ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه و مقایسۀ پاسخگویی مالی دولت در چهار دورۀ ریاست جمهوری پس از انقلاب اسلامی با استفاده از تحلیل گفتمان انتقادی
تحقق پاسخگویی، ضامن سلامت عملکرد دولت حاکم بر کشورهاست. این مقاله در رابطه با بررسی ماهیت پاسخگویی مالی دولت پس از انقلاب اسلامی، به تحلیل نظرهای چند رئیس جمهور با محوریت مسائل اقتصادی از بعد کیفی میپردازد. روش تحقیق، استفاده از مدل تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف بوده و با لحاظ کردن فضای سیاسی، وضعیت اقتصادی روز و نیروهای ایدئولوژیک حاکم بر جامعه، مواضع و چگونگی واکنش هر دولت در برابر عملکرد اقتصادی خویش را مشخص میکند. جامعة اطلاعاتی، گزیدة سخنان چاپ شده در روزنامۀ اطلاعات از رؤسای جمهور در چهار دورة مختلف است که دوازده متن طی سالهای 1360 تا 1392 برای نمونه و بر مبنای روش نمونهگیری اشباع تئوریک انتخاب شده است. نتایج نشان میدهد با توجه به نوعشناسی انواع گفتمانهای مطالعهشده، رویکرد هر دولت برای پاسخگویی در قبال عملکرد اقتصادی خود با توجه به وضعیت سیاسی و بافت اجتماعی حاکم در آن دوره، از لحاظ ماهیت متفاوت است، ولی در مجموع روند بهنسبت یکنواختی را در حمایت از نتایج اقدامات خود داشته و با نگاهی منتقدانه نسبت به عملکرد دولتهای پیشین به مقایسة عملکرد خود با آنها پرداخته است.
https://jipa.ut.ac.ir/article_64360_5c83460efdcd65236b0d61efc96dce5b.pdf
2017-07-23
193
212
10.22059/jipa.2017.234447.2022
انقلاب اسلامی
پاسخگویی مالی
تحلیل گفتمان انتقادی
دورة ریاست جمهوری
دولت
محمد
مرادی
moradimt@ut.ac.ir
1
استادیار گروه حسابداری، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
عباس
نرگسیان
anargesian@ut.ac.ir
2
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
هانیه
اخوان
hanie.akhavan@ut.ac.ir
3
کارشناس ارشد حسابداری، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
آقاگلزاده، ف. (1385). تحلیل گفتمان انتقادی: توسعۀ تحلیل گفتمان در زبان شناسی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
1
باباجانی، ج. (1380). مسئولیت پاسخگویی و کنترلهای داخلی در بخش عمومی (قسمت اول). ماهنامۀ حسابدار، 16(146)، 27-22.
2
باباجانی، ج. (1381). مسئولیت پاسخگویی و کنترلهای داخلی در بخش عمومی. ماهنامۀ حسابدار، 17(147)، 30-27.
3
باباجانی، ج. (1388). امکانسنجی تحول در نظام حسابداری و گزارشگری مالی دانشگاههای دولتی ایران، فصلنامۀ بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 16(2)، 20-3.
4
باباجانی، ج. (1391). نقش تفکر سیستمی در تحلیل نظام پاسخگویی و خرده نظامهای تشکیلدهنده، مجموعه مقالات کرسیهای نظریهپردازی در دانشگاه علامه طباطبایی، (285)، 238-213.
5
باباجانی، ج. (1392). عوامل و محرکهای تحول در نظام پاسخگویی مالی و عملیاتی بخش عمومی ایران، فصلنامۀ مطالعات تجربی حسابداری مالی، 11(37)، 37-1.
6
باباجانی، ج.، دهقان، ح. (1384). نقش حسابداری و گزارشگری مالی دولتی در ایفا و ارزیابی مسئولیت پاسخگویی از منظر پاسخگویان و پاسخ خواهان.مجلۀ مطالعات تجربی حسابداری مالی،3 (12)، 26- 1.
7
زارعی، ب.، غلامی، ر. (1390). استانداردهای بینالمللی حسابداری بخش عمومی، مجلۀ حسابرس، (55)، 151-137.
8
صالحیزاده، ع. (1390). درآمدی بر تحلیل گفتمان میشل فوکو؛ روشهای تحقیق کیفی، مجلۀ معرفت فرهنگی اجتماعی، 2(3)، 141-113.
9
صفار، م. ج.، رحیمیان، ن. (1379). اهداف گزارشگری مالی دولت مرکزی. تهران: سازمان حسابرسی مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی.
10
بهرامپور، ش. (1379). تحلیل انتقادی گفتمان، تهران: دفتر مطالعات و توسعۀ رسانهها.
11
فقیهی، ا. (1380). نظامهای پاسخگویی در بخش دولتی: دیدگاهی تطبیقی، فصلنامۀ مطالعات مدیریت، 8 (29)، 70-53.
12
مهدوی، غ.م. (1379). نظام پاسخگویی و حسابداری دولتی در ایران، فصلنامۀ حسابرس، (7)، 43-38.
13
Aghagolzadeh, F. (2006). Critical discourse analysis: Development of discourse analysis in linguistics. Tehran: Scientific and cultural publication. (in Persian)
14
Ahmed, Z., Guo, C., Kabir, H. & Narayan, A.(2016). Use of Public Accountability Index (PAI) to assess the accountability practices of New Zealand Universities. The 8th Asia-Pacific Interdisciplinary Research in Accounting (APIRA) Conference, 13 – 15 July 2016, RMIT, Melbourne.
15
Babajani, J. (2001). Accountability and internal controls in the public sector Auditting (part one). Monthly Journal of Accountant, 16(146): 22-27.
16
(in Persian)
17
Babajani, J. (2002). Accountability and internal controls in the public sector Auditting. Monthly Journal of Accountant, 17(147), 27-30. (in Persian)
18
Babajani, J. & Dehghan, H. (2005). The role of public accounting and public finance reporting in assessing the responsibility of respondents from the perspective of accounters and accountee. Journal of Empirical Financial Accounting Studies, 3 (12), 1-26. (in Persian)
19
Babajani, J. (2009). Feasibility study on the evolution of the accounting and financial reporting system of Iran's public universities. Quarterly Journal of Accounting and auditing reviews, 16(2), 3-20. (in Persian)
20
Babajani, J. (2012). The role of system thinking in analyzing accountability and sub-systems. Journal of the Proceedings of Theatrical Sessions at Allameh Tabatabaee University, (285), 213-238. (in Persian)
21
Babajani, J. (2013). Factors and The drivers of change in the financial and operational accountability system in Public sector of Iran. Quarterly Journal of Empirical Financial Accounting Studies, 11(37), 1-37.
22
(in Persian)
23
Faghihi, A. (2001). Accountability systems in Public sector comparative perspective. Management studies magazine, (29-30), 53-70.
24
(in Persian)
25
Fairclough, N. (2000). Critical discourse analysis. (F. Piran, Trans.). Tehran: Studies and media researches center. (in Persian)
26
George A. B. (2003). Public Service Performance Perspectives on Measurement and Management, England: Cambridge University Press.
27
Glynn, J. (1993). Public Sector Financial Control and Accounting. Blackwell Published, (2), 45-63.
28
Ijiri, U. (1983). On the Accountability-Based Conceptual Framework of Accounting. Journal of Accountintig and Public Policy, 2(2), 75-81.
29
Wu, J., Liu, J., Jin, X. & Sing, M.C.P. (2016). Government accountability within infrastructure public–private partnerships. International Journal of Project Management, 34(8), 1471-1478.
30
Mahdavi, Gh. (2000). Accountability and government accounting in Iran. Auditor magazine, 7, 38-43. (in Persian)
31
Nor Zaini, Z. & Kuppusamy, S. & Zaherawati, Z. (2015). Diminishing Obligations of Local Government: Effect on Accountability and Public Trust. Procedia - Social and Behavioral Sciences, (211), 255-259.
32
Saffar, M.J. & Rahimian, N. (2000). Central government financial reporting purposes. Tehran: Audit organization Center for Specialist Accounting and Auditing. (in Persian)
33
Salehizadeh, A. (2011). An Introduction to Michel Foucault's Discourse Analysis; Qualitative research methods. Ma'rifat-i Farhangi Ejtemaii magazine, 2(3),113-141. (in Persian)
34
Schmidt, U. & Günther, T. (2016). Diminishing Obligations of Local Government: Effect on Accountability and Public Trust, Management Review Quarterly, 66(4), 235-265.
35
Stewart, J.D. (1996). The role of Information in Public Accountability. Issues in Public sector Accounting, Oxford: Philip Allan, 5, 13-34.
