per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2016-11-21
8
3
393
414
10.22059/jipa.2016.60761
60761
Research Paper
ارائۀ الگوی نیازهای کاربران دولت همراه در ایران
A Model for Users requirements to mobile government in Iran
نورمحمد یعقوبی
nm.yaghoubi@gmail.com
1
حبیب ابراهیم پور
ebrahimpourh@yahoo.com
2
رویا شاکری
shakeri.roya@gmail.com
3
استاد مدیریت دولتی، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوجستان، زاهدان، ایران
دانشیار مدیریت دولتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
مربی گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، سنندج، ایران
تأثیر مهم دولت همراه بر آیندۀ کسبوکارها و جوامع در مطالعات متعددی به اثبات رسیده است. هدف تحقیق حاضر، ارائۀ مدلی برای نیازها و ملزومات کاربری دولت همراه بر اساس مرور ادبیات تحقیق و اعتبارسنجی مدل پیشنهادی است. یافتهها حاکی از آن است که تراکنشهای کارا و اثربخش شامل زمان، امنیت و حریم خصوصی، قابلیت اعتماد و هزینه مهمترین و ضروریترین بُعد برای دستیابی به خدمات موفق دولت همراه است. بهدنبال آن کیفیت خدمات شامل ضمانت و تضمین، مسئولیتپذیری و قابلیت اطمینان؛ ارتباط متقابل دولت و شهروندان شامل صحت محتوا و شفافسازی در تراکنشهای مالی، قابلیت تعاملپذیری در سطوح مختلف و شهروندمداری؛ ارزش درکشده شامل سودمندی درکشدۀ خدمات و سهولت درکشدۀ استفاده از خدمات و در نهایت عاملیت (کارکردگرایی) شامل قابلیت دسترسی، خودکارآمدی و واسط کاربری از نیازهای کاربران دولت همراه در ایران بهشمار میروند.
Abstract: The profound effect of Mgovernment on the future of businesses and communities has been proven in numerous studies. The aim of the present study is provide a model for user requirements and validate the proposed model is based on a literature review of research. The findings suggest that effective and efficient transactions including time, security, privacy, reliability and cost of the most important and necessary to achieve the government's successful mobile services. Followed by quality of service, including warranty or guarantee, accountability and reliability; interaction between government and citizens, including content, accuracy and transparency in financial transactions, interoperability of different levels, and citizen perceived value including perceived usefulness and perceived ease of use of services; and finally agency (functionalism) including accessibility, efficacy, and user interface of mobile app are mobile government user’s requirements in Iran.
https://jipa.ut.ac.ir/article_60761_f4a578c0e4f73b409c6426a2b39c1714.pdf
خدمات دولتی
دولت همراه
شهروندان
Citizens
government services
mobile government
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2016-11-21
8
3
415
436
10.22059/jipa.2016.60762
60762
Research Paper
آثار جهانیشدن بر مدیریت دولتی در ایران
The Effects of Globalization on Public
Administration in Iran
فرج اله رهنورد
f.rahnavard@imps.ac.ir
1
مرضیه محبی دلیگانی
m.mohebi275@gmail.com
2
دانشیار مدیریت دولتی، مؤسسۀ عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران
کارشناسارشد مدیریت دولتی، مؤسسۀ عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران
تحولاتی که جهانیشدن در عرصههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد میکند، بیشک آثاری را نیز بر مدیریت دولتی هر کشوری به جا میگذارد. هدف این پژوهش، بررسی آثار جهانیشدن بر مدیریت دولتی از دید خبرگان مدیریت دولتی در ایران است.پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و با رویکرد قیاسی بهصورت مقطعی و پیمایشی اجرا شده است. جامعۀ آماری آن 92 نفر از استادان مدیریت دولتی دانشگاههای شهر تهران است. با توجه به جدول مورگان، از این تعداد 75 خبره برای حجم نمونه انتخاب شدند و پرسشنامهها در اختیار آنان قرار گرفت. نتایج نشان میدهد در ایران، جهانیشدن در ابعاد فرهنگی/ فنی تحققیافته، ولی هنوز در ابعاد اقتصادی و سیاسی/اجتماعی محقق نشده است. نتایج نشاندهندۀ تسلط دیدمان ادارۀ امور عمومی سنتی در ایران است. در نهایت، ابعاد سیاسی/اجتماعی و فرهنگی/فنی جهانیشدن بر مؤلفههای پایۀ نظری و ذینفعان اداری مدیریت دولتی اثرگذار است و بُعد اقتصادی بر مؤلفههای پاسخگویی و اختیارات اداری تأثیر میگذارد، اما بر سایر مؤلفههای مدیریت دولتی هنوز تأثیری نداشته است.
