@article { author = {Omidian, mohsen and Taleghani, Gholamreza and Mohammadi, fereshte and Firouzi, Jamal and Yaghobi, Hamidreza and Khastar, Hamza}, title = {The Role of Good Governance in the Promotion of Human Development: an international Study}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {7}, number = {3}, pages = {413-436}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2015.56988}, abstract = {Recent study examines the impact of good governance on the Human Development Index. In the present study, the Human Development Index (HDI) considered as dependent variable, good governance is independent variables and the development of communication technology has been considered as the moderator variable. The study approach is econometric panel data analysis and GLS regression analysis was used to test the research hypotheses. Findings of model for countries with per capita GDP of less than U.S. $ 6,800 shows that the coefficients of the control of corruption, political stability, government effectiveness and freedom of expression are at significant level and can be used to estimate the level of human development. The prediction equation for countries with GDP higher than $ 6,800 per year shows that the coefficients of the variables of government effectiveness, regulatory quality and internet users are significant. Finally, finding suggests that in the Southeastern countries of Asia the coefficients of the political stability and government effectiveness are significant for predicting levels of human development .}, keywords = {Good Governance,Human Development Index,Internet,panel data,GLS method}, title_fa = {تحلیل نقش حکمرانی خوب در ارتقای توسعۀ انسانی: بررسی بین‌المللی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی تأثیر شاخص‏های شش‌گانۀ حکمرانی خوب بر شاخص توسعۀ انسانی می‏پردازد. در پژوهش پیش رو شاخص توسعۀ انسانی (HDI)، متغیر وابسته؛ ابعاد حکمرانی خوب، متغیرهای مستقل و توسعۀ فناوری ارتباطات متغیر تعدیل‏کننده در نظر گرفته شده است. رویکرد پژوهش حاضر اقتصادسنجی است و از روش تحلیل داده‏های پانل و تحلیل رگرسیون GLS برای آزمون فرضیه‏های پژوهش استفاده شده است. یافته‏های تخمین مدل برای کشورهای با سرانۀ تولید ناخالص داخلی کمتر از 6800 دلار در سال نشان می‏دهد ضریب متغیرهای کنترل فساد، ثبات سیاسی، اثربخشی حکومت، آزادی بیان و حق اظهارنظر و درصد کاربران اینترنت معنا‏دار است و می‏توان برای تخمین توسعۀ انسانی از آنها استفاده کرد. همچنین معادلۀ پیش‏بینی برای کشورهای با سرانۀ تولید ناخالص داخلی بیشتر از 6800 دلار در سال نشان می‏دهد ضرایب متغیرهای اثربخشی حکومت، مقررات تنظیمی و درصد کاربران اینترنت در مدل معنادار‌‌‌‌ند. درنهایت‌ بر اساس یافته‎ها در کشورهای آسیای جنوب غربی ضریب متغیرهای ثبات سیاسی و اثربخشی حکومت در معادلۀ پیش‏بینی سطح توسعۀ انسانی معنادار‌ند.}, keywords_fa = {Good Governance,Human Development Index,Internet,panel data,GLS method}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_56988.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_56988_c66b7d336d5a94eed6a0a753018d90bf.pdf} } @article { author = {Khaleghi, Amir and Pourezzat, Ali asghar}, title = {Feminism in organization studies}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {7}, number = {3}, pages = {437-458}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2015.53860}, abstract = {Adopting feminist perspectives is, by and large, novel in social science. However, feminism historical background might be followed until 18th century. Through the years, patriarchal epistemology and gendered metaphysics of science have been criticized fundamentally by radical feminist thinkers. Although such criticisms obviously have limitations, their constructive role in addressing original insights is undeniable. Due to Ubiquity of organizations in modern world and significance of power within organization, organizational life has great potential for feminist criticism. Feminist scholars provide creative insights for organization studies and reveal the true nature of organizations. This paper discusses about critical reading of organizational life and aspects of organizations criticized by feminism. In other words, the main question is which characteristics of organizational life make it susceptible to feminist criticism. The current descriptive research is conducted through Theme Analysis (TA) method; a widely used approach to qualitative content. Reviewing 21 texts, it is maintained that objects of feminist criticism in organization studies could be depicted in two-level framework.