36
Zareie, B. & Gholami, R. (2011). The public sector accounting international standards. Auditor magazine, 55, 137-151. (in Persian)
37
ORIGINAL_ARTICLE
بوروکراسیهراسی: نگاه دوگانۀ شهروندان به خدمات عمومی
در زمینۀ تصویر منفی مدیریت دولتی و خدمات عمومی میان شهروندان مطالعات متعددی انجام گرفته است که اغلب آنها ناکارآمدی دولت را در نظر گرفتهاند و نگاه دوگانۀ شهروندان به خدمات عمومی در آنها بهندرت بررسی شده است. هدف این مقالۀ توصیفی ـ همبستگی، مفهومپردازی و شناسایی بوروکراسیهراسی است. به این منظور ابتدا با تحلیل اطلاعات حاصل از ارزشیابی عملکرد دستگاههای دولتی، بوروکراسیهراسی شناسایی و وجود آن تأیید شد. سپس، با پیمایش شهروندان برخی متغیرهای فردی مؤثر بر پدیدۀ بوروکراسیهراسی شناسایی شدند. جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ شهروندان 18 تا 70 سالهای بودند که در یک سال گذشته دستکم یک بار برای دریافت خدمات به یکی از سازمانهای عمومی مراجعه کردهاند. ابزار تحقیق، پرسشنامه و اسناد و مدارک بود و دادهها با رگرسیون لجستیک تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بیاعتمادی به دولت و کارکنان بخش عمومی فقط با عملکرد خدمات عمومی مرتبط نیست و 29 درصد پاسخگویان بوروکراسیهراس هستند. متغیرهای سن، جنسیت، سطح تحصیلات و دفعات مراجعه برای دریافت خدمات نیز با بوروکراسیهراسی رابطه دارند، اما متغیرهای سطح درآمد و نوع شغل با بوروکراسیهراسی رابطۀ معناداری ندارند.
https://jipa.ut.ac.ir/article_64362_366064a47c9135e5af884b5272facabe.pdf
2017-07-23
213
234
10.22059/jipa.2017.240217.2078
اعتماد عمومی
بوروکراسی
بوروکراسیهراسی
خدمات عمومی
رضایت از خدمات دولت
زینب
مولوی
ze_molavi@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
AUTHOR
رضا
طهماسبی
rtahmasebi@ut.ac.ir
2
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
حسن
دانایی فرد
hdanaee@modares.ac.ir
3
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
علی
حمیدی زاده
hamidizadeh@ut.ac.ir
4
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
AUTHOR
آزاد، ح. (1374). آسیبشناسی روانی. چاپ دوم، تهران: بعثت.
1
حیدری، آ. (1393). بررسی تأثیر نحوۀ عملکرد سازمانهای رسمی بر اعتماد نهادی شهروندان (مورد مطالعه جوانان شهر یاسوج). جامعهشناسی نهادهای اجتماعی، 2 (1)، 106-77.
2
رفیعپور، ف. (1376). توسعه و تضاد. تهران: شرکت سهامی انتشار.
3
رفیعپور، ف. (1379). آنومی یا آشفتگی اجتماعی. تهران: سروش.
4
روزنهان، د.، سلیگمن، م. و والکر، ا. (1391). آسیبشناسی روانی. ترجمه رستمی، ر.، نیلوفری، ع.، قبادی، م. و ثابتی، آ. تهران: ارجمند.
5
ساعی، ع.، حیاتی، ف. (1392). تحلیل جامعهشناختی اعتماد به پلیس در شهرستان شیراز. مطالعات امنیت اجتماعی، 4 (35)، 45-13.
6
سرفراز، ف. (1381). مفهوم مشروعیت و رهیافتهای گوناگون نسبت به آن. مجلۀ سیاسی و اقتصادی، (177و 178)، 61-46.
7
شریفی کلویی، م. (1379). مدلی برای شناخت و آسیبشناسی سازمانها. مدیریت و توسعه، 5(5)، 19-8.
8
طهماسبی، ر. (1392). درآمدی بر نظریههای مدیریت دولتی. چاپ دوم، تهران: سمت.
9
عظیمی، ح. (1389). بررسی میزان رضایتمندی خدمتگیرندگان از نحوۀ ارائه خدمات در دستگاههای اجرایی استان زنجان در سال 1387. زنجان: انتشارات استانداری زنجان.
10
فقیهی، ا.، داناییفرد، ح. (1384). بوروکراسی و توسعه در ایران. تهران: انتشارات رسا.
11
کاظمی، س. ع.ا. (1379). مدیریت سیاسی و خطمشی دولتی. چاپ اول، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
12
لطفی، ع.، یاری، م. س. (1394). سنجش میزان رضایتمندی اربابرجوع از عملکرد ناجا (نمونهپژوهی شهرستان ایلام). توسعة سازمانی پلیس، 12 (53)، 69-53.
13
محسنی، م. (1379). بررسی آگاهیها، نگرشها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در تهران. تهران: زهد.
14
مسعودنیا، ح.، مرادی، گ.، محمدیفر، ن. (1388). تأثیر آگاهی سیاسی دانشجویان بر تغییر نگرش آنها نسبت به مشروعیت نظام سیاسی بر اساس نظریۀ وبر: مورد مطالعه دانشگاه اصفهان. پژوهشنامۀ علوم سیاسی، 4(4)، 230-201.
15
الوانی، س. م.، داناییفرد، ح. (1380). گفتارهایی در فلسفة تئوری سازمان دولتی. چاپ اول، تهران: انتشارات صفار.
16
هدایت، ر.، علمی، م. (1391). بررسی میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد خدمات شهری و عوامل اجتماعی ـ اقتصادی مرتبط با آن در شهر نقده. مطالعات جامعهشناسی، 4(16)، 29-47.
17
هیوود، د. (1388). مقدمۀ نظریۀ سیاسی. ترجمۀ عالم، ع. چاپ دوم، تهران: نشر قومس
18
یعقوبی، ع.، جلیلی دمدل، م. (1393). بررسی قدرت اجتماعی مدیریت و رابطة آن با رضایتمندی ارباب رجوع (مورد مطالعه ادارات دولتی شهر خلخال). مطالعات توسعۀ اجتماعی ایران، 6(2)، 80-66.
19
Alvani, S. M. & Danaeefard, H. (2001). Speeches in the philosophy of government organization theories. Tehran: Safar Publishing. (in Persian)
20
Azad, H. (1994). Psychological Pathology. Tehran: Besat. (in Persian)
21
Azimi, H. (2010). Survey on the Satisfaction of Servicemen with Services Provision in Public administrative of Zanjan Province in 2008. Zanjan: Zanjan Province Pub. (in Persian)
22
Berman, E.M. (1997). Dealing with cynical citizens. Public Administration Review, 57 (2), 105 – 112.
23
Bouckaert, G., Van de Walle, S. & Kampen, J. K. (2005). Potential for comparative public opinion research in public administration. International Review of Administrative Sciences, 71 (2), 229-240. (in Persian)
24
Christensen, T. & Laegreid, P. (2003). Trust in Government – the Significance of Attitudes Towards Democracy, the Public Sector and Public Sector Reforms. Working Paper, Stein Rokkan Centre for Social Studies, Bergen University Research Foundation.
25
Danaeefard, H. & Faghihi, A. (2005). Bureaucracy and development in Iran, Tehran: Rasa. (in Persian)
26
Del Pino, E., Calzada, I. & Díaz-Pulido, J.M. (2016). Conceptualizing and Explaining Bureauphobia: Contours, Scope, and Determinants. Public Administration Review, 76(5), 725–736.
27
Denhardt, R.B. & Baker, D.I. (2007). Five great issues in organizational theory. In handbook of Public Administration, Rabit, Hildreth, Taylor & Francis Group.
28
Dresang, D.L. (2014). Book review (Bureaucratic Culture: Citizens and Administrators in Israel). By Nachmias, David and Rosenbloom, David H., American Political Science Review, 74 (1), 260-261.
29
Farazmand, A. (2010). Bureaucracy, Democracy, and Public Administration: Editor’s Brief Introduction to the Symposium. Public Organization Review, 10(3), 205–207. Hedayat, R. & Elmi, M. (2012). The examination of Citizens’ satisfaction with the performance of municipal services and socio-economic factors associated with it Nagadeh city. Sociology Studies, 4 (16), 29-47. (in Persian)
30
Heidari, A. (2014). Investigating the effect of official organizations on the institutional trust of citizens (The case: Yasuj youth). Sociology of Social Institutions, 2(1), 77-106. (in Persian)
31
Heywood, A. (2009). Political theory: an introduction. Tehran: Ghoomes.
32
Kazemi, S. A. A. (2000). Political management & public policy. Tehran: Daftarnashr. (in Persian)
33
Lotfi, E. & Yari, M. S. (2014). Measurement of clients’ Satisfaction from NAJA Performance (The case: Ilam City). Police Organization Development, 12(53), 53-69. (in Persian)
34
Marvel, J.D. (2015). Unconscious Bias in Citizens’ Evaluations of Public Sector Performance. Journal of Public Administration research and Theory, 26 (1), 143 – 158.
35
Masoudnia, H., Moradi, G. M. & Mohamadifar, N. (2009). The effect of students' political knowledge on their change in political system legitimacy based on weber's theory: case study of University of Isfahan. Political Science Research, 4 (4), 201-230. (in Persian)
36
Mohseni, M. (2000). A survey on social knowledge, attitudes and behaviors in Tehran. Tehran: Zohd. (in Persian)
37
Nachmias, D. & Rosenbloom, D. H. (1978). .Bureaucratic culture: Citizens and administrators in Israel. London: Croom Helm.
38
Rafiepoor, F. (1997). Extension and Development. Management Thought, 1 (2), 69-97. (in Persian)
39
Rafiepoor, F. (1999). Anomy or social disturbance, research on the anomy potential in Tehran. Tehran: Soroush. (in Persian)
40
Robinson, M. (2015). From Old Public Administration to the New Public Service, Implications for Public Sector Reform in Developing Countries. Global Centre for Public Service Excellence.
41
Rosanhan, D. L. & Seligman, M. A. P. (2012). Psychological Pathology. Translated by Y. Seyed Mohamadi, Tehran: Arasbaran. (in Persian)
42
Saei, A. & Hayati, F. (2013). Sociological analysis of trust in police in Shiraz. Social Security Studies, 4 (35), 13-45. (in Persian)
43
Sarfaraz, F. (2002). The concept of legitimacy and different approaches to it. Political - Economical Magazine, 177 &178, 46-61. (in Persian) Seyd, B. (2015). How do citizens evaluate public officials? The role of performance and expectations on political trust. Political Studies, 63 (1), 73-90.
