per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2012-03-20
4
9
1
14
10.22059/jipa.2012.28721
28721
بررسی تأثیر اجرای روشهای بهبود (S.S، ISO و EFQM) بر جوِّ سازمانی و نگرشهای شغلی کارکنان*
Evaluation of Implementation of Improvement Methods (S.S., ISO and EFQM) on Organizational Climate and Job Attitude
بزرگ اشرفی
bozorgashrafi@gmail.com
1
محمود دباغیپور
dabbaghipour@initor.com
2
استادیار دانشکدهی مهندسی صنایع و مدیریت ـ دانشگاه صنعتی شاهرود، ایران
کارشناس ارشد مدیریت اجراییMBA، دانشگاه صنعتی شاهرود، ایران
اداره سازمانها در ایران عموما به روشهای قدیمی وبا استفاده از ساختارهایی که ریشه آنها به ابتدای قرن بیستم بر میگردد شباهت دارد. ساختارهای وظیفهای و هیدرولیک باعث گردیده که بهرهوری و هماهنگی سازمانهای امروزی در ایران پایین بوده و اکثرا درگیر کیفیت متغیر، قیمت و هزینههای بالا باشند. تغییرات سریع در دو دهه اخیر بخصوص در زمینه تکنولوژی اطلاعات و نظامهای هوشمند نحوه "اداره، مدیریت و رهبری" سازمانها را دگرگون ساخته است. برای رهایی از تنگناها ی مذکور، روشهای بهبود توصیه گردیده است. در این پژوهش تأثیر اجرای روشهای بهبود بر نگرشهای شغلی و جو سازمانی کارکنان در یک شرکت تولیدی با استفاده از پرسشنامه استاندارد مورد بررسی قرار گرفت.نتایج نشان میدهد که اجرای روشهای بهبود تأثیر قابل توجهای در نگرشهای شغلی کارکنان اداری و بویژه فنی داشته، لیکن شاخصهای جو سازمانی آنان کاهش یافته است. همچنین اجرای روشهای بهبود تأثیر بسیار اندکی بر نگرشهای شغلی مدیران گذاشته است.
Administration of organizations in Iran generally is similar with one that uses old management techniques and organizational structures which its roots goes backs to the beginning of 20th century. The functional view and hydraulic structures have caused Iranians organizations with low productivity and cooperation. As result, they are involved with unreasonable and fluctuating level of quality, high finished cost and overheads. On the other hand, substantial and rapid changes in the today’s world, especially in the past two decades in the area of information technology and expert systems have caused major changes in the way of administration, management and organizational leadership. To overcome such difficulties related to the traditional view, improvement methods have been suggested in the management literature. This paper aim to evaluate effects of implementation of such methods on the organizational climate and job attitude from personnel point of view by using a standard questionnaire in a sample production organization. Findings shows that implementation of improvement methods had considerable effect on technical and administrative personnel but very little on the managerial staff.
https://jipa.ut.ac.ir/article_28721_f3c52399ee21afa9c30e41acc811876f.pdf
ایزو
جوِّ سازمانی.
سیستم پیشنهادها
نگرشهای شغلی
EFQM
ISO
job attitude
Organizational Climate.
Suggestion System
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2012-03-20
4
9
27
42
10.22059/jipa.2012.28722
28722
عوامل مؤثر بر نیت ترک خدمت کارکنان در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور
Antecedents of Employee Intention to Leave in Payam-e-Noor University
رضا رسولی
rasouli@ut.ac.ir
1
بهنام شهایی
bshahaie@yahoo.com
2
مهناز صفایی
safaei@initor.com
3
استادیار دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
دانشجوی دوره دکترای مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
نیت ترک خدمت، میل ارادی افراد برای پایان دادن به همکاری در یک سازمان است. با آنکه این نیت ممکن است هیچگاه عملی نشود، لیکن امکان دارد که این نیت تأثیر خود را در قالبهایی چون غیبت، اهمال، خرابکاری و مانند اینها نشان دهد. یکی از راههای جلوگیری از ترک خدمت و پیامدهای آن، شناسایی عواملی است در تحریک نیتهای ترک خدمت افراد نقش دارند. نتایج این تحقیق میدانی در نمونه 187 نفری از کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور گویای آن بود که حمایت سازمانی ادراک شده، نقض قرارداد روانشناختی، عدالت توزیعی، رضایت شغلی، و تعهد احساسی بر نیت ترک خدمت تأثیر معناداری دارند؛ هرچند تأثیر عدالت رویهای معنادار نبود. طبق نتایج، میتوان 54 درصد از واریانس نیت ترک خدمت افراد را به عوامل مذکور نسبت داد. از طرفی، مشخص گردید که تعهد احساسی، و رضایت شغلی، دو متغیر میانجی در روابط سایر متغیرها با نیت ترک خدمت هستند. دلالتهای نظری و عملی این تحقیق در بخش پایانی آورده شده است.
