دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
7
2
2015
06
22
کاربرد روش همبستگی متعارف برای بررسی رابطه بین هوش عاطفی با رفتارمدنی سازمانی و تعهد سازمانی
211
228
FA
محمدرضا
تقی زاده یزدی
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
mrtaghizadeh@ut.ac.ir
افشار
سلیمانی
کارشناسارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
kindy20@gmail.com
10.22059/jipa.2015.50759
یکی از مهمترین خصیصههای هر سازمانی در عصر حاضر، بهرهمندی از نیروی انسانی متعهد و با هوش عاطفی زیاد است؛ نیروهایی که به مشارکت در تغییرات موفق سازمان علاقه دارند و میخواهند همان رفتارهای شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی را از خود بروز دهند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر هوش عاطفی بر رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را معلمان مقطع راهنمایی شهرستان شاهیندژ در آذربایجان غربی شکل دادهاند. حجم نمونۀ آماری با استفاده از جدول مورگان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 298 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده، پرسشنامههای تعهد سازمانی (مودای، استیرز و پورتر، 1979)، رفتار شهروندی سازمانی (اورگان، 1997) و هوش عاطفی (مایر، سالوی و کاروس، 1999) بوده است. نتایج تحلیل همبستگی متعارف با 99 درصد اطمینان، از رابطۀ قوی بین هوش عاطفی با رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی حکایت میکند. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد از میان ابعاد هوش عاطفی (خودآگاهی، خودکنترلی و بعد انگیزشی)، پیشبینیکنندههای خوبی برای رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی هستند.
تعهد سازمانی,رفتار سازمانی,رفتار شهروندی سازمانی,هوش عاطفی
https://jipa.ut.ac.ir/article_50759.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_50759_22a71097a60925001180e631abca7e13.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
7
2
2015
06
22
تحلیل نقش و اثر حمایت سازمانی ادراکشده بر کاهش بطالت اجتماعی
229
244
FA
حسین
دامغانیان
0000-0002-7576-1862
استادیار دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، ایران
hdamghanian@semnan.ac.ir
لاله
جمشیدی
استادیار دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، ایران
laleh.jamshidi@yahoo.com
فرشته
قلعه آقابابایی
دانشجوی کارشناسی ارشدMBA ، دانشگاه سمنان، ایران
fereshtehbabai@ymail.com
10.22059/jipa.2015.54672
امروزه سازمانها بهدنبال حداکثرشدن بهرهوری گروهها هستند، اما کارهای گروهی همیشه بهطور کامل به نتایج مطلوبی ختم نمیشود و گاهی با مشکلاتی همراه میشود که از آن جمله میتوان به بطالت اجتماعی اشاره کرد. بطالت اجتماعی انگیزه و تلاش افراد را در کار گروهی در مقایسه با کار فردی کاهش میدهد. در این پژوهش با هدف دستیابی به سازوکارهای کاهش بطالت اجتماعی، اثر حمایت سازمانی ادراکشده بر بطالت اجتماعی بررسی شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را تمام کارکنان شاغل در شعبههای بیمۀ البرز شهر تهران (220 نفر) تشکیل میدهد. بر اساس جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه 140 نفر تعیین شد و نمونهگیری نیز به روش تصادفی طبقهای انجام گرفت. این پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی اجرا شد و جمعآوری دادهها بهکمک پرسشنامه انجام گرفت. دادهها نیز با بهرهمندی از مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد حمایت سازمانی ادراکشده تأثیر منفی و معناداری بر بطالت اجتماعی دارد و میتواند موجب تعدیل آن شود.