44
Sharifi Kloei, M. (2000). A Model for the Knowledge and Pathology of Organizations. Management & Development, 2 (5), 8-19. (in Persian)
45
Tahmasebi, R. (2013). An introduction to the public Administration theories. Tehran: SAMT. (in Persian)
46
Van Ryzin, G.G. (2011). Outcomes, Process and Trust of Civil Servant. Journal of Public Administration Research and Theory, 21 (4), 745 –760. Yaghoubi Choubari, A. & Jalili Damdel, M. (2014). The Evaluation of Management Social Power and its Relationship with Clientele Satisfaction (Case of Study: Agencies in Khalkhal City). Iranian Social Development Study, 6 (2), 66-80. (in Persian)
47
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی عوامل تسهیلﮔﺮ تجاریسازی پژوهشهای دانش مدیریت دولتی
امروزه دانشگاهها در راستای تجاریسازی نتایج تحقیقات، نقشی نوینی بر عهده دارند و از آنجا که اهمیت نوآوری و توسعۀ کسبوکار روز به روز بیشتر میشود، میتوانند در نوآوری و تجاریسازی پژوهشهای دانشگاهی نقش بیشتری ایفا کنند. در همین رابطه فعالیتهای تجاریسازی بیشتر با محور علوم و مهندسی انجام شده و به تحقیقات علوم انسانی و بهخصوص مدیریت دولتی توجهی نشده است. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل تسهیلﮔﺮ تجاریسازی پژوهشهای مدیریت دولتی است. برای تحقق این هدف، از روش تحقیق کیفی تحلیل مضمون بهره بردهایم. در این پژوهش برای انتخاب نمونهها، از رویکرد گلولۀ برفی و بهعنوان استانداردی برای پایان نمونهگیری، از روش اشباع مضامین استفاده شده است که مضامین با استفاده از دو منبع ادبیات نظری و مصاحبۀ نیمهساختاریافته، احصا شد. روایی مصاحبهها با نظر 14 خبره به تأیید رسید و برای تأیید پایایی مصاحبهها، از روش بازآزمایی استفاده شد که در نهایت عوامل مؤثر بر تجاریسازی پژوهشهای مدیریت دولتی در قالب 26 مضمون فراگیر و 3 مقولۀ فردی، سازمانی، محیطی، شناسایی و تحلیل شدند. در پایان بر مبنای نتایج، پیشنهادهایی در این حوزه ارائه شد.
https://jipa.ut.ac.ir/article_64364_593fab411efc2f96628f4ce7a6689182.pdf
2017-07-23
235
262
10.22059/jipa.2017.236485.2047
پژوهش دانشگاهی
پژوهش مدیریت دولتی
تجاریسازی
تجاریسازی مدیریت دولتی
تحلیل مضمون
امیر رضا
نریمانی
a.narimani921@atu.ac.ir
1
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
رضا
واعظی
theory.management@yahoo.com
2
دانشیار مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
باقری فرد، س. م.، زالی، م. ر.، یداللهی فارسی، ج. (1390). شناسایی عوامل ساختاری مؤثر بر توسعۀ کارآفرینی دانشگاهی، مطالعۀ موردی دانشگاه جامع علمی کاربردی. فصلنامۀ علمی پژوهشی سیاست علم و فناوری، 4 (1)، 32-17.
1
پورعزت، ع. ا. (1395). مبانی مدیریت دولتی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.
2
پورعزت، ع. ا.، طاهری عطار، غ.، نجاتی آجی بیشه، م. (1389). چشمانداز ادارۀ دولت و حکومت بر اساس خطمشیها و اسناد راهبردی برخی از انجمنهای علمی این رشته. نشریۀ مدیریت دولتی، 2(4)، 38-23.
3
پورعزت، ع. ا.، حیدری، ا. (1390). شناسایی و دستهبندی چالشها و موانع تجاریسازی دانش با استفاده از روش کیو. سیاست علم و فناوری، 4 (1)، 62-49.
4
جاهد، ح.، آراسته، ح. (1392). عوامل برونسازمانی مؤثر در تجاریسازی نتایج پژوهشی. فصلنامۀ پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 19(1)، 68-45.
5
حجازی، س.، منصور حسینی، پ. (1393). عوامل بازدارندۀ محیطی در انتقال و تجاریسازی نتایج تحقیقات نانو پزشکی در ایران: یک مطالعۀ کیفی. مجلۀ دانشکدۀ پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت)، 2، 168-154.
6
خیاط مقدم، س.، رستگار، ن. (1393). شناسایی تسهیلکنندههای تجاریسازی دانش در حوزۀ علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد. نشریۀ صنعت و دانشگاه، 7(23)، 66-53.
7
رهنورد، ف.، محبی، م. (1395). آثار جهانی شدن بر مدیریت دولتی در ایران. مدیریت دولتی، 8(3)، 436-415.
8
سالارزهی، ح.، ابراهیمپور، ح. (1391). بررسی سیر تحول در پارادایمهای مدیریت دولتی: از پارادایم مدیریت دولتی سنتی تا پارادایم حکمرانی خوب. مدیریت دولتی، 4(9)، 62-43.
9
سرلک، م.ع.، نوریائی، م. ح. (1395). شناسایی عوامل مؤثر بر جریانهای شکافندۀ سازمانهای دولتی با استفاده از استراتژی نظریهپردازی دادهبنیاد. مدیریت دولتی، 8(4)، 533-570.
10
عابدی جعفری، ح.، تسلیمی، م. س.، فقیهی، ا.، شیخزاده، م. (1390). تحلیل مضمون و شبکۀ مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. اندیشۀ مدیریت راهبردی، 5(2)، 198-151.
11
عباسی اسفنجانی، ح.، فروزنده دهکردی، ل. (1393). شناسایی و تبیین عوامل تعیینکننده در تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی با استفاده از الگوی سهشاخگی. فصلنامۀ سیاست علم و فناوری، 6 (4)، 46-33.
12
عسگری، ن.، حمیدیزاده، ع.، عابدی، ر. (1395). نقش میانجی خلاقیت، نوآوری و سلامت روانی در تأثیر هوش معنوی بر عملکرد فردی کارکنان. مدیریت دولتی، 8(3)، 552- 533.
13
قاضی نوری، س. (1384). مروری بر تجربۀ برنامهریزی ملی نانو فناوری کشور: راهبرد آینده. دومین کنفرانس مدیریت تکنولوژی. تهران، انجمن مدیریت تکنولوژی ایران.
14
کاوسی خامنه، ر.، پورعزت، ع.ا.، عباسی، ط. (1396). شناسایی و تدوین ویژگیهای مناسب برای احراز شایستگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری. مدیریت دولتی، 9(1)، 60-35.
15
گودرزی، م.، بامداد صوفی، ج.، اعرابی، س.، امیری، م. (1390). الگوی فرایند تجاریسازی فناوری در مؤسسات تحقیقاتی دولتی ایران. سیاست علم و فناوری، 4(2)، 56-41.
16
محمدی، ح.، الوانی، س..م.، معمارزاده طهران، غ.، حمیدی، ن. (1395). طراحی و تبیین الگوی اثربخش نظام اداری ایران. مدیریت دولتی، 8(4)، 616- 591.
17
محمودپور، ب.، رحیمیان، ح. عباس پور، ع و دلاور، ع. (1391). بازشناسی چالشهای فراروی تجاریسازی پژوهشهای مدیریت آموزشی با ارائۀ نظریۀ زمینهای. فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3 (3)، 26-1.
18
موسوی، آ. (1394). نظام نوآوری در علوم انسانی. روششناسی علوم انسانی، 21(82)، 169-143.
19
میگون پوری، م.، احمدی، ب. (1391). شناسایی عوامل اثرگذار بر انتخاب راهبردهای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در حوزۀ صنعت پتروشیمی. توسعۀ کارآفرینی، 5 (2)، 46-27.
20
Aarikka-Stenroos, L. & Sandberg, B. (2012). From new-product development to commercialization through networks. 2012; 65(2): 198-206. Journal of Business Research, 65(2), 198-206.
21
Abbasi, E. H. & Foruzandeh, D, L. (2014). Identify and Explanation the Factors that Affects in Commercialization of University Research Using Triangulation Model. Journal of Science & Technology Policy, 6(4), 33-46. (in Persian)
22
Abdul Razak, A. & Murray, P. A. (2017). Innovation strategies for successful commercialisation in public universities. international journal of Innovation Science, 9(3), 296-314.
23
Abedi Jafari, H., Taslimi, M., Faghihi, A. & Sheikhzade, M. (2011). Thematic Analysis and Thematic Networks: A Simple and Efficient Method for Exploring Patterns Embedded in Qualitative Data Municipalities). Strategic Management Thought, 5(2), 151-198. (in Persian)
24
Asghari, N., Hamidizade, A., Abedi, R. (2016). Studying the Mediating Role of Creativity, Innovation and Mental Health in the Effect of Spiritual Intelligence on Individual Performance. Iranian Public Administration, 8(3), 533-552. (in Persian)
25
Audretsch, D. Bonte, W. & keilbach, M. (2008). Entrepreneurship capital and its impact on knowledge diffusion and economic performance. Journal of Business Venturing, 23(6), 687-698.
26
Bagheri fard, S., Zali, M. & Yadolahi Farsi, J. (2011). Identify factors affecting the development of academic entrepreneurship, University of Applied Science Case Study. Journal of Science and Technology Policy, 4(1), 17-32.
