ORIGINAL_ARTICLE
عوامل سازمانی مؤثر بر تعادل کار و زندگی کارکنان یک شرکت تولید قطعات خودرو
این پژوهش با هدف ارائۀ راهکارهایی در راستای افزایش تعادل بین کار و زندگی کارکنان یک شرکت تولیدی در زمینۀ قطعات خودرو انجام شده است. بدین منظور با مرور ادبیات، دو گروه اصلی از عوامل تأثیرگذار بر تعادل بین کار و زندگی، شامل عوامل فردی (مانند جنسیت و سن) و عوامل سازمانی شناسایی شد که در این پژوهش به بررسی گروه دوم پرداخته شده است. عوامل سازمانی که در این پژوهش بررسی شدهاند، عبارتند از: حجم کار، انعطافپذیری سازمان، حمایت سازمانی و حمایت سرپرست. در اجرای پژوهش 411 نفر از 840 نفر کارمند شرکت حضور یافتند که با استفاده از پرسشنامه هایی در مورد شناسایی رابطۀ عوامل سازمانی مد نظر پژوهش با تعادل بین کار و زندگی و همچنین میزان تأثیرگذاری هریک اقدام شد. تحلیل نتایج با استفاده از روشهای رگرسیون چندگانه و همبستگی پیرسون در محیط نرم افزار SPSS نشان داد که بین تعادل کار و زندگی و همه عوامل سازمانی مورد بررسی رابطۀ معناداری وجود دارد. انعطاف پذیری سازمانی روی تعادل کار و زندگی بیشترین تأثیر مثبت را داشته و حجم کار بیشترین تأثیر منفی را بر آن داشته است.
https://jipa.ut.ac.ir/article_50772_28e0cd1f2d24b28043ce19c1153b124f.pdf
2014-06-22
209
226
10.22059/jipa.2014.50772
انعطافپذیری سازمانی
تعادل کار و زندگی
حجم کار
حمایت سازمانی
حمایت سرپرست
آریو
اسدی
aryoo.asadi@ut.ac.ir
1
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مرجان
فیاضی
mfayyazi@ut.ac.ir
2
استادیار مدیریت منابع انسانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
طهمورث
حسنقلیپور یاسوری
thyasory@ut.ac.ir
3
دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر اعتماد بر شکوفایی نوآوری در شهرها: مطالعه پارک علمی و فناوری پردیس تهران
هدف این پژوهش تعیین عوامل مؤثر بر اعتماد و بررسی تأثیر اعتماد در ارتقای نوآوری در شهرها مبتنی بر مطالعه پارک علمی و فناوری پردیس است. روش تحقیق این پژوهش آمیختة تبیینی است که مطالعات کمّی و کیفی را دربر میگیرد و بر مبنای تفکر سیستمی انجام میشود. جامعه آماری این پژوهش شامل 105 نفر از کارشناسان پارک علمی و فناوری پردیس است و در این میان 68 نفر به عنوان نمونه، از طریق نمونهگیری تصادفی، انتخاب شدند. اطلاعات بهدستآمده از مطالعات کمّی (پرسشنامه با آلفای کرونباخ 825%) از طریق آنالیز توصیفی و استنباطی و همچنین اطلاعات بهدستآمده از مطالعه کیفی (مصاحبه با 8 نفر از کارشناسان پارک) از طریق کُدبندی و آنالیز موضوعی تحلیل و مدل نهایی مطابق نتایج تحلیلها ترسیم شد. نتایج بهدستآمده از تحقیق نشان میدهد که عوامل مختلفی، مانند نهادهای قضایی کارآمد، شفافیت اطلاعات در جامعه، جلوگیری از رانت اطلاعاتی، و قوانین حمایتی، بر اعتماد تأثیر بسیار زیادی دارند و همچنین این عوامل، با تقویت اعتماد، در ارتقای برخی از شاخصهای نوآوری در شهرها مؤثرند.