بطالت اجتماعی,حمایت سازمانی ادراک شده,کار گروهی
https://jipa.ut.ac.ir/article_54672.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_54672_c1ee55b5aee6e308bc9c70ddd5bd9abb.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
7
2
2015
06
22
تحقق رفاه ملی از رهگذر ارتقای ظرفیت رقابت پذیری ملی
245
258
FA
حسن
دانایی فرد
0000-0003-1805-7323
استاد مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
hdanaee@modares.ac.ir
جبار
باباشاهی
استادیار مدیریت منابع انسانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
j.babashahi@ut.ac.ir
عادل
آذر
استاد مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
azara@modares.ac.ir
اسدالله
کردنائیج
دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
kordnaiej@modares.ac.ir
10.22059/jipa.2015.53639
گذر از مراحل گوناگون پیشرفت و توسعه همراه با عدالت و رفاه اجتماعی، یکی از دغدغههای همیشگی اقتصاددانان و اندیشمندان مدیریت دولتی بوده است. میزان توفیق دولتها در دستیابی به این هدف، یکی از مؤلفههای قدرت آنها تلقی میشود. در پژوهش پیش رو بهبود سطح رفاه ملی از دریچۀ ارتقای ظرفیت رقابتپذیری ملی بررسی میشود. روششناسی پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی، مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. ابزار اصلی گردآوری دادهها، اسناد و اطلاعات کتابخانهای از مراجع بینالمللی است. نتایج پژوهش نشان میدهد فراهمکردن ارکان رقابتپذیری ملی، به ارتقای رفاه ملی میانجامد؛ ضمن آنکه تقویت ظرفیت رقابتپذیری ملی با مؤلفههایی همچون «الزامات بنیادین»، «تقویتکنندههای کارایی» و «عوامل مؤثر بر نوآوری»، سبب بهبود وضعیت رفاه ملی از ابعاد کیفی (مانند خوشبختی، برابری جنسیتی و...) و ابعاد کمی (مانند بهداشت، آموزش و پژوهش) میشود.
رفاه ذهنی,رفاه ملی,رقابتپذیری,ظرفیت رقابتپذیری ملی
https://jipa.ut.ac.ir/article_53639.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_53639_fe5939dbd5b14a6b60ab779b01f40ab4.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
7
2
2015
06
22
تأثیر قضاوتهای کارکنان دربارۀ برنامه های مرتبط با مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان، بر نگرش و رفتارهای آنها
259
276
FA
داود
سلمانی
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
article_salmani@yahoo.com
سعید
مدرسی
دانشجوی دکتری مدیریت، پردیس فارابی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
modaresi.sa@ut.ac.ir
کیمیا
نوریان
کارشناسارشد MBA، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
kimianourian@yahoo.com
آرزو
سلمانی
کارشناسارشد EMBA، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
arezu.88.salmani@gmail.com
10.22059/jipa.2015.54673
اهمیت روزافزون برنامهها و اقدامات مختص به مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان، موجب شده است که علاوهبر توجه به نتایج کلان سازمانی آنها، به تأثیر این برنامهها و اقدامات در سطح خُرد سازمانی نیز توجه شود. در این پژوهش تلاش میشود به این پرسش پاسخ داده شود: آیا قضاوتهای کارکنان دربارة برنامههای مسئولیتپذیری اجتماعی سازمانی که در آن مشغول بهکارند با عملکرد مختص به مسئولیتپذیری اجتماعی و عملکرد دروننقشی آنها ارتباط دارد؟ به این منظور نمونهای شامل 237 نفر از کارکنان واحدهای تولیدی ـ صنعتی استان یزد به روش تصادفی ساده انتخاب شد. تحلیل نتایج بهدستآمده از دادههای گردآوریشده به روش مدلیابی معادلات ساختاری بهکمک نرمافزار AMOS، نشان داد قضاوت کارکنان دربارة مسئولیتپذیری اجتماعی سازمانشان، بر تعهد عاطفی و عملکرد رفتارهای فرانقشی مختص به مسئولیتپذیری اجتماعی آنها تأثیر دارد؛ هرچند نتایج تحلیل، ارتباط معناداری را میان عملکرد فرانقشی مختص به مسئولیتپذیری اجتماعی کارکنان با عملکرد دروننقشی آنها نشان نداد.