27
(in Persian)
28
Bingham, L. B. & O'Leary, R. (2015). Big Ideas in Collaborative Public Management. New York, USA: Routledge.
29
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
30
Changa, Y. C. & Yangb, P. Y. (2009). The determinants of academic research commercial performance: Towards an organizational ambidexterity perspective. Research Policy, 38(6), 936-946.
31
Cokburn, A. & Highsmith, J. (2001). Agile software Development: The people factor. software management, 36(2), 131-139.
32
Costa, P.L, Passos, A.M., Bakker, A. B. (2014). Team work engagement: A model of emergence. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 87(2), 414-436.
33
Debackere, K. & Veugelere, R. (2005). The role of academic technology transfer organizations in improving industry science links. Research Policy, 34(3), 321-342.
34
Denhardt, R. B. (2000). The New Public Service: Serving Rather Than Steering. Public Administration Review, 60(6), 549-559.
35
Downie, J. (2006). The Power of Money: Commercialisation of Research Conducted in Public Institutions. Journal of Otago Law Review, 11(2), 305-325.
36
Etzkowitz, H. (2003). Research groups as “quasifirms’: the invention of the entrepreneurial university. Research Policy, 32(1), 109-121.
37
Ghazinouri, S. S. (2005). A Review of National Nanotechnology Planning Experience: A Future Strategy. Second Technology Management Conference of Iran, Tehran. (in Persian)
38
Goudarzi, M., Bamdad soufi, J., Arabi, S. & Amiri, M. (2011). Model of the process of commercialization of technology in Iranian state research institutes. Journal of Science & Technology Policy, 4(2), 41-56. (in Persian)
39
Hejazi, S., Mansoor Hosseini, P. (2014). Environmental Barriers To Transfer And Commercialize Nanomedicine Research Results In Iran: A Qualitative Research. Payavard, 8 (2), 154-168. (in Persian)
40
Jahed, H. & Arasteh, H. (2013). External organizational factors influencing commercialization of research results. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 19 (1), 45-68. (in Persian)
41
Kavousi Khameneh, R., Pourezzat, A.A., Abbasi, T. (2017). Identify and codify appropriate features for verification competencies of Science, Research and Technology Minister of Republic Islamic of IRAN. Iranian Public Administration, 9(1), 35-60. (in Persian)
42
Khayatmoghadam, S., Rastegar N. (2015). Identify facilitators on the commercialization of knowledge in the field of Humanities (Case Study: Islamic Azad University of Mashhad. Journal of Industry and University. 7 (23), 53-66. (in Persian)
43
Kumar, V. & Jain, P. (2003). Commercialization of new technologies in India: An empirical study of perceptions of technology institutions. Technovation, 23(2), 113-120.
44
Kvale, S. (1996). Interviews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. London: Sage publication ltd.
45
Mahmoodpoor, B., Rahimaian, H., Abaspor, A. & Delavar, A. (2012). Recognition of Challenges Facing the Commercialization Research in Educational Administration through Presenting a Grounded Theory. Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration, 3(11), 1-26. (in Persian)
46
Markman, G. D., Gianiodis, P. T. & Phan, P. H. (2008). Full-time faculty or part-time entrepreneurs. IEEE Transactions on Engineering Management, 55(1), 29-36.
47
Miegounpouri, M, R. & Ahmadi, B. (2012). Identification of factors influencing the selection of commercialization strategies for academic research in the field of petrochemical industry. Journal of Entrepreneurship development, 5(2), 27-46. (in Persian)
48
Mohammadi, H., Alvani, S., Memarzadehtehran, G., Hamidi, N. (2017). Designing and Developing Iran Administrative system Effectiveness Model. Iranian Public Administration, 8(4), 591-616. (in Persian)
49
Mousavi, A. (2015). Innovation system in the humanities. Methodology of Social Sciences and Humanities, 21(82), 143-169. (in Persian)
50
Nicola, B., Rosa, G. & Maurizio, S. (2006). institutional changes and the commercialization of academic Knowledge: a study of Italian universities patenting activities between 1965 to 2002. Research Policy, 4(35), 120-131.
51
Pourezzat, A, A. & Heidari, A. (2011). Identify and classify the challenges and barriers to knowledge commercialization by Q method. Journal of science and technology policy, 4(1), 49-62. (in Persian)
52
Pourezzat, A, A. (2016). Essentials of Public Administration, SAMT, Tehran, Iran. (in Persian)
53
Pourezzat, A. A., Taheri Atar, G. & Nejati, M. (2010). The Vision of Public Administration Based on Strategic Plan of PA Scientific Associations. Journal of public administration, 2(4), 23-38. (in Persian)
54
Rahnavard, F., Mohebi Deligani, M. (2016). The Effects of Globalization on Public Administration in Iran. Journal of Public Administration, 8(3), 415-436.
55
(in Persian)
56
Ratchford, T. & Nichols, R. (1996). North America. Word Science Report 1996. Paris: UNESCO.
57
Salarzehi, H. & Ebrahimpour, H. (2012). Paradigms of Public Administration: From Traditional Public Administration to Good Governance. Journal of Public Administration, 4(9), 43-62. (in Persian)
58
Sarlak, M., Nooriaee, M. (2017). Identifying Factors Effecting on Rip Currents of Public Organizations Using Grounded Theory. Iranian Public Administration, 8(4), 533-570. (in Persian)
59
Sotiraco, T. (2004). Coping with conflict within entrepreneurial university: Threat or challenge for head departments in the UK higher education context. International Review of Administrative Sciences, 70(2), 345-372.
60
Spilling, O. (2004). Commercialisation of knowledge–conceptual framework. 13th Nordic Conference on Small Business (NCSB).
61
Stirling, J.A. (2001). Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research. Qualitative Research, 1(3), 385-405.
62
Toole, A. & Czarnitzki, D. (2007). Biomedical academic entrepreneurship through the SBIR program, Journal of economic Bihavior & organization, 25, 112-155.
63
VanVactor, D. (2012). Collaborative leadership model in the management of health care. Journal of Business Research, 65(4), 555-561.
64
Ylijoki, O. H. (2003). Entangled in academic capitalism? A case study on changing ideals and practices of university research. Higher Education, 45(3), 307-335.
65
ORIGINAL_ARTICLE
پیادهسازی سیستم بودجهریزی مبتنی بر عملکرد بر مبنای کارت امتیازی متوازن در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، سازمانی دولتی ـ دانشگاهی و وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) بوده که در حال حاضر بهدنبال عملیاتی کردن استراتژیها و ایجاد ارتباط میان برنامۀ استراتژیک و برنامههای وظیفهای سازمان، همچون برنامۀ مالی و بودجهای سازمان است. هدف از تحقیق مطالعۀ چگونگی پیادهسازی بودجهریزی بر مبنای عملکرد با استفاده از روش کارت امتیازی متوازن، در این مرکز است. برای جمعآوری اطلاعات از روش مشاهده، مصاحبه و بررسی اسناد کتابخانهای و آرشیوی استفاده شده است. استراتژی اصلی پژوهش، اقدامپژوهی است که در فرایند تحقیق حاضر با هدف تثبیت یادگیری حاصل از پژوهش، چرخۀ اقدامپژوهی دو بار تکرار شده است. جامعۀ آماری تحقیق کارشناسان اداری و مالی دبیرخانۀ شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، مدیران و کارشناسان مرکز، کارشناسان دفتر مرکزی هیئت امنای وزارت عتف و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور بودند. برای نمونهگیری از روش نمونهبرداری قضاوتی استفاده شده است. این پژوهش کاربردی بوده و در آن از رویکرد کیفی استفاده شده است. در بخش نتایج پژوهش، ابعاد پیادهسازی بودجهریزی بر مبنای عملکرد، چگونگی اجرا و در نهایت نحوۀ توزیع بودجۀ مرکز طی برنامۀ استراتژیک و بهترتیب موضوعات راهبردی مرکز مشخص شده است.
https://jipa.ut.ac.ir/article_64365_5507b184fe1216e4170dfd12b1efab8c.pdf
2017-07-23
263
282
10.22059/jipa.2017.220369.1875
اقدامپژوهی
برنامهریزی استراتژیک
بودجهریزی بر مبنای عملکرد
کارت امتیازی متوازن
مدیریت عملکرد
محمد
ابویی اردکان
abooyee@ut.ac.ir
1
دانشیار مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
حمید
کاظمی
kazemi.hamid8@gmail.com
2
استادیار مدیریت بازرگانی، مرکز تحقیقات سیاست های علمی کشور، ایران
AUTHOR
فردین
حسینی
fardinhoseini67@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
آذر، ع. (1386). بودجهریزی بر مبنای عملکرد. اولین کنفرانس بینالمللی بودجهریزی عملیاتی، تهران.
1
امیرخانی، ط. (1389). طراحی مدل پیادهسازی بودجهریزی بر مبنای عملکرد با رویکرد پویایی سیستم. فصلنامۀ علوم مدیریت ایران، 18 (5)، 53-18.
2
خشایی، م.، خطیبی، م. (1386). بررسی روند بودجهریزی عملیاتی در صنعت آب و فاضلاب. اولین کنفرانس بینالمللی بودجهریزی عملیاتی. تهران: گروه مشاوران پنکو.
3
دامغانیان، ج. (1388). راهکارهای بودجهبندی عملیاتی. ماهنامۀ بانک ملی ایران، (157)، 121-100.
