%0 Journal Article %T تسهیل آوای سازمانی از طریق رهبری قابل اعتماد «رویکردی به تعاملات رهبرـ پیرو» %J مدیریت دولتی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2008-5877 %A قنبری, سیروس %A زندی, خلیل %A محمدی, محمد فائق %A احمدیان فر, سهیلا %D 2015 %\ 12/22/2015 %V 7 %N 4 %P 865-882 %! تسهیل آوای سازمانی از طریق رهبری قابل اعتماد «رویکردی به تعاملات رهبرـ پیرو» %K آوای سازمانی %K ادارۀ کل راه و شهرسازی استان تهران %K رهبری قابل اعتماد %R 10.22059/jipa.2015.52899 %X هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ رهبری قابل اعتماد با آوای سازمانی است. جامعۀ آماری پژوهش، تمام کارکنان ادارۀ کل راه و شهرسازی استان تهران (400 نفر) است که به‎کمک روش نمونه‏گیری تصادفی ساده 169 نفر از آنها انتخاب شدند و به پرسشنامۀ رهبری قابل اعتماد و آوای سازمانی پاسخ دادند. تجزیه‎وتحلیل داده‏ها نشان داد بین رهبری قابل اعتماد و ابعاد آن با آوای سازمانی و ابعادش همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (1/0 p <). از بین ابعاد رهبری قابل اعتماد به‏استثنای بعد خودآگاهی، سایر ابعاد نقش معناداری در پیش‏بینی آوای سازمانی کارکنان دارند. بر اساس نتایج، بین آوای سازمانی کارکنان بر‌حسب متغیرهای جنسیت و سابقۀ خدمت تفاوت معناداری وجود دارد (5/0 p <). این نتایج نشان می‏دهد مدیران می‏توانند با تأکید بر چشم‏انداز اخلاقی، شفافیت ارتباطی و پردازش متوازن اطلاعات، زمینۀ ابراز ایده‏ها و بهره‌‏مندی از همۀ ظرفیت‏های کارکنان را فراهم آورند. %U https://jipa.ut.ac.ir/article_52899_ed96c332de23e51e5497a0c31f39002c.pdf