@article { author = {taslimi, mohammad saeid and Alvedari, hasn}, title = {Assessing the Amount of the Effectiveness of Clinical Approaches on the Personnel's Vocational Alienation (Case of Payame Noor University- Khoy Center)}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {4}, number = {12}, pages = {1-18}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2013.35537}, abstract = {This research was about the modification of work alienation of personnel at the payame Noor University. In order to measure the work alienation, this study has used Siman’s model. Beside, the analysis of profile test has used for comparing the experimental and control groups from the viewpoint of work alienation and its three dimensions and ultimately testing hypothesis. Research was carried out, according to the purpose, an applied research and in terms of how data gathering, is considered an experimental research that needs the active presence of the researcher. Findings and research results show that the mean linear combination of work alienation’s three dimensions mean in the experimental and control groups at the scores of pretest, posttest and follow- up have significant difference together. As a result, it means that implemented programs (treatment) about modification of work alienation have been affective in the selected center (Khoy Payame Noor University) and research hypothesis has been confirmed.  }, keywords = {work alienation,Clinical Method,Profile Analysis Test,treatment}, title_fa = {بررسی میزان اثربخشی روش‌های کلینیکی درکاهش بیگانگی شغلی کارکنان (مورد مطالعه: دانشگاه پیام‌نور مرکز خوی)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی شیوه‌های کلینیکی در کاهش بیگانگی شغلی کارکنان دانشگاه پیام‌نور انجام شده است. برای بررسی میزان بیگانگی شغلی کارکنان از مدل سیمن استفاده شده و برای مقایسه دو گروه آزمایش و گواه از نظر بیگانگی شغلی و ابعاد سه‌گانه آن، آزمون تحلیل پروفایل (رویکرد چندمتغیری با اندازه‌گیری مکرر) استفاده شده است. پژوهش حاضر، براساس هدف پژوهشی کاربردی و برحسب نحوه‌ی گردآوری داده‌ها، در زمره پژوهش‌های شبه‌آزمایشی (نیمه‌تجربی) به‌شمار می‌رود که حضور فعال پژوهشگر را طلب می‌کند. یافته‌ها و نتایج پژوهش نشان می‌دهند که ترکیب خطی میانگین مؤلفه‌های سه‌گانه بیگانگی شغلی در گروه‌های آزمایش و کنترل در نمرات پیش‌آزمون، پس آزمون و پیگیری با یکدیگر تفاوت معناداری دارند و این به معنی تأئید فرضیه پژوهشی و اثربخشی برنامه‌های اجرا شده (کاربندی آزمایشی) در زمینه تعدیل بیگانگی شغلی در مرکز منتخب (دانشگاه پیام‌نور خوی) است.}, keywords_fa = {work alienation,Clinical Method,Profile Analysis Test,treatment}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_35537.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_35537_8b3669a114b399f66c1907bdf9f0d9f9.pdf} } @article { author = {Sarlak, mohammad ali and Rezaei, siavash and Shahidi, hamid reza}, title = {Factors Affecting Work Unit’s Knowledge Processing Style in Alborz Insurance and Its Branch’s in Tehran}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {4}, number = {12}, pages = {19-35}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2013.35538}, abstract = {Intraorganizational units play a critical role in KM processes of acquiring, creating, exchanging, and utilizing knowledge assets. While much attention has been directed to effective knowledge strategies forsupporting organizational KM processes, there is a lack of insightful research on knowledge strategy and its implementation at the work-unit level. This study examines two types of work unit knowledge processing styles (codification g styles (codification and personalization) and explores the re relationship between the critical determinants (task, organization culture ,and technology)and knowledge processing styles. The results showed that information technology and task analyzability were significantly associated with codification, whereas autonomy and task interdependence were strongly related to personalization. interestingly, task variety and solidarity were not associated with any KP styles. The findings from this study suggest that the unit’s organizational variables should harmonize appropriately with its knowledge processing styles. This research is functional as the view point of purpose and it is descriptive and measurable in the point of method.  }, keywords = {Information Technology,Knowledge Management,Knowledge Processing style,Task}, title_fa = {عوامل مؤثر بر سبک پردازش دانش در واحدهای کاری شرکت بیمه البرز و شعب آن در تهران}, abstract_fa = {واحدهای درون‌سازمانی نقش حیاتی در فرایند‌های مدیریت دانش، کسب، خلق، تبادل و به‌کارگیری سرمایه‌های دانشی ایفا می‌کنند.تا به حال توجه زیادی به استراتژی‌های مؤثر دانش برای حمایت از فرایندهای مدیریت دانش در سطح سازمانی شده است اما پژوهش‌های کمی درباره‌ی استراتژی‌های دانش و همچنین اجرای آنها در سطح واحدهای کاری انجام شده است. این پژوهش دو نوع سبک پردازش دانش در واحدهای کاری (کدگذاری و شخصی‌سازی )را بررسی کرده است و روابط آنها را با تعیین‌کننده‌های حیاتی در سازمان؛ وظیفه (تنوع وظیفه، تحلیل‌پذیری وظیفه، وابستگی وظیفه )، فرهنگ سازمانی (انسجام و استقلال) وفناوری مورد آزمون قرار داده است. نتایج نشان داد، فناوری اطلاعات و تحلیل‌پذیری وظیفه تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر سبک پردازش کدگذاری و استقلال و وابستگی وظیفه بیشترین تأثیر را بر سبک پردازش شخصی‌سازی دارند. همچنین تنوع وظیفه و انسجام بر هیچ‌یک از سبک‌های پردازش دانش تأثیر ندارند. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد، متغیرهای سازمانی واحدها باید به‌طور مناسبی با سبک‌های پردازش دانش هماهنگ باشند. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی و پیمایشی است}, keywords_fa = {Information Technology,Knowledge Management,Knowledge Processing style,Task}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_35538.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_35538_9acc8fa8769def7c4a34a8c75ae25de0.pdf} } @article { author = {senobar, naser and arabloo, saeed}, title = {Investigating the Effects of Religiosity on Organizational Citizenship Behavior}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {4}, number = {12}, pages = {35-52}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2013.35539}, abstract = {Religion is one of the most important factors which shape the values and beliefs of many people in different societies, and has indisputable effects on human behavior. These effects are present in organizational work environments, as well. In this paper, direct and indirect effects of religiosity on one of the most important dimensions of organizational behavior, namely organizational citizenship behavior, has been investigated. For this purpose, job satisfaction, organizational commitment and positive affect were identified as mediator variables and were also investigated. Conducting structural equation modeling on a sample data of 124 questionnaires gathered from managers of communication and telecommunication sector in Tabriz town, revealed that there is no positive impact of religiosity on OCB; However religiosity showed to have a positive effect on job satisfaction, organizational commitment and positive affect. On the other hand, a positive effect of organizational commitment on organizational citizenship behavior was also concluded. As a result, though religiosity has no direct effect on organizational citizenship behavior, it has an indirect effect on organizational citizenship behavior through organizational commitment}, keywords = {Religiosity,Organizational Citizenship Behavior,Job satisfaction,Organizational Commitment,Positive Affect}, title_fa = {بررسی تأثیرات دینداری بر رفتار شهروندی سازمانی}, abstract_fa = {دین یکی از عوامل مهم شکل‌دهنده به ارزش‌ها و باورهای بسیاری از انسان‌ها در جوامع مختلف است و اثرات غیرقابل‌انکاری بر رفتار انسان‌ها دارد. این اثرات در محیط کاری سازمان‌ها نیز نمود می‌یابد. در این مقاله به بررسی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم دینداری بر یکی از ابعاد مهم رفتار سازمانی؛ یعنی رفتار شهروندی سازمانی، پرداخته شده است. بدین­منظور متغیرهای رضایت شغلی، تعهد سازمانی و عاطفه مثبت نیز به‌منزله‌ی متغیرهای واسطه شناسایی شده، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. مدل‌یابی معادلات ساختاری روی داده‌های حاصل از 124 پرسشنامه گرداوری شده از مدیران فعال در بخش ارتباطات و مخابرات شهر تبریز، نشان می‌دهد، دینداری اثر مثبت مستقیم بر رفتار شهروندی سازمانی ندارد؛ ولی اثر مثبت دینداری بر رضایت شغلی، تعهد سازمانی و عاطفه مثبت به تأئید رسید. از سوی‌دیگر، اثر مثبت تعهد سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی نیز مشاهده شد. در نتیجه، هرچند دینداری اثر مستقیم بر رفتار شهروندی سازمانی ندارد، ولی به‌طور غیرمستقیم و از طریق تعهد سازمانی بر آن اثرگذار است.  }, keywords_fa = {Religiosity,Organizational Citizenship Behavior,Job satisfaction,Organizational Commitment,Positive Affect}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_35539.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_35539_a7c0eb589ba8d03f081b19a43baa41ce.pdf} } @article { author = {Abbasi, Abbasi and Rafiei, Leila and Farhadian, Farhadian}, title = {An Investigation on Learning Organization Characteristics in Environmental Non-Governmental Organizations (ENGOs) in Tehran City}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {4}, number = {12}, pages = {53-72}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2013.35540}, abstract = {This research aimed to investigate the learning organization characteristics in environmental non-governmental organizations (ENGOs) in Tehran city using the Watkins and Marsick’s seven dimensional learning organization model. The research method was descriptive- correlation and used survey method. The population consisted of all active members on ENGOs in Tehran city.  Using Bartlett’s (2011) table 94 members were selected as samples. Data were collected using Watkins and Marsick’s Dimension of Learning Organization Questionnaire (DLOQ). The results showed that, the ENGOs are learning organizations. Among the seven learning organization dimensions, the inquiry and dialogue was in the first rank and creation and sharing learning system was in the last rank. The results of compare means showed that there were no differences between males and females regarding the different learning levels (individual, group and organizational), but there were differences between members with related and non-related courses with environment in all three learning levels.  }, keywords = {Nizational Learning,Learning Organization,Organizational Culture,Non Governmental Organizations (NGOs),Watkins and Marsick's model}, title_fa = {بررسی میزان برخورداری سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی شهر تهران از ویژگی‌های یک سازمان یادگیرنده}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان برخورداری سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی شهر تهران از ویژگی‌های یک سازمان یادگیرنده با توجه به مدل هفت بعدی واتکینز و مارسیک بود. پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه‌ی آماری پژوهش کلیه اعضای فعال سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی شهر تهران بود که از میان آنها تعداد 94 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه ابعاد سازمان یادگیرنده واتکینز و مارسیک انجام شد. با توجه به نتایج، سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی سازمان‌هایی یادگیرنده هستند. از میان ابعاد هفت‌گانه موردبررسی، بعد پرسشگری و گفت‌وشنود در رتبه اول و بعد نظام خلق و تسهیم یادگیری در رتبه آخر قرار گرفته است. براساس نتایج آزمون مقایسه میانگین گروه‌ها، بین زنان و مردان درباره‌ی سطوح مختلف یادگیری (فردی، گروهی و سازمانی) تفاوت معناداری وجود ندارد، ولی بین اعضای دارای رشته‌های مرتبط با محیط‌زیست و رشته‌های غیرمرتبط با محیط‌زیست در هر سه سطح یادگیری  تفاوت معناداری وجود دارد}, keywords_fa = {Nizational Learning,Learning Organization,Organizational Culture,Non Governmental Organizations (NGOs),Watkins and Marsick's model}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_35540.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_35540_e4b87af036287153c2ca63793e8c1166.pdf} } @article { author = {Feizy, Feizy and Geramipour, Geramipour and Shahaei, Shahaei}, title = {Identifying Faculty Members Motivation Factors in Tehran Payame Noor University}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {4}, number = {12}, pages = {73-88}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2013.35541}, abstract = {Identifying motivation factors is one of the best ways to release faculty’s energies toward active participation in research and educational affairs. In this regard, an applied research based on survey strategy conducted using 