Intention to Leave (ITL) is defined as employee voluntary tendency to terminate employment in his/ him organization. Indeed, this intention might not occur really, but its effects can be seen in forms of absence, lassitude, and sabotage. Identifying antecedents or drivers, is one of the ways to prevent ITL and its effects. Present research results in 187 employees of Payam-e-Noor University showed that perceived organizational support (PCV), psychological contract violation (PCV), distributive justice (DJ), job satisfaction (JS), and affective commitment (AC) have significant impacts on ITL; but procedural justice (PJ) didn’t showed significant relationship to ITL. Also, it can be attributed 54 percent of ITL variance to above mentioned factors. Finally, it is observed that JS and AC are two mediators in other factor relationship with ITL.
https://jipa.ut.ac.ir/article_28722_bc2f30c131dd1724bfc5df68fbedc5d7.pdf
ترک خدمت
تعهد
حمایت سازمانی
دانشگاه پیام نور.
رضایت شغلی
عدالت توزیعی و رویهای
قرارداد روانی
Commitment
Intention to Leave
Job satisfaction
Justice
Organizational Support
PNU.
Psychological Contract Violation
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2012-03-20
4
9
43
62
10.22059/jipa.2012.28723
28723
بررسی سیر تحول در پارادایمهای مدیریت دولتی :
از پارادایم مدیریت دولتی سنتی تا پارادایم حکمرانی خوب
Paradigms of Public Administration: From Traditional Public Administration to Good Governance
حبیبا.. سالارزهی
salarzehi@initor.com
1
حبیب ابراهیم پور
haebrahim@yahoo.com
2
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران
استادیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، ایران
اداره امور عمومی به عنوان یک حوزه علمی بین رشتهای در طی سالهای پایانی قرن نوزدهم به مجموعه رشتههای آکادمیک دانشگاهی اضافه گردید و بنیانهای اولیه نظری مدیریت دولتی به صورت پراکنده و ناهمگون تحت تأثیر کاوش مباحث کشور داری و اداره امور عمومی از رشتههای علوم انسانی بویژه فلسفه، علوم سیاسی، جامعه شناسی و اقتصاد به عاریت گرفته شد. گستردگی و پراکندگی حوزه اداره امور عمومی از یک سو و طفولیت حوزه علمی مدیریت دولتی در سالهای پایانی قرن نوزدهم، ماهیت این رشته نوپا را با بحران هویت مواجه ساخت و به طرح نظریه و ایدههای مختلف و رقیب در فلمرو اداره امور عمومی منجر گردید. مقاله حاضر کنکاشی در مسیر تحول در ادبیات مدیریت دولتی و تلاشی در راستای یکپارچه سازی و انسجام بخشیدن به مبانی نظری اداره امور عمومی است. در مقاله حاضر سعی بر است تا نظریهها و اندیشههای صاحبنظران مدیریت دولتی در فاصله زمانی دهههای پایانی قرن نوزدهم تا آغاز هزارهی سوم در سه پارادایم مدیریت دولتی کلاسیک، مدیریت دولتی نوین و حکمرانی خوب قالب گذاری گردد در این سنخ شناسی، پارادایمها بر اساس ترتیب زمانی از اواخر قرن نوزدهم به تدریج شکل گرفته اند و پس از دگرگونی، پارادایمهای جدید جایگزین پارادایمهای قبلی شده اند.
Since the evolution of Public administration as an academic and scientific discipline, different competitive approaches have come forward in this area. Public administration as a profession, a scientific field and a political process; or, public administration as an area totally distinguished from business management; and legal, political and administrative approaches towards public administration have resulted into accumulation of irrelevant theories and concepts in public administration realm, engulfing this subject into identity crisis. In order to emancipate this field from its present identity crisis various scholars of public administration have attempted to regularize and organizing the concepts and theories of this field. The present work is an investigation in theories and paradigms of public administration; and the writers have tried to study the evolutionary process of public administration from inception to its present situation. In this regard, the concepts and theories of public administration have categorized into three paradigms: Traditional Public Administration paradigm, New Public Management paradigm and finally the new paradigm of Good Governance. To be noted, in this typology, these paradigms have gradually come into being since ninetieth century in a chronicle order and after transformation, new paradigms have replaced the previous ones.
https://jipa.ut.ac.ir/article_28723_9118156ee4bd3a1607dc25e3c5263e69.pdf
پارادایم
حکمرانی خوب.
