@article { author = {Nikoukar, Gholamhossein and Asgari, Naser and Gholami, Mehrdad and Rahimi, Ehsan}, title = {The Role of Intellectual Capital in Facilitating Knowledge Management Practices}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {6}, number = {2}, pages = {401-418}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2014.51379}, abstract = {Successful implementation of knowledge management fororganizations requires a systematic and comprehensive perspective aboutvarious organizational factors. Appropriateness of these factors and theirintegration and coordination is a vital perquisite for implementingknowledge management effectively. The primary purpose of the researchis investigating the effect of three fundamental aspects of intellectualcapital– human capital, structural capital and relational capital– on fourstages of knowledge management practices (knowledge creation, storage,application and sharing). The data collection instrument is questionnaireand the research method is descriptive and corelational. The populationstudied in the research consists of managers and senior experts of thegovernment state of one of the south states of Iran. A sample of 120subjects was selected by simple random sampling. Data obtained isanalyzed using correlation coefficient method and structural equationsmodeling. According to the research findings there are significantrelationships between these intellectual assets and knowledgemanagement practices. These findings support the necessity of preparingthe perquisites of effective implementation of knowledge management.Accordingly, an organization characterized by more developedintellectual capitals can benefit from knowledge management initiatives.}, keywords = {Human capital,Intellectual Capital,Knowledge Management,relational capital,Structural Capital}, title_fa = {نقش سرمایه‌های فکری در تسهیل اقدامات مدیریت دانش}, abstract_fa = {در عصر دانایی­ محوری، مزیت رقابتی سازمان­ها بر پایۀ دارایی‌های نامشهود استوار است. آنچه امروزه سازمان­ها را رقابت­ پذیر می‌کند، مدیریت اثربخش دانش و دیگر دارایی‌های ناملموس، مانند سرمایه‌های فکری آنهاست. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی نقش سرمایه‌های فکری در ارتقای اثربخشی سیستم­ مدیریت دانش در سازمان پرداخته است. بدین منظور، تأثیر سه جنبۀ اصلی سرمایۀ فکری (سرمایه­های انسانی، ساختاری و مشتری) بر چهار مرحلۀ اصلی فرآیند مدیریت دانش (خلق، ذخیره ­سازی، کاربرد و تسهیم دانش) بررسی می­شود. جامعۀ آماری پژوهش مدیران و کارکنان استانداری یکی از استان­های جنوبی کشور بوده و از روش نمونه­ گیری تصادفی استفاده شده است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه و روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بوده است. داده­های به‎دست آمده با استفاده از آزمون­ های ضریب همبستگی و معادلات ساختاری تحلیل شدند و نتایج آن بیانگر تأثیر معنی­دار و مهم همۀ مؤلفه‌های سرمایه‌های فکری بر ارتقای اثربخشی مدیریت دانش است. در پایان با توجه به یافته‌های پژوهش، پیشنهادهایی ارائه شده است.}, keywords_fa = {Human capital,Intellectual Capital,Knowledge Management,relational capital,Structural Capital}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_51379.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_51379_1d095a7e93dfeaf063797846d873aef3.pdf} }