امروزه، تیمها نقش چشمگیری در موفقیت سازمانها و دستیابی به مزیت رقابتی ایفا میکنند. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر پاداش اجتماعی بر تسهیم دانش و فرهنگ مشارکت تیمی میپردازد. این پژوهش از نظر هدفْ کاربردی و از نظر روش پژوهشْ توصیفی- همبستگی است. پاداش اجتماعی به منزلة متغیر مستقل، تسهیم دانش و فرهنگ مشارکتی به منزلة متغیرهای وابسته، و تعهد عاطفی نسبت به تیم به منزلة متغیر میانجی درنظر گرفته شد. جامعة آماری این پژوهش عبارت است از تیمهای کنترل کیفیتِ شرکتهای تولیدکنندة قطعات خودرو در استان مازندران. برای جمعآوری دادهها از نمونة در دسترس استفاده شد. در مجموع، 210 پرسشنامه بین اعضای نمونه توزیع شد. برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. پایایی پرسشنامه هم با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ۸۳/۰ محاسبه شد. یافتههای پژوهش نشان داد پاداش اجتماعی در تعهد عاطفی اعضا نسبت به تیم تأثیر مثبتی دارد. تعهد عاطفی تیمی هم در فرهنگ مشارکت تیمی و تسهیم دانش بین اعضای تیم تأثیر مثبت و معنادار دارد.