per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2010-03-21
2
4
21104
مؤلفههای تدوین استراتژی ملی مبارزه با فساد جمهوری اسلامی ایران
Indicator of National Anticorruption Strategy of I.R.IRAN
سید مهدی الوانی
smalvani@gmail.com
1
سعید زرندی
zarndi@initor.com
2
ابوذر عرب سرخی
abouzar_arab@itrc.ac.ir
3
دانشگاه علامه طباطبایی
مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه تهران
فساد یک نیروی یکپارچه ومتمرکز نیست که بتوان آن را بهوسیلهی راهحلی تک بعدی کنترل نمود، بلکه مستلزم استفاده از رهیافتی کلینگر چند بعدی است. اگر فرآیند مبارزه با فساد را شامل مراحل تشخیص بیماری و سپس پیشگیری ودرمان آن بدانیم، علاوه بر اهمیت انجام مطالعههای آسیب شناسانه، ضرورت تدوین سیاستها و استراتژیهای منطبق بر شرایط داخلی و بومی کاملاً آشکار خواهد بود. کشورها با تدوین استراتژی، تلاش دارند با نگاهی کل نگر، همه سونگر و نظاممند و رویکردی آیندهگرا شرایط و موقعیت کنونی و آتی را تحلیل و با تکیه بر توانمندیها به مهمترین و اساسیترین مسایل راهبردی در این رابطه پاسخ مؤثر و مناسب بدهند. در جهت اجرایی نمودن چنین رهیافتی، در این مقاله با بررسی استراتژیهای بین المللی مبارزه با فساد، 26 شاخص در قالب 4 بخش اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اداری برای تبیین استراتژی مبارزه با فساد جمهوری اسلامی ایران شناسایی شد. پس از اخذ دیدگاههای صاحبنظران، تمامی شاخصها مورد تأیید قرار گرفت و شاخصهای حوزهی اداری دارای بیشترین اهمیت شناخته شدند.
Combating corruption need a multi pronged strategy because of the unintegrated and distributed nature of corruption. in this paper we review literature of anti corruption strategy and extract 26 indicator with a preventive approach and present the indicator in a economical , political , social , administrative section for national strategy of Islamic republic of Iran .the experts accept the indicator and rank them . After survey the administrative indicator take top rank by experts because of privilege of corruption in administrative system of Iran and selection of expert in a middle range of administrative system.
https://jipa.ut.ac.ir/article_21104_fed69be9e0863d9577a6d81fb929481b.pdf
اجتماعی.
استراتژی
اقتصادی
سیاسی
شاخص
فساد اداری
Administrative corruption
Economical
indicator
political
social
Strategy
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2010-03-21
2
4
21105
چشم انداز اداره دولت و حکومت براساس خطمشیها و اسناد راهبردی برخی از انجمنهای علمی این رشته
The Vision of Public Administration Based on
Strategic Plan of PA Scientific Associations
علی اصغر پور عزت
pourezzat@yahoo.com
1
غزاله طاهری عطار
gha_taheri@yahoo.com
2
مصطفی نجاتی آجی بیشه
nejati@initor.com
3
دانشگاه تهران
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه ساینس (مالزی)
ماهیت میان رشتهای و بعضاً چند رشتهای دانش اداره دولت و حکومت سبب شده است پیشرفت در آن، مستلزم بهکارگیری، مساعدت و همکاری گروههای علمی متعددی باشد؛ البته این رشته صرفاً مصرف کننده یافتههای سایر گروههای علمی نیست، بلکه عرصهی تقابل و همافزایی و زایش نظریههای جدیدی است که متقابلاً میتوانند یافتههای علوم مذکور را تحت تأثیر قرار دهند. شکلگیری انجمن مدیریت دولتی ایران فرصتی را برای گردهمایی و اجماع متخصصان و صاحبنظران گوناگون، از انواع مرتبط با این حوزه از دانش فراهم میسازد تا ضمن مطالعهی پدیدههای پیچیدهی اجتماعی، با توسعه همکاریهای علمی خود، زمینهی همافزایی بازده پژوهشها و مطالعههای درحال انجام در حوزههای علمی گوناگون را فراهم نمایند. بدیهی است هر سازمان یا انجمن علمی و اجتماعی نیازمند چشمانداز و اسناد راهبردی است که مجموعهای از مهمترین اهداف و دلایل بودن سازمان را در برداشته، هدایتگر ذینفعان و تصمیمگیرندگان اصلی آن در مسیری معین و روشن باشند و به ترسیم آیندهای مطلوب برای آن کمک کنند. از اینرو، در این پژوهش تلاش شده است با مطالعه و تحلیل محتوای مجموعهای از اسناد راهبردی انجمنهای فعال در حوزهی دانش اداره دولت و حکومت در جهان، مهم-ترین اهداف و مأموریتهای انجمن علمی فعال در عرصه دانش اداره دولت و حکومت شناسایی شده و در قالب سندی راهبردی نمونه تدوین شود.
