی و روش گردآوری اطلاعات، پیمایشی است و برای گردآوری اطلاعات، از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. روایی پرسشنامه مورد تأیید و پایایی آن با توجه به آلفای کرونباخ برای تمامی مؤلفهها بیشتر از 7/0 است. جامعة آماری این پژوهش، شامل پزشکان و پرستاران واحد ستادی بیمارستان پانزده خرداد ورامین است که حدود 280 نفرند. برای تعیین حجم نمونه، از فرمول کوکران استفاده شد و با پخش تعداد بیشتری پرسشنامه، درمجموع، 184 پرسشنامه تحلیل شد. روش تحلیل اطلاعات، بهرهگیری از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و استفاده از نرمافزار لیزرل است. نتایج نشان داد شفافیت بر اعتماد و فساد اداری تأثیرگذار است، اما اعتماد بر کاهش فساد اداری در بیمارستان پانزده خرداد ورامین تأثیری ندارد.
اعتماد سازمانی,بیمارستان پانزده خرداد ورامین,شفافیت سازمانی,فساد اداری
https://jipa.ut.ac.ir/article_57511.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_57511_75fc5c036c752cf082b7110fa490776e.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
8
1
2016
03
20
بررسی تأثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر رضایت شغلی (مطالعۀ موردی: کارکنان دانشگاه تهران)
167
180
FA
سعید
صادقیان قراقیه
مربی گروه مدیریت، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
saeed.sadeghian@yahoo.com
صابر
شکری
مربی گروه حسابداری، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
nimakaa@yahoo.com
زهره
شاکری
مدرس مدعو گروه مدیریت، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
alisre2000@gmail.com
گل آرا
پورمجرب
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، پردیس ارس، دانشگاه تهران، ایران
g.pourmojarab@gmail.com
10.22059/jipa.2016.57512
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر رضایت شغلی در میان کارکنان دانشگاه تهران است. این پژوهش توصیفی است و بهروش پیمایش، با ابزار پرسشنامه انجام شده است. همچنین از حیث هدف کاربردی است؛ زیرا نتایج آن در بهبود اقدامات برای رفاه منابع انسانی در دانشگاه تهران کاربرد دارد؛ جامعۀ آماری تحقیق، شامل تمامی کارکنان دانشگاه تهران (کارمندان و مدیران) است که درمجموع، 4000 نفرند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب و با فرمول کوکران، نمونهای به حجم 384 نفر بهدست آمد، اما با توجه به تجربۀ محققان، تعداد بیشتری پرسشنامه پخش شد و درنهایت، 400 نفر بهعنوان نمونۀ این تحقیق درنظر گرفته شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری، نرمافزار لیزرل 54/8 و تکنیک تحلیل مسیر انجام شد. نتیجۀ تجزیه و تحلیل اطلاعات استنباطی بیانگر تأثیر مثبت و معنادار بهکارگیری اقدامات مدیریت منابع انسانی بر بهبود رضایت شغلی در دانشگاه تهران است.
اقدامات مدیریت منابع انسانی,رضایت شغلی,دانشگاه تهران
https://jipa.ut.ac.ir/article_57512.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_57512_904db95b295a1f39559b8ab0ee46ffc9.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
8
1
2016
03
20
واکاوی نقش داستانسراییِ سازمانی در توسعۀ منابع انسانی؛ کنکاشی در ادبیات پژوهشی
181
218
FA
علی
اصغری صارم
0000-0002-1839-0620
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ali_asgharisarem@yahoo.com
حسن
دانایی فرد
استاد گروه مدیریت دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
hdanaeefard@modares.ac.ir
علی اصغر
فانی
0000-0002-3392-9874
دانشیار گروه مدیریت دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
afani@modares.ac.ir
آرین
قلی پور
0000-0003-1962-3665
استاد گروه مدیریت دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
agholipor@ut.ac.ir
10.22059/jipa.2016.57513
هدف این مقاله آن است که با معرفی اثربخشی بالقوة داستانسرایی برای توسعۀ منابع انسانی، به تقویت دامنة انتخاب مسئولان توسعة منابع انسانی در برآوردهکردن اهداف آن بپردازد. در این مقاله، با رویکرد مرور ادبیات تممحور کرسول (2008) اطلاعات موجود در ادبیات پژوهشی، تحلیل و ترکیب و شواهدی از اثربخشی داستانسرایی برای توسعۀ منابع انسانی ارائه میشود. در پژوهش حاضر، 111 مقالة مرتبط، از پایگاههای معتبر علمی براساس معیار مشخصی انتخاب و بررسی شد. مطابق یافتهها، پژوهشگران در حوزههای علمی مختلف (16 حوزه) که اشتراکهای ویژهای با توسعۀ منابع انسانی دارند، به اثربخشی داستانسرایی در فعالیتهای مختلف (30 فعالیت)- که به اهداف و فعالیتهای توسعۀ منابع انسانی مربوط میشود- توجه کردهاند. این درحالی است که بعضی از مطالعات، به آثار منفی داستانسرایی در سازمان، مانند استفاده از آن برای دستکاری عقاید اشاره کردهاند. درنتیجه، مسئولان توسعۀ منابع انسانی باید مهارت داستانسرایی را فراگیرند و این ابزار را به مجموعهرویکردها و ابزارهای خود بیفزایند.
توسعۀ منابع انسانی,داستانسرایی سازمانی,مرور ادبیات پژوهشی,نظریة روایت
https://jipa.ut.ac.ir/article_57513.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_57513_3abf487736f73cfe07dea46087445d8a.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
8
1
2016
03
20
بررسی عوامل فردی مؤثر بر قصد ترک شغلِ کارکنان ادارۀ کل آموزش و پرورش استان کردستان
219
232
FA
غلامرضا
طالقانی
0000-0002-5341-4720
استاد مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
gtalghani@ut.ac.ir
جمال
عبدالملکی
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
j_abdolmaleki@sbu.ac.ir
علی
غفاری
کارشناسارشد MBA، دانشگاه تهران، تهران، ایران
alighafary@ut.ac.ir
10.22059/jipa.2016.51042
مقالۀ حاضر به بررسی عوامل فردی مؤثر بر قصد ترک شغل میپردازد. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ کارکنان ادارۀ آموزش و پرورش استان کردستان است که از این جامعه 148 نفر برای نمونۀ آماری بهصورت تصادفی انتخاب شدند. روش پژوهش مدلیابی معادلات ساختاری است. برای تعیین پایایی ابزار پژوهش از آلفای کرونباخ استفاده شد که این مقدار برای تمام پرسشنامهها بیشتر از 75/0 بهدست آمد و نشان داد ابزارهای پژوهش پایایی مناسبی دارند. دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی بهکمک نرمافزارهای LISREL وSPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد: 1. متغیرهای رقابتپذیری، خوداثربخشی و تلاش بر عملکرد کارکنان، در سطح 01/0 درصد معنادار هستند؛ 2. متغیرهای خود اثربخشی و تلاش بر رضایت شغلی کارکنان در سطح 01/0 دارای اثر معنادار هستند؛ 3. متغیرهای عملکرد و رضایت شغلی بر قصد ترک شغل در سطح 01/0 درصد معنادار هستند و 4. مدل ساختاری بین متغیرها برازش مناسبی (94/0 = GFI؛ 031/0 = RMSEA؛ 92/0 = AGFI) دارد.
رقابتپذیری,خود اثربخشی,رضایت شغلی,عملکرد شغلی,قصد ترک شغل
https://jipa.ut.ac.ir/article_51042.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_51042_3cfbbeaed4bba5cd2b0aa6efa59f70eb.pdf