دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
6
3
2014
09
23
سازمان بهمثابۀ ققنوس: تأملی بر زندگی و مرگ سازمانهای اجتماعی (مورد مطالعه: جهاد سازندگی)
419
436
FA
علی اصغر
پورعزت
0000-0002-1875-3479
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
pourezzat@ut.ac.ir
خدیجه
روزبهانی
دانشجوی دکتری خطمشیگذاری عمومی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
rrouzbehani@ut.ac.ir
غزاله
طاهری عطار
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
taheriattar@ut.ac.ir
علی اصغر
سعدآبادی
دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری ، دانشکدة علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران، ایران
alisadabadi@ut.ac.ir
10.22059/jipa.2014.52007
: در عصر کنونی، بقا به مهمترین دغدغه و هدف سازمانها تبدیلشده و آنها را به سیستمهایی منفعلی مبدل ساخته است که خود را با محیط تطبیق میدهند تا باقی بمانند. در این نوشتار تلاش شده است با گذر از روش صرفاً استقرایی، ضمن تأمل بر مفهوم مرگ سازمان بهمثابۀ یک فرصت برای مصرف و تخصیص دوراندیشانهتر منابع، بر پدیدۀ مرگ برنامهریزیشده تأکید شود. در این امتداد، از انگارۀ ققنوس برای ادراک رفتارهای سازمان در مواجهه با مرگ و فرسایش استفاده شده است و قابلیت نسبی آن برای توضیح برخی از وجوه رفتاری و ساختاری سازمان، ارزیابی شده است. روش پژوهش حاضر از نوع تحلیل مضمون است و برای بسط واقعانگارانۀ موضوع، روش داستانپردازی را بهکار میبرد. نتیجۀ پژوهش دال بر آن است که برنامهریزی برای مرگ، راهبردی اثربخش و قابل پیشنهاد به جهاد است تا بتواند در شأن نهادی خود، حیات اجتماعی ایرانیان را به وجهی پایدار و با قالبی جدید، تحت تأثیر قرار دهد.
آیندهاندیشی,برنامهریزی فرانسلی,شناخت استعارهای,تجدید حیات,مرگ برنامهریزیشده
https://jipa.ut.ac.ir/article_52007.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_52007_242cd92ebba0d1f528465b6811be90dc.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
6
3
2014
09
23
طراحی و تبیین مدل توسعۀ منابع انسانی کتابخانههای دانشگاهی (مطالعۀ موردی: کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران)
437
456
FA
المیرا
جنوی
دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
e.djanavi2007@gmail.com
نجلا
حریری
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
nadjlahariri@gmail.com
10.22059/jipa.2014.51725
هدف این پژوهش طراحی مدلی برای توسعۀ مطلوب منابع انسانی در کتابخانههای دانشگاهی است. برای دستیابی به این هدف، کتابخانۀ دانشگاه تهران بهمنزلۀ نمونۀ موردی مطالعه شده است. با در نظر گرفتن چهار متغیر مستقل ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، رهبری و چشمانداز راهبردی سازمان و سه متغیر میانجی نگرش، رفتار و خلاقیت کارکنان، مدل توسعۀ منابع انسانی در این سازمان بررسی شده است. با استفاده از پرسشنامه و پخش آن میان کلیۀ کارکنان کتابخانه به تعداد 108 نفر و پس از اجرای آزمونهای تکنمونهای و همبستگی، رابطۀ هر یک از متغیرها با توسعۀ منابع انسانی مشخص شد. در پایان با استفاده از تحلیل مسیر، میزان اثرگذاری هر یک از متغیرها بر متغیر وابسته، یعنی توسعۀ منابع انسانی سازمان بهدست آمد. در نهایت به پژوهشگران پیشنهاد شد که برای گسترش این مدل، به تکمیل آن از طریق بررسی متغیرهای جدید روی آورند.