The knowledge of public administration which is considered as an inter-disciplinary field is one of the most important fields of human sciences, which focuses on the study of organizing governments. This field and its curriculum will highly affect many of the human beings and their future.
This field has resulted in a requirement for using the collaboration and cooperation of several scientific groups. Of course, public administration field is not merely an end user of the findings of these groups; it provides the opportunity for a synergy and interaction of new theories which can affect the findings of different scientific groups. Each organization or scientific & social association requires strategic plans, which comprise organization’s mission, the most important goals, values, and strategies, which will guide the leaders in moving the organization toward its preferred targets. Of course, image formation depends on knowing the opportunities, threats, weak points, and strengths of the studied system, and using their capabilities effectively.
In this research, the strategic plans of active public administration associations have been studied and analyzed, and based on them recognized the mission and goals of association and written a sample strategic plan for a PA association.
https://jipa.ut.ac.ir/article_21105_46ef392a20e0ee217c195577877561dd.pdf
اداره دولت و حکومت
چشم انداز
سند راهبردی
public administration
strategic plan
Vision
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2010-03-21
2
4
21106
بررسی تأثیر فرآیندهای یادگیری روی عملکرد در همکاریهای مشترک بینالمللی
Exploring Effect of Learning Process on Performance in International Collaborations
رضا پیرایش
pirayesh@initor.com
1
محمد باشکوه
bashokoh@initor.com
2
معصومه پهلوانی قمی
pahlavani@initor.com
3
وحیده علی پور
vahidehalipoor@gmail.com
4
دانشگاه زنجان
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تهران
دانشگاه تربیت مدرس
روند رو به رشدی در توجه سازمانها به یادگیری بهعنوان یکی از مهمترین منابع سازمانی برای کسب مزیت رقابتی ایجاد شده است. زیرا نگرش یادگیرندگی موجب کسب فرصتهایی برای ارتقای قابلیت سازمانی و درک مشکلات فرا روی فعالیتهای مشترک با شرکاء میشود.
سؤال اصلی این پژوهش عبارتست از: تأثیر فرآیندهای یادگیری روی عملکرد در همکاریهای مشترک چیست؟ جامعهی آماری بالغ بر 250 نفر از افراد دست اندرکار در مرکز تحقیقات ایرانخودرو است که از این تعداد نمونهای 105 تایی بهطور غیر تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از روش های میدانی استفاده شده است. پرسشنامهی این پژوهش، بالغ بر 19 سؤال است که 15 سؤال آن مربوط به متغیرهای مستقل و 4 سؤال مربوط به متغیر وابسته (عملکرد) است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون خطی استفاده شده است.
نتیجهی پیمایش نشان میدهد که بیشترین یادگیری در سطح انتقال اتفاق افتاده است و بیشترین تأثیر را روی عملکرد داشته است. بهترتیب، یادگیری در سطح جذب و بهره برداری در مورد مطالعه شده، کمتر اتفاق افتاده و تأثیر کمتری روی عملکرد داشته است.