}, keywords = {feminism,organization studies,Sex,Gender}, title_fa = {فمینیسم در مطالعات سازمان}, abstract_fa = { از به‎کارگیری دیدگاه‎های فمینیستی در پژوهش‎های اجتماعی زمان زیادی نمی‎گذرد، ولی تبار آنها را می‎توان از قرن هجدهم دنبال کرد. هرچند بر این دست نگرش‎ها نقدهایی هم شده است، نقش سازندۀ آنها در نشان‌دادن سویه‎های تازه را نمی‎توان نادیده گرفت. فراگیر‌شدن سازمان‎ها و نقش بارز قدرت در آنها، سازمان‎ها را از تیغ رویکردهای نقادانه در امان نگذاشته است و اندیشمندان فمینیست هم در آفریدن چشم‎اندازهایی تازه به زندگی سازمانی سهم داشته‎اند. پژوهش پیش رو در پی پاسخ به این پرسش است: رویکرد فمینیستی، به نقد چه جنبه‎هایی از سازمان‎ها و زندگی سازمانی می‎پردازد؟ ‎به بیان دیگر، نقدها بر کدام ابعاد زندگی سازمانی تمرکز دارند؟ پس از مرور پیشینۀ این دیدگاه‎ها و مفاهیم و اندیشه‎های اساسی آنها، پژوهش‎های فمینیستی در مطالعات سازمان بررسی می‎شوند. رویکرد پژوهش‌ توصیفی‌‌ـ تحلیلی است و با روش تحلیل مضمون پیش می‎رود که از روش‎های تحلیل محتوای کیفی به‌شمار می‎آید. پس از بررسی 21 متن، نشان داده می‎شود که می‎توان کانون نقد دیدگاه‎های فمینیستی را در چارچوب دوسطحی جای داد که تصویری از مرزهای این رهیافت نقادانه در مطالعات سازمان فرا رو می‎نهد.}, keywords_fa = {feminism,organization studies,Sex,Gender}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_53860.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_53860_9412301dcae2bfe1710fe5122b61287c.pdf} } @article { author = {Darvish, Hassan Darvish and Fathizade, Alireza}, title = {Investigating Structural and Behavioral Factors Affecting Stewardship within the Imam Khomeini Relief Foundation}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {7}, number = {3}, pages = {459-480}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2015.56989}, abstract = {AbstractThe ultimate goal of any state or public organization is to function in such a way that seeks to act in the public interest and, consequently, result in the general public consent. Since this is reflected by the manners of conduct and performance of organizations’ employees towards people and clients under the title of Organizational Stewardship, it is important to identify the factors that affect such a conduct to be realized within organizationsThis paper, which is based on a quantitative research methodology, attempted to study the factors that affected organizational serving to be developed within the Imam Khomeini Relief Foundation using the Structural Equation Modeling (SEM). The statistical population of this study consisted of all the employees working in the Imam Khomeini Relief Foundation, i.e. 780 individuals, 256 of whom were chosen as the participants using the Stratified Random Sampling method and Cochran’s Formula. Data were collected using the designed questionnaire, and were analyzed through conducting the Structural Equation Test and a factor analysis in LISREL software. The results verified the hypotheses, and finally, it was suggested that employee awareness of the motivating factors, the existence of a serving attitude and of an appropriate milieu for organizational serving, and ultimately, reinforcing such conducts with the help of a servant leader and local demanding play an important role towards the development of an organizational serving attitude..