ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطة میان فرسودگی شغلی، رفتار شهروندی سازمانی، جو سازمانی و فرهنگ سازمانی
هدف از این مطالعه بررسی ارتباط میان فرسودگی شغلی، رفتار شهروندی سازمانی، جو سازمانی و فرهنگ سازمانی است. ارزیابی رابطة میان هر یک از متغیرهای مذکور را میتوان به نوعی مسئلة تصمیمگیری نیز تلقی کرد که در آن تعاملات روشمند میان متغیرها موجب برقراری روابط درونی میگردد. در این راستا، میتوان از روش آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیمگیری (دیمتل) برای استخراج روابط علّی میان متغیرها استفاده کرد و از آن علاوه بر تعیین روابط میان متغیرها، برای مدیریت وابستگیهای درونی در مجموعهای از متغیرها نیز بهره برد. در این تحقیق، با استفاده از نظر ده کارشناس و خبرة مدیریت منابع انسانی در شرکت ایران خودرو دیزل رابطة میان متغیرهای مذکور بررسی شد. نتایج حاصل از یافتههای تحقیق حاکی از آن است که فرسودگی شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی و جو سازمانی، جو سازمانی بر فرسودگی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ سازمانی بر فرسودگی شغلی، رفتار شهروندی سازمانی و جو سازمانی تأثیرگذارند. از طرف دیگر، رفتار شهروندی سازمانی تأثیرپذیرترین و فرهنگ سازمانی تأثیرگذارترین متغیرهایند.
https://jipa.ut.ac.ir/article_50385_b9926dff0ad97742ab62a30d6a7cb76a.pdf
2013-12-22
1
18
10.22059/jipa.2013.50385
جو سازمانی
رفتار شهروندی سازمانی
فرسودگی شغلی
فرهنگ سازمانی
رضا
آقایی
reza_aghaee2006@yaho.com
1
دانشجوی کارشناسارشد مدیریت اجرایی، سازمان مدیریت صنعتی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
میلاد
آقایی
milad.aghaee@ymail.com
2
کارشناسارشد مدیریت صنعتی، مدرس دانشگاه علوم انتظامی، تهران، ایران
AUTHOR
اصغر
آقایی
aghaee_1340@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه علوم انتظامی، دانشگاه علوم انتظامی، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت عوامل فرهنگی مؤثر بر مدیریت توسعة پایدار شهر تهران
در این تحقیق عوامل فرهنگی مؤثر بر مدیریت توسعة پایدار در شهر تهران بررسی شده است. به این منظور ابتدا مفاهیم کلیدی تحقیق از ابعاد مختلف بررسی شد که عبارتاند از فرهنگ، توسعه، توسعة پایدار، مدیریت توسعة پایدار و مدیریت شهری. در مرحلة بعد، مطالعات تطبیقی به منظور بررسی تجارب توسعة فرهنگی در کشورها و مدلهای موجود مدیریت توسعة پایدار دربردارندة فرهنگ، انجام شده است. سپس، بر اساس آن شاخصها فرضیههای اصلی و فرعی تحقیق بازتعریف و پرسشنامهای تهیه شد و روایی و پایایی آن به تأیید رسید. جهت بررسی فرضیههای تحقیق از آزمون میانگین تکنمونهای (تی تست) و جهت رتبهبندی مؤلفههای فرهنگی مؤثر بر توسعة پایدار از آزمون ناپارامتریک فریدمن استفاده شد. در نهایت، فرضیة اصلی و هفت فرضیة فرعی به اثبات رسید و عوامل مؤثر نیز اولویتبندی شد. بر این اساس، مجموع مؤلفههای فرهنگی بر توسعة پایدار شهر تهران مؤثرند و هویت، همبستگی اجتماعی و بازده اقتصادی فرهنگ از عوامل مؤثر بر توسعة اقتصادی و اجتماعیاند ولی درگیری و اشتغال در امور فرهنگی عامل توسعة اقتصادی شهر تهران نیست.