There is a growing trend to consider knowledge as an organizational resource important to a company competitive advantage. The knowledge based perspective can provide insights into both the opportunity to enhance organizational competence and the difficulties of engaging in joint activities with foreign partners. Organizational learning is the detection and resolution of differences in knowledge and behaviors between individuals and groups. When current understanding and routine is confronted with different understanding and routine, recognizing and resolving those differences is a learning process. The question of research is: what is the effect of learning process on performance in international collaboration? Research method used in research is survey. Of the 150 survey packages sent out, 105 of this questionnaire returned.this research questionnaire has 19 question that 15 question is related to dependent variables and 4 question is related to independent variables. To analyze data we use regression. The result of research show that the most learning happen in transfer level and have the most effect on performance. Learning in the level of transformation and harvesting happen less than transfer level and have the least effect on performance.
https://jipa.ut.ac.ir/article_21106_b6439a736e7db2750ae91873026396ad.pdf
عملکرد
فرآیندهای یادگیری
یادگیری سازمانی
Learning Process
organizational learning
performance
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2010-03-21
2
4
21107
بررسی ارتباط میان فرهنگ سازمانی و سبکهای رهبری تحولآفرین و مبادله رهبر – پیرو
A survey on Relationship between Organizational Culture & TFL and LMX Leadership Styles
فرشید حسینی
fhosseini@initor.com
1
حمزه رایج
hamzehrayej@ut.ac.ir
2
مهرداد استری
mehrdadstiri2@ut.ac.ir
3
سید مهدی شریفی
sharifee@ut.ac.ir
4
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
این مقاله به بررسی روابط میان فرهنگ سازمانی و سبک رهبری در سازمان میپردازد. فرهنگ سازمانی از عوامل مهم تأثیرگذار بر عملکرد سازمان و رهبری نیز از اجزای کلیدی در موفقیت سازمان بهشمار میرود. بنابراین شناخت نسبت به چگونگی روابط بین این دو عامل تأثیرگذار بر عملکرد سازمان، مهم و اهمیت دارد. در این پژوهش سه فرهنگ سازمانی گروهی، توسعهای و سلسلهمراتبی و دو سبک رهبری تحولآفرین و مبادله رهبر- پیرو مورد بررسی قرار گرفتهاند. روش پژوهش مورد استفاده پیمایشی- همبستگی و بهطور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که فرهنگ گروهی بر مبادله رهبر - پیرو و فرهنگ توسعهای بر هر دو سبک رهبری تحولآفرین و مبادله رهبر - پیرو اثر مثبت و معناداری دارند اما فرهنگ سلسلهمراتبی اثر منفی بر هردو سبک رهبری از خود بر جای میگذارد. در پایان نیز بر اساس هدف مطالعه مدل مفهومی ارایه و در راستای آن پیشنهادهای کاربردی و پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی ارایه شده است.
The Purpose of this article is to examine the relationship between organizational culture and leadership styles. Organizational culture is important factor that can be influence organizational performance and also leadership is one of the key parts that can be affected organizational success. However, recognition about the relationship between these two effective factors on organizational performance is very important.
In this research, Organizational cultures divided to three groups consist of: Group culture, Hierarchical culture and Developmental culture. In other hand, leadership style divided to TFL and LMX.