تعهد عاطفی,رفتارهای فرانقشی,عملکرد دروننقشی,عملکردِ مختص به مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان,مسئولیتپذیری اجتماعی
https://jipa.ut.ac.ir/article_54673.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_54673_34e632299647311d6c249354419bbd42.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
7
2
2015
06
22
بررسی تأثیر سرمایۀ روانشناختی بر کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان توسط کارکنان باجه با میانجیگری تعهد سازمانی
277
302
FA
سیدرضا
سید جوادین
استاد گروه بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
dr.seyyedjavadein@gmail.com
مرجان
فیاضی
استادیار گروه منابع انسانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
mfayyazi@ut.ac.ir
حسین
بلوچی
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بین الملل، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
hossinbalochi.manager@gmail.com
10.22059/jipa.2015.52326
هدف پژوهش حاضر ارائۀ راهکارهای کاربردی بهمنظور بهبود کیفیت خدمات به مشتریانِ کارکنان باجه، بر اساس سرمایۀ روانشناختی و تعهد سازمانی است. پژوهش پیش رو از لحاظ هدف کاربردی است و از نظر روش، توصیفی ـ همبستگی شمرده میشود. در این پژوهش ابتدا مدل نظری و فرضیههای بین متغیرها توسعه داده شد. سپس بهکمک مدل معادلات ساختاری، فرضیههای پژوهش بررسی شدند. جامعۀ آماری، کارکنان باجۀ بانک انصار شهر تهران است. بدین منظور نمونهای برابر با 320 نفر بر اساس جدول مورگان و با بهرهمندی از روش نمونهگیری تصادفی بهدست آمد. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری شد و پس از آن به سنجش پایایی و روایی ابزار پژوهش بهکمک آلفای کرونباخ و روایی همگرا و واگرا پرداخته شد. نتایج بهدستآمده از این پژوهش نشان داد، سرمایۀ روانشناختی بر کیفیت خدمات ارائهشده به مشتریان تأثیر مثبت دارد. همچنین نقش میانجیگری تعهد سازمانی در تأثیر سرمایۀ روانشناختی بر کیفیت خدمات ارائهشده به مشتریان، به تأیید رسید.
تعهد سازمانی,سرمایۀ روانشناختی,کیفیت خدمات,معادلات ساختاری
https://jipa.ut.ac.ir/article_52326.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_52326_7059b6a180740af675a2f7a98a1425e9.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
7
2
2015
06
22
بررسی تأثیر آزادسازی تجاری و وضعیت فضای کسبوکار بر سرمایهگذاری مستقیم خارجی بین کشورهای منطقه آسیای جنوب غربی در بازۀ زمانی 2004 تا 2012
303
328
FA
مهسا
قندهاری
دانشیار دانشکدۀ اقتصاد و علوم اداری دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
gandehary@yahoo.com
سعید
اکبریانی
دانشجوی دکتری منابع انسانی، پردیس دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
akbariani_s@yahoo.com
سونیا
حبیبی راد
کارشناسارشد MBA گرایش مدیریت تکنولوژی، پردیس کیش دانشگاه تهران، کیش، ایران
soniahabibirad@yahoo.com
رضا
عباچیان قاسمی
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، پردیس دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
r_abachian@yahoo.com
احمدرضا
محمدی سفلی
کارشناسارشد مدیریت صنعتی، مؤسسۀ عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران
10.22059/jipa.2015.51600
مقالۀ حاضر به بررسی تأثیر آزادسازی تجاری و وضعیت فضای کسبوکار بر سرمایهگذاری مستقیم خارجی بین 23 کشور منطقۀ آسیای جنوب غربی در بازۀ زمانی 2004 تا 2012 میپردازد. رویکرد پژوهش اقتصادسنجی است و از تحلیل رگرسیون تعمیمیافتۀ دادههای پانل آزمون تأثیر متغیرهای مد نظر بهره برده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد آزادسازی تجاری بهصورت مستقیم بر سرمایهگذاری خارجی تأثیر میگذارد. در بین شاخصهای فضای کسبوکار نیز هزینههای دریافت مجوز ساختوساز، اجراییشدن قراردادها، دریافت نیروی برق، هزینههای شروع کسبوکار جدید، زمان لازم برای صادرات، زمان لازم برای واردات و هزینههای آمادهسازی و پرداخت مالیات، از معناداری کافی برخوردارند. متغیرهای زمان لازم برای واردات و زمان لازم برای صادرات، بیشترین سهم را در پیشبینی سرمایهگذاری مستقیم خارجی به خود اختصاص دادهاند. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، ارائۀ مدل مناسب خطمشیگذاری ملی که در آن نهادهای متولی دارای همگرایی باشند، برای پیشبرد سیاستهای آزادسازی تجاری و بهبود فضای کسبوکار، موضوعی ضروری بهشمار میرود.