Abstract: With the changes that globalization created in political, economic, cultural and social areas, undoubtedly it influences the public administration in any country. The aim of this study is to examine the effects of globalization on public administration in Iran from the viewpoints of public administration experts. In terms of purpose, this study is an applied research; in terms of approach, a deductive study; in terms of time horizon, a cross-sectional survey. A survey is administered to 92 academic members in public administration in Tehran universities. According to Morgan’s Table, 75 experts selected and questionnaires were distributed among them. Findings indicate that, cultural/Technical dimensions of globalization has been accomplished, but its economic and political/social dimensions has not been fulfilled yet in Iran. Meanwhile, the result is indicative of dominance of tradition public administration paradigm in Iran. Finally, the political/social and cultural/technical dimensions have changed the theoretical basis and administrative stakeholders of public administration and economic dimension has an effect on accountability and administrative discretion, and the rest of the public administration components has not affected yet.
https://jipa.ut.ac.ir/article_60762_dc7cc57fc25ab564947fc05591d2f570.pdf
ادارۀ امور عمومی سنتی
جهانیشدن
مدیریت ارزشهای همگانی
مدیریت دولتی نوین
مدیریت دولتی
Globalization
New public management
New public service
Old public administration
public administration
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2016-11-21
8
3
437
458
10.22059/jipa.2016.60763
60763
Research Paper
تأثیر عوامل ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی بر تمایل به افشاگری در سازمان
Impact of Organizational Culture Factors and Organizational Structure Factors on
Whistle-blowing Intention in Organization
نسرین علینقیان
n.alnaghian@gmail.com
1
علی نصر اصفهانی
alin@ase.ui.ac.ir
2
علی صفری
a.safari28@gmail.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی ـ گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
دانشیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
هدف این پژوهش شناسایی تأثیر عوامل فرهنگ و ساختار سازمان بر افشاگری است. پژوهش حاضر بهصورت رویکرد ترکیبی به اجرا درآمد. برای مرحلۀ نخست پژوهش، رویکرد کیفی مد نظر قرار گرفت و در آن از روش دلفی استفاده شد. با دستیابی به اجماع نظر، 21 گویه با ضریب توافق 441/0 بهدست آمد. در مرحلۀ دوم پژوهش رویکرد کمی مدنظر قرار گرفت؛ بدینگونه که بر اساس نتایج تکنیک دلفی، پرسشنامهای تهیه شد و روایی آن با استفاده از معیارهای CVI و CVR ارزیابی شد و به تأیید رسید. برای ارزیابی پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد، بهگونهای که مقدار مناسب 802/0 برای آن بهدست آمد. پرسشنامه در اختیار جامعۀ مد نظر قرار گرفت و 274 نسخه از آن توسط پرستاران، پزشکان و کادر اداری بیمارستان الزهرا در اصفهان تکمیل شد. با بهکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) دادههای بهدستآمده در مدل طراحیشده آزمون شد. نتایج ارزیابی، برازش کلی مدل را تأیید کرد و نشان داد تأثیر هر دو عامل ساختار سازمان و فرهنگ سازمان بر افشاگری معناردار است.