Our research methodology was Survey- Correlation Method, SEM Specifically. Results show that group culture can influence LMX and TFL and their relationship are meaningful and positive but, hierarchical culture has negative effect on both two leadership styles. Finally based of research purpose conceptual model and practical & future research suggestions have been presented.
https://jipa.ut.ac.ir/article_21107_577f76f3e2c17c5592bfe0654d6aeb05.pdf
رهبری تحولآفرین
فرهنگ سازمانی
مبادله رهبر - پیرو
مدل معادلات ساختاری
LMX
Organizational Culture
SEM
TFL
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2010-03-21
2
4
21108
عوامل سازمانی مؤثر بر قابلیت استخدام کارکنان در سازمانهای دولتی
Influencing Organizational Factors on Employability in Public Organizations
شمس السادات زاهدی
sh.zahedi@gmail.com
1
طاهر روشندل اربطانی
arbatani@ut.ac.ir
2
اکبر حسنپور
ak_hassanpoor2@yahoo.com
3
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه تهران
دانشگاه آزاد قزوین
امروزه سازمانها در چارچوب مدیریت دولتی نوین در جهت رقابت جهانی، تولید و فراهم آوردن محصولات و خدمات با کیفیت و بهرهبرداری و بهکارگیری نیروی کار متنوع، خودشان را از طریق فرآیندهای مهندسی مجدد، ساختاردهی مجدد،کوچکسازی و برون سپاری بازسازی کردهاند. اما این تحولات باعث تغییر قرارداد روانی، روابط استخدامی و گذار از استخدام همیشگی به استخدام قراردادی شده است که از نظر کارکنان، امنیت شغلی آنان را به خطر انداخته است. قابلیت استخدام مفهومی است که برای مواجهه با عدم امنیت شغلی در استخدام مطرح شده است. بهعبارتی بهعنوان جایگزین امنیت شغلی است .بنابراین، این مقاله به دنبال پاسخ به این سؤال است: عوامل سازمانی مؤثر بر قابلیت استخدام کارکنان در سازمانهای دولتی کدامند؟
پژوهش حاضر پیمایشی مبتنی بر روش همبستگی با استفاده از انتخاب نمونه است و حجم نمونه براساس روش نمونهگیری طبقه بندی 12سازمان و تعداد نمونه 450 نفر است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که عوامل سازمانی: آموزش و توسعه،ارزیابی عملکرد و ارتقا، جابهجایی و انتقال بر قابلیت استخدام کارکنان مؤثرند اما متأسفانه وضعیت این عوامل در سازمانهای دولتی استان تهران مناسب نیست.
Nowadays, organizations to success in global competition, to provide new and qualified products and services and employment of versatile workforce, in context of new public management, have restructured through reengineering, downsizing, and outsourcing processes. However, these developments have caused changes in psychological contracts, employment relationships and transition from permanent employment to contract-based employment which in employees’ points of view has endangered their job security.
The concept of employability is noticed for confronting with insecurity in employment. In other discussion, it is in replace of job security. So, this article is trying to seek an answer for this question: which organizational factors influence on employability?
This research is a survey research based on correlation method using sampling. The volume of sample is 12 organizations regard to classified sampling method with the volume of 450 people. The results of research showed that training and development, performance evaluation and employee moves impact on employability. But this factors are not appropriate in public organizations.