https://jipa.ut.ac.ir/article_52153_e3ed428bc8ce646ab4000bd404259c80.pdf
2014-06-22
227
248
10.22059/jipa.2014.52153
اعتماد
پارک علمی و فناوری پردیس
تفکر سیستمی
تهران
نوآوری
امید علی
خوارزمی
kharazmi@um.ac.ir
1
استادیار گروه مدیریت شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
AUTHOR
امین
ندایی
a.nedaei65@gmail.com
2
کارشناس ارشد مدیریت شهری، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی مؤلفه های سازمان نوآور در جهت دستیابی به اهداف چشم انداز ایران 1404 (مورد مطالعه: مراکز دانشگاهی استان ایلام)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر سازمان نوآور ، در مراکز دانشگاهیاستان ایلام انجام شده است. روش پژوهش آمیخته است که در جامعة آماری بخش کیفی آنخبرگان شرکت کردند و بخش کمی آن را کلیه کارکنان، استادان و مدیران ارشد و میانی درمراکز دانشگاهی (پیام نور، علوم پزشکی، آزاد و دانشگاه ایلام ) تشکیل داده اند . تعداد نمون ةآماری در بخش کیفی و کمی ب هترتیب 20 و 174 نفر بودند. تجزیه و تحلیل یافته ه ای بخشکیفی به کمک ضریب هماهنگی کندال انجام گرفت و در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی وآزمون رتب های فریدمن استفاده شد. یافته ها نشان داد که از مؤلفه های نه گانه شناسایی شده،هفت مؤلفه سازمانی (تحقیق و توسعه درونی، تحقیق و توسعه بیرونی، عوامل انگیزاننده، عواملساختاری، تفکر راهبردی، شایستگی های محوری منابع انسانی، توانمند سازی سازمانی ) و دومؤلفة بومی، ایرانی اسلامی (جهت گیری معنوی و تبادل دانش ) در ایجاد سازمان نوآورآموزش عالی استان ایلام نقش دارند.
https://jipa.ut.ac.ir/article_50763_6c9e11b01324d490c301cd06d0e10a4f.pdf
2014-06-22
249
264
10.22059/jipa.2014.50763
چش مانداز ایران 1404
سازمان نوآور
مراکز دانشگاهی استان ایلام
نوآوری
اسماعیل
دلخوش
delkhosh@ut.ac.ir
1
دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی، گرایش توسعه دانشکده کار افرینی، دانشگاه تهران، ایران
AUTHOR
محمد
تابان
m.taban@ilam.ac.ir
2
استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
LEAD_AUTHOR
محمد حسن
مبارکی
taab1347@ut.ac.ir
3
استادیار گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
کمال
نصرالهی
nasrolahi1986@yahoo.com
4
کارشناس ارشد مدیریت ، دانشگاه ایلام، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
حکمرانی الکترونیک در شهرداری ها: مطالعۀ پورتال شهرداری های کشور
حکمرانی سازوکارها و فرایندهایی را دربرمیگیرد که از طریق آنها شهروندان میتوانند منافع خود را به بحث گذاشته، تفاوتها را کمرنگ ساخته، احقاق حقوقشان را تضمین کنند. تحقق این معنا در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، نیازمند دروازههایی با نام وبسایتها است. این وبسایتها باید با رعایت حریم شخصی، اطلاعات و خدمات را بهگونهای کاربرپسند در اختیار شهروندان قرار داده و امکان مشارکت فعال آنان در عرصۀ حکمرانی را فراهم کنند. در این میان، وبسایتهای شهرداریها دروازهای هستند که میتوانند بیشترین اطلاعات را در مورد شهرها در اختیار شهروندان قرار دهند. بنابراین پژوهش حاضر به بررسی 30 پورتال موجود در شهرداریهای کشور پرداخته است. بدین منظور با بهره گیری از پرسشنامۀ سازمان ملل و اندکی تعدیل، بازبینهای برای ارزیابی پورتالهای مذکور طراحی شده است. نتایج حاصل از میانگین امتیازات حاکی از آن است که با وجود نقش مهم شهرداریها در حکمرانی شهری، اغلب پورتالها در سطوح اولیۀ بلوغ مدلهای خدماترسانی الکترونیکی بوده و نیازمند توجه ویژه برای ارتقا به سطوح بالاتر، هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی هستند.