The puppose of this research is identification of the impact of Organizational Culture Factors and Organizational Structure Factors on Whistle-Blowing. We used mixed method. At first stage, we used qualitative method; so, we used Delphi Technic and finally, by reaching consensus comments, we found 21 items with 0/441 Coefficient of agreement. Then, in the second stage, we use quantitative approach; in this way, based on finding in Delphi Technic, we produced a questionaire and appraised validity of that by CVI and CVR measures. They were confirmed. Thereupon, for appraising reliability, we used Cronbach's alpha. This amount was 0/802. Therefore, we distributed the questionaire in target population, 274 number of them were completed by nurses and doctors and administrative personnel in Alzahra Hospital in Isfahan. Finally, we used Structural Equation Modeling for desinging model. Finding showed overall fitness of model is good and the impact of both factors: structural factor and cultural factor are meaningfull.
https://jipa.ut.ac.ir/article_60763_14dd173a3b01af65aebb1894b6bb9750.pdf
افشاگری
عوامل ساختار سازمانی
عوامل فرهنگ سازمانی
Organizational Culture Factors
Organizational Structure Factors
Whistle-blowing
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2016-11-21
8
3
459
486
10.22059/jipa.2016.60764
60764
Research Paper
طبقهبندی و تحلیل عوامل مؤثر بر استفادۀ کارآمد از سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه در سازمانهای دولتی ایران
Classification and Analysis of Influential Factors
On Efficient Utilization of Integrated Information Systems
in Public Sector
بابک سهرابی
bsohrabi@ut.ac.ir
1
ایمان رئیسی وانانی
imanrv@gmail.com
2
ریحانه فروزنده جونقانی
s.forozandeh63@gmail.com
3
استاد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
طی سالهای اخیر، پیادهسازی سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه در سازمانهای دولتی ایران، افزایش چشمگیری داشته است. این مهم در سازمانهای مادر و چندشعبهای نمود بارزتری دارد. با توجه به اینکه هزینه، مدت و کیفیت پیادهسازی این سیستمها، تأثیرات شگرفی بر اثربخشی و مدیریت سازمانهای دولتی دارد، شناسایی، طبقهبندی و تحلیل عوامل و شاخصهای اثرگذار بر استفادۀ کارآمد از این سیستمها، اهمیت بیشتری یافته است. در این تحقیق، پنج عامل مؤثر شامل اثرگذاری کارکنان دولت؛ اثرگذاری سیستم و شاخصهای فنی و زیرساخت فناوری اطلاعات؛ شاخصهای کارکردی و فرایندهای سازمانهای دولتی؛ شاخصهای مدیریتی و حاکمیتی دستگاههای دولتی؛ اثرگذاری قوانین و الزامات ساختار دولتی و در نهایت، استفادۀ کارآمد دستگاههای دولتی از سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه، توسط پرسشنامه سنجیده شد، سپس با استفاده از الگوریتم طبقهبندی، تفکیک شاخصهای اثرگذار صورت پذیرفت و در نهایت نتایج دادهکاوی، اعتبارسنجی و تحلیل شدند. نتیجۀ نهایی نشاندهندۀ اثرگذاری فراوان عامل میزان تعهد و اشتیاق کارکنان و سطوح مدیریتی دستگاه دولتی و پس از آن، زیرساختهای فنی و فرایندی بر استفادۀ کارآمد از سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه است.
In recent years, the implementation of integrated information systems in the Iranian public sector has significantly increased. This is of more importance in holdings and multi-branch organizations. Considering the fact that the cost, time-span and quality of implementation of these systems, has a dramatic impact on public sector effectiveness, therefore, identification and classification of factors and indicators of efficient utilization of systems will be of significance. In this research, five factors namely, public sector employee’s impact, infrastructure, technical, and system impact, functional and process-oriented impact, managerial and governance impact, legislative and structural impact, and finally, the overall impact of mentioned five factors on efficient utilization of integrated information systems were assessed using a questionnaire. Then, using the classification algorithms, categories of indicators were differentiated. Afterwards, results were validated. Finally, the results illustrated that the commitment and enthusiasm of public sector employees as well as technical infrastructure and processes are the most influential factors on the efficient utilization of integrated information systems.