توسعۀ منابع انسانی,چشمانداز راهبردی,ساختار سازمانی,فرهنگ سازمانی,کتابخانههای دانشگاه
https://jipa.ut.ac.ir/article_51725.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_51725_d26fd77cfe7759cfe804cc0fe6115465.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
6
3
2014
09
23
طراحی مدل ساختاری مدیریت منابع انسانی برای دستیابی به وفاداری سازمانی
457
480
FA
حسین
حیدری
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
mhm1388@yahoo.com
فرانک
موسوی
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
frnkmusavi@yahoo.com
سید رضا
حسنی
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
srh60@yahoo.com
10.22059/jipa.2014.50764
این مطالعه به طراحی مدل ساختاری مدیریت منابع انسانی در صنعت خمیرمایۀ کشور میپردازد. جامعۀ آماری این مطالعه کلیۀ کارکنان صنعت خمیرمایۀ کشور (1145نفر) هستند که 288 نفر از آنان با استفاده از روش نمونهگیری احتمالی طبقهای و بهرهگیری از فرمول کوکران برای نمونه انتخاب شدند. دادهها بهکمک پرسشنامه گردآوری شد و تجزیهوتحلیل آنها با اجرای آزمون معادلات ساختاری و تحلیل عاملی در نرمافزار آموس انجام گرفت. نتایج حاکی از آن است که بین سیستمهای مدیریت منابع انسانی، رضایت شغلی و وفاداری سازمانی، ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین رضایت شغلی بهمنزلۀ عامل واسطهای بین مدیریت منابع انسانی و وفاداری سازمانی نقشآفرینی میکند. بنابراین به مدیران پیشنهاد میشود در طراحی اهداف راهبردی خود، به نقش مؤثر سرمایههای انسانی در پیشبرد تعالی سازمانی توجه کنند و کارکنان را در امور مختلف تصمیمگیری شریک بدانند تا بدینوسیله تمایل به مشارکت در فعالیتها و وفاداری سازمانی در آنها ایجاد شده، ثابت بماند.
رضایت شغلی,طراحی مدل,مدیریت,منابع انسانی,وفاداری
https://jipa.ut.ac.ir/article_50764.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_50764_fa0b5c4a346140d97207361f14a0e494.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
6
3
2014
09
23
نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی در اثرگذاری عوامل نگرش شغلی بر رفتار تسهیم دانش
481
502
FA
حسین
رحمان سرشت
استاد مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
hrahmanseresht2007@gmail.com
نرگس
شیخی
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، سیاستگذاری بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
sheikhi.narges@gmail.com
10.22059/jipa.2014.50773
هدف از پژوهش حاضر، مطالعۀ نحوۀ اثرگذاری عوامل نگرش شغلی، هنجارهای ذهنی تسهیم دانش و کنترلهای رفتاری درکشده در تسهیم دانش، بر رفتار تسهیم دانش با توجه به نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی است. بهمنظور دستیابی به این هدف، دادههای پژوهش با توزیع پرسشنامه میان 384 نفر از کارکنان بیمارستان جمعآوری شد و تحلیلهای مد نظر از طریق مدلیابی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج حاکی از آن است که از میان ابعاد نگرش شغلی، عجینشدن با شغل و تعهد سازمانی بهطور مستقیم و رضایت شغلی بهطور مستقیم و غیر مستقیم منجر به تسهیم دانش سازمانی میشوند. بهعلاوه، کنترل رفتاری بهصورت غیر مستقیم و هنجار ذهنی بهطور مستقیم و غیر مستقیم بر رفتار تسهیم دانش اثر میگذارند. بنابراین، رفتار شهروندی سازمانی فقط در رابطۀ عجینشدن با شغل ـ تسهیم دانش و تعهد سازمانی ـ تسهیم دانش نقش میانجی را ایفا نمیکند؛ یعنی، عجینشدن با شغل و تعهد سازمانی فقط بهطور مستقیم به تسهیم دانش میان کارکنان منجر میشود. این یافتهها بر لزوم توجه به رفتار شهروندی سازمانی در تسهیم دانش سازمانی اشاره میکنند.