مدیریت دولتی سنتی
مدیریت دولتی نوین
Good governance.
New public management
Paradigm
Traditional Public Administration
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2012-03-20
4
9
15
26
10.22059/jipa.2012.28724
28724
ارزشیابی آموزش ضمن خدمت طرح تکفا (مهارت واژهپردازی) از دیدگاه کارکنان//
In- Service Training Evaluation of Takfa Project (Word Skill) Via Staff Perspective//
میترا دانایی
dana.m78@gmail.com
1
عبدالعظیم آجیلی
ajili@initor.com
2
کارشناس ارشد رشته مهندسی کشاورزی ـ ترویج و آموزش کشاورزی. دانشگاه شهید چمران،، ایران
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین ، ایران
ارزشیابی دوره آموزشی (واژه پردازی) ضمن خدمت طرح تکفا(توسعه کاربردی فناوری اطلاعات) از دیدگاه کارکنان جهاد کشاورزی هدف اصلی این پژوهش بوده است. این پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی بوده و جامعه آماری آن را 100 نفر از کارکنان وزارت جهاد کشاورزی که در دوره آموزشی واژهپردازی شرکت داشتهاند، تشکیل داده بودند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه و به روش سرشماری جمع آوری شد. متغیر وابسته، «اثربخشی» دوره آموزشی واژهپردازی، و متغیرهای مستقل شامل: جنسیت، سن، تحصیلات، سنوات خدمت، ارایه روشن اهداف و سرفصلهای آموزشی، رضایت از مربیان و آموزشگران دوره، محتوای آموزشی، روش آموزشی، محیط و امکانات آموزشی بوده است. ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای مورد مطالعه، به طور متوسط 84 درصد شد. بین «اثربخشی» دوره آموزشی واژهپردازی طرح تکفا، با متغیرهای شخصی سن و سنوات خدمت رابطه منفی و معنیداری وجود داشت؛ اما با میزان تحصیلات افراد مورد مطالعه رابطه معنیداری دیده نشد. همچنین، با متغیرهای رضایت از آموزشگران، محتوا و روشها و وسایل کمک آموزشی با 99 درصد اطمینان، و با ارایه روشن اهداف و سرفصلهای دوره با 95 درصد اطمینان، رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. ولی، با متغیر محیط و امکانات دوره رابطه معنیداری دیده نشد. بین میانگین دو گروه زن و مرد شرکت کننده در دوره آموزشی، از نظر «اثربخشی» آموزش با 95 درصد اطمینان تفاوت معنیداری وجود داشت.
The goal of this study was to evaluate Word's in–service training of Takfa project (Development and Use of Information and Communication Technology Plan) via ministry of Jihade agricultural staff perspective. The methodological approach was Survey Research and the target population was one hundred (100) of staff in Jihad agricultural ministry who had attended in Word's in–service training program. Necessary information gathered via questionnaires. Dependent variable was Word's short-term effectiveness of Takfa project and independent variables were: gender, age, level of education, career, clear presentation of educational objectives and syllabuses, staff satisfied with educators, content, method and facility of education. The cronbach alpha average was 84 percent. The main results were as followed: results taken from computing correlation coefficient showed negative and statistically meaningful relation between the Word's short-term effectiveness of Takfa project and age, career. There was positive and statistically meaningful relation between the staff satisfied with educators, content and method of education with 99 percent of surety; Also, clear presentation of educational objectives and syllabuses with 95 percent of surety and Word's short-term effectiveness of Takfa project. Results taken from comparing mean, showed meaningful difference between the males and females groups attending in the Word's short-term effectiveness of Takfa project with 95 percent of surety.
https://jipa.ut.ac.ir/article_28724_bd25543edd03927db7633ff728160f32.pdf
آموزش ضمن خدمت
آموزشگران
اثربخشی
ارزشیابی
امکانات).
روش
محتوا
ویژگیهای آموزش (اهداف
Content
Education Characteristics (Objectives
Educators
Effectiveness
Evaluation
Facility).