https://jipa.ut.ac.ir/article_21108_92ac54e06539e4e83ec0e2fac832eda6.pdf
قابلیت استخدام کارکنان
قرارداد روانشناختی و عوامل سازمانی
واژگان کلیدی
organizational factors
Psychological Contract
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2010-03-21
2
4
21109
طراحی مدل عوامل مؤثر بر اعتماد شهروندان نسبت به مدیریت شهری
Developing A Model of Factors Affecting the Citizens Trust Toward Urban Management
غلامرضا طالقانی
gtalghani@ut.ac.ir.com
1
علی اکبر فرهنگی
dr_aafarhangi@yahoo.com
2
عابد عابدی جعفری
abedijafari@ut.ac.ir
3
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
بیش از یک دهه نیست که مدیریت شهری بهعنوان رشتهای نوین، مورد توجه جوامع علمی قرار گرفته است. این رویکرد جدید به مسایل شهروندان و فضاهای شهری، اشتراکات گستردهای با سایر علوم همانند مدیریت دولتی، جامعه شناسی، شهرسازی و ... دارد. متغیر اعتماد به دلیل ماهیت چند سطحی و چند رشته ای خود از جمله نقاط اشتراک بین علوم اجتماعی است. در این پژوهش با مرور این متغیر و مؤلفههای مؤثر بر آن در گسترهای وسیع و دستهبندی آنها براساس مدل پاورز، سعی بر طراحی مدل متغیرهای تأثیرگذار بر اعتماد شهروندان نسبت به مدیریت شهری شده است. در بخش ادبیات پژوهش، 112 متغیر مرتبط با اعتماد که در پژوهشهای پیشین توسط 68 پژوهشگر این حوزه مورد توجه قرار گرفته، بررسی شدهاند. با حذف متغیرهای سطح فردی و اضافه کردن متغیرهای ویژهی حوزهی شهری، متغیرها برای تعیین میزان اهمیت، صحت دسته بندی و افزودن متغیرهای جدید در اختیار گروه شرکت کننده در دلفی قرار گرفته و پس از سه مرحله برگزاری پانل، متغیرهای تغییر، تصحیح و دستهبندی شدهاند و برای استفاده در مدل انتخاب شدند. پس از طراحی پرسشنامه و سنجش روایی و پایایی آن، با استفاده از تحلیل نتایج پرسشنامههای توزیع شده توسط روش تحلیل عاملی، مدلی با 4 مؤلفه طراحی شده است. 4 مؤلفهی مدل، شامل ویژگی-های اعتماد کننده، ویژگیهای اعتماد شونده، ویژگیهای محیط و موضوعهای اعتماد شهروندان نسبت به مدیریت شهری است.
https://jipa.ut.ac.ir/article_21109_ce20e829f5a8e73e91dfda2421c65a1d.pdf
اعتماد شهروندان
مدیریت شهری
ویژگیهای اعتماد شونده
ویژگیهای اعتماد کننده
ویژگیهای محیط اعتماد
Citizens
Delphi technique
trust
Trustee
Truster
Urban Management
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2010-03-21
2
4
21110
مدل سنجش بهرهوری (اثربخشی و کارآیی) دربخش خدمات دولتی ایران
A Model for The Measurement of Productivity in the Public Sector of Iran
ابوالحسن فقیهی
faghihiinitor@initor.com
1
زهره موسوی کاشی
zohreh_mousavi_k@yahoo.com
2
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه علامه
با توجه به آثار مثبت سنجش بهرهوری دربخش دولتی، ضرورت وجود سیستم اندازهگیری بهره وری درسازمانهای دولتی ایران اجتناب ناپذیراست. هدف این مقاله ارایه مدلی برای سنجش بهرهوری دربخش خدمات دولتی است. درمدل پژوهش، سنجش دوبخش اثربخشی وکارآیی مورد بررسی قرار گرفت. برای سنجش اثربخشی چهار بعد خدمات عرضه شده به جامعه و مشتریان سازمان، برداشت ذهنی ورضایتمندی ارباب رجوع ( شهروندان )، بهبود و ارتقاء شرایط جامعه، نتایج ناخواسته و منفی حاصل از عرضه خدمات سازمان اندازهگیری شد، با استفاده ازروش دلفی شاخصهای چهاربعد اثربخشی و مولفه ی کارآیی بهدست آمد. برای انتخاب خبرگان ازروش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد و از طریق تحلیل سلسلهمراتبی ضریب اهمیت و میزان اولویت هر شاخص نسبت به شاخص دیگرتعیین شد. مدل پیشنهادی در سه بخش نیروی انتظامی، بیمارستانها و بانکها عملیاتی شده است و در هر بخش شاخصها و اولویت شاخصها تعیین شد، ضریب اهمیت هر شاخص و ضریب اهمیت از کل عوامل در چهاربخش ذکر شده با یکدیگر مقایسه شده و شباهتها و تفاوتها استخراج شده است. درنهایت با تلفیق چهاربخش و با تفکیک شاخصهای عام و خاص از یکدیگر مدل نهایی سنجش بهره وری در بخش خدمات دولتی طراحی شد. این مدل دارای قابلیت پیاده سازی مجدد دردورههای مختلف زمانی است.