https://jipa.ut.ac.ir/article_60764_17480318de193766a5b2e5ebe50f21ae.pdf
استفادۀ کارآمد سازمان دولتی
سیستم اطلاعاتی یکپارچه
طبقهبندی
Integrated Information Systems
Efficient Utilization
Governmental Organization
Classification
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2016-11-21
8
3
487
510
10.22059/jipa.2016.60765
60765
Research Paper
بررسی وضعیت بلوغ حکمرانی الکترونیک در پورتال وزارتخانههای کشور
The Maturity Level of E-Governance in Iran Ministry Portals
نغمه عبادی اردبیلی
n.ebadi@ut.ac.ir
1
انشجوی دکتری، مدیریت دولتیـ منابع انسانی دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، پردیس فارابی، تهران، ایران
حکمرانی الکترونیک تعهد به استفاده از فناوریهای مناسب برای افزایش ارتباط دولتی، برای ارتقای اظهار عقاید دموکراتیک، استقلال انسانی، حمایت از توسعۀ اقتصادی و پیشبرد ارسال بیطرفانه و کارای خدمات است. تحقق این معنا در عصر فناوری اطلاعات به دروازههایی با عنوان وبسایتها نیاز دارد. این وبسایتها باید با رعایت حریم شخصی، اطلاعات و خدمات را بهگونهای کاربرپسند در اختیار شهروندان قرار داده و امکان مشارکت آنان در عرصۀ حکمرانی را فراهم سازند. در این میان وبسایتهای وزارتخانهها دروازهای هستند که شهروندان بیشترین تعامل را با آنها دارند. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی است که در اردیبهشت و خرداد سال 1394 به بررسی 18 پورتال وزارتخانههای کشور پرداخته تا مشخص کند، هر پورتال از نظر حکمرانی الکترونیک در کدامیک از مراحل بلوغ از انتشار اطلاعات تا مشارکت الکترونیک قرار دارد. بدینمنظور با تعدیل پرسشنامۀ سازمان ملل، چکلیستی طراحی شده است. نتایج بیانکنندۀ آن است که اغلب پورتالها در سطوح اولیۀ بلوغ مدلهای خدماترسانی الکترونیکی قرار دارند و بیشتر ارائهدهندۀ اطلاعات هستند تا خدمات. بنابراین به توجه ویژه برای ارتقا به سطوح بالاتر نیاز دارند.
E-Governance is related to the use of approprairte technology for increasing public relation that promotes democratic declaration of oponion and human independence, supporting of economical development & delivering services failry & efficiently. In order to achieve the aim in the IT age, public institutions constrained to have digital portals. These portals should be privacy respected, devilver information & service user friendly and providing some capabilities for citizens’ participation. Minsity websites are portals that citizens have most realtion with them. In this paper, we studied 18 portals of Iranian ministry in order to explore the level of maturity of e-govrence in each of them. For these aim, the study used United Nations check list. The results of mean scores show that the portals are in less mature level and need more attentions. At the end some recommendations are provided, in order to improve the quality and quantity of the portals.
https://jipa.ut.ac.ir/article_60765_0712e346c035f2ee43da8b9a42c6e9ac.pdf
پورتال
حکمرانی الکترونیکی
فناوری اطلاعات و ارتباطات
وزارتخانه ها
E-Governance
Information Technology
ministry
Portals
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2016-11-21
8
3
511
532
10.22059/jipa.2016.60766
60766
Research Paper
رهبری اصیل و سرمایۀ روانشناختی: تأثیر متغیر میانجی اعتماد و نقضِ قرارداد روانشناختی
Authentic leadership and psychological capital: Effect role Mediator of trust and psychological contract breach
مرتضی اکبری
mortezaakbari@ut.ac.ir
1
بهروز پورولی
purvali@ut.ac.ir
2
مژگان دیانتی
m.diyanati@ut.ac.ir
3
معصومه محمدی
mohammadi69@ut.ac.ir
4
نیلوفر رضایی
niloofar.rezaeei@gmail.com
5
استادیار گروه کارآفرینی فناورانه، دانشکدۀ کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران
دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده حسابداری و مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده حسابداری و مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
کارشناسارشد مدیریت گردشگری، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ رهبری اصیل و سرمایۀ روانشناختی بین کارکنان آموزش و پروش استان زنجان با توجه به تأثیر متغیرهای میانجی اعتماد و نقضِ قرارداد روانشناختی اجرا شد.پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی بوده و بر مبنای مدل معادلات ساختاری انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر 198 نفر از کارکنان آموزش و پرورش استان زنجان بودند که 139 نفر بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری شدند و تحلیل آنها بهکمک نرمافزار LISREL18 انجام گرفت. نتایج نشان داد رهبری اصیل بر اعتماد با شدت 370/0 و اعتماد بر سرمایۀ روانشناختی با شدت 440/0 تأثیر مثبت و معناداری میگذارد. همچنین رهبری اصیل بر نقضِ قرارداد روانشناختی با شدت 350/0-، اعتماد بر نقضِ قرارداد روانشناختی با شدت 420/0-، نقضِ قرارداد روانشناختی بر سرمایۀ روانشناختی با شدت 330/0- و رهبری اصیل بر سرمایۀ روانشناختی با شدت 06/0- تأثیر منفی دارد.