In-service training
method
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2012-03-20
4
9
63
82
10.22059/jipa.2012.28725
28725
مدیریت دو فضایی گردشگری با تأکید بر شهر مجازی توریستی تاریخی تهران ـ جاذبههای مادی و معنوی
Tourism Dual Space Management
With Emphasis on Tehran Historic Tourism e City
سعیدرضا عاملی
ssameli@ut.ac.ir
1
مرضیه خلقتی
mzkhelghati@gmail.com
2
استاد گروه ارتباطات، دانشگاه تهران، ایران
کارشناس ارشد ارتباطات دانشگاه تهران، ایران
با ظهور فضای مجازی و توسعه جهان دادهها و اطلاعات، شهرهای مجازی به عنوان شکلی جدید از مدیریت شهر در لایهها و قلمروهای مختلف مطرح شدند. دو نوع از هشت نوع شهر مجازی، شهرهای مجازی توریستی و تاریخی هستند که در این مقاله راهبردهایی برای طراحی و مدیریت آنها بر اساس نیازسنجی توریستهای تهران ارائه شده است. چارچوب نظری این مقاله مبتنی بر پارادایم دو جهانی شدنها، دوفضایی شدنها و بهره گیری از تئوری حکمرانی خوب شهری است. برای استفاده از تئوری حکمرانی خوب در عرصه توریسم شهری شاخصهای هشت گانه آن باز تعریف و در نهایت جدولی از نیازهای فرضی توریستها در سه سطح توریسم درون شهری، برون شهری و خارجی ترسیم شد که با استفاده از روش پیمایش (پرسشنامه آنلاین) مورد آزمون قرار گرفت. نتایج این تحقیق، جدولی از اولویت نیازهای توریستهای شهر تهران را نشان میدهد که مبنای ارائه راهکارهای نهایی برای طراحی و مدیریت شهر مجازی توریستی تاریخی تهران است.
With the advent of cyberspace and development of data and information, virtual cities were presented as new forms of city management in different layers and territories. Historic and Tourism virtual city are among eight types of virtual cities. In this article some guidelines were presented in order to design and manage them based on Tehran tourists' need assessment. Theoretical framework of this article is based on Dual globalization paradigm and use of Good Urban Governance theory. For using this theory at urban tourism area, its eight indexes were redefined and finally a three - levels table of hypothetical needs including intercity tourist, intercity tourist and international tourist, constructed. These hypothetical needs were tested by using survey method (online questionnaire). The results of this research, showed the priority needs of Tehran tourists based on which final guidelines for designing and management of Tehran historic tourism virtual city were presented.
https://jipa.ut.ac.ir/article_28725_859d2c8069db91706b37350ec035f3ad.pdf
توریسم مجازی
جاذبههای مادی و معنوی.
حکمرانی خوب شهری
دوجهانی شدنها
دوفضایی شدنها
شهر مجازی
City-E Tourism.
dual globalization
Dual speciation
Good city Governance-E
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2012-03-20
4
9
83
98
10.22059/jipa.2012.28726
28726
رابطه میان شفافیت نقش و تعهد شغلی مسئولین گروه شعب بانک کشاورزی تهران
A Survey of Relationship between Role Clearness and Occupational Commitment of Branch Team Managers in Tehran Agricultural Bank
رحیم قربانی
ghorbani@initor.com
1
ندا نفری
nafari@iau-tnb.ac.ir
2
سیمین رضایی
simin.rezaei@gmail.com
3
استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران
استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران
هدف پژوهش حاضر "بررسی رابطه بین شفافیت نقش و تعهد شغلی مسئولین گروه شعب بانک کشاورزی تهران" بوده و سؤالات تحقیق با درنظرگرفتن تئوری نقش، منابع موجود در زمینه نقش، شرح وظایف و قوانین اداری موجود و همچنین ابعاد چهارگانه تعهد شغلی (وابستگی حرفهای، وابستگی سازمانی، پایبندی به ارزشهای کار، مشارکت شغلی) تهیه شد و نظر مسئولین گروه شعب بانک کشاورزی تهران با توجه به عوامل جمعیت شناختی همچون: جنسیت، سن، وضعیت تأهل، سابقه خدمت، مدرک تحصیلی بررسی شد. این پژوهش از نظر روش تحقیق استفاده شده، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف از نوع پژوهشهای کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری شامل 227 نفر از مسئولین گروه شعب بانک کشاورزی تهران درسال 1389 بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 150 نفر نمونه انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه شفافیت نقش و پرسشنامه تعهد شغلی بود. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن) صورت پذیرفت و نتایج و پیشنهادات براساس آن استخراج گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که بین شفافیت نقش و تعهد شغلی مسئولین گروه بانک کشاورزی تهران رابطه معنا داری وجود دارد.
