دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
12
4
2021
01
20
تحلیل و بررسی سهگانه روشن شخصیت رهبر و تأثیر آن بر حمایت سازمانی ادراک شده پیروان با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر تبادل رهبر-پیرو
586
606
FA
الهام
ابراهیمی
0000-0002-2276-4453
استادیار، پژوهشکده اقتصاد و مدیریت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
e.ebrahimi@ihcs.ac.ir
10.22059/jipa.2020.296451.2687
<strong>هدف:</strong> سهگانه روشن شخصیت، منتج از نگرش مثبت به دیگران است که در مقابل سهگانه تاریک شخصیت ترسیم میشود. این پژوهش با هدف تحلیل سه بعد کانتیانیسم، انسانیت و ایمان به انسانیت مدیران در ساختارهای دولتی کشور برای توسعه مدیرانی که نگرش انسانی و نه ابزاری نسبت به زیردستان دارند، انجام شد.<br />روش: پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. جامعه هدف کارکنان یکی از سازمانهای دولتی زیرمجموعه وزارت نیرو بود. نمونه بر اساس جدول کرجسی-مورگان، ۲۵۶ نفر محاسبه شد و نمونهگیری تصادفی صورت گرفت. روش تحلیل دادهها، ﻣـﺪلﺳـﺎزی ﻣﻌـﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺑﺎ روﻳﻜﺮد کمترین ﻣﺮﺑﻌﺎت ﺟﺰﺋﻲ و ﻧﺮمافزار Smart PLS2.6 بود.<br />یافتهها: نتایج آزمون فرضیات نشان داد، کانتگرایی و انسانیت رهبر بر حمایت سازمانی ادراکشده توسط کارکنان اثر معناداری دارد؛ اما تأثیر معنادار ایمان به انسانیت رهبر بر حمایت سازمانی ادراکشده توسط کارکنان رد شد. نقش تعدیلگر تبادل رهبر-پیرو در رابطه میان کانتگرایی و انسانیت رهبر بر حمایت سازمانی ادراکشده توسط کارکنان تأیید شد؛ اما این متغیر تعدیلگرِ معناداری در رابطه میان ایمان به انسانیت رهبر و حمایت سازمانی ادراکشده کارکنان نبود.<br />نتیجهگیری: شخصیت کانتیِ رهبر و انسانیت او با ملاحظه کیفیت رابطه با پیروانش، سبب قدردانی و بروز رفتار ارزشمدارانه از جمله ادراک عدالت سازمانی توسط پیروان میشود. اما از آنجا که در بعد ایمان به انسانیت، هدف و مخاطب جمیع ابنای بشر به عنوان انسان هستند نه صرفاً پیروان رهبر، فرضیه مبنتی بر رابطه این متغیر با حمایت سازمانی ادراک شده رد شد.
کانتگرایی,انسانیت,ایمان به انسانیت,سهگانه روشن شخصیت رهبر,حمایت سازمانی ادراک شده
https://jipa.ut.ac.ir/article_83024.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_83024_ea58248def5313ea624a24cf7458053e.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
12
4
2021
01
20
شناسایی سرمایههای فکری اصلی در سازمانهای رسانهای دولتی: مطالعه موردی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
607
629
FA
سیاوش
صلواتیان
0000-0003-3894-2792
استادیار، گروه مدیریت رسانه، دانشکده ارتباطات، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران.
salavatian@iribu.ac.ir
سید مهدی
شریفی
0000-0002-3317-351X
استادیار، گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران.
sharifee@ut.ac.ir
آرش
قربانی
کارشناسی ارشد، دانشکده ارتباطات، دانشگاه صداو سیما، تهران، ایران.