4
کردستانی، غ.، ایرانشاهی، ع. ا. (1388). بررسی عوامل مؤثر بر بهکارگیری حسابداری تعهدی در بخش دولتی . فصلنامۀ دانش حسابرسی، 8(28).
5
مقیمی، س. (1393). مبانی سازمان و مدیریت. تهران: راه دان.
6
نخجوانی، ا. ر. (1393). توصیههایی اجرایی برای ناکجاآباد مدیریت استراتژیک در سازمانها. کنفرانس بینالملی مدیران استراتژیک، تهران.
7
Amirkhani. (2010). Designing the Implementation of performance-based budgeting model with system dynamics approach. Journal of Management Sciences in Iran,18(5), 29-53. (in Persian)
8
Azar, A. (2012). Performance based budgeting. Fifth internatinal pbb conference, 10-25, Teharan.
9
Barzely, M. (2001). The new public management. Improving research and policy dialogue. University of California Press.
10
Benedetto, L. (2013). Budgetary allocation and organizational characteristics of higher education institutions: a review of existingstudies and a framework for future research. High Educ, 65(1), 59-78.
11
Coates, P. (2004). Governance, management, and performance: they matter. Public Administration Review, 64(5), 630-633.
12
Damghanian, J. (2009). Manner of pbb. Journal of Irans national Bank, 157, 100-121. (in Persian)
13
Dugdle, D. & LYne, S. (2006). Budgeting practice and organisational structure. Research Executive Summaries, 6(4), 1-7.
14
Frow, N., Marginson, D. & Ogden, S. (2005). Encouraging strategic behaviour while maintaining management control: multifunctional project teams, budgets, and the negotiation of shared accountabilities in contemporary enterprises. Management Accounting Research, 16(3), 269-292.
15
Hanninen, S. (2013). Budgeting at a crossroads – the viability of traditional budgeting. A case study Master's thesis. Aalto University School of Business.
16
Ipsilandis, P. G., Samaras, G. & Mplanas, N. (2008). A multicriteria satisfaction analysis approach in the assessment of operational programmes. International Journal of Project Management, 26(6), 601-611.
17
Joyce, P. G. (2011). The Obama Administration and PBB: Building on the Legacy of Federal Performance‐Informed Budgeting? Public Administration Review, 71(3), 356-367.
18
Kannan, D., Jafarian, A., Khamene, H. A. & Olfat, L. (2013). Competitive performance improvement by operational budget allocation using ANFIS and fuzzy quality function deployment: A case study. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 68(1-4), 849-862.
19
Kaplan, R. & Cooper, R. (1998). Cost & Effect: Using Integrated Cost Systems to Drive Profitability and Performance. Harvard Business School Press.
20
Kaplan, R. & Norton, D. (1996). Using the Balanced Scorecard as a Strategic Management System. Harvard business review, 75-85
21
Kaplan, R. & Norton, D. (2001). The Strategy Focused Organization – How Balanced Scorecard Companies Thrive in The New Business Environment. Boston: Harvard Business School Press.
22
Khashayi, S. & Khatibi, B. (2007). Analysis of pbb in water and wastewater industrial. Fisrt international pbb conference, Tehran. (in Persian)
23
Kordestani, GH. & Iranshahi, A. (2009). The factors affecting the use of accrual accounting in the public sector. Journal of accounting knowledge, (28), 61-77. (in Persian)
24
Libby, T. & Lindsay, R. M. (2003). Budgeting-an unnecessary evil. CMA Management, 77(1), 30-33.
25
McNab, R. M. & Melese, F. (2003). Implementing the GPRA: Examining the prospects for performance budgeting in the federal government. Public Budgeting & Finance, 23(2), 73-95.
26
Melkers, J. E. & Willoughby, K. G. (2001). Budgeters' Views of State Performance‐Budgeting Systems: Distinctions across Branches. Public Administration Review, 61(1), 54-64.
27
Moghimi, M. (2014). Fundamental of organization and managment. Tehran: Rahedan publicationm. (in Persian)
28
Mumford, E. (2001). Advice for an Action Researcher. Information Technology & People, 4(1), 12-27.
29
Nakhgavani, A. (2016). Executive recommendations for strategic management in organizations. International conference of pbb, Tehran. (in Persian)
30
Namazi, M. (2013). Accounting of strategic managment; from theory to act. Tehran: Samt publication. (in Persian)
31
Porter, M. E. (1985). Competitive advantage. New York.
32
Raghunandan, M., Ramgulam, N.H. (2012). Examining the behavioural aspects of budgeting with particular emphasis on public sector/service budgets. International Journal of Business and Social Science, 3(14), 110-117.
33
Rezaeyan, A. (2009). Fundamental of organization and managment. Tehran: Samt publication. (in Persian)
34
Rivenbark, W. C. (2004). Defining performance budgeting for local government. Popular Government, 69(2), 27-36.
35
Safari, S. & Gholamrezaei, D. (2006). Designing the pbb model for executive organization. Journal of human resource development of police Departement, 8(3), 42-82. (in Persian)
36
Saunders, M., Lewis, P. & Thornhill, A. (2009). Research methods for business students, London: Prentice Hall.
37
Schick, A. (2007). Performance budgeting and accrual budgeting: Decision rules or analytic tools? OECD Journal on Budgeting, 7(2), 109-119.
38
Stringer, E.T. (2009). Action research. Los Angeles: Sage Publication.
39
Thyssen, J., Israelsen, P. & Jørgensen, B. (2006). Activity-based costing as a method for assessing the economics of modularization—A case study and beyond. International journal of production economics, 103(1), 252-270.
40
Young, R. D. (2003). Performance-based budget systems. Public Policy and Practice, 2(2), 1-24.
41
ORIGINAL_ARTICLE
اولویتبندی معیارهای تأثیرگذار بر بازدارندگی فساد اداری با اتکا به رهنمودهای اسلامی
تحقیق حاضر با هدف رتبهبندی معیارهای تأثیرگذار بر بازدارندگی فساد اداری با اتکا به رهنمودهای اسلامی اجرا شده است. روش تحقیق بهکارگرفتهشده آمیخته (کیفی ـ کمی) از نوع اکتشافی است. جامعۀ آماری شامل 55 نفر از متخصصان و کارشناسان پیشگیری از تخلفهای اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت بودند. نمونۀ آماری شامل 30 نفر از متخصصان و خبرگان حوزوی و همچنین کارشناسان و متخصصان تخلفهای اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت بودند که بهصورت تصادفی انتخاب شدند. روش تعیین معیارها و زیرمعیارهای تأثیرگذار بر فساد بهصورت کیفی و با استفاده از تحلیل مضمون مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با خبرگان و کتاب نهجالبلاغه، انجام گرفت. معیارها و زیرمعیارهای تعیینشده با استفاده از ماتریس مقایسههای زوجی و به کمک تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی AHP اولویتبندی شدند. معیارهای اصلی بهترتیب اولویت سطوح تعالیبخشی، پیشگیری و مواجهه (درمان) بودند و زیرمعیارها نیز بهترتیب اولویت تعالی بخش فضایل اخلاقی و معنوی (365/0)، سازوکارهای نظارتی و ارزشیابی (270/0)، مردمداری و حسن معاشرت اجتماعی (134/0)، سازوکارهای گزینشی ـ تخصصی (081/0)، پرهیز از ویژهخواهی (063/0)، سازوکارهای ساختاری (060/0) و سازوکارهای حلکننده ( 027/0) تشخیص داده شدند.
https://jipa.ut.ac.ir/article_63602_7071d26478dafb92db26c9fbabdc68b3.pdf
2017-07-23
283
306
10.22059/jipa.2017.232761.1997
تعالیبخشی
رهنمودهای اسلامی
فساد اداری
مدیریت اسلامی
نهجالبلاغه
سیدمهدی
الوانی
dr.eslampanah@chmail.ir
1
استاد گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
وجه الله
قربانی زاده
vghorbanizadeh@gmail.com
2
دانشیار گروه مدیریت دولتی ، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
مهدی
اسلام پناه
m3092eslampanah@gmail.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
ابروش، ر. (1393). راهبردهای ارتقای سلامت اداری در سیرۀ حضرت علی (ع)، فصلنامۀ نظارت و بازرسی، 8 (28)، 60-41.
1
ابوالقاسمی، م.، قهرمانی، م. (1394). تخلفات، فساد و سلامت اداری در قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران. تهران: انتشارات فکرسازان.
2
احمدی، م.ر. (1394). نگاهی به وجدان کاری و فرهنگ سازمانی با رویکرد دینی. (چاپ اول). تهران: انتشارات زمزم هدایت.
3
حسنی، ع.، شمس، ع. (1391). بررسی راهکارهای مبارزه با فساد اداری بر اساس ارزشهای اسلامی. فصلنامۀ اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 2(1)، 104-81.
4
خامنهای، س. ع. (1385). بیانات در دیدار مسئولان اقتصادی و دستاندرکاران اجرای اصل 44 قانون اساسی، 30 بهمن ماه.
5
خامنهای، س.ع. (1380). فرمان هشتمادهای به سران قوا دربارۀ مبارزه با مفاسد اقتصادی، 10 اردیبهشت ماه.
6
خدمتی، ا. (1384)، سیرۀ حضرت علی(ع) در مبارزه با فساد اداری. فصلنامۀ روششناسی علوم انسانی، (45)، 43-24.
7
خسروآبادی، ح. ر.، رضاییمنش، ب. (1394). طراحی الگوی تصمیمگیری اخلاقی مدیران مبتنی بر آموزههای نهجالبلاغه، پژوهشنامۀ نهجالبلاغه، 3 (11)، 43-28.