: رفتار تسهیم دانش,رفتار شهروندی سازمانی,کنترل رفتاری درکشده در تسهیم دانش,نگرش شغلی,هنجارهای ذهنی نسبت به تسهیم دانش
https://jipa.ut.ac.ir/article_50773.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_50773_263e0ed00742c965cfd817432857bc1b.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
6
3
2014
09
23
تبیین نقش واسطۀ رفتارهای شهروندی سازمانی در رابطۀ میان نگرشهای شغلی و سازمان یادگیرنده
503
522
FA
حشمت اله
سعدی
0000-0002-7684-5582
دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
hsaadi48@yahoo.com
مهدی
خیاطی
دانشجوی دکتری توسعة کشاورزی، دانشگاه بوعل یسینا، همدان، ایران
khayyati_m@yahoo.com
10.22059/jipa.2014.50769
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی راهکارهای تبدیلشدن سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان به یک سازمان یادگیرنده، از طریق تقویت رفتارهای شهروندی سازمانی و نگرشهای شغلی کارکنان است. برای این منظور با توزیع پرسشنامهای میان 159 نفر از کارکنان که به روش نمونهگیری تصادفی ـ طبقهای انتخاب شدند، اطلاعات لازم جمعآوری شد. روایی محتوای پرسشنامه با بهرهجویی از نظر متخصصان به تأیید رسید و پایایی آن با اجرای آزمون آلفای کرونباخ اثبات شد. نتایج از تأثیر مستقیم نگرشهای شغلی بر سازمان یادگیرنده حمایت میکند. نقش واسطۀ رفتارهای شهروندی سازمانی نیز در رابطۀ میان نگرشهای شغلی و سازمان یادگیرنده تأیید شد. همچنین متغیرهای ادب و نزاکت، وجدان کاری و آداب اجتماعی در ارتباط میان رضایت شغلی و سازمان یادگیرنده و مؤلفههای جوانمردی، آداب اجتماعی و نوعدوستی در رابطۀ میان تعهد سازمانی و سازمان یادگیرنده، همچون واسطۀ جزئی عمل میکنند.
رفتارهای شهروندی سازمانی,سازمان یادگیرنده,نگرشهای شغلی
https://jipa.ut.ac.ir/article_50769.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_50769_8425aee6d0818bfd9ffd2bd1082f4d63.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
6
3
2014
09
23
ارتباطات اثربخش و سکوت سازمانی در شبکۀ بانکی کشور (مورد مطالعه: شهرستان سنندج)
523
542
FA
عادل
صلواتی
استادیار گروه مدیریت، دانشکدة علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج، ایران
a.salavati@iausdj.ac.ir
یحیی
یاراحمدی
استادیار گروه روان شناسی، دانشکدة روا نشناسی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج، ایران
yyarahmadi@iausdj.ac.ir
سیده نادیا
سید هاشمی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ایران
saiadhashemi85@yahoo.com
10.22059/jipa.2014.50762
ارتباطات اثربخش ازجمله عوامل مؤثر در کاهش سکوت سازمانی بهشمار میرود. سکوت سازمانی تأثیر انکاریناپذیری بر کاهش مشارکت کارکنان میگذارد. در پژوهش حاضر به بررسی رابطة ارتباط اثربخش و سکوت سازمانی پرداخته شده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش 304 نفر از کارکنان بانکهای دولتی و خصوصی شهرستان سنندج است که از این تعداد 190 نفر بر اساس روش خوشهای چندمرحلهای، نمونهگیری شدهاند. دادههای لازم از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است. پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ برای ارتباط اثربخش و سکوت سازمانی، بهترتیب برابر 881/0 و 889/0 محاسبه شد. روایی آزمون نیز بهکمک روش اعتبار محتوا و با استفاده از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و شاخص KMO به تأیید رسید. دادههای جمعآوریشده در نرمافزارهای SPSSو LISRELتجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد ارتباط معناداری بین ارتباط اثربخش سازمانی و سکوت سازمانی در جامعۀ بررسی وجود دارد.