آزادسازی تجاری,دادههای پانل,سرمایهگذاری مستقیم خارجی,فضای کسبوکار
https://jipa.ut.ac.ir/article_51600.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_51600_acc4a2da1a660f1ebceec304c142292a.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
7
2
2015
06
22
ارزیابی مدیریت پدیدۀ نظم در سیستمهای شهری بر اساس طراحی متغیرهای اندازهگیرندۀ سطح اثر بخشی در سیستمها و کاربرد عملیاتی آن در نگرش نوین به مدیریت بحران
239
352
FA
سید جلیل
لاجوردی
استادیار مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
j_lajavardi@sbu.ac.ir
علی
ملاجان
کارشناسارشد مهندسی سیستمهای اقتصادی ـ اجتماعی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
alimollajan@alum.sharif.edu
10.22059/jipa.2015.54674
اطلاع از وضعیت دینامیکی پدیدۀ نظم در سیستمهای شهری همراه با تجزیهوتحلیل اطلاعات دریافتشده از رفتار تصادفی آن، گامی اساسی در فرایند مدیریت بحرانهای شهری معرفی شده است. در این زمینه، مطالعۀ حاضر متناظر با هر یک از «الزامهای کارکردی پایهای در سیستم مدیریت نظم شهری»، متغیر تصادفی ویژهای را طراحی کرده است و پس از آن، به توسعۀ روشی برای اندازهگیری سطح اثربخشی سیستم مدیریت دینامیک پدیدۀ نظم در سیستمهای شهری پرداخته است. پژوهش پیش رو با روش توصیفی ـ تحلیلی، در جامعۀ آماری متشکل از فرماندهی انتظامی و راهنمایی ـ رانندگی شهر تهران، سازمان شهرداری تهران، اورژانس تهران و رسانههای جمعی، بر اساس نمونۀ تصادفی با حجم نهایی 140 واحد آزمایشی، بر مبنای رویکرد نمونهگیری طبقهای، اجرا شده است. این مطالعه، بازبینی نحوۀ تغییرات احتمال برآوردهسازی هریک از «الزامهای کارکردی ریشهای» را پایهای مناسب برای مدیریت اثربخش پدیدۀ نظم در سیستمهای شهری معرفی میکند.
الزامهای کارکردی ریشهای,تئوری سیستمها,دینامیک پدیدۀ نظم در سیستمهای شهری,گسترش تابع کیفیت (QFD),مدیریت بحران
https://jipa.ut.ac.ir/article_54674.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_54674_ab6506958625eabe764705ffd19eab2d.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
7
2
2015
06
22
بنچ مارکینگ و کاربردهای آن در سازمان (مطالعۀ موردی: طراحی و تدوین مختصات محلۀ سامانیافته در شهر تهران)
353
372
FA
بهزاد
مشعلی
استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
behmashali@gmail.com
10.22059/jipa.2015.54675
شهرداری تهران در پایینترین سطح خود به چندین محله تقسیم میشود. برای اینکه شهرداری تهران بتواند خدمات مطلوبی به شهروندان ارائه کند، باید مختصات محلۀ سامانیافته را طراحی کند. هدف این پژوهش ارائۀ راهکاری برای طراحی و تدوین مختصات محلۀ سامانیافته در کلانشهر تهران با استفاده از سازوکار بنچمارکینگ است. در پژوهش پیش رو، دادهها با اجرای مصاحبههایی گردآوری شدند و بهکمک روش دلفی و تحلیل محتوا به تجزیهوتحلیل دادههای یادشده پرداخته شد. با بررسی یافتهها این نتایج بهدست آمد: 1. برای طراحی و تدوین مختصات محلۀ سامانیافته در شهر تهران، میتوان از سازوکار بنچمارکینگ استفاده کرد؛ 2. در طراحی محلۀ سامانیافته باید ضمن تمرکز بر وظایف، بر فرایندهای انجام کار نیز توجه شود؛ 3. باید به شرکتهایی که این صنعت را پوشش میدهند، یعنی به شهرداریها، توجه کرد و سازوکاری با عنوان «خواهرخواندگی» را، بهبویژه خواهرخواندگی با شهرداریهای بزرگ دنیا، مانند نیویورک، لندن، توکیو و... را در دستور کار قرار داد.