}, keywords = {Key words: serving motivations,organization servant,Serving conducts}, title_fa = {بررسی عوامل رفتاری وساختاری موثر بر خادمیت کمیته امدادامام خمینی(ره)}, abstract_fa = { هدف نهایی سازمان‌های دولتی و عام‌ا‌لمنفعه، عملکردی است که منافع مردم را تأمین کند، از آنجا‌ که نمود این عملکرد در سازمان خادم تجلی می‌یابد، شناسایی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری این نوع سازمان اهمیت دارد. این مقاله که مبتنی بر پژوهش کمّی است با استفاده از ‌مدل‌سازی معادلات ساختاری به مطالعۀ عوامل مؤثر بر خادمیت نهاد کمیتۀ امداد امام‌خمینی(ره) می‌پردازد. جامعۀ آماری این مطالعه را کلیۀ کارکنان نهاد کمیتۀ امداد امام‌خمینی(ره) تشکیل می‌دهد که 257 نفر از آنان به‎کمک روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی و به‌منزلۀ نمونۀ آماری انتخاب شدند. داده‌ها به‎کمک پرسشنامۀ پژوهشگرساخته گردآوری شدند و تجزیه‎وتحلیل آنها با اجرای آزمون معادلات ساختاری و تحلیل عاملی در نرم‌افزار لیزرل صورت گرفت. یافته‎های پژوهش نشان داد آگاهی از عوامل برانگیزانندۀ کارکنان، نگرش و خلق وخوی خادمانه، شکل‎گیری فضای مناسب خدمت در سازمان، تقویت رفتارهای خادمانه با رهبری خادم و مطالبه‌گری محیطی، تأثیر شایان توجهی در خادمیت این نهاد دارد.}, keywords_fa = {Key words: serving motivations,organization servant,Serving conducts}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_56989.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_56989_3727a76a067543925af2430fc0f105f4.pdf} } @article { author = {Roshandel Arbatani, Taher}, title = {Essential research in the field of theoretical concepts of media policy}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {7}, number = {3}, pages = {481-504}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2015.56990}, abstract = {Media policy is the major strategies that guide the media in achieving the specific objectives. Since the field of media policy area in the country is unknown, purpose of this study is carried out theoretical research in the field of media policy and develops a theoretical framework. Theoretically there are two approaches in the field of media policy. The first approach is that the traditional approach to media policy, media and policy institutions can be understood in this context to highlight the role of government and the rule of it that how governments protect the public interest.The second approach is an approach those in terms of technological advances in the field of non-media communication's policy. In this work, based on models and theories in the field of media policy, theoretical framework in the form of two separate approaches has been developed.Key words: media, media policy, policy}, keywords = {Media,media policy,Policy}, title_fa = {پژوهشی بنیادین در حوزۀ مفاهیم نظری سیاستگذاری رسانه ای}, abstract_fa = { سیاستگذاری رسانه‌ای، راهبردهای کلانی است که بر هدایت رسانه‌ها در نیل به اهداف مشخص نظام حاکم دلالت دارد. از‌ آنجا‌که حوزۀ سیاستگذاری رسانه‌ای، حوزه‌ای ناشناخته در داخل کشور است، هدف این پژوهش، اجرای پژوهشی نظری در حوزۀ سیاستگذاری رسانه‌ای و تبیین چارچوبی نظری برای آن است. از بررسی‌های به‎عمل‎آمده مشخص شد که از بعد نظری دو رویکرد در حوزۀ سیاستگذاری رسانه‌ای وجود دارد؛ رویکرد اول که رویکردی سنتی به سیاستگذاری رسانه است، رسانه‌ها را نهادهایی قابل سیاستگذاری می‌داند و در این راستا بیشتر دولت و حاکمیت‌ها را پر‌رنگ می‌کند که چطور دولت‌ها برای حفظ منافع عمومی دست به سیاستگذاری رسانه‌ای می‌زنند. رویکرد دوم ‌از نظر پیشرفت‌های تکنولوژیک حوزۀ ارتباطات، عرصۀ رسانه را عرصه‌ای غیر‌قابل سیاستگذاری می‌داند. در این مقاله تلاش شده است بر‌اساس مدل‌ها و نظریه‌های موجود در حوزۀ سیاستگذاری رسانه‌ای، در قالب این دو رویکرد چارچوب نظری جداگانه‎ای تدوین شود.}, keywords_fa = {Media,media policy,Policy}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_56990.