ارتباط اثربخش سازمانی,بانکهای دولتی و خصوصی,سکوت سازمانی
https://jipa.ut.ac.ir/article_50762.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_50762_f47046b11db30e06f4611ddef7880d92.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
6
3
2014
09
23
طراحی مدل سازمان هولوگراف با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری با رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی
543
560
FA
زهرا
فروتنی
استادیار مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
foroutani_dr@yahoo.com
امیر
لعلی سرابی
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
lalisarabi@phd.pnu.ac.ir
10.22059/jipa.2014.51732
هدف اصلی این مقاله طراحی مدل سازمان هولوگراف بهکمک شناسایی عوامل مؤثر در آن است. سازمان هولوگراف با توجه به مؤلفههای ظرفیتسازی پویا، محیط کلگرا، سرمایۀ انسانی کارآمد، خودمدیریتی فزاینده و ساختار هوشمندانه، درصدد است تا کیفیت کل را در همۀ اجزا متبلور کند؛ بهگونهای که سیستم توانایی خودسازماندهی داشته باشد. روش پژوهش از نظر ماهیت اکتشافی، از نظر هدف بنیادی ـ کاربردی و از نظر روش توصیفی ـ پیمایشی با رویکرد ترکیبی است. در این مقاله، عوامل اصلی سازمان هولوگراف از عمق مبانی نظری استخراج شده است. بهکمک روش دلفی و امتیازدهی به عوامل، از طریق تحلیل عاملی اکتشافی پنج مؤلفۀ جدید شناسایی و نامگذاری شد. این مؤلفهها توانستند 056/87 درصد از عوامل مؤثر بر طراحی سازمان هولوگراف را پوشش دهند. طراحی مدل با بهرهمندی از روش مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. روایی ابزار را خبرگان امر و جدول واریانس تبیینشدۀ جامع تأیید کردند و پایایی آن بهکمک ضریب آلفای کرونباخ (964/0) به تأیید رسید. یافتههای پژوهش نشان داد مؤلفههای مدل با یکدیگر ارتباط یکسویه دارند و مؤلفۀ محیط کلگرا بیشترین تأثیر را بر سایر مؤلفهها میگذارد.
تحلیل عاملی اکتشافی,خودسازماندهی,سازمان هولوگراف,مدلسازی ساختاری تفسیری
https://jipa.ut.ac.ir/article_51732.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_51732_729b3388480329634408e2bd06c525c7.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
6
3
2014
09
23
بررسی تأثیر شاخصهای سهگانۀ جهانیشدن بر ساخت منابع انسانی: مطالعۀ دادههای پانل دورۀ 2005 تا 2011
561
582
FA
فرشته
محمدی
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش مدیریت منابع انسانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
m-6062@yahoo.com
حمزه
خواستار
استادیار دانشکدة مدیریت و حسابداری دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
hkhastar1@gmail.com
10.22059/jipa.2014.53108
در مقالۀ حاضر، تأثیر جهانیشدن بر اساس شاخص کوف بر شاخص ساخت منابع انسانی (BHR) میان 56 کشور جهان، در بازۀ زمانی 2005 تا 2011 بررسی شده است. در الگوی پژوهش کنونی، شاخص ساخت منابع انسانی متغیر وابسته است و ابعاد سهگانۀ جهانیشدن (اقتصادی، سیاسی و اجتماعی) متغیرهای مستقل در نظر گرفته شدند. روش پژوهش پیش رو از نوع روشهای اقتصادسنجی است و از روش تحلیل دادههای پانل و تحلیل رگرسیون تعمیمیافته با روش GLS برای تجزیهوتحلیل و آزمون فرضیههای پژوهش استفاده شده است. یافتههای تخمین مدل رگرسیون تعمیمیافته برای جامعۀ آماری، نشان میدهد ضرایب متغیرهای جهانیشدن سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سطح اطمینان کمتر از 05/0 معنادارند. جهانیشدن سیاسی با ضریب 0056/0 و اجتماعی با ضریب 0260/0 بر ساخت منابع انسانی بهصورت مستقیم تأثیر میگذارد و تأثیر جهانیشدن اقتصادی با ضریب 0062/0- بر ساخت منابع انسانی بهصورت معکوس است. بنابراین میتوان گفت جهانیشدن در جنبههای مختلف آن تأثیر معناداری بر ساخت منابع انسانی در کشورها دارد.