https://jipa.ut.ac.ir/article_50386_34663d59098536124d18f799e449f5f7.pdf
2013-12-22
19
38
10.22059/jipa.2013.50386
توسعة پایدار
شهر پایدار
فرهنگ
مدیریت شهری
مجتبی
امیری
mamiry@ut.ac.ir
1
دانشیار، مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، ایران
AUTHOR
مجید
رحمانیان
ma_rahmanian@yahoo.com
2
دکتری مدیریت شهری، دانشگاه کیوتو، ژاپن
LEAD_AUTHOR
علی
غفاری
alighafary@ut.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسیارشد MBA، دانشگاه تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل مؤثر در تعلق خاطر کاری پرستاری در بیمارستان چشم پزشکی فارابی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران
تعلق خاطر کاری، علایق فرد و تمایل او به انجام وظایف و ماندگاری در سازمان است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل مؤثر بر تعلق خاطر کاری پرستاری در بیمارستان چشم پزشکی فارابی تهران انجام شده است. در این پژوهش توصیفی- همبستگی، 103 پرستار شاغلدر بیمارستان چشم پزشکی فارابی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران، به روش نمونهگیریتصادفی انتخاب و بررسی شدند. برای اندازهگیری تعلق خاطر کاری از پرسشنامة هفده گویهای UWES شافلی و بکر (2003) استفاده شد که عیسیخانی و همکاران (1391) بومی کردهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. برای بررسی مشخصات جمعیتشناختی پاسخدهندگان از آمار توصیفی، و برای تحلیل دادهها و آزمون فرض از روشهای آمار استنباطی استفاده شده است. در ضمن، نرمافزار استفاده شده برای تحلیل دادهها نسخة 16 SPSS بود. در این بررسی، نمونة آماری در دامنۀ سنی 22 تا 56 سال و دارای سابقة کاری 7 ماه تا 30 سال بودند. همچنین، مطالعة ما نشان میدهد هر سه شاخص بهطور مثبت بر تعلق خاطر کاری تأثیرگذارند و از نظر رتبه منابع شخصی بیشتر از دو منبع دیگر یعنی شغلی و سازمانی تأثیرگذار بودهاند. کارکنان علاقهمند شغل، انرژی بسیار زیادی داشتند و برای انجام وظایف شغلی خود، شور و اشتیاق کافی دارند.بیمارستانها نیز همانند همة سازمانهای دیگر، اگر دلبستگی شغلی را پرورش دهند و کارکنان را در سود و منفعت سازمان سهیم کنند، موفقتر خواهند بود.
https://jipa.ut.ac.ir/article_50387_df9a10ad37465431fe4ba3ace1032afe.pdf
2013-12-22
39
56
10.22059/jipa.2013.50387
بیمارستان چشم پزشکی
تعلق خاطرکاری پرستاری
تهران
معصومه
بابایی خلجی
mbj20@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
سید علی اکبر
احمدی
a_ahmadi@pnu.ac.ir
2
استاد دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
AUTHOR
مهدی
شهبازی
shabazi375@gmail.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و تبیین مدل شایستگیهای مدیران پروژههای ملی کشور با تمرکز بر ریسک
هر ساله به منظور تحقق بخشیدن به اهداف برنامة پنجسالة توسعة عمرانی کشور، بخش بزرگی از اعتبارات و منابع مالی کشور صرف سرمایهگذاری در پروژههای ملی میشود، در حالی که عموم پروژههای ملی با تأخیر زیادی مواجهاند. اهداف اساسی از انجام پژوهش عبارت است از طراحی و تبیین مدل شایستگیهای مدیران پروژههای ملی با تمرکز بر ریسک شامل شناسایی، همگرا کردن، بررسی تأثیرگذاری و تأثیرپذیری و اولویتبندی شایستگیهای مدیران پروژههای ملی و نیز انتخاب گزینة برتر مدیر شایستة پروژة ملی، همچنین شامل شناسایی، همگرا کردن، بررسی تأثیرگذاری و تأثیرپذیری، اولویتبندی، تخصیص و پاسخ به ریسکهای پروژههای ملی. با انجام این تحقیق، هجده مدل مفهومی و یازده مدل تفضیلی شایستگیهای مدیران عالی (معاون وزیر)، مدیران میانی (مدیرکل مناطق کشوری) و مدیران عملیاتی (رئیس حوزة استانی) پروژههای ملی با تمرکز بر منشأ ریسک ارکان پروژه (کارفرما، پیمانکاران و مهندسان مشاور) به کمک پنج مدل ریاضی- رایانشی با رویکردهای قطعی و فازی به طور مناسب طراحی شد و به نحو مطلوبی توسعه و شبیهسازی گشت و در اختیار بهرهبرداران یا توسعهدهندگان مدل قرارگرفت. در این مقاله به یافتههای حاصل از طراحی مدل همگرا نمودن نظر صاحبنظران فنی– اجرایی در خصوص معیارهای شایستگی مدیران پروژههای ملی، رتبهبندی ریسکها و ارائة پیشنهادها بر مبنای یافتهها بسنده شده است.