a.ghorbani@iribu.ac.ir
10.22059/jipa.2020.304610.2760
<strong>هدف:</strong> سازمانهای رسانهای به دلیل حضور در یک بازار رقابتی و پیچیده نیازمند بهرهگیری از تمام منابع خود هستند، بهویژه سرمایههای فکری که پایداری و مزیت رقابتی را به ارمغان میآورند. پیشنیاز این امر، شناسایی سرمایههای فکری موجود در سازمان است. در سازمان صداوسیما، برخلاف منابع ملموس، برای منابع ناملموس و فکری، لیست مشخصی ارائه نشده است. بنابراین، در این پژوهش برآن شدیم تا منابع فکری سازمان را شناسایی نماییم.<br />روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش دلفی در سه مرحله انجام شد. مشارکتکنندگان به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند که شامل 27 نفر و از دو گروه متفاوت بودند؛ گروه اول متشکل از مدیران مجرب و آشنا به مدیریت در سطوح عالی سازمان؛ گروه دوم متشکل از خبرگان و دانشگاهیان حوزه سرمایه سازمانی و فکری.<br />یافتهها: بنابر یافتههای پژوهش، سرمایههای فکری سازمان شامل نیروی انسانی، آرشیو، پهنه مخاطب، دسترسی به مراکز حاکمیتی، فرهنگ اسلامی، تجربه در بحرانها، دانشگاه صداوسیما، برنامهسازان، پوشش رسانهای کل کشور و تاریخ ایران است.<br />نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که سرمایههای فکری سازمان صداوسیما در گسترهای از سرمایههای ارتباطی، انسانی و ساختاری پراکنده شدهاند و کارایی و اثربخشی سازمان صداوسیما در گرو بکارگیری درست و متناسب از این سرمایهها است.
صداوسیما,سرمایه فکری,دارایی ناملموس,سازمان رسانهای
https://jipa.ut.ac.ir/article_83025.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_83025_73c07d8c513baafbb0635e88797c9813.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
12
4
2021
01
20
شناسایی شایستگیهای حاکمان بر اساس گلستان سعدی
630
654
FA
حامد
محمدی
0000-0002-2087-3883
دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران
h.mohammadi@qaemiau.ac.ir
10.22059/jipa.2021.305264.2770
<strong>هدف:</strong> هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی شایستگی حاکمان بر اساس گلستان سعدی میباشد. برای این منظور، از کتاب گلستان سعدی بر اساس نسخه محمدعلی فروغی استفاده گردید.<br />روش: پژوهش حاضر در چارچوب پارادایم تفسیری و مطالعة کیفی قرار میگیرد و برای تحلیل دادهها از راهبرد تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر را 41 حکایت از باب اول گلستان سعدی با عنوان سیرت پادشاهان تشکیل میدهد و با توجه به اینکه هر 41 حکایت مورد مطالعه دقیق قرار گرفت، لذا نمونهگیری انجام نشده و از روش سرشماری استفاده گردید. برای محاسبه پایایی، کدگذاری با مطالعه سطر به سطر حکایات و ابیات و به صورت دستی توسط دو نفر به صورت جداگانه انجام شد و بعد از اتمام کدگذاری، نتایج این دو کدگذاری با یکدیگر مقایسه و از روش هولستی، پایایی در پژوهش حاضر برابر با 87/0 محاسبه گردید که بیانگر آن است مضامین از پایایی (قابلیت اعتماد) بالایی برخوردارند.<br />یافتهها: با بررسی و تحلیل هر یک از حکایات و ابیات و سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون و کدگذاریهای انجام شده، چارچوب شایستگی حاکمان ترسیم گردید. یافتههای پژوهش حاضر بیانگر آن است که چارچوب شایستگی حاکمان دارای 12 بعد (سازه) و 26 مولفه میباشد و هر یک از ابعاد چارچوب شایستگی شامل خدامحوری، اعتمادسازی، امانتداری، خیرخواهی، عدالتگری، مشارکتجویی، قانونگرایی، قدرشناسی، سلامت هیجانی، استغنای نفس، خردگرایی و دوراندیشی نیز بیانگر شایستگیهای محوری حاکمان میباشد.<br />نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر بر این موضوع تاکید دارد که حاکمان جهت افزایش مشروعیت، باید از شایستگیهای محوری 12 گانه برخوردار بوده و از طرفی دیگر، شایستگیهای محوری احصاء شده صرفاً منحصر به شخص حاکم نبوده و تمامی خطمشیگذاران و حکمرانان سیاسی کشور میبایست از این شایستگیهای محوری برخوردار باشند و این شایستگیها باید در احراز پستهای سیاسی و اجرایی کشور مورد توجه جدی قرار گیرند.