The purpose of the present study was to determine the relationship between role clearness and occupational commitment of branch team managers in Tehran Agricultural Bank. Research questions were provided and developed considering role theory, existent resources toward role, present job description. The opinions of branch team managers in Tehran Agricultural Bank according to demographic variables like: sex, age, marital status, experience and education level were studied. This research was descriptive and correctional type in the side of research method and the side of goal was the kind of applied researches. Research population was 227 of branch team managers in Tehran Agricultural Bank districts in 1389 year. The method of sampling was “classified random sampling” sample size included 150 persons. For data gathering questionnaire of role clearness and questionnaire of occupational commitment were used. For data analysis, both descriptive and inferential statistics containing (Spearman correlation coefficient) were used and the conclusions and recommendations were extracted. Result: Findings indicate that there are significant relationships between role clearness and job commitment among of branch team managers in Tehran Agricultural Bank.
https://jipa.ut.ac.ir/article_28726_a4c64e964ef64deea274a01e0eb6618f.pdf
بانک کشاورزی.
تعهد شغلی
شفافیت نقش
Agricultural Bank.
job commitment
Role Clearness
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2012-03-20
4
9
99
116
10.22059/jipa.2012.28727
28727
طراحی مدل سنجش اعتبار رسانهای
مطالعه موردی: برنامههای خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران
Designing Media Credibility Assessment Model: Case Study, Iran TV. News Program
حسن میرزایی اهرنجانی
mirzayeeahranjani.hassan@gmail.com
1
آرین قلی پور
gholipour@initor.com
2
محمدقلی میناوند
minavand@initor.com
3
حسین منصوریان
hosseinmansourian@yahoo.com
4
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایران
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایران
استادیار دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران
دانشجوی دکترای مدیریت دانشگاه تهران، ایران
مطالعات متعددی در باره سنجش اعتبار منابع خبری از اوایل دهه 1950 میلادی در جهان صورت گرفته و محققان از زوایای گوناگون انواع مختلف منابع خبری را مورد تحقیق و بررسی قرار دادهاند. نتایج تحقیقات بیانگر آن است که اعتبار مفهومی چند بعدی است و صرفا با در نظر گرفتن ابعاد متفاوت آن است که میتوان از نتیجه مطالعات در باره سنجش اعتبار منابع خبری اطمینان یافت. پژوهش حاضر با توجه به متغیرهای پنهان اعتبار، دنبال پاسخ به این سوالات اساسی است که: مولفههای اصلی که بر پایه آنها میتوان اعتباربرنامههای خبری تلویزیون را سنجید کدام است؟ آیا بین این مولفهها و اعتبار رابطه معناداری وجود دارد؟ مخاطبان نسبت به اعتباربرنامههای خبری تلویزیون چه ادراکی دارند؟ بر این اساس، ابتدا فهرستی از ابعاد اصلی اعتبار شناسایی شد و سپس با مرور کامل تحقیقات قبلی نشانگرهای هر یک از ابعاد تعیین گردید. در مرحله بعدی، با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحلهای، 1013 پرسشنامه در جامعه آماری شامل کلیه افراد بالای 15 سال ساکن در مناطق 22 گانه تهران، توزیع و دادههای تحقیق جمع آوری شد. در نهایت با استفاده ازتکنیکهای آماریِ تحلیل عاملی تأییدی، رگرسیون چندگانه و آزمون t تک نمونهای، دادههای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله، بر وجود رابطه قوی میان اعتبار و ویژگیهای پیام، منبع، مخاطب و عناصر انسانی مدل ارتباطی دلالت دارد.
Several studies and researches have been conducted in the world since 1950 to assess and evaluate the media news credibility, and in this regard the researches tried to investigate the media news from different angles. The finding of any such researches and studies quite indicate that the credibility is a multidimensional construct and thus, a reliable and successful survey in this connection is fully dependent on a multidimensional approach towards the matter in question. The present research is going to answer to some basic questions with due regard to the latent variables of the credibility, and those basic questions are to include: What are those variables upon which the credibility of TV news program are to be assessed? Is there any meaningful relationship between those variables and media credibility? How do audiences perceive the credibility of TV news program? To achieve this, first, the principal dimensions of credibility have been determined. In the next step the author used the multistage sampling method and distributed 1013 questionnaire to collect the research data. Finally, by using “confirmatory factor analysis”, “multiple regressions” and “one sample t test”, the collected research data have been analyzed. All of findings in this research fully indicate of a meaningful relationship between the credibility and the message, source, audience and human factor of communication model characteristics.
https://jipa.ut.ac.ir/article_28727_e506635967b6bf08cbe53582642f93ec.pdf
اعتبار رسانهای
برنامههای خبری
سیمای جمهوری اسلامی ایران.