https://jipa.ut.ac.ir/article_50388_8fa920953aa6fc578b00350353e17247.pdf
2013-12-22
57
78
10.22059/jipa.2013.50388
: تاپسیس گروهی فازی
دلفی فازی
دیمتل گروهی فازی
شایستگی مدیران پروژه
مدیریت ریسک پروژه
AHPگروهی فازی
محمد سعید
تسلیمی
taslimi@ut.ac.ir
1
استاد مدیریت، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
رضا
راعی
raee@ut.ac.ir
2
استاد مدیریت، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
اسدالله
فرزینوش
farzinvash@initor.com
3
استاد اقتصاد، دانشکدة اقتصاد، دانشگاه تهران، ایران.
AUTHOR
مکائیل
برقی
mbarghi@ut.ac.ir
4
کاندیدای دکتری مدیریت، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل گفتمانی امر اخلاقی در سیاستگذاری حکومت الکترونیکی ایران
اخلاق از آغاز یکی از پایهایترین موضوعات فلسفه بوده و در شناخت آدمی و جهان همواره نقشی بنیادین داشته است. در روزگار نو که با چیرگی فناوری بر همة حوزههای زندگی انسانها همراه است نیز پرسش از اخلاق ناگزیر است. اخلاق نیز مانند هر پدیدة انسانی دیگری در زبان رد خود را بهجا میگذارد و در فهم آن بایستی به جنبههای زبانی هم پرداخت. نوشتار پیشرو در پی بررسی انتقادی اخلاق در قلمرو حکومت الکترونیکی است و این را با روششناسی تحلیل گفتمان پیش میبرد. به بیانی بهتر، این پرسش پیگرفته میشود که اخلاق رسمی حکومت الکترونیکی چگونه در زبان پدیدار میشود و با دیگر جنبههای زندگی اجتماعی چه نسبتی دارد؟ سوگیری پژوهش توصیفی- تحلیلی- انتقادی است و از رهیافت تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف بهره میگیرد. با بررسی متنهای سیاستی، نشان داده خواهد شد که اخلاق در حکومت الکترونیکی پدیداری فنی است و با آموزههای نولیبرالیسم همسویی بسیار دارد؛ آموزههایی که سیاست و اداره را یکی میسازد.
https://jipa.ut.ac.ir/article_50389_4710982cc927861c215ea350b746f015.pdf
2013-12-22
79
100
10.22059/jipa.2013.50389
اخلاق
تحلیل گفتمان انتقادی
حکومت الکترونیکی
سیاستگذاری عمومی
امیرحسین
خالقی
amirkhaleghi@ut.ac.ir
1
دانشآموختة دکتری مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
علی اصغر
پورعزت
pourezzat@ut.ac.ir
2
استاد، مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
AUTHOR
فرهاد
رهبر
frahbar@ut.ac.ir
3
استاد، اقتصاد، دانشکدة اقتصاد، دانشگاه تهران، ایران
AUTHOR
سید سپهر
قاضی نوری
ghazinoory@modares.ac.ir
4
دانشیار، مهندسی صنایع، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مسئولیت اجتماعی در شرکت خودروسازی سایپا
سازمانها از اجزای مهم و بنیادین پیکرة جامعة امروزیاند و به دلیل رشد و توسعة نقش آنها در جامعه، مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها اهمیت روزافزونی یافته است. هدف از این پژوهش بررسی میزان تأثیر مؤلفههای فرهنگ سازمانی دنیسون بر ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی سازمانها در شرکت خودروسازی سایپاست. در فرایند پژوهش 127 پرسشنامه جمعآوری شد که روایی آن از طریق پانل صاحبنظران (خبرگان و نخبگان) و پایایی آن با آلفای کرونباخ 971/0 تأیید شد. در تحلیل نتایج حاصل از دادهها، ابتدا وضعیت فرهنگ سازمانی شرکت سایپا با استفاده از آزمون t سنجیده و در نهایت با استفاده از آزمون تحلیل مسیر، فرضیههای تحقیق بررسی شد. نتایج بیانگر فرهنگ سازمانی بالاتر از حد متوسط شرکت خودروسازی سایپا و برآورد میزان تأثیر بسزای فرهنگ سازمانی آن بر مسئولیت اجتماعی این شرکت است. در این خصوص پیشنهاد میشود مسئولان و مدیران سازمانها جهت ایجاد محیط رقابتی سالم برای کسب درآمد بیشتر و به دور از تخلفات قانونی و اخلاقی به ارتقای ابعاد مختلف فرهنگ در درون سازمان خود بپردازند.