Education system and all the employees are responsible to educate all the students who will have social responsibilities in the society in future. Education (system) is one the mail sources to develop social and business aspects. This organ needs to have strong leaders to be competitive advantage. this study, as a matter of goal or purpose, is an applied research and the way of collecting the data is descriptive and in the form of correlation; and clearly based on the structural equation model (SEM).in this research, firstly the theoretical model and the theories between the variables were developed and for surveying the research theories the structural equation was used. The employees of department of Education in Zanjan province are the statistical population (198 persons). Therefore, for this research, 139 persons are picked based on the Morgan table using random sampling. A questionnaire was used to collect the data and using LISREL18 software was analyzed. Researches show that authentic leadership with (370/0) depth, and trust on psychological capital with (440/0) depth has positive and expressive effects. Likewise, authentic leadership on psychological contract breach with (-350/0) depth, trust on psychological contract breach with (-420/0) depth, psychological contract breach on psychological capital with (-330/0), and authentic leadership on psychological capital with (-06/0) depth have negative effects.
https://jipa.ut.ac.ir/article_60766_eabb5e6f0808fa5e399c6dd5d443896a.pdf
آموزش و پرورش
اعتماد
رهبری اصیل
سرمایۀ روانشناختی
نقضِ قرارداد روانشناختی
Education system
Self – efficacy
Psychology Positive
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2016-11-21
8
3
533
552
10.22059/jipa.2016.60767
60767
Research Paper
نقش میانجی خلاقیت، نوآوری و سلامت روانی در تأثیر هوش معنوی بر عملکرد فردی کارکنان
Studying the Mediating Role of Creativity, Innovation and Mental Health in the Effect of Spiritual Intelligence on Individual Performance
ناصر عسگری
nasgari@ut.ac.ir
1
علی حمیدی زاده
hamidizadeh@ut.ac.ir
2
رضا عابدی
rabedi1990@ut.ac.ir
3
استادیار مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
استادیار مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
Improving individual performance is one of the most influential requirements of sustainable productivity and Competitiveness of organizations. This research is investigate the influence of spiritual intelligence on the individual performance in accordance with creativity, innovation and mental health as mediators. The research method used is Quantitative, applied and descriptive. The population of interest consist of researchers of a strategic research center among which 150 persons have been selected through Random sampling. A combined and standard questionnaire is used as data collection tool. Structural Equation Modeling with partial least squares method through Warp PLS software has been used data analyzing. According to research findings spiritual intelligence has significant influence on Innovation, creativity and performance. In addition, among studied mediating variable only creativity had significant influence on individual performance. Accordingly, enhancing spiritual intelligence may lead to improving the studied antecedents of individual performance.
https://jipa.ut.ac.ir/article_60767_7d4c98e9871d444172677913d27e150d.pdf
واژههای کلیدی: هوش معنوی
عملکرد
خلاقیت
نوآوری
سلامت روانی
spiritual intelligence
Individual performance
Creativity
Innovation
Mental Health