: جهانیشدن اجتماعی,جهانیشدن اقتصادی,جهانیشدن سیاسی,دادههای پانل,ساخت منابع انسانی
https://jipa.ut.ac.ir/article_53108.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_53108_f4adcc6d8bc3f6d0ce5758e045c383fc.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
6
3
2014
09
23
تجزیهوتحلیل فرهنگ سازمانی و تعیین همسویی نظام جذب مدیریت منابع انسانی با ارزشهای مطلوب فرهنگی در شرکت سهامی بیمۀ ایران
583
602
FA
عباس
منوریان
0000-0001-6951-4673
دانشیار مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
amonavar@ut.ac.ir
آرین
قلی پور
0000-0003-1962-3665
دانشیار مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
agholipor@ut.ac.ir
حیدر
احمدی
https://orcid.org/00
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
hhahmadi@ut.ac.ir
10.22059/jipa.2014.50755
هدف این پژوهش، بررسی همسویی فرهنگ سازمانی و فرایند جذب مدیریت منابع انسانی در شرکت سهامی بیمۀ ایران است. در این پژوهش به بررسی تأثیر انواع فرهنگ سازمانی در چارچوب مدل ارزشهای رقابتی کوئین بر فرایند جذب مدیریت منابع انسانی پرداخته شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل 320 نفر از کارکنان و مدیران شرکت سهامی بیمۀ ایران است که 173 نفر از آنان برای نمونه بهکمک روش تصادفی طبقهبندیشده انتخاب شدند. روش پژوهش بهکاربردهشده در این بررسی توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی است. تجزیهوتحلیل دادهها نیز در سه بخش اصلی آزمون همبستگی، آزمون میانگین و روابط مبتنی بر مدل معادلات ساختاری انجام گرفته است. نتایج آزمون میانگین نشاندهندۀ این است که انواع فرهنگ سازمانی و همچنین نظام جذب در وضعیت مناسبی قرار ندارند. آزمون همبستگی نشان میدهد از میان فرهنگ سازمانی موجود و مطلوب، نظام جذب مدیریت منابع انسانی با فرهنگ سازمانی موجود همراستاست. همچنین نتایج مدل معادلات ساختاری نشاندهندۀ رابطۀ علّی مثبت و معناداری میان «فرهنگ سازمانی موجود» و «نظام جذب» است.
چارچوب ارزشهای رقابتی,شرکت سهامی بیمۀ ایران,فرهنگ سازمانی,نظام جذب مدیریت منابع انسانی
https://jipa.ut.ac.ir/article_50755.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_50755_5d91e2200427934a612a87d55c87c7e1.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
6
3
2014
09
23
مطالعۀ تأثیر ابزارهای بازاریابی سیاسی بر مشارکت عمومی (مورد مطالعه: شهروندان منطقۀ 5 شهر تهران)
603
624
FA
عباس
نرگسیان
0000-0003-0598-5630
استادیار مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
anargesian@ut.ac.ir
داریوش
طهماسبی آقبلاغی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
d.tahmasebi@ut.ac.ir
یاشار
دیندار
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
y.dindar@ut.ac.ir
10.22059/jipa.2014.50761
امروزه از یکسو، چالش سیاستمداران برای نشاندادن چهرۀ متمایز از خود و برترییافتن نسبت به رقبا و از سوی دیگر، تلاش برای جلب مشارکت حداکثری مردم در صحنۀ انتخابات، اهمیت بازاریابی سیاسی را بیش از پیش نمایان کرده است. در این پژوهش که از نوع توصیفی ـ همبستگی است و بهصورت پیمایشی انجام گرفت، تأثیر ابزارهای سنتی و مدرن بازاریابی سیاسی بر مشارکت عمومی رأیدهندگان، بهطور کاربردی سنجیده میشود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، شهروندان منطقۀ 5 شهر تهران را شامل میشود که برای نمونهگیری از روش در دسترس (اتفاقی) استفاده شد و دادههای آن نیز بهکمک ابزار پرسشنامه گردآوری شده است. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرمافزار لیزرل انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهند استفاده از ابزارهای سنتی بازاریابی سیاسی، تأثیری معکوس و معنادار بر مشارکت عمومی رأیدهندگان دارد، اما بهکارگیری ابزارهای مدرن بازاریابی سیاسی بر مشارکت عمومی رأیدهندگان، تأثیری مستقیم و معنادار میگذارد.
ابزارهای بازاریابی سیاسی,بازاریابی سیاسی,رفتار رأیدهندگان,مشارکت عمومی
https://jipa.ut.ac.ir/article_50761.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_50761_bd9b43d71ee9dc620692ea79a8ac071a.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
6
3
2014
09
23
چکیده های انگلیسی
1
10
FA
10.22059/jipa.2014.53307
https://jipa.ut.ac.ir/article_53307.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_53307_2f4e51989f284cf4c1c688436e2d04b5.pdf