https://jipa.ut.ac.ir/article_50391_2f14cc69acde35f15ea756c7e2fc1131.pdf
2013-12-22
101
120
10.22059/jipa.2013.50391
شرکت سایپا
فرهنگ سازمانی
مدل دنیسون
مسئولیت اجتماعی سازمانها
محمدرضا
دارائی
m.daraei12@gmail.com
1
استادیار،گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
AUTHOR
الهه
پارساعمل
elahe.parsa68@gmail.com
2
کارشناس ارشد مدیریت MBA، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سازوکارهای تأثیرگذار بر رفتار کارآفرینانة کارکنان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جهرم
تحقیق حاضر با هدف بررسی سازوکارهای تأثیرگذار بر رفتار کارآفرینانة کارکنان در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جهرم انجام گرفته است. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شد. جامعة آماری 102 کارشناس ستادی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جهرم بودند که با استفاده از روش سرشماری مطالعه شدند. در نهایت 92 پرسشنامه جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای بود که روایی آن با کسب نظرهای استادان گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس و کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جهرم به دست آمد. مقدار ضریب پایایی پرسشنامه پس از انجام پیشآزمون بین 71/0 تا 89/0 به دست آمد. نتایج حاصل از همبستگی بین متغیرها، ارتباط مثبت و معناداری را بین متغیر رفتار کارآفرینانة کارکنان با متغیرهای دریافت حمایت سازمانی، رفتار شبکهسازی و هوش هیجانی نشان داد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون سه متغیر دریافت حمایت سازمانی، رفتار شبکهسازی و هوش هیجانی در مجموع قادرند حدود 48 درصد تغییرات در متغیر وابستة رفتار کارآفرینانة کارکنان را تبیین کنند.
https://jipa.ut.ac.ir/article_50393_de36a0fe45dd69ff7b3511ad0973c5c7.pdf
2013-12-22
121
138
10.22059/jipa.2013.50393
دریافت حمایت سازمانی
رفتار شبکهسازی
رفتار کارآفرینانه
شهرستان جهرم
هوش هیجانی
مهدی
رحمانیان کوشککی
mahdirahmanian66@yahoo.com
1
. دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
عنایت
عباسی
enayatabbasi@gmail.com
2
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین مدل توسعة منابع انسانی به منظور دستیابی به شهرت رسانهای (مورد مطالعه: واحد مرکزی خبر)
عصر امروز را عصر اطلاعات مینامند. عصری که نفوذ انواع مختلف ابزارهای اطلاعرسانی در جامعه موجب شده است تا در کمترین زمان ممکن اطلاعات در سراسر دنیا منتشر گردد. بنابراین، موجب شده است تا رسانهها تلاش نمایند تا در این فضای رقابتی (رقابت رسانهای) سهم مخاطب بیشتری را به خود جلب کنند. این امر ممکن نیست مگر اینکه رسانه در جامعه نقشی فعال و متمایز ایفا نماید. آنچه می تواند رسانهها را در فضای رقابتی متمایز سازد، شهرت آنهاست. مهمترین متغیر در این بین که منبع مزیت رقابتی نیز محسوب میگردد، منابع انسانی رسانه است. لذا، تحقیق حاضر با هدف مطالعة نقش توسعة منابع انسانی، مهمترین عامل تأثیرگذار بر شهرت رسانهای در واحد مرکزی خبر انجام شده است. روش تحقیق توصیفی- همبستگی و بهطور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. بر این اساس مدل ساختاری از چگونگی روابط میان متغیرهای اصلی پژوهش در نرمافزار لیزرل اجراشد. نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که بین این متغیرها رابطة معناداری وجود دارد و اعتبار مدل پیشنهادی پژوهش تأیید میگردد.
