@article { author = {Yousefi Amiri, Mazaher and Khaef Elahi ,, Ahmad Ali and Mortazavi, Mahdi and Fani, Ali Asghar}, title = {Analyzing and Designing a Model of Public Service Culture in Public Organizations}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {14}, number = {3}, pages = {346-370}, year = {2022}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2022.341227.3133}, abstract = {Objective The aim of this study, as mixed research, is to analyze and design a model of public service culture. The ultimate goal of conducting this research is to design and evaluate the public service culture model. Methods In the first stage, to identify the components of the public service culture model, the researchers conducted 18 in-depth interviews with connoisseurs, including managers and experts in the research topic, and also reviewed the research literature. At this stage, the thematic analysis method was used. The components of public service culture were extracted and categorized into three main themes, 26 sub-themes, and 201 concept codes. A questionnaire related to the components of public service culture was distributed among 392 public and private sector employees to assess the current situation and rank them.   Results According to the responses of the participants, the only theme that scored above the average in the component of public service motivation, was “compassion”. Also, in the component of public service values, four themes including “politeness”, “decency”, “benevolence”, “philanthropy” and “God-centeredness” scored above the average. In the component of public service symbol, only the theme of “appearance and clothing” in the current situation scored above the average. The scores of other themes of all three components were lower than the average. Finally, using the collected data, the themes related to each of the components were ranked. Conclusion The results of this study showed that the participants considered the components of good public service culture among employees and public organizations to be weak. This indicates a failure in providing effective services by Iran's public services that are responsible for implementing policies, decisions, and regulations of the public sector.}, keywords = {public administration,Public Service Culture,Public service value,Public Service Motivation,Public Service Symbol,Mixed research}, title_fa = {طراحی و واکاوی مدل فرهنگ خدمت عمومی در سازمان‌های دولتی}, abstract_fa = {هدف: هدف غایی از اجرای این پژوهش که بر راهبرد ترکیبی مبتنی است، طراحی، واکاوی و سنجش مدل فرهنگ خدمت عمومی است. روش: در مرحله نخست، به اتکای تحلیل مصاحبه‌های عمیق صورت‌گرفته با 18 نفر از خبرگان، مدیران و کارشناسان مرتبط با موضوع پژوهش و همچنین، بررسی ادبیات پژوهش، به‌کمک روش تحلیل مضمون، مؤلفه‌های مدل فرهنگ خدمت عمومی شناسایی شد؛ سپس مؤلفه‌های شناسایی‌شده، در قالب سه تم اصلی، بیست‌وشش تم فرعی و 201 کد مفهومی استخراج شدند. پرسش‌نامه مربوط به مؤلفه‌های فرهنگ خدمت عمومی، برای سنجش وضعیت فعلی و رتبه‌بندی آن‌ها، بین 392 نفر از کارکنان بخش دولتی و خصوصی توزیع شد. یافته‌ها: از نظر پاسخ‌دهندگان در مؤلفه مربوط به انگیزه خدمت عمومی، فقط تم دل‏سوزی؛ در مؤلفه ارزش‌ها و اخلاق خدمت عمومی، چهار تم ادب، نزاکت و نجابت، خیرخواهی، مردم‌نوازی، خدامحوری و در مؤلفه نماد خدمت عمومی، فقط تم ظاهر و پوشش افراد در وضعیت فعلی، امتیازی بیشتر از میانگین کسب کردند. امتیاز سایر تم‌های هر سه مؤلفه کمتر از میانگین بود. در نهایت با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده، تم‌های مربوط به هریک از مؤلفه‌ها رتبه‌بندی شد. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که از نظر پاسخ‌دهندگان مؤلفه‌های فرهنگ خدمت عمومی خوب در بین کارکنان و سازمان‌های عمومی بسیار ضعیف است و نشان می‌دهد سازمان‌هایی که مسئولیت اجرای سیاست‌ها، تصمیم‌ها و مقررات بخش عمومی را برعهده دارند، در ارائه خدمات مؤثر ناکام بوده‌اند.}, keywords_fa = {اداره امور عمومی,فرهنگ خدمت عمومی,ارز‌ش‌ها و اخلاق خدمت عمومی,انگیزه خدمت عمومی,نماد خدمت عمومی,پژوهش ترکیبی}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_89458.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_89458_2f71de390d991a8b6b60052bc859666f.pdf} }