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_56990_5643cd11ee333ccc73ef116af436d56e.pdf} } @article { author = {Salimifard, Khodakaram and Rezaee, Badriyeh and Rajabi, Azadeh}, title = {Identification and Prioritization of Criteria of Citizen Relationship Management in Governmental Organizations}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {7}, number = {3}, pages = {505-524}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2015.56991}, abstract = {Citizen Relationship Management is a novel approach for public sector and governmental organization to improve their services and to achieve citizen satisfaction. The main purpose of this study is to identify and prioritize customer segmentation in governmental organizations. For the reason, based on reviewing the literature, four group of psychological, demographic, behavioral, and situation factors were identified. Each of these factors includes some sub-factors. Required data were collected using a questionnaire answered by experts from both academia and organization. Using Analytical Hierarchy Process, the weight for each factor and all the sub-factors were calculated. Research findings show that situation factor is in the first rank. Following that, behavioral, psychological, and demographic factors are in the lower ranks, respectively.}, keywords = {Citizen Relationship Management,demographic criteria,psychological criteria,behavioral criteria,situation criteria}, title_fa = {شناسایی و اولویت بندی معیارهای مدیریت ارتباط با شهروندان در سازمان ‏های دولتی}, abstract_fa = { مدیریت ارتباط با شهروند، رویکردی نوین برای بهبود خدمات سازمان‏های دولتی و بخش عمومی و دستیابی به خرسندی شهروندان است. هدف اصلی این پژوهش بررسی و رتبه‏بندی عامل‏های بخش‏بندی مشتریان در سازمان‏های دولتی است. بدین‌منظور با بررسی پژوهش‏های پیشین، چهار دسته عامل روان‏شناختی، جمعیت‌شناختی، رفتاری‌ و موقعیتی شناسایی شد. هر یک از این عامل‏ها نیز شماری زیرعامل دارند. روش پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی است و از لحاظ روش، توصیفی‌ـ پیمایشی به‎شمار می‎رود و به‌طور مشخص مبتنی بر روش تحلیل سلسله‌مراتبی است. جامعۀ آماری این پژوهش را خبرگان سازمان‏های دولتی شهر بوشهر و دانشگاه خلیج فارس تشکیل می‏دهند. به‌منظور گردآوری داده‏ها از ابزار پرسش‌نامه استفاده شده است. با به‌کارگیری روش تحلیل سلسله‌مراتبی، وزن هر یک از عامل‏ها و‌ زیرعامل‏ها محاسبه شد. یافته‏های پژوهش نشان می‏دهد معیارهای موقعیتی در رتبۀ نخست قرار دارد و رتبه‎های بعدی به‎ترتیب به عامل رفتاری، روان‏شناختی و جمعیت‌شناختی اختصاص یافته است.}, keywords_fa = {Citizen Relationship Management,demographic criteria,psychological criteria,behavioral criteria,situation criteria}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_56991.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_56991_50a816f85786d163b5188c08b11f3b08.pdf} } @article { author = {Siahkalroudi, Mozhgan and Feizi, Tahereh and Rasoli, Reza and Hozoori, Mohammad Javad}, title = {Identifying Factors Affecting Payame Noor University Managers' Ethical Decisions}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {7}, number = {3}, pages = {525-546}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2015.56992}, abstract = {Identifying Factors Affecting Payame Noor University Managers' Ethical DecisionsMany scholars in the field of management science believe that this science is fundamentally predicated on decision-making and, to say the least, part of it delves into the issue of ethical decisions. An important finding in the human resource arena, of particular value to the managers, is to understand the factors that lead onto ethical / unethical decisions or behaviors. This research, as an integral component of the researcher's PhD thesis, serves to identify the factors that influence the ethical decisions made by managers at Payame Noor University. The research method has been survey-based in this instance whereby the Delphi technique was used in order to obtain the views of the experts. The researcher, reviewing the previous studies and theoretical considerations, has chosen 18 variables out of the 39 identified variables as influential factors in this particular case. The experts thereafter finalized those variables that had been introduced in the related survey questionnaire. "Religious Beliefs", "Personal Values", "Ethical Leadership", "Ethical Judgment", "Ethical Environment", "Ethical System" and "Organizational Culture", were found to have the greatest impact on the managers' ethical decisions, and "Age", "Work Experience", "Management Experience" and "Gender" having minimal impacts.