8
دلشاد تهرانی، م. (1395). دورۀ آموزشی روششناسی در نهجالبلاغه و متون اسلامی. تهران: دانشگاه علوم و حدیث پردیس.
9
شیخی، م. ح. (1390). عوامل مؤثر بر سلامت نظام اداری و رشد ارزشهای اخلاقی در آن. فصلنامۀ اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 1(2)، 126-99.
10
فرجپور، م. (1381). موانع توسعه؛ بررسی فقر، تبعیض و فساد. تهران: خدمات فرهنگی رسا.
11
کیا، ف. (1389). بررسی رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و فساد اداری. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری.
12
محمدی، م.، گلوردی، م. (1392). مؤلفههای اخلاق حرفهای در سازمان با الگو گرفتن از مبانی دینی. دوفصلنامۀ علمی ـ تخصصی اسلام و مدیریت، 2(3)، 73-55.
13
معدنچیان، ا. (1382). مبارزه با فساد اداری. تهران: پژوهشکدۀ امام خمینی (ره).
14
Abarvash, R. (2014). Strategies for promotion of public health in the course of Imam Ali (AS). Monitoring and Inspection Chapter, 8 (28), 41-60. (in Persian)
15
Abolqasemi, M., Ghahramani, M. (2015). Violations, Corruption and Administrative Health in the Islamic Republic of Iran Laws and Regulations. Tehran: Farkasazan Publications. (in Persian)
16
Ahmadi, M.R. (2015). A look at organizational conscience and organizational culture with a religious approach. (First Edition). Tehran: Zamzam Hedayat Publishing. (in Persian)
17
Alatza's, S. H. (2006). The autonomous, the universal and the future of sociology. Current Sociology, 54(1), 7-23.
18
Antonakas, P.N., Konstantopoulos, N. & Seimenis, I. (2014). Human Resource Management's role in the public sector and the level of corruption: The case of Greek Tax Administration. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 148, 455 – 462.
19
Delshad Tehrani, M. (2016). Methodological training course in Nahj al-Balagh and Islamic texts. Tehran: University of Science and Hadith of Pardis.
20
(in Persian)
21
Farajpour, M. (2002). Obstacles to Development; Examine Poverty, Discrimination and Corruption. Tehran: Rasa Cultural Services. (in Persian)
22
Hassani, A., Shams, A.S. (2012). Examining Anti-Corruption Strategies Based on Islamic Values. Islamic Dialogue and Management Research, 2 (1), 104-81. (in Persian)
23
Khamenei, S. A. (2006). Statement in the meeting of economic officials and executives on the implementation of Article 44 of the Constitution, Feb. 30. (in Persian)
24
Khamenei, S. A. (2001). Decree of the Heads of State on Fighting Economic Corruption, May 10, May. (in Persian)
25
Khedmati, A. (2005). The course of Imam Ali (AS) in the fight against corruption. Methodology of Humanities, (45), 43-24. (in Persian)
26
Kia, F. (2010). Investigating the Relationship between Organizational Culture and Corruption. Master's Thesis, Payam Noor University, School of Management and Accounting. (in Persian)
27
Khosrow Abadi, H. R., Rezaee Manesh, B. (2015). Designing the Ethical Decisionmaking Model for Managers Based on the Nahj Bolbagh's Teachings. Nahj Bolbagh Research Center, 3 (11), 28-43. (in Persian)
28
Madanchian, A. (2003). Fighting Corruption. Tehran: Imam Khomeini Research Center (RA). (in Persian)
29
Mbaku, J. M. (2008). Corruption clean ups in Africa: Lessons from public choice. Journal of Asia and African studies, 43(4), 427-456.
30
Mohammadi, M., Gol Verdi, M. (2013). The Components of Professional Ethics in the Organization, Using Template from Religious Foundations. Two Special Issues of Islam and Management, 2 (3), 55-73. (in Persian)
31
Schultz, D. & Khachik, H. (2015). Combating corruption: The development of whistleblowing laws in the United States, Europe, and Armenia. International Comparative Jurisprudence, 1(2), 87–97.
32
Scott, J. (1972). Comparative political corruption. Prentice Hall, Inc.
33
Sheikhi, M. H. (2011). The factors affecting the health of the administrative system and the development of ethical values in it. Islamic Dialogue and Management Research, 1 (2), 126-99. (in Persian)
34
Sutherland, E. H. (1949). White collar crime. New York: Dryden Press.
35
Yahya, K.K., Yean, T.F., Johari, J. & Saad, N. (2015). The Perception of Gen Y on Organizational Culture, Religiosity and Corruption in Malaysian Public Organizations. Procardia Economics and Finance
36
ORIGINAL_ARTICLE
اینرسی سازمانی و تنبلی اجتماعی؛ کژکارکردهای فرهنگ سازمانی بوروکراتیک
پژوهش حاضر با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری، بهدنبال بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بوروکراتیک بر اینرسی سازمانی با توجه به نقش میانجی تنبلی اجتماعی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل 210 نفر از کارکنان استانداری ایلام است که 140 نفر برای نمونۀ آماری انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادههای پژوهش، از سه پرسشنامۀ استاندارد فرهنگ بوروکراتیک، اینرسی سازمانی و تنبلی اجتماعی استفاده شده است. تحلیل دادهها بهکمک مدلسازی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی و از طریق نرمافزار PLS انجام شد. نتایج نشان داد علاوهبر تأیید مدل پیشنهاد شده، مؤلفۀ فرهنگ بوروکراتیک بر اینرسی شناختی، رفتاری، شناختی ـ اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تأثیر مثبت و معناداری دارد و متغیرهای ویژگیهای کار، ویژگیهای گروه و ادراک فرد نیز در رابطۀ بین فرهنگ بوروکراتیک و اینرسی سازمانی نقش میانجی را ایفا میکنند. پیشنهاد میشود بهمنظور مشارکت بهتر کارکنان در امور سازمان و افزایش تعهد و تلاش آنها برای دستیابی به اهداف سازمان، فرهنگ مشارکتی در استانداری ایلام تشویق و ترغیب شود. همچنین مدیران با افزایش مشارکت کارکنان و دخالت آنها در تصمیمگیریهای مهم سازمانی زمینۀ کاهش تنبلی اجتماعی و اینرسی سازمانی را فراهم کنند.
https://jipa.ut.ac.ir/article_64368_327100b169ce5a19fe0ab3e2a4f251ae.pdf
2017-07-23
307
332
10.22059/jipa.2017.234155.2019
اینرسی اقتصادی
اینرسی سازمانی
اینرسی سیاسی
تنبلی اجتماعی
فرهنگ بوروکراتیک
رحمان
غفاری
rghaffari63@gmail.com
1
استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
LEAD_AUTHOR
یحیی
رستم نیا
rostamniya.y@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه پیام نور شهرری، تهران، ایران
AUTHOR
آشنا، م.، عسگری، ن.، مرادی صالح، ع.، غفوری، د. (1392). نقش فرهنگ سازمانی در تسهیل اقدامات مدیریت دانش. مدیریت فناوری اطلاعات، 5 (4)، 22-1.
1
ابراهیمی، ع .(1394). درآمدی بر اینرسی سازمانی و عوامل تأثیرگذار بر آن در سازمانهای بخش دولتی ایران. فصلنامۀ مدیریت سازمانهای دولتی، 4 (13)، 119-101.
2
تکلو، ف.، احمدی، ک.، ضیاءپور، آ. (1394). بررسی ارتباط بین مؤلفههای مدل پنج عاملی شخصیت و تنبلی اجتماعی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی در سال 1393. مجلۀ تحقیقات بالینی در علوم پیراپزشکی، 4 (1)، 51-43.
3
دامغانیان، ح.، موسوی داودی، م.، فرتاش، ک. (1394). بررسی رابطۀ عدالت سازمانی و تنبلی اجتماعی. مدیریت فرهنگ سازمانی، 13(1)، 133-115.
4
رحمان سرشت، ح. (1395). تئوریهای سازمان و مدیریت از تجدد گرایی تا پساتجدد گرایی. جلد دوم، تهران: نشر دوران.
5
شاهرضائی، م. (1393). بررسی تنبلی در سازمانها. دوماهنامۀ پیام دریا، سال 52 (222)، 21-12.
6
شهابی، م.، جلیلیان، ح. (1390). بررسی روابط میان اینرسی دانش، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی (مطالعۀ موردی: شرکت بهرهبرداری نفت و گاز غرب). فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، 4 (15)، 158-137.
7
صفارینیا، م.، امیرخانی رازلیقی، ز. (1392). تحلیل مسیر ارتباط اهمالکاری سازمانی بر برانگیختگی شناختی و فرسودگی شغلی کارکنان ادارههای دولتی استان تهران. مجلۀ پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، 2 (4)، 131-111.
8
فرهی بوزنجانی، ب.، سنجقی، م. ا.، بازرگانی، م.، سلطانی، م. (1392). طراحی و تبیین مدل شناخت، سنجش و مدیریت فرهنگ سازمانی. مجلۀ راهبرد فرهنگ، 6 (21)، 138-113.
9
فضائلی، ا. (1392). جایگاه جهانی ایران اسلامی از نظر تبلی اجتماعی. مجلۀ راهبرد فرهنگ، 6 (21)، 77-57.
10
فقیهی، ا.، دانایی فرد، ح. (1385). بوروکراسی و توسعه در ایران (نگاهی تاریخی ـ تطبیقی). تهران: انتشارات رسا.