شایستگی,شایستگی حاکمان,گلستان سعدی,تحلیل مضمون
https://jipa.ut.ac.ir/article_83026.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_83026_6db3578356d77422d1ba0fffbc2aac3e.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
12
4
2021
01
20
طراحی و تبیین مدل زرنگی سیاسی مدیران میانی دولت بر اساس نظریه داده بنیاد
655
673
FA
رضا
سپهوند
0000-0002-2217-6029
استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان. خرمآباد، ایران.
sepahvand.re@lu.ac.ir
میثم
جعفری
0000-0002-4189-2856
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
jafari.me@fc.lu.ac.ir
10.22059/jipa.2020.307958.2792
<strong>هدف:</strong> ارتقا سلسلهمراتبی، مقبولیت سازمانی و دستیابی به شهرت در سازمانهای دولتی به دلیل موانع ساختاری، فرآیند محوری، اهداف سازمانی مبهم و نبود سنجههای درست ارتقا پذیری روز به روز دشوارتر میشود. با این حال مدیران موفق و آنهایی که از زرنگی سیاسی خاصی برخوردارند با استفاده از شبکهسازی سیاسی و مدیریت ذینفعان کلیدی، انباشت سرمایه ارتباطی و تحلیل درست عرصه سیاسی سازمان اهداف خویش را محقق میسازند. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل زرنگی سیاسی مدیران میانی دولت انجام گرفته است.<br />روش: روش تحقیق کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی داده بنیاد میباشد برای گردآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمه ساختار یافته استفاده شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمیآنجام گرفته است. نمونهگیری به روش نظری و با بهره مندی از تکنیکهای هدفمند (قضاوتی) و گلوله برفی (زنجیره ای) صورت پذیرفته که بر مبنای آن 19 مصاحبه با مدیران میانی اسبق و فعلی سازمانهای دولتی به عمل آمد.<br />یافتهها: نتایج تحلیل دادههای به دست آمده از مصاحبهها طی فرآیند کدگذاری باز، محوری و انتخابی و با استفاده از نرم افزار Maxqda 2018 به ایجاد مدل زرنگی سیاسی مدیران میانی دولت بر مبنای نظریهپردازی داده بنیاد شامل 6 بعد و 20 مفهوم منجر گردید.<br />نتیجهگیری: مدیران میانی دولت با درک و شناسایی شرایط علی زرنگی سیاسی از قبیل دانش و مهارت سیاسی و فراگیری تاکتیکهای نفوذ و بهبود شرایط زمینه ای، میتوانند راهبردهایی را در جهت دستیابی به سطح قابل قبولی از ذکاوت سیاسی با در نظر گرفتن شرایط مداخلهگر از قبیل موانع ساختاری و فرآیند محوری اتخاذ نمایند.
ارتقا شغلی,زرنگی سیاسی,مدیران دولتی,نظریهپردازی داده بنیاد
https://jipa.ut.ac.ir/article_83027.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_83027_b3999f93aa2e630cd74cf1e4876a7111.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
12
4
2021
01
20
کارآفرینی سیاسی: واکاوی پیامدهای آن در عرصه سیاستگذاری
674
694
FA
عبداله
ساعدی
دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
saedi.ab@fc.lu.ac.ir
سید نجم الدین
موسوی
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
mousavi.na.12@gmail.com
فرحناز
آهنگ
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
farahahang123@pgs.usb.ac.ir
10.22059/jipa.2021.315461.2866
<strong>هدف:</strong> کارآفرین سیاسی تحریک کننده تحولات اساسی در جامعه است که با اقدامات خلاقانه و تحولآفرین اثرات شگرفی را در سیاستها و راهبردهای نهادهای سیاسی از خود بر جای میگذارد.<strong> </strong>پژوهش حاضر با هدف<strong> </strong>واکاوی پیامدهای کارآفرینی سیاسی در عرصه سیاستگذاری بااستفاده از رویکرد دلفی فازی انجام گرفت.