}, keywords = {Ethical Decision-Making,Payame Noor University,Delphi method}, title_fa = {شناسایی عوامل تأثیرگذار بر تصمیم ‏گیری اخلاقی مدیران دانشگاه پیام نور}, abstract_fa = {بسیاری از اندیشمندان معتقدند علم مدیریت اساساً مبتنی بر تصمیم‏گیری است و دست‎کم بخشی از آن به تصمیم‏گیری اخلاقی مربوط می‏شود. گام مهم برای منابع انسانی و به‌خصوص مدیران، درک عواملی است که به تصمیم‏گیری‏ها و رفتارهای اخلاقی/غیر‌اخلاقی منجر می‌شود. هدف این پژوهش که بخشی از رسالۀ دکتری محقق نیز محسوب می‎شود، تعیین عوامل مؤثر بر تصمیم‎گیری اخلاقی مدیران دانشگاه پیام نور است. روش پژوهش پیمایشی است و برای اخذ نظرهای خبرگان از فن دلفی استفاده می‎شود. پژوهشگران با مطالعۀ مبانی نظری و مرور پژوهش‏ها‏ی پیشین، 18 متغیر از 39 متغیر تأثیرگذار شناسایی‌شده را انتخاب کردند و به‎کمک جمعی از نخبگان طی نظرسنجی، متغیرهای منتخب نهایی شدند. نتایج نشان داد متغیرهای «باورهای مذهبی»، «ارزش‏های فردی»، «رهبری اخلاقی»، «قضاوت اخلاقی»، «محیط اخلاقی»، «نظام اخلاقی» و «فرهنگ سازمانی»، بیشترین تأثیر و متغیرهای «سن»، «سابقۀ خدمت»، «سابقۀ مدیریت» و «جنسیت» کمترین تأثیر را بر تصمیم‏‏‏گیری اخلاقی مدیران می‏‏‏‏گذارند.}, keywords_fa = {Ethical Decision-Making,Payame Noor University,Delphi method}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_56992.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_56992_32f3f65eb8cd00342ed6670d4935be9b.pdf} } @article { author = {Gholipoor, Arian and Seif, Atefe and Yousefi Amiri, Mazaher}, title = {Investigating effects of team diversity on team commitment and team identity and mediating role of team size}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {7}, number = {3}, pages = {547-572}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2015.50765}, abstract = {Today, teams are a key resource for learning and work in organizations and this has increased the importance of designing team-based structures. Diversity management teams is something that managers should consider when Team building. The effect of team diversity on team outcomes and its moderating variable,hasn’t completely identified yet in Iran. Therefore, given the importance of, this study examined the effects of team diversity (including diversity in age, gender, education, ethnicity and Islamic work ethic) on team commitment and team identity and moderating role of team size in this relationship are paid. for this purpose, members of the project teams productive and advisory organizations Tehran city are selected as the statistical community and then The 202 number of study questionnaires were distributed between samples that after gathering the questionnaires، they were decreased to 54 teams by using of integration method to convert individual level data to group level data. The results of this study showed that Islamic work ethic has a positive and significant effect on team Cohesiveness. also team cohesiveness has a positive and significant effect On team identity. On the other hand, team size doesn’t moderate the relation among team diversity, conflict and team cohesiveness.}, keywords = {Team diversity,Team Conflict & Cohesion,Team Commitment & Identity,Islamic work ethic}, title_fa = {بررسی تأثیرات تنوع تیمی بر تعهد و هویت تیمی و اهمیت تعدیل‏ کنندۀ اندازۀ تیم}, abstract_fa = {امروزه‌ تیم‏ها منبع اصلی یادگیری و کار در سازمان‏ها شده‏اند و این موضوع اهمیت طراحی ساختارهای مبتنی بر تیم را دوچندان کرده است. مدیریت تنوع تیم‏ها موضوعی است که مدیران هنگام تیم‏سازی باید به آن توجه کنند. هنوز در ایران‌ اثر تنوع تیمی بر پیامد‏های تیم و متغیرهای تعدیل‏کنندۀ آن، به‌طور کامل مشخص نشده‏ است. بنابراین، با توجه به اهمیت موضوع، در این پژوهش به بررسی تأثیرات تنوع تیمی (شامل تنوع سنی، جنسیتی، تحصیلاتی، قومیتی و اخلاق کاری اسلامی) بر تعهد و هویت تیمی و نقش تعدیل‏کنندگی اندازۀ تیم در این زمینه پرداخته می‏شود. بدین‌منظور اعضای تیم‏های پروژه‏ای سازمان‏های تولیدی و مشاوره‏ای شهر تهران جامعۀ آماری در نظر گرفته شدند و 202 پرسشنامۀ پژوهشی بین افراد نمونه توزیع شد که این تعداد پس از جمع‏آوری، با بهره‎مندی از روش تجمیع برای تبدیل داده‏های سطح فردی به سطح گروهی به 54 تیم کاهش یافتند. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‏دهد اخلاق کاری اسلامی اثر مثبت و معناداری بر انسجام تیمی دارد. همچنین انسجام تیمی به‌منزلۀ متغیر میانجی، اثر مثبت و معناداری بر هویت تیمی می‎گذارد. از سوی دیگر‌ اندازۀ تیم، روابط میان تنوع با تضاد و انسجام تیمی را تعدیل نمی‌کند.}, keywords_fa = {Team diversity,Team Conflict & Cohesion,Team Commitment & Identity,Islamic work ethic}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_50765.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_50765_9a4795c30a5b923057d7e00acefdf4c5.pdf} } @article { author = {Aref, Hadi and Boudlaei, Hasan and Beygi, Vahid}, title = {Phenomenology of the Experience of Getting Fired}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {7}, number = {3}, pages = {573-594}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2015.56993}, abstract = {Considering the pivotal role that job plays in people’s lives, it can be argued that getting fired may have many consequences for the individual and his or her family and friends. However, there is little understanding of this experience. Using Giorgi and Giorgi’s phenomenological method, this study aims to describe the meaning of this experience. The sample includes 8 people who have recently been discharged from work. Deep phenomenological interviews were conducted on subjects. The result of analyses shows that this experience consists of three main themes and eleven subthemes which are: 1) Getting fired as a sudden loss; the subthemes of which being: getting fired as perished plans, loosing financial security, and losing social environment of work. 2) Getting fired as instigated emotions; the subthemes of which being: hatred, shock, unfairness, confusion, sorrow, and emancipation and 3) the impact of getting fired on self-concept; the subthemes of which being: the notion of being worthless, and the notion of being incompetent. The understanding of this experience can facilitate the management of this phenomenon for both organizations and individuals dealing with it.}, keywords = {The experience of getting fired,getting fired as a sudden loss,Getting fired as instigated emotions,the impact of getting fired on self-concept,phenomenology}, title_fa = {پدیدارشناسی تجربۀ اخراج‏ شدن از کار}, abstract_fa = {با توجه به نقش محوری کار در زندگی افراد، اخراج‌شدن می‏تواند تبعات زیادی برای فرد و اطرافیان وی به دنبال داشته باشد؛ اما در حال حاضر در‌خصوص این تجربه فهم ناچیزی وجود دارد. بنابراین در این پژوهش از روش پدیدارشناسی گیورگی و گیورگی استفاده شد تا معنای این پدیده توصیف شود. بدین‌منظور به‎کمک روش نمونه‏گیری هدفمند، با 8 تن از افرادی که به‏تازگی از کار خود اخراج شده بودند، مصاحبۀ پدیدارشناسی عمیق شد. نتایج تحلیل داده‏ها نشان می‏دهد جوهرۀ تجربۀ اخراج‌شدن از سه تم اصلی و یازده تم فرعی تشکیل شده است که عبارت‏اند از: 1. اخراج به‏مثابۀ محرومیت ناگهانی با تم‏های فرعی اخراج به‏مثابۀ فروپاشی برنامه‏ها، از دست‎دادن امنیت مالی و ‌محیط اجتماعی کار؛ 2. اخراج به‏مثابۀ محرک عواطف با تم‏های فرعی نفرت، شوک، بی‏انصافی و بی‏عدالتی، سردرگمی، غم و اندوه و رهایی و 3. تأثیر اخراج بر خودانگاره با تم‏های فرعی تصور بی‏اهمیتی و تصور بی‏کفایتی. فهم به‏دست‏آمده از تجربۀ اخراج‌شدن، می‏تواند مدیریت این پدیده را هم برای سازمان‏ها و هم برای افراد تسهیل کند.}, keywords_fa = {The experience of getting fired,getting fired as a sudden loss,Getting fired as instigated emotions,the impact of getting fired on self-concept,phenomenology}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_56993.