@article { author = {Bashokouh, Mohammad and Alipour, Vahideh}, title = {The Coordination of multi channels of distribution and effects on suppliers performance in electronic industry with the social exchange approach}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {5}, number = {3}, pages = {1-22}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2013.50077}, abstract = {Today, many companies have multiple channels, such as sales force, direct mail / catalog, internet and broadcast channels, telephone, etc. for providing goods and services to its customers. Multiple distribution channels, despite having benefits, several challenges such as the incidence of conflict, allocation of product, free ride some members have being emerged. The aim of this study was to identify the coordination of multi channels of distribution on suppliers’ performance in electronic industry with the social exchange approach. Survey of suppliers of electronic components in Tehran that 247 people in the marketing and sales manager , the sample was selected. Data analysis was performed using structural equation modeling techniques. Findings show that social factors such as trust and commitment to the coordination of multiple distributions channels and improve supplier performance. With increasing environmental uncertainty, the impact of component trust and commitment in supplier performance increase and promote coordination between distributed supply chain members is greater.}, keywords = {coordination, multi-channel distribution,social exchange theory, suppliers performance}, title_fa = {هماهنگی کانال توزیع چندگانه و تأثیر آن بر عملکرد عرضه‎کنندگان در صنعت الکترونیک با رویکرد نظریۀ مبادلۀ اجتماعی}, abstract_fa = {امروزه شرکت‎های زیادی در سراسر جهان از کانال‎های توزیع چندگانه، مانند نیروی فروش خود، پُست مستقیم/کاتالوگ، اینترنت و شبکه‎های پخش تلفنی و مانند آن، برای ارائۀ کالا و خدمات به مشتریان خود بهره می­جویند. کانال توزیع چندگانه با وجود داشتن مزایا، چالش‎های متعددی چون بروز تضاد و تعارض، تخصیص محصول و سواری مجانی برخی اعضا را نیز به‎دنبال دارد.هدف این پژوهش، بررسی هماهنگی کانال توزیع چندگانه و تأثیر آن بر عملکرد عرضه‎کننده با رویکرد مبادلۀ اجتماعی است. جامعۀ آماری این پژوهش، عرضه‎کنندگان قطعات الکترونیکیِ تهران است که 247 نفر از مدیران بازاریابی و فروش برای نمونۀ آماری انتخاب شده‎اند. داده‎های پژوهش با استفاده از پرسش‎نامه گردآوری شدند و تحلیل داده‎ها با کمک از روش مدل‎سازی معادلات ساختاری انجام گرفت. یافته‎ها نشان می­دهند مؤلفه‎های اجتماعی، مانند اعتماد و تعهد، موجب هماهنگی کانال توزیع چندگانه و ارتقای عملکرد عرضه‎کننده می‎شود و با افزایش عدم اطمینان محیطی، اثرگذاری مؤلفه‎های اعتماد و تعهد در افزایش عملکرد عرضه‎کنندگان بیشتر می‎شود.}, keywords_fa = {عملکرد عرضه‎کنندگان,کانال توزیع چندگانه,نظریۀ مبادلۀ اجتماعی,هماهنگی}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_50077.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_50077_501a8e1c0c517af35a97e7973ace7416.pdf} }