<br />روش: این پژوهش در زمره پژوهشهای آمیخته با رویکرد کیفی و کمی است که ازنظر هدف، کاربردی و حیث ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران سازمانهای دولتی در استان لرستان تشکیل میدهند که با استفاده از اصل کفایت نظری و روش نمونهگیری هدفمند 18 نفر از آنان به عنوان اعضای نمونه انتخاب گردید. در بخش کیفی پژوهش برای گردآوری داده از مصاحبه نیمه ساختار یافته (عمیق) بهره گرفته شد که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از ضریب CVR و آزمون کاپای ـ کوهن تأیید شد و دادههای بهدستآمده از مصاحبه با استفاده از نرمافزار Atlas.ti و روش کدگذاری تحلیل شد و پیامدهای کارآفرینی سیاسی شناسایی شد. از طرفی در بخش کمی برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه مقایسه زوجی استفاده شد که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و نرخ ناسازگاری مورد تأیید قرار گرفت.<br />یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که بر اساس قضاوت و نظرسنجی از خبرگان نوزده عامل به عنوان پیامدهای کارآفرینی سیاسی معرفی گردید. همچنین نتایج مبین آن است که جلب افکار عمومی، توسعه حیات سیاسی و ایجاد ائتلافها و گروهها، پایشهای دقیق درونی و بیرونی، جهت دهنده سیاستها، تزریق سیاستهای تازه و نوآورانه و تنظیم روابط در شبکهها مهمترین پیامدهای کارآفرینی سیاسی در عرصه سیاستگذاری هستند.<br />نتیجهگیری: برای افزایش توانمندی افراد، گروهها و احزاب برای استمرار مشارکت قانونمند در فضای سیاسی و همچنین بهبود قابلیت پاسخگویی سیستم سیاسی به سیاستگذاران توصیه میشود به کارآفرینان در عرصه سیاست عنایت ویژهای داشته باشند تا با تحولآفرینی در خطمشیها و سیاستها راهگشای حل مسائل سازمان و جامعه باشند.
کارآفرینی سیاسی,سیاستگذاری,رویکرد دلفی فازی
https://jipa.ut.ac.ir/article_83028.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_83028_1e5758bc0811f6b41c80883718f6f802.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
12
4
2021
01
20
شناسایی شاخصهای مربیگری مدیریتی در بانکهای خصوصی
695
722
FA
علیرضا
امیرکبیری
دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
ali.amirkabiri@iauctb.ac.ir
محمدعلی
بلوکی کورنده
000000282093452
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
moh.blouki.mng@iauctb.ac.ir
مینا
جمشیدی
0000000223124167
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
minjajamshid@iauctb.ac.ir
10.22059/jipa.2021.317891.2894
<strong>هدف:</strong> ظهور بانکهای خصوصی در کنار بانکهای دولتی و افزایش شدت رقابت میان آنها موجب شده است که بانکها بخش بسیار زیادی از انرژی و توان خود را صرف توجه به بهبود عملکرد و بهرهوری خود نمایند که با افزایش فعالیتهای مربیگری مدیریت میتوان به آن دست یافت؛ بنابراین هدف این پژوهش شناسایی شاخصهای مربیگری در سازمانهای خدماتی (مورد مطالعه در صنعت بانکداری خصوصی) است.<br />روش: این تحقیق از نوع آمیخته است. نوع تحقیق در بخش کیفی، تحلیل مضمون بود که مشارکتکنندگان این بخش پژوهش را اساتید و متخصصان نظام بانکی تشکیل میداد که حجم نمونه پس از اشباع نظری به تعداد 15 نفر و بهصورت هدفمند انتخاب گردید. گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختارمند و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش فن مضمون انجام شد. نوع تحقیق در بخش کمی، توصیفی- پیمایشی بود که جامعه آماری آن را برابر با کلیه کارکنان بانکهای خصوصی بود که تعداد نمونه برابر با 257 نفر و بهصورت طبقهای انتخاب گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در این بخش با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و از طریق نرمافزار آموس بود.<br />یافتهها: یافتهها نشان داد مقولههای مربیگری در عرصه بانکداری خصوصی شامل «دانش و تخصص، اخلاق، ویژگیهای شخصیتی، ارزشهای مشترک، رهبری، فنون مربیگری، مهارتهای مدیریت» است.<br />نتیجهگیری: استفاده از یافتههای این پژوهش میتواند استعدادهای کارکنان را شکوفا کرده و نقاط ضعف منابع انسانی را به نقطه قوتی برای سازمان تبدیل کند. همچنین این مسئله توانایی جانشینپروری را برای سازمان افزایش داده و در بلندمدت میتواند بهرهوری را در سازمان افزایش دهد.
مربیگری,مدیران,سازمانهای خدماتی,بانک
https://jipa.ut.ac.ir/article_83030.html
https://jipa.ut.ac.ir/article_83030_1c96a103177de82c798b652b6a6e5d80.pdf