@article { author = {Monavvarian, Abbas and Peyvasteh, Akbar and Kamal Vaezi, Seyed and Khosh Chehre, Mohamad}, title = {Designing a Model to Employ Scientific Elites in University Camps of the Country (Case Study: Tehran University Professors)}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {9}, number = {3}, pages = {463-488}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2017.232829.1999}, abstract = {The main purpose of this research is to design a model to use scientific elites in university camps of the country using the basis of the grounded theory in a qualitative form. The data were collected through semi-structured interviews and data analysis was done using Strauss & Corbin’s paradigm model. Purposive (inductive) and snowball (rippling) sampling were used and 36 interviews with Tehran University professors and scientific elites (experts in the areas of research and science) were conducted respectively. The results of open coding, axial and selective processes led to the formation of a model, based on the grounded theory, which can help employ the scientific elites in university camp settings. The proposed model includes the effective aspects and variables, barriers and strategies, features, causal, contextual, and mediating conditions and elements leading to the consequences and strategies on the implementation of such a general policy.  }, keywords = {Grounded theory,Scientific elites,University,Using}, title_fa = {طراحی مدل به‌کارگیری نخبگان علمی در محیط‌های دانشگاهی کشور (مطالعة موردی: اساتید دانشگاه تهران)}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدل به‌کارگیری نخبگان علمی در محیط­های دانشگاهی کشور است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه­پردازی داده‌بنیاد به‌صورت کیفی اجرا شده است. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه­های نیمه‌ساختاریافته استفاده شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفت. نمونه­گیری به روش نظری و با بهره­مندی از تکنیک­های هدفمند (قضاوتی) و گلولة برفی (زنجیره­ای) بود که بر مبنای آن 36 مصاحبه با استادان چند دانشگاه و نخبگان علمی که در حوزة علمی و پژوهشی، تجربه و تخصص داشتند، انجام گرفت. نتایج تحلیل داده­های به‌دست‌آمده از مصاحبه­ها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد نظریة داده­‌بنیاد در حوزة به­کارگیری نخبگان علمی در محیط­های دانشگاهی منجر شد. مدل طراحی‌شده در این پژوهش شامل ابعاد و مؤلفه‎های مؤثر، موانع و راهکارها، ویژگی­ها، شرایط علّی، زمینه­ای، واسطه­ای، عناصر تشکیل ‌دهنده است که پدیدۀ محوری، پیامدها و راهبردهای اجرای خط­مشی­ عمومی را نشان می‎دهد.}, keywords_fa = {Grounded theory,Scientific elites,University,Using}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_64987.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_64987_059080bdf269615f8161ef6c2c65daac.pdf} }