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_56993_48b311c5c184373c15cbc2e45ad3035b.pdf} } @article { author = {Gholipour, Rahmatollah}, title = {The Challenges of Productivity In Government}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {7}, number = {3}, pages = {595-618}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2015.56995}, abstract = {With respect to the vision statement, economy of Iran has to transform to a knowledge-based economy in 1404, which is currently (according to the official statistics) an input-oriented one. Improving productivity is among primary solutions to reach the goal. Nevertheless, productivity of the government has not been in a good condition during past few years.Due to this matter and challenges in productivity of government, the author tries to investigate it and explain productivity in a new conceptual framework of government and analysing its situation in Iranian state, in addition. The technique which has been used in this study is documentary and the author by the help of secondary analysis of the findings, tries to draw and analyse the current productivity situation in Iranian government, as well as suggesting solutions. These solutions are typically structural with consentration on structural revision of government and methods in which public organizations are conducted.}, keywords = {New Public,Administration,Solutions to productivity}, title_fa = {چالش های بهره‌وری در دولت}, abstract_fa = {بر‌اساس سند چشم‌انداز کشور، مقرر است که اقتصاد جمهوری اسلامی ایران که در حال حاضر (با استناد به آمارهای رسمی کشور) نهاده‌محور است، به اقتصاد دانش‌محور در سال 1404 تبدیل شود. از‌جمله راهکارهای اصلی رسیدن به این هدف، ارتقای بهره‏وری است. این در حالی است که بهره‏وری دولت طی سال‏های گذشته وضعیت مناسبی نداشته است. با توجه به این مهم و چالش موجود در موضوع بهره‏وری دولت، نویسنده تلاش می‌کند که به بررسی این موضوع بپردازد و بهره‏وری را در چارچوب مفهومی نوین دولت تبیین‎کرده و وضعیت آن در دولت ایران را تحلیل کند. روش به‌کار گرفته‌شده ‌در این پژوهش اسنادی است و نویسنده تلاش می‌کند با تحلیل‏های ثانویه در یافته‏های موجود، ضمن ترسیم و تحلیل وضعیت موجود بهره‌وری دولت در ایران، راه‎حل‏های بهبود آن را ارائه کند. این راه‎حل‏ها به‎طور عمده ساختاری و معطوف به اصلاح ساختار دولت و شیوۀ ادارۀ سازمان‏های دولتی است.}, keywords_fa = {New Public,Administration,Solutions to productivity}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_56995.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_56995_5adccf66866ab92824af1695d6845099.pdf} } @article { author = {Pour Abedi, Mohammadreza}, title = {Designing Ambidexterity model in scientific and technological organizations Based on Grounded Theory (A Case of ACECR)}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {7}, number = {3}, pages = {619-636}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2015.56996}, abstract = {. By Using Theorical Sampling and using sampling techniques targeted (judgment) Sampling and application of Snowball (chain) and Purposive Sampling was carried out on the basis of 16 interviews with administrators, faculty and Academic Experts of ACECR Which were Experienced in the field of Exploitation and Exploration and are Expert in both Fields. Analysis of Interview Data in The Process of Open Coding, Axial Coding and Selective Coding emerged in a theory in the field of ambidexterity in which architecture of Ambidexterity based on Committed Intelligence, Engineering Exploration and Technology-Based Exploration were Selected as Main Concepts Orienting to Ambidextrous.