https://jipa.ut.ac.ir/article_50766_2f06d6acf091ff1fae12ff9d34760b20.pdf
2014-06-22
265
288
10.22059/jipa.2014.50766
پورتال
حکمرانی الکترونیکی
شهرداری
فناوری اطلاعات و ارتباطات
نغمه
عبادی
naghmeh.ebadi@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
AUTHOR
علی
پیران نزاد
pirannejad@ut.ac.ir
2
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر رهبری اخلاقی بر ظرفیت انطباقپذیری سازمانی (مورد مطالعه: کارمندان دانشگاه تبریز)
یکی از موضوعات بسیار اساسی در سازمانها مقولۀ انطباق پذیری است. پژوهش حاضر با سنجش میزان انطباق پذیری در بین کارمندان، قصد دارد ارتباط آن را با رهبری اخلاقی آزمون کند. روش پژوهش پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامۀ بستهپاسخ است. جامعۀ آماری این پژوهش را کارمندان دانشگاه تبریز به تعداد 716 نفر در سال 1391 تشکیل میدهد که از این تعداد 239 نفر بر اساس فرمول کوکران و به شیوۀ نمونهگیری طبقهای تصادفی به نسبت سطوح طبقات انتخاب شدهاند. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیونی، بهترتیب اثرهای ابعاد وضوح نقش، جهتگیری مردمی، هدایت اخلاقی و سازۀ رهبری اخلاقی بر متغیر وابسته (ظرفیت انطباق پذیری سازمانی) معنادار بوده و متغیرهای یاد شده توانستهاند، 63 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند.
https://jipa.ut.ac.ir/article_50770_ee4dc77b797ea7153c0b5a45a655528a.pdf
2014-06-22
289
308
10.22059/jipa.2014.50770
تسهیم قدرت
رهبری اخلاقی
ظرفیت انطباق پذیری سازمانی
محمد
عباس زاده
m.abbaszadeh2014@gmail.com
1
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، جامعهشناسی، تبریز، ایران
LEAD_AUTHOR
علی
بوداقی
a20_boodaghi@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی تأثیرات اجتماعی مرمت و بازسازی گلدستههای مساجد منطقۀ 9 شهرداری تهران
گلدستهها از جمله مصنوعات فرهنگ ایرانی اسلامی تلقی میشوند. از این رو، بازسازی و مرمت گلدستههای مساجد در زیباسازی شهرها و گسترش معماری اسلامی، میتواند پیامدهای چشمگیری را بهدنبال داشته باشد. پژوهش حاضر به بررسی تأثیرات اجتماعی ـ محیطی بازسازی و مرمت گلدستههای مساجد منطقۀ 9 شهرداری تهران پرداخته است. این مطالعه در قالب الگوی دهمرحلهای ارزیابی تأثیرات اجتماعی (اتا) تعریف شده و از ابزارهای پژوهش کیفی (مشاهده و مصاحبههای عمیق) و کمی (پیمایش) برای پاسخگویی به سؤالهای پژوهش بهره برده است. یافتهها نشان میدهند که بازسازی و ترمیم گلدستههای مساجد، میتواند پیامدهای اجتماعی و فرهنگی ـ محیطی، مانند زیباسازی شهر تهران، گسترش معماری اسلامی ـ ایرانی، جذب مردم بهخصوص جوانان به مسجد، افزایش رضایت شهروندی و... را بهدنبال داشته باشد؛ در حالیکه پیامدهای منفی آن میتواند در قالب غفلت از اولویتهای مساجد و محلات دیگر پژوهش ظاهر شود. همچنین حوزۀ مدیریت شهری را به عرصۀ رقابتهای سیاسی میان سازمانهای ذینفع بدل سازد.
https://jipa.ut.ac.ir/article_50757_9f36e371077f00575345c016cf155acf.pdf
2014-06-22
309
332
10.22059/jipa.2014.50757
ارزیابی تأثیرات اجتماعی (اتا)
گلدسته
معماری اسلامی
احمدرضا
قاسمی
ghasemiahmad@ut.ac.ir
1
استادیار مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری پردیس فارابی (قم)، دانشگاه تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ساناز
قربانی
sanazghorbani87@yahoo.com
2
کارشناسارشد علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان تأثیر عوامل سازمان و مدیریت در بروز رفتار کاری انحرافی (پیمایشی پیرامون کارکنان سازمان بازنشستگی کشوری)
بررسی میزان تأثیر عوامل سازمان و مدیریت در بروز رفتار کاری انحرافی، موضوعی مهم بهشمار میرود؛ چراکه با تبیین وضعیت موجود، به مدیران عالی کمک میکند بهمنظور پیشگیری از بروز یا کاهش چنین رفتارهایی، برنامهریزی و تصمیمگیری نمایند. این پژوهش به بررسی میزان تأثیر عوامل سازمان و مدیریت (قوانین غیر منصفانه، فرهنگ سازمانی، ساختار جبران خدمات و پاداشها، نگرش منفی و بدبینانه، بیاعتمادی کارکنان و ابهام در عملکرد شغل) در بروز رفتار کاری انحرافی (انحراف کاری، انحراف سیاسی، انحراف مالی، تهاجم شخصی) پرداخته است. پژوهش حاضر از جنبۀ هدف کاربردی و توسعهای شمرده میشود و از دید ماهیت، توصیفی پیمایشی است. یافتههای پژوهش که حاصل جمعآوری اطلاعات از یک نمونۀ 170نفری از کلیۀ کارکنان و مدیران سازمان بازنشستگی کشوری در تهران است، نشان میدهد بیاعتمادی کارکنان، نگرشهای منفی و بدبینانه، ابهام در عملکرد شغل، ساختار جبران خدمات/ پاداش، قوانین غیر منصفانه، فرهنگ سازمانی، بهترتیب بیشترین تأثیر را در بروز رفتار کاری انحرافی دارد. پیشنهاد اصلی این پژوهش، اولویتدادن مدیران عالی به برنامهریزی برای اعتمادسازی میان کارکنان است، ضمن آنکه باید شناسایی سایر عوامل مؤثر در بروز رفتار کاری انحرافی در دستور کار قرار گیرد.