Communications
credibility
Media
News
television
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2012-03-20
4
9
117
140
10.22059/jipa.2012.28728
28728
ارتباط دولت و مدیریت عمومی در ایران؛ نگاهی تاریخی ـ تطبیقی
Relationship of State and Public Administration in Iran: A Comparative-Historical Study
روحالله نوری
noori_2003@yahoo.com
1
حسن عابدی جعفری
abedijafari@initor.com
2
داوود فیرحی
feirahi@initor.com
3
ابوالحسن فقیهی
faghihiinitor@initor.com
4
غلامرضا طالقانی
gtalghani@ut.ac.ir.com
5
دانشجوی دکترای مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، ایران
استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
دانشیار دانشگاه تهران، ایران
استاد دانشگاه علامه طباطبایی، گروه مدیریت دولتی، تهران، ایران
دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
خلأ تئوری مدیریت عمومی متناسب با نظریه دولت جمهوری اسلامی در محافل آکادمیک، اجرایی، سیاستگزاری و تصمیمگیری احساس میشود. چرا که به نظر میرسد بین دولت و مدیریت عمومی ارزشهای مشترکی وجود دارد. مسئلهای که این مقاله درصدد بررسی آن است. برای این منظور با استفاده از تجزیه و تحلیل تاریخی ـ تطبیقی، ارتباط و تناظر تاریخی دولت و مدیریت عمومی در غرب و ایران بررسی شد. سپس ارزشهای مشترک بین نظریات دولت و مدیریت عمومی استخراج و مدلسازی گردید. در پایان پیوند دولت و مدیریت عمومی در غرب و ایران بر اساس ارزشهای مورد تأکید در دو نظریه تبیین شد. نتیجه این بررسیها نشان داد؛ اولاً، بین نظریههای دولت و مدیریت عمومی تناسب زیادی وجود دارد. ثانیاً، نظریههای دولت و مدیریت عمومی در غرب برای مسائل، شرایط و نیازهای آن جوامع بوده و با هم تناسب زیادی دارند. ثالثاً، تا زمان ورود ایران به انقلاب مشروطه و آغاز دگردیسی نظریه دولت در ایران، بین نظام سیاسی و مدیریت عمومی تناسب برقرار بوده اما از آن زمان به ویژه با مطرح شدن حاکمیت دینی از یک سو و حاکمیت دموکراتیک و قانونی از سوی دیگر، تناسب بین دولت و مدیریت عمومی دچار چالش شده و هنوز هم به قرار و ثبات مشخصی نرسیده است. چالشهایی پیشروی تئوری مدیریت عمومی متناسب با دولت جمهوری اسلامی وجود دارد که مورد اشاره قرار گرفتهاند.
Lack of public administration theory for Islamic Republic State in academic, administrative, Policy and decision making fields are felt. Why, it seems that between the State and public administration are common values. This paper seeks to investigate this issue. For this purpose, using comparative-historical analysis first, the historical relations and correspondence between state and public administration in the West and Iran were investigated. Second, The common values between the theories of state and public administration was extracted and modeled. Third, the relationship between state and public management in the West and Iran based on the values emphasized in both theories was explained. The results showed; first, there is correspondence between the theories of state and public administration. Second, theories of state and public administration in the West established for the problems, conditions and needs of its societies. Third, until the Constitutional Revolution and the transformation of state theory, has been correspondence between public administration and political system, But since then, especially with raising of religious rule on the one hand and democratic and legal governance on the other hand, proportionality between the state and public administration have been challenged. Accordingly, some of the challenges of public administration theory appropriate for the Islamic Republic state have been mentioned.
https://jipa.ut.ac.ir/article_28728_fbe6e3f199f4186014461ce122f0464d.pdf
ارزشهای مشترک
ایران
تاریخی ـ تطبیقی.
دولت
غرب
مدیریت عمومی
Common Values
Comparative- Historical.
Iran
public administration
state
West