بنچمارکینگ,شهرداری تهران,محله,محلۀ سامانیافته
https://jipa.ut.ac.ir/article_54675.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_54675_7e81761f9d23c399ff19a4d166f00929.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
7
2
2015
06
22
بررسی رابطۀ بین هوش سازمانی و انعطاف پذیری منابع انسانی در سازمان های دانش بنیان
373
392
FA
امیرهوشنگ
نظرپوری
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اداری دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
ah_nazarpoori@yahoo.com
صمد
رحیمی اقدم
0000-0001-9103-3163
عضو هیئت علمی گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
s.rahimiaghdam@gmail.com
10.22059/jipa.2015.50760
هدف این پژوهش، تبیین چارچوب علمی و ارائۀ راهکارهای کاربردی انعطافپذیری منابع انسانی دانشگاه تبریز، مبتنی بر هوش سازمانی است. پژوهش پیش رو از لحاظ هدف، کاربردی است و از حیث نحوۀ گردآوری دادهها، از نوع پژوهشهای توصیفی بهشمار میرود و از لحاظ ارتباط بین متغیرهای پژوهش، از نوع علی است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامۀ هوش سازمانی آلبرشت و پرسشنامۀ انعطافپذیری منابع انسانی بر اساس مطالعات باتاچاریا، اسنل و رایت استفاده شده است. جامعۀ آماری شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز از چهار گروه عمدۀ دانشی است که بهکمک فرمول کوکران، در سطح اطمینان 95 درصد، حجم نمونۀ آماری 235 نفر مشخص شد و در نهایت 210 پرسشنامه به روش نمونهگیری طبقهای ـ تصادفی ساده بهدست آمد و به تجزیهوتحلیل آنها پرداخته شد. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها با بهرهمندی از روش مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد هوش سازمانی با ضریب تشخیص 79 درصد، تبیینکنندۀ قویِ انعطافپذیریِ منابع انسانی است. همچنین نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد همۀ ابعاد متغیر هوش سازمانی ارتباط مثبت و معناداری با انعطافپذیری منابع انسانی دارند.
انعطاف پذیری منابع انسانی,سازمان دانشبنیان,هوش سازمانی
https://jipa.ut.ac.ir/article_50760.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_50760_399acd62294369c3d74930a20252dd3d.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
7
2
2015
06
22
رفتارهای منافقانه در ارتباطات بین فردی در سازمان: پیشایندها و پیامدهای سازمانی
393
412
FA
مصطفی
هادوی نژاد
استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران
hadavi@vru.ac.ir
الهه
بهارلویی
کارشناسارشد مدیریت، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران
elahebaharlouei@yahoo.com
10.22059/jipa.2015.51984
پژوهش پیش رو، به بررسی پیشایندها و پیامدهای سازمانی رفتارهای منافقانه در ارتباطات بینفردی میپردازد. قلمرو مکانی پژوهش، سازمانهای اجرایی نجفآباد در نظر گرفته شده است. به این منظور، پرسشنامههای پژوهش میان نمونۀ 280 نفری کارکنان سازمانهای اجرایی نجفآباد توزیع شد. برای تحلیل دادهها، مدلیابی معادلات ساختاری به اجرا درآمد و برای تعدیل نتایج، مدل پویاییهای روابط بین پیشایندها و پیامدهای رفتارهای منافقانه در ارتباطات بینفردی در سازمان تدوین و آزمون شد. نتایج نشان داد در سطح اطمینان 95 درصد، سه متغیر جو سکوت، ارتباطات بینفردی سیاسی و ضعف قانونی ـ نظارتی، پیشایندهای رفتارهای منافقانه در ارتباطات بینفردی در سازماناند و دو متغیر سکوت سازمانی و زوال اعتماد بینفردی، پیامدهای آن محسوب میشوند. همچنین مشخص شد ضعف قانونی ـ نظارتی از طریق اثرگذاری در ارتباطات بینفردی سیاسی، به جو سکوت دامن میزند و بهتبع آن در سکوت سازمانی اثر میگذارد؛ ضمن اینکه خود نیز بهطور مستقیم و غیرمستقیم، از طریق اثرگذاری در جو سکوت و رفتارهای منافقانه در ارتباطات بینفردی در سازمان، سبب کاهش اعتماد بینفردی در سازمان میشود.
ارتباطات بین فردی,پیامدهای سازمانی,پیشایندهای سازمانی,رفتارهای منافقانه
https://jipa.ut.ac.ir/article_51984.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_51984_0b8e5f9e6885e80dd1e00c682eed5a06.pdf