https://jipa.ut.ac.ir/article_50756_a1de3e06d8f746e1225e5dcb8c8ce4f2.pdf
2014-06-22
333
354
10.22059/jipa.2014.50756
رفتار کاری انحرافی
سازمان بازنشستگی
عوامل سازمان و مدیریت
مرتضی
قدرتی پور
m.ghodrati@gmail.com
1
کارشناسارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، ایران
LEAD_AUTHOR
نرگس
حسن مرادی
morade_n@yahoo.com
2
استادیار دانشکدۀ مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر پدیدۀ خودکوچکپنداری افراد موفق بر تضاد کارـ خانواده با نقش میانجی کمالگرایی
یکی از مؤلفههای تأثیرگذار بر خودپنداری افراد، پدیدۀ خودکوچکپنداری افراد موفق است که میتواند پیامدهای متعددی را برای سازمانها و افراد آن درپی داشته باشد. از این رو، بررسی و شناسایی پیامدهای پدیدۀ خودکوچکپنداری افراد موفق از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است، لذا در این پژوهش به بررسی تأثیر پدیدۀ خودکوچکپنداری افراد موفق بر تضاد کار ـ خانواده با نقش میانجی کمالگرایی پرداخته شده است. بدین منظور، تعداد 250 پرسشنامه بین دانشجویان شاغل کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تهران که جامعۀ پژوهش بودند، توزیع شد و از این تعداد 176 پرسشنامۀ کامل به محققان ارجاع داده شد. یافتههای پژوهش با استفاده از مدل تحلیل مسیر نشان میدهد که پدیدۀ خودکوچکپنداری افراد موفق بهصورت مستقیم بر کمالگرایی منفی اثر دارد و بهطور غیر مستقیم با ضریب استاندارد 340/0 بر تضاد کارـ خانواده تأثیرگذار است. همچنین رابطهای میان این پدیده با کمالگرایی مثبت وجود ندارد. گفتنی است که کمالگرایی منفی با ضریب استاندارد 517/0 بیشترین تأثیر را در مقایسه با دو متغیر دیگر (پدیدۀ خودکوچکپنداری افراد موفق و کمالگرایی مثبت) بر تضاد کارـ خانواده افراد نمونۀ پژوهش دارد.