}, keywords = {Ambidexterity,Grounded theory,Scientific and technological organizations}, title_fa = {بررسی عناصر چیره‏ دستی سازمانی در سازمان ‏های علمی و فناورانه (‏مطالعۀ موردی: جهاد دانشگاهی)}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی عناصر چیره‌دستی سازمانی در سازمان‌های علمی و فناورانه است. پژوهش حاضر از دسته پژوهش‌های توصیفی به‌شمار می‌رود که به روش پیمایش اجرا می‌شود. در این پژوهش مدل چیره دستی سازمانی از نظر کمی آزمایش شده است. جامعۀ آماری از میان شرکت‏های فعال علمی و فناورانۀ جهاد دانشگاهی انتخاب شده است، به‌طوری که این شرکت‎ها بیش از 10 نفر کارمند و 5 مدیر دارند و 94 شرکت را دربرمی‎گیرد. با توجه به فرمول کوکران 76 نمونۀ آماری از شرکت‌های فعال به روش تصادفی ساده انتخاب شد. در هر شرکت 3 مدیر به سؤال‎های پرسشنامه پاسخ دادند که میانگین نظر آنها به‎منزلۀ نمایندۀ شرکت تحلیل شد. بازگشت پرسشنامه‎ها از نمونۀ آماری 92 درصد بود که داده‌های جمع‌آوری‎شده به‎کمک روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و تکنیک تحلیل مسیر ‌تحلیل شدند. این پژوهش نُه فرضیه را مطرح کرده است که هشت فرضیۀ آن به تأیید رسید و فقط تأثیر عوامل مداخله‌گر بر استراتژی‌ها و راهبردهای چیره‌دستی به‌دلیل عدد معناداری پایین ‌تأیید نشد.}, keywords_fa = {Ambidexterity,Grounded theory,Scientific and technological organizations}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_56996.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_56996_2738bfdd6bb613a90e8d591b1721acfe.pdf} } @article { author = {Nargesian, Abbas and Hozhabrafkan Khollari, Hassan and Moeieni, Mohammadreza}, title = {Study effect of social media on transparency & public trust with moderating role of public participation(case study: Tehran university students)}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {7}, number = {3}, pages = {637-656}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2015.53468}, abstract = {Among modern media the internet has an outstanding position. Quick prevalent of communication technology provide this question that, what Is the role of these communication tools about public participation, social and political change in around the world? In this study we evaluate effect of social media on transparency and public trust with the moderating role of public participation in practical way. Data gathering of this research is descriptive, in term of purpose is practical,Field studies is the type of this study and on how to collect the data requirements is a description of the survey research type.Research Population consists of Tehran university students where categorized random sampling method has been applied. For data analyzing used LISREL 8.54.the result of this study indicate effect of social media on civil and political participation and also effect of those on transparency and and public trust are meaningful and Be confirmed.}, keywords = {civic participation,online social media,political participation,Public trust,transpareny}, title_fa = {مطالعه تاثیر رسانه‌های اجتماعی آنلاین برشفافیت و اعتماد ‌عمومی با اثر میانجیگیری مشارکت‌ عمومی (مطالعۀ موردی: دانشجویان دانشگاه تهران)}, abstract_fa = {بین رسانه‏های مدرن، اینترنت به‌دلیل جاذبه‏های متنوع، جایگاه ویژه‏ای دارد. گسترش سریع فناوری‏های ارتباطی در سراسر جهان این پرسش را مطرح می‏کند که این رسانه‏ها و واسطه‏های ارتباطی چه تأثیری در مشارکت عمومی و تحولات اجتماعی و سیاسی جهان دارد. در این پژوهش اهمیت رسانه‏های اجتماعی آنلاین بر شفافیت و اعتماد عمومی با اثر میانجیگری مشارکت عمومی، به‌طور کاربردی سنجیده می‏شود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نظر چگونگی گردآوری داده‏ها از نوع پژوهش‌های توصیفی (غیرآزمایشی) و از شاخۀ مطالعات میدانی و از نظر ارتباط بین متغیرهای پژوهش از نوع علّی است. روش اجرای پژوهش نیز  پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، دانشجویان دانشگاه تهران را شامل می‏شود که نمونه‏گیری آن به روش طبقه‌بندی است و داده‏ها به‎کمک ابزار پرسشنامه گردآوری شده‎اند و در نرم‌افزار لیزرل 54/8 تجزیه‎وتحلیل می‎شوند. نتایج پژوهش نشان می‏دهد اثر رسانه‏های اجتماعی آنلاین بر مشارکت مدنی و سیاسی و همچنین اثر این دو نوع مشارکت بر شفافیت و اعتماد عمومی معنادار است و تأیید می‏شود.}, keywords_fa = {civic participation,online social media,political participation,Public trust,transpareny}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_53468.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_53468_c3470f9d7964260011ba620d4b01a2c9.pdf} }