https://jipa.ut.ac.ir/article_50395_260f5c24fcfa79717f0623bc0534c21e.pdf
2013-12-22
139
156
10.22059/jipa.2013.50395
: توسعة منابع انسانی
شهرت رسانهای
عوامل مؤثر بر توسعة منابع انسانی
کیفیت خبری
طاهر
روشندل اربطانی
arbatani@ut.ac.ir
1
دانشیار دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، ایران
AUTHOR
سید مهدی
شریفی
sharifee@ut.ac.ir
2
استادیار دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
عباس
نرگسیان
anargesi@ut.ac.ir
3
استادیار دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطة بین سبک های رهبری، سلامت سازمانی و اجحاف (مطالعة موردی: راه آهن جمهوری اسلامی ایران)
این تحقیق با هدف تعیین رابطة بین سبک های رهبری، سلامت سازمانی و اجحافدر راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت. جامعة آماری تحقیق تمامی کارکنانی بودند کهدر شرکت راه آهن در سال 1391 ، در سه معاونت این سازمان پست غیرمدیریتی داشتند . بااستفاده از روش نمونه برداری متناسب طبقه ای، 235 نفر نمونه برگزیده شدند. داده های تحقیقبا پرسشنامه جمع آوری شد. تحقیق حاضر از حیث هدف کاربردی، از حیث ماهیت و فرضیه هایتحقیق از نوع توصیفی پیمایشی و از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق از نوع همبستگی وبه طور مشخص مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری است. یافته های تحقیق حاکی از رابطةمعنا دار بین سبک های رهبری، سلامت سازمانی و اجحاف در محی ط کار است. پیشنهاد اصلیاین تحقیق بهبود رفتارهای مدیریتی به منظور ب هکار بردن سبک رهبری مناسب جهت ایجادسازمانی سالم و در نتیجه حل مشکل اجحاف است.
https://jipa.ut.ac.ir/article_50399_af5ff4942428b85a36c5b6486f8278a8.pdf
2013-12-22
157
174
10.22059/jipa.2013.50399
اجحاف
رهبری بی بندوبار
رهبری تحو ل آفرین
رهبری تعاملی
سلامت سازمانی
داریوش
غلام زاده
dar.gholamzade@iauctb.ac.ir
1
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، ایران
AUTHOR
آزاده
تحویلدار خزانه
azadeh.khazaneh@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
معرفی نظام ارزیابی عملکرد مبتنی بر نقشة راهبردی (مطالعة موردی: روزنامة همشهری)
موفقیت سازمانها در گرو برنامهریزی است. امروزه این مهم در فرایندی چندمرحلهای نظیر تعریف چشمانداز، تدوین راهبردها، اجرا، ارزیابی عملکرد و تحلیل اطلاعات و برنامهریزی جهت بهبود صورت میپذیرد. تعریف و تدوین اهداف از یکسو و اجرا و ارزیابی عملکرد از سویی دیگر مهمترین چالش مدیران ارشد امروزی است، چرا که گستردگی سازمانهایی نظیر روزنامة همشهری انعطافپذیری در مدیریت را کاهش و عواقب اشتباهات مدیریتی را سنگین و جبرانناپذیر کرده است. به همین دلیل است که سازمانها با بهرهگیری از مدلهای متوازن همچون کارت امتیازی متوازن اجرای راهبردها را در وجوه مختلف دنبال و بر عملکرد راهبردی خود مدیریت میکنند. در این راستا، توصیف دقیق راهبردها و اهداف کلان در جهت گسترش هر چه بیشتر آنها در سازمان ضرورتی است که در کارت امتیازی متوازن با ترسیم نقشة راهبردی محقق میگردد. لذا، در این مقاله با بهکارگیری نقشة راهبردی که شالودهای برای ارزیابی عملکرد است الگوریتمی غیرخطی و فازی تعریف شد که توانست نظامی کاملاً موزون را جهت ارزیابی عملکرد در راستای اهداف روزنامة همشهری طراحی کند. نتایج نشان داد خروجیهای نظام طراحی شده برای کارکنان سازمان ملموستر بود و نتایج را نیز مدیران روزنامة همشهری تأیید کردند.
https://jipa.ut.ac.ir/article_50401_8443c61f060f4ac75eb1ab0f05ffd5a4.pdf
2013-12-22
175
200
10.22059/jipa.2013.50401
تحلیل سلسلهمراتبی فازی
تکنیک دیماتل فازی
کارت امتیازی متوازن
نقشة راهبردی
علی اکبر
فرهنگی
dr_aafarhangi@yahoo.com
1
استاد و مدیر گروه مدیریت رسانة دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران
AUTHOR
محمد
سلطانی فر
msoltanifar@yahoo.com
2
استادیار و مدیر گروه مدیریت ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
AUTHOR
علی اصغر
محکی
amahaki@gmail.com
3
مدیرکل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، ایران
AUTHOR
ابوالفضل
دانایی
danaei11@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری مدیریت رسانة دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
چکیده های انگلیسی
https://jipa.ut.ac.ir/article_52127_c558b5c0392fe4615a3482354fe1174b.pdf
2013-12-22
1
10
10.22059/jipa.2013.52127