https://jipa.ut.ac.ir/article_52154_ef5a57619c08e453b9b93942b30be2e7.pdf
2014-06-22
355
374
10.22059/jipa.2014.52154
پدیدۀ خودکوچکپنداری افراد موفق
تضاد کار ـ خانواده
کمالگرایی
آرین
قلی پور
agholipor@ut.ac.ir
1
استاد مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
مظاهر
یوسفی امیری
m.yusefi@ut.ac.ir
2
کارشناسارشد مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
حسین
ایمانی
imani66@ut.ac.ir
3
کارشناسارشد مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
امیرحسین
عبداله زاده
abdallahzadeh.amirhossein@gmail.com
4
کارشناسارشد مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیلی بر عوامل بحرانی موفقیت (CSF) شهرداری ها در حوزۀ توسعۀ خدمات جدید (NSD) با رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری (مورد مطالعه: حوزۀ زیباسازی شهرداری منطقۀ 1 تهران)
جهانیسازی و فرآیندهای تکنولوژیکی پُرسرعت، از طریق فناوری اطلاعات، سازمانهای خدماتی در بخشهای خصوصی و عمومی را برای رقابت در خدماترسانی جدید، تحت فشار مضاعف قرار داده است. در اقتصادهای توسعهیافته، بخش خدمات مسئول بیشترین رشد اشتغال و ارزش افزوده است. درنتیجه، مطالعات گستردهتر در زمینۀ توسعۀ خدمات جدید و عوامل موفقیت آن، مهمتر از پیش جلوه میکند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل بحرانی موفقیت و ارائۀ مدلی برای توسعۀ خدمات جدید انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش از دو گروه مدیران و کارشناسان شهرداری و شهروندان ساکن در منطقۀ 1 تهران تشکیل شده است. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامۀ شناسایی عوامل و ارزیابی عملکرد استفاده شد. بهمنظور بررسی سؤالهای پژوهش، روش مدلیابی معادلات ساختاری و فنون تصمیمگیری تاپسیس و ویکور بهکار رفته است. برای کسب نتایج واضح و کاربردی، CSFهای تأییدشده در مدل، در ماتریس اهمیت ـ عملکرد جای گرفتند و به چهار دسته تقسیم شدند. در این جانمایی مهمترین عوامل در ربع دوم ماتریس قرار گرفت؛ به این معنا که شهرداری برای توسعۀ موفقیتآمیز خدماتش، باید عملکرد خود را در این موارد بهبود بخشد.
https://jipa.ut.ac.ir/article_52155_ee30c4de63ec03f5b213e1cbf162f882.pdf
2014-06-22
375
400
10.22059/jipa.2014.52155
توسعۀ خدمات جدید
خدمات شهری
خدمت
عوامل بحرانی موفقیت
سید حبیب الله
میرغفوری
mirghafoori@yazduni.ac.ir
1
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد، ایران
AUTHOR
میثم
شفیعی رودپشتی
m.shafieeroodposhti@modares.ac.ir
2
دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازاریابی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
فاطمه
ملک شاهی
f.malekshahi@yahoo.com
3
کارشناسارشد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علم و هنر یزد، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش سرمایههای فکری در تسهیل اقدامات مدیریت دانش
در عصر دانایی محوری، مزیت رقابتی سازمانها بر پایۀ داراییهای نامشهود استوار است. آنچه امروزه سازمانها را رقابت پذیر میکند، مدیریت اثربخش دانش و دیگر داراییهای ناملموس، مانند سرمایههای فکری آنهاست. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی نقش سرمایههای فکری در ارتقای اثربخشی سیستم مدیریت دانش در سازمان پرداخته است. بدین منظور، تأثیر سه جنبۀ اصلی سرمایۀ فکری (سرمایههای انسانی، ساختاری و مشتری) بر چهار مرحلۀ اصلی فرآیند مدیریت دانش (خلق، ذخیره سازی، کاربرد و تسهیم دانش) بررسی میشود. جامعۀ آماری پژوهش مدیران و کارکنان استانداری یکی از استانهای جنوبی کشور بوده و از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بوده است. دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی و معادلات ساختاری تحلیل شدند و نتایج آن بیانگر تأثیر معنیدار و مهم همۀ مؤلفههای سرمایههای فکری بر ارتقای اثربخشی مدیریت دانش است. در پایان با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهادهایی ارائه شده است.
https://jipa.ut.ac.ir/article_51379_1d095a7e93dfeaf063797846d873aef3.pdf
2014-06-22
401
418
10.22059/jipa.2014.51379
سرمایه های فکری
سرمایۀ انسانی
سرمایۀ ساختاری
سرمایۀ مشتری
مدیریت دانش
غلام حسین
نیکوکار
gh.nikoukar@gmail.com
1
دانشیار مدیریت سیستم، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
AUTHOR
ناصر
عسگری
nasgari@alumni.ut.ac.ir
2
استادیار مدیریت دولتی، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مهرداد
غلامی
mehrdadgholami@ut.ac.ir
3
دانشجوی دکترای سیاست گذاری عمومی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
احسان
رحیمی
ehsan.rahimi.dme@gmail.com
4
کارشناسارشد مهندسی مواد ـ خوردگی، دانشکدۀ مهندسی مواد، دانشگاه منچستر، منچستر، انگلستان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
چکیده های انگلیسی
https://jipa.ut.ac.ir/article_52156_41271cb581c4f64df0dfcdf64264d0b7.pdf
2014-06-22
1
10
10.22059/jipa.2014.52156