11
فقیهی، ا.، واعظی، ر.، آغاز، ع. (1389). تأملی بر تعامل بوروکراسی و فرهنگ در ایران. فصلنامۀ علوم مدیریت ایران، 5 (19)، 31-1.
12
کردنائیج، ا.، مشبکی اصفهانی، ا. (1381). طراحی و تبیین مدل تعاملی استراتژی، فرهنگ سازمانی و محیط در سازمانهای صنعتی کشور. مدرس علوم انسانی، 6 (1)، 115-99.
13
گراوند، س. (1393). ساخت و هنجاریابی پرسشنامۀ تنبلی اجتماعی نوجوانان. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
14
محمد حسینپور، ف.، اسکندری، ح.، عباسپور، ع. (1393). بررسی رابطۀ بین رفتار شهروندی سازمانی و تنبلی اجتماعی کارکنان. فصلنامۀ مشاوره شغلی و سازمانی، 6 (19)، 38- 24.
15
مقیمی، س م.، امینی، ع. (1395). استعارهپردازی رفتاری کارکنان در سازمان های دولتی ایران. فصلنامۀ مدیریت سازمانهای دولتی، 5 (1)، 32-13.
16
نبوی، س.ع.، حسین زاده، ع.ح.، علامه، س. (1391). مطالعۀ تأثیر ویژگیهای بوروکراتیک سازمان بر بیگانگی از کار کارمندان سازمانهای اداری (مطالعۀ کارمندان سازمانهای دولتی شهرستان اهواز). مسائل اجتماعی ایران، 4 (2)، 154-131.
17
نصیری پور، ا.، رئیسی، پ.، هدایتی، س. پ. (1388). رابطۀ فرهنگ سازمانی با بهرهوری کارکنان: بیمارستانهای عمومی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران. نشریۀ مدیریت سلامت، 12 (35)، 24-17.
18
Ashena, M., Asgari, N., Moradi saleh, A. & Ghafori, D. (2013). The role of organizational culture facilitates knowledge management practices. Journal of Information technology management, 5 (4), 1-22. (in Persian)
19
Boyer, M. & Robert, J. (2006). Organizational inertia and dynamic incentives. Journal of Economic Behavior & Organization, 59 (3), 324-348.
20
Cameron, K. & Quinn, R.E. (2006). Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework. Jossy-Bass Busineess & Management Series, San Francisco.
21
Cavus, M.F., Koc, M. & Aksoy, A. (2014). Entrepreneurial Behaviors: Are the People Restricted by Knowledge Inertia? International Review of Management and Marketing, 4(1), 42-48.
22
Damghanian, H., Mousavi Davoudi, S. M. & Fartash, K. (2015). Investigating the Relationship between Organization Justice and Social Loafing. Organizational Culture Management, 13(1), 115-133. (in Persian)
23
Denison, D.R. (1990). Corporate Culture and Organizational Effectiveness. New York: John Wiley & Sons,2(8), 78-92.
24
Ebrahimi, S. A. (2015). Introduction to organizational inertia and factors affecting public sector organizations in Iran. Quarterly government agencies Management, 4 (11), 101-120. (in Persian)
25
Faghihi, A., Vaezi, R. & Aghaz, A. (2010). Reflection on the interaction of bureaucracy and culture in Iran. Journal of Management Sciences in Iran, 5 (19), 1-31. (in Persian)
26
Farrahi Bozanjani, B., Sanjaghi, M. E., Bazargani, M. & Soltani, M. R. (2013). Define and design a cognitive model, measure and manage organizational culture. Magazine of culture strategy, 6 21, 113-138. (in Persian)
27
Fazaeli, A. (2013). Iran's global position in terms of social Loafing. Magazine of culture strategy, 6 21, 57-77. (in Persian)
28
Geravand, S. (2014). Construction and standardization of social loafing questionnaire teens. Master's Thesis, Allameh Tabatabaei University,
29
(in Persian)
30
Godkin, L. & Allcorn, S. (2008). Overcoming Organizational Inertia: A Tripartite Model for Achieving Strategic Organizational Change. Journal of Applied Business and Economics, 8 (1), 82-95.
31
Haag, S. (2014). Organizational Inertia as Barrier to Firms’ IT Adoption – Multidimensional Scale Development and Validation. Twentieth Americas Conference on Information Systems, Savannah.
32
Handy, Ch. (1991). Gods of management: the changing work of organization. New York oxford university press, 3(18), 23-38.
33
Hoon Tan, H. Li Tan, M. (2002). Organizational Citizenship Behavior and Social Loafing: The Role of Personality, Motives, and Contextual Factors. The Journal of Psychology, 142(1), 89–108.
34
Hung, D.F. (2015). Sustained Competitive Advantage and Organizational Inertia: The Cost Perspective of Knowledge Management. Journal of the Knowledge Economy, 6(4), 769-789.
35
Kordnaeij, A. & Moshabbaki, A. (2002). Designing and explaining the interactive model of strategy, organizational culture and environment in industrial organizations of the country. Lecturer in Human Sciences, 6 (1), 99-115.
36
(in Persian)
37
Moghimi, S.M. & Amini, A. (2016). Behavioral Metaphorization of Employees in Iranian Governmental Organizations. Quarterly Management of Governmental Organizations, 5 (1), 13-32. (in Persian)
38
Mohammad Hosseinpour, F., Eskadari, H. & Abbaspour, A. (2014). A Survey of the Relationship between Organizational Citizenship Behavior and social loafing of Employees. Quarterly Journal of Career & Organizational, 6(19), 24-39. (in Persian)
39
Nabavi, S.A., Hoseinzadeh, A. & Allameh, S. (2012). The effect of the bureaucratic features of the alienation of labor office staff (employees of government agencies Ahvaz city). Iran Social issues, 4(2), 131-154. (in Persian)
40
Nasiripour, A., Raeisi, P. & Hedayati, S. (2009). productivity of staff in educational general hospitals, IUMS. Scientific and research management journal, 12(35), 24-17. (in Persian)
41
Polites, G. L. & Karahanna, E. (2012). Shackled to the Status Quo: The Inhibiting Effects of Incumbent System Habit, Switching Costs, and Inertia on New System Acceptance. MIS Quarterly, (36:1)و 21-42.
42
Ridings, C. Gefen, D., Arinze, B. (2006). Psychological barriers: Lurker and postermotivation and behavior in online communities. Communications of AIS, 18, 329–354.
43
Safarinia, M. & Amirkhani Razlighi, Z. (2013). Path analysis of corporate negligence on cognitive stimulation and job burnout government offices in Tehran. Journal of Management Organizational Resources, 2 (4), 111-131. (in Persian)
44
Schein, E. H. (2004). Organizational culture and leadership. CedA: Jossey-Bass, San Francisco.
45
Shahabi, M. & Jalilian, H. (2011). Explores the relationships between inertia knowledge, organizational learning and organizational innovation (Case Study: Oil and Gas Exploitation Company West). Journal of management and human resource management in the oil industry, 4(15), 137-158.
46
(in Persian)
47
Shahrezaei, M. (2014). Check Loafing in Organizations. Bimonthly message sea, 52 (222), 12-21. (in Persian)
48
Simms, A. & Nichols, A. (2014). Social Loafing: A Review of the Literature. Journal of Management Policy and Practice, 15(1), 58-67.
49
Suppiah, V. & Singh S. M. (2010). Organisational culture’s influence on tacit knowledge-sharing behavior. Journal of Knowledge Management, 15 (3), 462-477.
50
Takalo, F., Ahmadi, K. & Ziapour, A. (2015). Relationship between components Five Factor Model of Personality and Social Loafing employees Kermanshah University of Medical Sciences in 2014. Journal of Clinical Research in Paramedical Sciences, 4(1), 43-51. (in Persian)
51
Vincent, K. (2013). The Pursuit of Laziness: An Idle Interpretation of the Enlightenment. The European Legacy: Toward New Paradigms, 18(4), 531-532.
52
Weber, M., Merton, R. & Michel, S. (1997). Bureaucracy, in Classics of public administration. American Sociological Review, 24(6), 791-795.
53
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر امنیت و استقلال شغلی بر ترک خدمت بهواسطۀ درهمتنیدگی شغلی در سازمانهای دولتی
هدف از این پژوهش بررسی نقش واسط درهمتنیدگی شغلی در رابطۀ بین امنیت و استقلال شغلی درکشده با تمایل به ترک خدمت کارکنان سازمانهای دولتی شهر مشهد است. پژوهش حاضر بهلحاظ هدف کاربردی و از نظر روش انجام کار، از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل کارکنان 10 سازمان دولتی در سطح شهر مشهد است که از آمادگی لازم برای همکاری و شرکت در پژوهش برخوردار بودند. بهمنظور جمعآوری دادهها از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی استفاده شد. حداقل حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 433 نفر بهدست آمد که در نهایت 450 پرسشنامه جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد امنیت و استقلال شغلی درکشده بر درهمتنیدگی شغلی تأثیر مثبتی دارد. از نتایج دیگر اینکه اثر درهمتنیدگی شغلی، استقلال و امنیت، بر تمایل به ترک خدمت کارکنان معنادار است. علاوه بر این نقش واسط درهمتنیدگی شغلی نیز به تأیید رسید.
https://jipa.ut.ac.ir/article_64371_88e5542e4ea21bb26018d258459afd2c.pdf
2017-07-23
333
357
10.22059/jipa.2017.242169.2097
استقلال شغلی درکشده
امنیت شغلی درکشده
تمایل به ترک خدمت
درهمتنیدگی شغلی
فریبرز
رحیم نیا
r-nia@um.ac.ir
1
استاد گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
سعید
نصرتی
saeed.nosrati@mail.um.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
قاسم
اسلامی
eslami_ghasem@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
زارع خفری، ش، حسنی، م. (1393). بررسی تأثیر هویتبخشی سازمانی بر رضایت شغلی و تمایل به ترک شغل با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتار شهروند سازمانی (مطالعۀ موردی: کارکنان شهرداری منطقۀ 2 تهران). فصلنامۀ مدیریت دولتی، 1 (6)، 130-109.