453 sample sizes from formal and visiting faculty members of Payame Noor as a distance education university. By literature review and some interviews with educational experts, a forty-eight item questionnaire was developed and sent to faculty members. In one hand, Confirmatory factor analysis showed that firstly it can cast 48 items in 10 factors, namely: identity, promotion and advancement, responsibility, participation, communication, security and welfare, rewards, work conditions, policy and procedure, and quantity and quality of students. Secondly, these 10 factors are explained well by two-dimensional motivation construct: intrinsic and extrinsic. At the other hand, mean test results indicated that promotion and advancement is the most important factor in faculty members’ motivation. In addition, faculty members in current state have high satisfaction with identity factor. The major theoretical contribution of this research is that intrinsic factors have important role in faculty members’ motivation.}, keywords = {Faculty Motivation,Distance Education,Payame Noor University,TEHRAN}, title_fa = {شناسایی عوامل انگیزش اساتید در دانشگاه پیام‌نور استان تهران}, abstract_fa = {یکی از راهکارهای آزادسازی انرژی درونی اساتید برای حضور فعال در دانشگاه یا مؤسسه آموزشی، شناسایی عوامل انگیزش آنها است. بدین‌منظور، پژوهشی کاربردی با راهبرد پیمایش در میان نمونه 453 نفری از اساتید کادری و مدعو دانشگاه پیام‌نور استان تهران انجام شد. با مرور ادبیات نظری و مصاحبه با برخی خبرگان آموزش از راه دور در دانشگاه پیام‌نور، پرسشنامه‌ای متشکل از 48 شاخص، تهیه و در اختیار نمونه قرار داده شد. نتایج تحلیل عاملی تأئیدی، حاکی از آن بود که نخست این شاخص‌ها را می‌توان در ده عامل احساس هویت، پیشرفت و ارتقا، مسئولیت و اختیار، مشارکت در تصمیم، ارتباط با همکاران، امنیت و رفاه، حقوق و پاداش، شرایط کاری، سیاست‌ها و رویه‌ها، و کم‌و‌کیف دانشجو قرار داد؛ آنگاه این عوامل را به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم کرد. همچنین، نتایج آزمون میانگین مشخص کرد، مهم‌ترین عامل در انگیزش اساتید «ارتقا و پیشرفت» بوده، «احساس هویت» نیز بیشترین رضایت انگیزشی را برای اساتید در وضع جاری به‌همراه دارد}, keywords_fa = {Faculty Motivation,Distance Education,Payame Noor University,TEHRAN}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_35541.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_35541_7e8ede9efa77afc30b9c486badd9bd85.pdf} } @article { author = {Ghanbari, Ghanbari and Eskandari, Eskandari}, title = {A study of Relationship between Knowledge Leadership with Intellectual Capital Management}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {4}, number = {12}, pages = {89-112}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2013.35542}, abstract = {The purpose of present study is to identify the relationship between knowledge leadership with Intellectual Capital Management at the Bu-Ali Sina University of Hamedan in academic year of 1391-92. The research method is descriptive - correlational. Statistical population included all staff (non-faculty employees) of the number was 313 people and Sample size of 171 subjects was determined based on the Cochran formula.Sampling method was done using proportional stratified random sampling. Data collected were used from the tow questionnaires with items: knowledge leadership questionnaire of Viitala (2004) and Intellectual Capital Management questionnaire of Bontis (2001), Pike et al (2002).  For appointment of questionnaires validity of the method content-related validity and to assess scale the reliability of the questionnaires, Cronbach's Alpha coefficient was used. Reliability coefficient was calculated for the questionnaires of knowledge leadership and Intellectual Capital Management, was estimated 0/93 and 0/92 respectively.Results representative that is the level of knowledge leadership and Intellectual Capital Management, is above average surface. Pearson correlation coefficient revealed there is a significant positive relationship between knowledge leadership and Intellectual Capital Management. The results of multiple regression analysis indicated that the components of knowledge leadership, Factor of supportingthe learning process of individual and group have highest impact in prediction Intellectual Capital Management.  }, keywords = {Knowledge Leadership,Intellectual Capital Management,Bu-Ali Sina University}, title_fa = {بررسی رابطه بین رهبری دانش با مدیریت سرمایه فکری}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، شناسایی رابطه بین رهبری دانش با مدیریت سرمایه فکری در دانشگاه بوعلی سینای همدان در سال تحصیلی 92-1391 است. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه‌ی آماری شامل کلیه کارکنان (غیرعضو هیئت علمی) به تعداد 313 نفر بوده، حجم نمونه براساس فرمول کوکران به تعداد 173 آزمودنی تعیین شد. روش نمونه‌گیری با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انجام شد. برای گردآوری داده‌ها از دو پرسشنامه با عناوین، پرسشنامه رهبری دانش ویتالا (2004) و پرسشنامه مدیریت سرمایه فکری بونتیس (2001)، پیکه و همکاران (2002) استفاده شد. برای تعیین روایی پرسشنامه‌ها از روش روایی محتوایی و برای سنجش پایایی پرسشنامه‌ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب پایایی محاسبه شده برای پرسشنامه‌های رهبری دانش و مدیریت سرمایه فکری به‌ترتیب 93/0 و 92/0 برآورد شد. یافته‌ها حاکی از آن است که وضعیت رهبری دانش و مدیریت سرمایه فکری در دانشگاه بوعلی سینا بالاتر از سطح متوسط است. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد، بین رهبری دانش با مدیریت سرمایه فکری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه بیانگر آن است که از بین مؤلفه‌های رهبری دانش، مؤلفه حمایت از فرایند یادگیری فردی و گروهی بیشترین تأثیر را در پیش‌بینی مدیریت سرمایه فکری دارد.  }, keywords_fa = {Knowledge Leadership,Intellectual Capital Management,Bu-Ali Sina University}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_35542.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_35542_59559ad732bd0acf48402497dfa3882b.pdf} } @article { author = {Moghimi, Moghimi and Ziaee, Ziaee and Ameli, Ameli and Nargesian, Nargesian}, title = {Study of Nature of Language of Government in Three Decades of Islamic Revolution of Iran and Design Its Efficient Pattern in Iran}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {4}, number = {12}, pages = {113-128}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2013.35543}, abstract = {Bureaucracy is became dominant Structure of government, however, language of government is largely became by language of bureaucracy. Many of the problems of public administration are to be traced to, and found in, the language of bureaucracy. This thesis examines the nature of language of government in three decades of Islamic Revolution of Iran and designs efficient pattern of language of government for fourth decade. Methodology was used by Fairclaugh and Van Disk’s critical discourse analysis approaches for studying current situation and Delphi method for designing efficient pattern of language of government. Population is included speeches of public administrators that publish in newspapers. Selected sample was 28 texts in Jomhori Eslami newspaper that theoretical saturation was basis for sampling method and was used theoretic sampling in first step and snowball sampling in second step in Delphi method. Results of study indicates that nature of language of government in three decades of Islamic Revolution of Iran (current situation) is closed to bureaucratic language and efficient pattern of language of government (desirable situation) should move toward to post bureaucratic language; which is honest, nation building, participative, accountable, veneration of citizens, attention to public interests, justice oriented, transparent and ethic oriented language}, keywords = {Bureaucracy,government,language of government,Language of Bureaucracy,post bureaucratic language}, title_fa = {مطالعه ماهیت زبان دولت در سه دهه انقلاب اسلامی و ارائه‌ی الگوی کارآمد آن در ایران}, abstract_fa = {با توجه به این‌که بورکراسی ساختار غالب دولت‌ها است؛ ازاین‌رو، زبان دولت نیز تا حد زیادی شبیه به زبان بوروکراسی شده است. بسیاری از مشکلات مدیریت دولتی با همین زبان بوروکراسی (زبان بوروکراتیک) ردیابی می‌شود. در این مقاله تلاش شده است تا ماهیت زبان دولت در سه دهه انقلاب اسلامی ایران برررسی شده، الگوی کارآمد زبان دولت برای دهه چهارم انقلاب اسلامی تدوین شود. روش انجام پژوهش برای‌ بررسی وضعیت موجود زبان دولت در سه دهه مبتنی‌بر رویکردهای تحلیل گفتمان فرکلاف و سطح خرد وان دایک بوده،‌ برای تدوین الگوی کارآمد زبان دولت مبتنی‌بر نظرسنجی از خبرگان (دلفی) بوده است. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل سخنان مدیران دولتی در سه دوره ده‌ساله انقلاب اسلامی در روزنامه‌ها است که 28 متن از روزنامه جمهوری اسلامی به‌منزله‌ی نمونه انتخاب شده که مبنای روش نمونه‌گیری اشباع تئوریک بوده است و برای نظرسنجی از خبرگان نیز از روش نمونه‌گیری قضاوتی در مرحله اول و سپس نمونه‌گیری گلوله برفی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد، ماهیت زبان دولت در سه دهه (وضعیت موجود) به زبان بوروکراسی نزدیک است و الگوی کارآمد زبان دولت (وضعیت مطلوب) باید از خوی و منش چنین زبانی فاصله بگیرد و به سمت زبان فرابوروکراتیک سوق پیدا کند؛ زبانی که صادق، ملت‌ساز، مشارکت‌جو، پاسخگو، تکریم‌کننده شهروندان، متوجه منافع عمومی، عدالت‌محور، شفاف و ارزش‌محور است}, keywords_fa = {Bureaucracy,government,language of government,Language of Bureaucracy,post bureaucratic language}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_35543.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_35543_738a0cb4b36905a735f45a48ab0527f9.pdf} } @article { author = {Yasini, Yasini and Zeinabadi, Zeinabadi and Navehebrahim, Navehebrahim and Arasteh, Arasteh}, title = {The Mediating Role of Sense of Efficacy in Influencing Distributed Leadership on Organizational Commitment and Job Satisfaction of State-Run Schools Employees}, journal = {Journal of Public Administration}, volume = {4}, number = {12}, pages = {129-148}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5877}, eissn = {2423-5342}, doi = {10.22059/jipa.2013.35544}, abstract = {The current paper was to investigate the relationship between distributed leadership, organizational commitment and job satisfaction with regards to the meditating role of sense of efficacy. It is based on a quantitative method of research and middle schools teachers of Tehran was the research population from which 160 teachers were selected based on cluster sampling method. Data was collected through two standard questionnaires. The findings show that there is positive relationship between DL dimensions and dimensions of teachers’ commitment. Among the DL dimensions, Collaborative decision is more related to TCW and TCO and is the main predictor of teachers’ commitment. Years of working in school is related to teachers’ commitment in negative way. The education level has no significant relation to TCW and TCO. The final model reveals that with running both the DL dimensions and demographic variables in a model, academic development, years of teaching and education level have no significant relation to TCW statistically. Years of working in school is related to TCW and TCO negatively}, keywords = {Distributed Leadership,Sense of Efficacy,Organizational Commitment Job Satisfaction}, title_fa = {بررسی نقش میانجی‌گر احساس کارآمدی در تأثیرگذاری سبک رهبری توزیع ‌شده بر تعهد سازمانی و رضایت ‌شغلی کارکنان مدارس دولتی}, abstract_fa = {تأثیر سبک رهبری توزیع‌شده بر رضایت‌شغلی و تعهد سازمانی با نقش میانجی‌گر متغیر احساس کارآمدی معلمان هدف مطالعه حاضر است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده، جامعه‌ی موردمطالعه شامل کلیه معلمان مدارس راهنمایی شهرستان تهران است که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و جدول کرجسی و مورگان تعداد 160 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب و مطالعه شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. یافته‌ها نشان داد، رهبری توزیع‌ شده پیش‌بینی‌ کننده احساس کارآمدی معلم، رضایت ‌شغلی و تعهد سازمانی معلمان بوده، درجه تأثیرگذاری آن بر تعهد سازمانی بیش از سایر متغیرهاست. همچنین تأثیر رهبری توزیع شده بر رضایت شغلی به‌صورت غیرمستقیم است. متغیرهای دموگرافیک نیز تعهد سازمانی را بیش از رضایت شغلی تبیین می‌کنند. یافته‌ها نشان داد، هیچ‌کدام از متغیرهای دموگرافیک، احساس کارآمدی معلمان را پیش‌بینی نمی‌کنند. درنهایت کارآمدی نیز تعهد سازمانی و رضایت شغلی را به‌طور معناداری پیش‌بینی می‌کند.  }, keywords_fa = {Distributed Leadership,Sense of Efficacy,Organizational Commitment Job Satisfaction}, url = {https://jipa.ut.ac.ir/article_35544.html}, eprint = {https://jipa.ut.ac.ir/article_35544_675537e082838e40f26d583e09e7083b.pdf} }