The purpose of this article is to design a model for measuring productivity in the Public sector . To this end both effectiveness and efficiency are considered. The measurement of effectiveness focus on four dimention ; service delivering to client, citizen satisfaction, improvement of society?s conditions and undesired outcomes of service delivery . We used Delphi methods to define the effectiveness and efficiency indicators . In order to select experts, Snow ball sampling was applied. AHP method was conducted to determind importance factors and priority of each indicators . The model was tested in three public organization ; hospitals, banks and police stations . Finally the last model was designed by four section combination and separation of public and special indicators . Definding of the research suggest that the model could be used in different interval of future .
https://jipa.ut.ac.ir/article_21110_5a469734345c6fcbfb2a967a205a4ef7.pdf
اثربخشی
بهرهوری
روش دلفی
کارآیی
Delphi methods
Effectiveness
Efficiency
productivity
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت دولتی
2008-5877
2423-5342
2010-03-21
2
4
21111
بررسی تأثیر سیاست پژوهی در فضای سیاستگذاری
(مطالعهی موردی در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی)
Studying the Effect of Policy Research in Policy
Making Area
رحمت الله قلی پور
rgholipor2@ut.ac.ir
1
بهزاد پور سید
pourseyed@initor.com
2
علی حمیدی زاده
alihamidizadeh2@gmail.com
3
عبدالرضا امیری
amiri@initor.com
4
دانشگاه تهران(پردیس قم)
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
در سالهای اخیر بهمنظور علمی نمودن سیاستها، فعالیت نهادهای سیاست پژو در فضای سیاستگذاری، افزایش یافته است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر این نهادها در فضای سیاستگذاری است. بهاین منظور از مدل ارایه شده توسط دوکشیر و ترلاو استفاده شده است. این مدل که روند سیاست پژوهی را شکل میدهد، از چهار بعد، تشخیص مشکلات و شناسایی مسایل، درک مسایل اصلی، پشتیبانی از برنامه اقدامات انتخابی و اثر ارزیابی و فرآیند کنترل تشکیل شده است. فرض بر آن است روندهای فوق تأثیر زیادی بر علمی نمودن سیاستها خواهند گذاشت. در بررسی پیمایشی بین نهادهای سیاست پژو در ایران، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بهعنوان جامعهی آماری انتخاب شده است. از بین 120 نفر اعضاء جامعهی آماری، 40 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. اطلاعات بهوسیله-ی پرسشنامه جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. براساس نتایج بهدست آمده در هر چهار بعد، بین وضع موجود و وضع مطلوب تفاوت معناداری وجود دارد. به این معنا که فعالیتهای سیاست پژوهی در جامعهی آماری از تأثیرگذاری لازم در فضای سیاستگذاری برخوردار نیست. تحلیل و تبیین قرار گرفتن در این وضعیت، بخش پایانی این مقاله را شکل میدهد.
The purpose of this research is studying the effect of policy research in policy making area. For this, has been used from a model that is presented by Dukeshire and Thurlow. This model is consist from four dimension; recognizing problems and identifying issues, understanding key issues, supporting a selected plan of action and monitoring process evaluating impact. In a survey among policy researcher organizations, majles was selected as population. Among 120 members of it, 40 members has selected by random sampling. Data after gathering, analyzed by SPSS software. By the result, in every four dimension, exist different between available and favorite status.we analyzes these result in the conclusion section.
https://jipa.ut.ac.ir/article_21111_3008111b8ae7d330b6f9be50b8e54df7.pdf
روندهای سیاست پژوهی
سیاستگذاری
سیاست پژوهی
Policy making
Policy research
Trends of Policy Research