1
طالقانی، غ، عبدالملکی، ج.، غفاری، ع. (1395). بررسی عوامل فردی مؤثر بر قصد ترک شغلِ کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان. فصلنامۀ مدیریت دولتی، 1 (8)، 232-219.
2
Allen, D. G., Shore, L. M. & Griffeth, R. W. (2003). The role of perceived organizational support and supportive human resource practices in the turnover process. Journal of management, 29(1), 99-118.
3
Allen, T. D., Johnson, R. C., Kiburz, K. M. & Shockley, K. M. (2013). Work–family conflict and flexible work arrangements: Deconstructing flexibility. Personnel Psychology, 66(2), 345-376.
4
Bergiel, E. B., Nguyen, V. Q., Clenney, B. F. & Stephen Taylor, G. (2009). Human resource practices, job embeddedness and intention to quit. Management Research News, 32(3), 205-219.
5
Bowen, P., Cattell, K., Distiller, G. & Edwards, P. J. (2008). Job satisfaction of South African quantity surveyors: an empirical study. Construction Management and Economics, 26(7), 765-780.
6
Branham, F. L. (2000). Six truths about employee turnover. NY: American Management Association. http://www.Niche benefits.Com/Library/six truths. Pdf (Accessed 5-19-08).
7
Breaugh, J. A. (1985). The measurement of work autonomy. Human relations, 38(6), 551-570.
8
Burgess, J. & Connell, J. (2008). Introduction to special issue: HRM and job quality: An overview. The International Journal of Human Resource Management, 19(3), 407-418.
9
Chang, E. (2005). Employees’ overall perception of HRM effectiveness. Human relations, 58(4), 523-544.
10
Chen, B. T. (2017). Service Innovation Performance in the Hospitality Industry: The Role of Organizational Training, Personal-Job Fit and Work Schedule Flexibility. Journal of Hospitality Marketing & Management, 26(5), 474-488.
11
Ching, S. L., Kee, D. M. H. & Tan, C. L. (2016). The Impact of Ethical Work Climate on the Intention to Quit of Employees in Private Higher Educational Institutions. Journal of Southeast Asian Research, 2016, 1-11.
12
DeVaro, J., Li, R. & Brookshire, D. (2007). Analysing the job characteristics model: New support from a cross-section of establishments. The International Journal of Human Resource Management, 18(6), 986-1003.
13
Emberland, J. S. & Rundmo, T. (2010). Implications of job insecurity perceptions and job insecurity responses for psychological well-being, turnover intentions and reported risk behavior. Safety Science, 48(4), 452-459.
14
Ghosh, P., Satyawadi, R., Prasad Joshi, J. & Shadman, M. (2013). Who stays with you? Factors predicting employees' intention to stay. International Journal of Organizational Analysis, 21(3), 288-312.
15
Gouldner, A. W. (1960). The norm of reciprocity: A preliminary statement. American sociological review, 25 (2), 161-178.
16
Hackman, J. R., & Oldham, G. R. (1980). Work redesign. Department of Psychology, Harvard University. Reading, MA: Addison-Wesley.
17
Halbesleben, J. R. & Wheeler, A. R. (2008). The relative roles of engagement and embeddedness in predicting job performance and intention to leave. Work & Stress, 22(3), 242-256.
18
Harris, K. J., Wheeler, A. R. & Kacmar, K. M. (2011). The mediating role of organizational job embeddedness in the LMX–outcomes relationships. The Leadership Quarterly, 22(2), 271-281.
19
Hee, C. H. & Ling, F. Y. Y. (2011). Strategies for reducing employee turnover and increasing retention rates of quantity surveyors. Construction Management and Economics, 29(10), 1059-1072.
20
Hobfoll, S. E. & Shirom, A. (2001). Conservation of resources theory: Applications to stress and management in the workplace. In R. T. Golembiewski (Ed.), Handbook of organizational behavior (pp. 57-80). New York: Marcel Dekker.
21
Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American psychologist, 44(3), 513.
22
Holtom, B. C. & Inderrieden, E. J. (2006). Integrating the unfolding model and job embeddedness model to better understand voluntary turnover. Journal of managerial issues, 18(4), 435-452.
23
Humphrey, S.E., Nahrgang, J.D. & Morgeson, F.P. (2007). Integrating motivational, social, and contextual work design features: a meta-analytic summary and theoretical extension of the work design literature. Journal of Applied Psychology, 92(5), 1332-1356.
24
Jandaghi, G., Mokhles, A. & Bahrami, H. (2011). The impact of job security on employees' commitment and job satisfaction in Qom municipalities. African Journal of Business Management, 5(16), 6853-6858.
25
Joarder, M. H. R., Subhan, M., Ghani, A. B. A., & Islam, R. (2015). Pay, security, support and intention to quit relationship among academics in developing economy. Investment Management and Financial Innovations, 12(3), 190-199.
26
Karatepe, O. M. & Vatankhah, S. (2014). The effects of high-performance work practices and job embeddedness on flight attendants' performance outcomes. Journal of Air Transport Management, 37, 27-35.
27
Karatepe, O. M. (2013). High-performance work practices, work social support and their effects on job embeddedness and turnover intentions. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 25(6), 903-921.
28
Karatepe, O. M. (2016). Does job embeddedness mediate the effects of coworker and family support on creative performance? An empirical study in the hotel industry. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 15(2), 119-132.
29
Kim, H., & Stoner, M. (2008). Burnout and turnover intention among social workers: Effects of role stress, job autonomy and social support. Administration in Social Work, 32(3), 5-25.
30
Kim, P. B., Kim, S., Kim, S. S. & Kim, J. (2017). Organizational drivers and outcomes of casino employees’ work adaptability. Journal of Hospitality Marketing & Management, 26(3), 276-296.
31
Llopis, O. & Foss, N. J. (2016). Understanding the climate–knowledge sharing relation: The moderating roles of intrinsic motivation and job autonomy. European Management Journal, 34(2), 135-144.
32
Maertz, C. P., Stevens, M. J., & Campion, M. A. (2003). A turnover model for the Mexican maquiladoras. Journal of Vocational Behavior, 63(1), 111-135.
33
Meek, W. R., Davis‐Sramek, B., Baucus, M. S. & Germain, R. N. (2011). Commitment in franchising: The role of collaborative communication and a franchisee's propensity to leave. Entrepreneurship Theory and Practice, 35(3), 559-581.
34
Mitchell, T. R., Holtom, B. C., Lee, T. W., Sablynski, C. J. & Erez, M. (2001). Why people stay: Using job embeddedness to predict voluntary turnover. Academy of management Journal, 44(6), 1102-1121.
35
Murphy, W. M., Burton, J. P., Henagan, S. C. & Briscoe, J. P. (2013). Employee reactions to job insecurity in a declining economy: A longitudinal study of the mediating role of job embeddedness. Group & Organization Management, 38(4), 512-537.
36
Nguyen, V. Q. (2015). Job characteristics, job embeddedness, and turnover intention: The case of Vietnam. Journal of International & Interdisciplinary Business Research, 2, 97-109.
37
Reisel, W. D., Probst, T. M., Chia, S.-L., Maloles, C. M., & König, C. J. (2010). The effects of job insecurity on job satisfaction, organizational citizenship behavior, deviant behavior, and negative emotions of employees. International Studies of Management & Organization, 40(1), 74-91.
38
Richman, A. L., Civian, J. T., Shannon, L. L., Jeffrey Hill, E., & Brennan, R. T. (2008). The relationship of perceived flexibility, supportive work–life policies, and use of formal flexible arrangements and occasional flexibility to employee engagement and expected retention. Community, Work and Family, 11(2), 183-197.
39
Rizwan, M., Arshad, M. Q., Munir, H. M. A., Iqbal, F. & Hussain, A. (2014). Determinants of Employees intention to leave: A Study from Pakistan. International Journal of Human Resource Studies, 4(3), 1.
40
Taleghani, GH., Abdolmaleki, J. & Ghafari, A. (2016). The investigation of the individual factors on turnover intention of employees in education administration of Kurdistan Province. Journal of Public Adminstration. 1(8), 219-232. (in Persian)
41
Thomson, S. B. (2003). The role of community in the retention/attachment process: a qualitative study of the embeddedness model. Master of Science in Management. The University of Lethbridge Lethbridge, Alberta, Canada.
42
Zare Khafri, SH. & Hassani, M. (2014). Investigating the Impact of Organizational Identification on Job Satisfaction and Turnover, Given the Mediation Role of Organizational Citizenship Behavior (Case Study: Region 2 of Tehran Municipality) Journal of Public Adminstration, 1(6), 109-130. (in Persian)
43
Zeytinoglu, I. U., Keser, A., Yılmaz, G., Inelmen, K., Özsoy, A. & Uygur, D. (2012). Security in a sea of insecurity: job security and intention to stay among service sector employees in Turkey. The International Journal of Human Resource Management, 23(13), 2809-2823.
44
Zhang, M., Fried, D. D., & Griffeth, R. W. (2012). A review of job embeddedness: Conceptual, measurement issues, and directions for future research. Human Resource management review, 22(3), 220-231.
45